Gå til innhold

Du som både kan strikke og hekle


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er vanskeligst/mest avansert, synes du? Jeg kan strikke firkanter :P Men jeg kan hekle alt. Og synes hekling er kjempelett, men strikking forstår jeg meg ikke på.... Kjenner folk som kan strikke, som ikke forstår seg på hekling... Hva synes du, som kan begge deler?

Anonymkode: 9b402...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, si det? Jeg lærte meg å strikke for mange år siden med hjelp fra min mor. Jeg lærte meg å hekle for få år siden med hjelp av noen instruksjonsvideoer på nett. Jeg heklet min første bestemorsrute og en gryteklute formet som blomst allerede første kvelden, så på en måte hekling? Men jeg foretrekker å strikke. 

Strikking består jo oftest av rett og vrang, samt noe kast, øking og felling her og der. Det er jo stort sett bare telling av masker for å få på plass mønster og form. Når man kommer inn i det så er det jo ikke noe vanskelig egentlig. Det som kan være litt vanskelig er å få korrekt strikkefasthet, og det er jo enklere med hekling siden man jobber bare med en pinne. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Marwel skrev:

Tja, si det? Jeg lærte meg å strikke for mange år siden med hjelp fra min mor. Jeg lærte meg å hekle for få år siden med hjelp av noen instruksjonsvideoer på nett. Jeg heklet min første bestemorsrute og en gryteklute formet som blomst allerede første kvelden, så på en måte hekling? Men jeg foretrekker å strikke. 

Strikking består jo oftest av rett og vrang, samt noe kast, øking og felling her og der. Det er jo stort sett bare telling av masker for å få på plass mønster og form. Når man kommer inn i det så er det jo ikke noe vanskelig egentlig. Det som kan være litt vanskelig er å få korrekt strikkefasthet, og det er jo enklere med hekling siden man jobber bare med en pinne. 

 

Det er sant, det er lettere å få hekling pent, men det krever samtidig endel flere teknikker enn strikking, da. Men jeg skulle ønske jeg kunne lære meg å strikke. Det er nok bare ikke noe for meg :( Men er så mange fine strikkede plagg!!! Hekling blir mer skjerf, luer og interiør. Strikking er mer klesplagg. Alt til sitt bruk :)

Anonymkode: 9b402...5e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan begge deler, men er flinkest til å hekle. Som det sies over - alt til sitt bruk, og jeg skulle ønske jeg var flinkere tll å strikke men jeg synes det er vanskeligere å lære. Og å frakte. :fnise: Hekling har bare én maske man jobber med om gangen, strikking er et sammensurium av pinner, masker, garnnøster og dritt.

Anonymkode: 448be...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan begge deler, men er flinkest til å hekle. Som det sies over - alt til sitt bruk, og jeg skulle ønske jeg var flinkere tll å strikke men jeg synes det er vanskeligere å lære. Og å frakte. :fnise: Hekling har bare én maske man jobber med om gangen, strikking er et sammensurium av pinner, masker, garnnøster og dritt.

Anonymkode: 448be...86f

Ja, det er det jeg tenker om strikking og. Pinner, og flere pinner. Og så ramler maskene av hele tiden :)

Anonymkode: 9b402...5e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er det jeg tenker om strikking og. Pinner, og flere pinner. Og så ramler maskene av hele tiden :)

Anonymkode: 9b402...5e5

Haha, ja. :fnise: Men jeg VIL lære det, for jeg har så lyst til å lage klesplagg til ungene. Det har blitt noen småplagg, helt enkle, men ikke noe avansert. 

Anonymkode: 448be...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan begge deler og syns enkel hekling og enkel strikking har omtrent samme vanskelighetsgrad. Når man kommer over på mer avanserte nivåer syns jeg strikking er vanskeligere/mer spennende. Det finnes et hav av teknikker og muligheter innen strikking, mens avansert hekling fremdeles er relativt enkle greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker mest så synes hekling er vanskelig. Men kan det jeg trenger for å lage heklekanter ;)

Anonymkode: 58bf5...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes strikking er lettest. Men jeg tror det er hocedsaklig fordi jeg lærte dette av min bestemor da jeg var ganske ung, mens hekling lærte jeg meg i voksen alder. Med andre ord er det på grunn av øving at jeg finner strikking lettere :) 

Anonymkode: e95ff...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes strikking er lettest og mer anvendelig. Nylig lært meg å hekle og det er veldig kjekt til å lage leker og slikt, men hekler aldri klær for eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, estrella skrev:

Jeg synes strikking er lettest og mer anvendelig. Nylig lært meg å hekle og det er veldig kjekt til å lage leker og slikt, men hekler aldri klær for eksempel. 

Ikke klær? Jeg har heklet mye fine klær, de fineste oppskriftene må man gjerne betale for, men synes det er verdt det. Lager en jakke akkurat nå :) Og det ser nesten strikket ut. Men jeg må be svigermor om å strikke klær til ungene da, for jeg klarer det jo ikke selv (hun er sjeleglad og tigger om strikkeoppskrifter :P ). 

Jeg synes ikke at man kan hekle andre plagg enn skjerf, votter, sokker, kjoler og dresser. Tightser og gensere trenger liksom å bli strikket. 

Anonymkode: 9b402...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke klær? Jeg har heklet mye fine klær, de fineste oppskriftene må man gjerne betale for, men synes det er verdt det. Lager en jakke akkurat nå :) Og det ser nesten strikket ut. Men jeg må be svigermor om å strikke klær til ungene da, for jeg klarer det jo ikke selv (hun er sjeleglad og tigger om strikkeoppskrifter :P ). 

Jeg synes ikke at man kan hekle andre plagg enn skjerf, votter, sokker, kjoler og dresser. Tightser og gensere trenger liksom å bli strikket. 

Anonymkode: 9b402...5e5

Jeg synes mange heklede klær ser så klumpete ut. Men jeg lærte meg å hekle for to måneder siden, så jeg har ikke egentlig lett etter oppskrifter på fine klær. Men jeg foretrekker (foreløpig iallefall) å strikke, selv om det gjerne er litt tidkrevende og mer arbeid enn hekling. Men jeg synes jo hekling er vanskeligere enn strikking :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops
Den 15.9.2016 at 11.06, Marwel skrev:

Tja, si det? Jeg lærte meg å strikke for mange år siden med hjelp fra min mor. Jeg lærte meg å hekle for få år siden med hjelp av noen instruksjonsvideoer på nett. Jeg heklet min første bestemorsrute og en gryteklute formet som blomst allerede første kvelden, så på en måte hekling? Men jeg foretrekker å strikke. 

Strikking består jo oftest av rett og vrang, samt noe kast, øking og felling her og der. Det er jo stort sett bare telling av masker for å få på plass mønster og form. Når man kommer inn i det så er det jo ikke noe vanskelig egentlig. Det som kan være litt vanskelig er å få korrekt strikkefasthet, og det er jo enklere med hekling siden man jobber bare med en pinne. 

 

Var sikker på at du skrev bestemortruse :ler: 

Jeg har skikkelig lyst til å lære meg å strikke, men tror jeg skal prøve meg på hekling først siden det virker litt lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, estrella skrev:

Jeg synes mange heklede klær ser så klumpete ut. Men jeg lærte meg å hekle for to måneder siden, så jeg har ikke egentlig lett etter oppskrifter på fine klær. Men jeg foretrekker (foreløpig iallefall) å strikke, selv om det gjerne er litt tidkrevende og mer arbeid enn hekling. Men jeg synes jo hekling er vanskeligere enn strikking :P

Kommer nok an på hva man er vant til ja, om det er vanskelig eller ikke :) Og litt på oppskriften og.  Noe er klumpete, men søk på monpetitviolon på etsy, hun har mange fine oppskrifter som ikke er klumpete :) Jeg hekler noe fra henne nå, og det er langt ifra klumpete. Hekler med nål 3,5 og tynt ullgarn, blir veldig pent. 

Men googler du det, så finner du mange oppskrifter på litt firkantet tøy, ja :) Blir litt som strikking og bamser, hekling egner seg best til det, for strikking blir fort ujevnt og merkelig til bamser/amigurumi. Men til tøy er det ypperlig. Kan dog (som sagt) ikke strikke plagg enda. Men jeg har planer om å lære meg det.

Anonymkode: 9b402...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Raindrops skrev:

Var sikker på at du skrev bestemortruse :ler: 

Jeg har skikkelig lyst til å lære meg å strikke, men tror jeg skal prøve meg på hekling først siden det virker litt lettere.

Garnstudio/drops har opplæring i begge deler på nett :) Videoer.... 

Anonymkode: 9b402...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Garnstudio/drops har opplæring i begge deler på nett :) Videoer.... 

Anonymkode: 9b402...5e5

Takk for tips!

Fikk tak i noe refleksgarn i fjor som jeg fortsatt ikke har fått utnyttet, kanskje dette blir vinteren jeg kan briefe med hjemmelaget reflekslue :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Raindrops skrev:

Takk for tips!

Fikk tak i noe refleksgarn i fjor som jeg fortsatt ikke har fått utnyttet, kanskje dette blir vinteren jeg kan briefe med hjemmelaget reflekslue :laugh:

Ja, hvorfor ikke? :) Fort gjort med lue og! Refleksgarn er smart!

Anonymkode: 9b402...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å hekle. Har heklet mye topper, skjørt, jakker, småting (leker, pynt etc) og så videre. Føler ikke det blir mer klumpete enn strikk. Man får jo alle typer garn. I tillegg synes jeg det er mindre trådfesting, lettere å hekle inn ender enn å strikke dem inn f.eks.

Strikking er jo dog litt mer nødvendig onde slik som sokker og votter. Slike ting må man ofte bare ha. Derfor er jeg begynt å pjone dem, fordi det går mye fortere. Votter kan man og hekle da. Strikking er gøy på sin måte, men det er ofte bare noe jeg må gjøre, fremfor hekling som oftest er noe jeg har lyst til:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.9.2016 at 9.24, AnonymBruker skrev:

Hva er vanskeligst/mest avansert, synes du? Jeg kan strikke firkanter :P Men jeg kan hekle alt. Og synes hekling er kjempelett, men strikking forstår jeg meg ikke på.... Kjenner folk som kan strikke, som ikke forstår seg på hekling... Hva synes du, som kan begge deler?

Anonymkode: 9b402...5e5

Jeg synes både strikking og hekling er like lett. Forstår meg veldig lett på ulike mønstertyper og lærer utrolig raskt. Er så og si selvlært i begge deler. Mamma lærte meg å legge opp og strikke rett og vrang da jeg var rundt 6 år. Bortsett fra det har jeg lært alt selv. Mulig jeg er heldig, som klarer det så lett med både hekling/strikking og ulike mønstertyper? :) Har ikke møtt på noen særdeles vanskelig oppskrift enda :)

Mine tips:
# Youtube
# Pinterest
# Se hva andre strikker og hvordan de har gjort det.
# Les godt gjennom oppskriften før du begynner og ikke la feil bli en nedtur. Man lærer av sine feil :):)
# Prøv deg frem på egenhånd og lær deg forkortelser og hvordan man kan og burde gjøre ulike ting..osv :)

Ikke minst må man jo kose seg :laugh:
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes både strikking og hekling er enkelt, men har holdt på med begge deler i mange år. Tror kanskje det er enklere å lære noen å strikke, fordi du har færre masketyper å holde styr på i starten. I tillegg synes jeg strikking er mer anvendelig, som nevnt er det bedre å strikke enn å hekle plagg - men til gjengjeld er tepper, bamser og en del interiørting veldig fine å hekle. Jeg tror dette er en smakssak, hva man liker best, men at alle kan bli gode i begge deler bare de har lyst.

Anonymkode: 6c2ce...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...