AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #1 Skrevet 14. september 2016 Fått blodprøve svar som viser tsh 2,3 (0,2-4) t4 21,5 (11-23) t3 5,1 (3,5-6,5) Alt er innenfor normalen, men vet også at man kan ha symptomer uten at man har for lave verdier. Har noen symptomer for lavt stoffskifte. Vet at en noen av referanseverdiene skal endres (?), er mine verdier bra for de som kan en del om stoffskifte? Også hvordan tsh er i fohold til t4 som her i i det høyere spekteret? For bra og normal er jo ikke alltid det samme Er kvinne 31 år. Anonymkode: 1c80f...96f
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #2 Skrevet 14. september 2016 Verdiene dine er fine. Du bør diskutere dette med legen din, ikke kg. Det er altfor mange her inne som tror de kan mer enn de mest garvede spesialister, og gir veldig underlige råd. Husk at det er mange sykdommer som kan gi lignende symptomer som stoffskifteforstyrrelser. Anonymkode: 7fb9b...fc9 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #3 Skrevet 14. september 2016 Nesten alle har symptomer på lavt stoffskifte i blant. Fordi alle blir trøtt, sliten, lei og deprimert av at livet innimellom. Som regel er de som hardnakket påstår at de har stoffskifteproblemer selv om verdiene er normal: deprimert. Anonymkode: da669...64c 1
Tash Skrevet 14. september 2016 #4 Skrevet 14. september 2016 (endret) Jeg har hatt lavt stoffskifte i snart 15 år (Jeg er 35 år). De verdiene du har er, for meg, bra. Jeg som blir medisinert etterstreber en TSH på 0,5-1,0 og har det, basert på empiri, bra når FT4 er på 20-22. Da jeg ble diagnosert hadde jeg en TSH på ca 10. Jeg husker ikke hvor lav FT4 var, men den var lav. Har du lavt stoffskifte så blir TSH (thyroidstimulerende hormon) høyt pga hjernen "skriker" til skjoldbrukskjertelen om å produsere mer, mens FT4 er lav (altså kroppen produserer ikke nok). Sånn enkelt forklart. Det er blitt en greie om "å ha lavt stoffskifte uten at verdiene viser det", type subklinisk hypothyreose. Noen har det jo, mens andre har gjerne andre somatiske forklaringer på plagene sine. Poenget med denne tilstanden er at verdiene er i "grenseland" og at dine kroppslige symptomer er uttalte. Fks litt høy TSH og/eller lav FT4. Og da kan det være gunstig å prøve Levaxin. Men med dine verdier så er det logisk å tenke at man meget lett hadde blitt overmedisinert, altså fått kunstig hyperthyreose. Det skal jeg love deg er ille... Er mange andre tilstander som ligner på hypothyreose.. Fks depresjon (evnt "somatisk depresjon"), utbrenthet, mild variant av ME, B12-mangel, anemi osv osv. Jeg ville tatt en runde med meg selv og tenkt godt igjennom: Hvordan har jeg det? Trives jeg på jobb? Trives jeg i hverdagslivet? Får jeg nok søvn? God nok kvalitet på søvnen? Kosthold? Spise jevnt og holde blodsukkeret jevnt? Stresser jeg mye? Mangler jeg jern? Mangler jeg B12? Osv Er ofte mange forklaringer på at man har hypothyreose-symtomer.. Og noen ganger må man være litt detektiv. Lykke til Endret 15. september 2016 av Tash Rettet opp skrivefeil 1
Gjest Pistasjnøtt Skrevet 14. september 2016 #5 Skrevet 14. september 2016 Jeg har alle symptomene, og alle damene i familien min har det, men likevel er veriene mine fine. Tar prøver 1 gang i året, for å holde øye med det.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #6 Skrevet 15. september 2016 Takk for svar alle sammen Jeg ser jo at mange av symptomene på lavt stoffskifte kan være diffuse og være relatert til helt andre ting. Vil ikke si jeg er deprimert, da.Og jeg har langt fra alt av de symptomene. Tash, jeg håper du har funnet en dose som passer deg! Og takk for at du deler erfaringene dine. Jeg har mange i familien med stoffskifte problemer, og vet at mange har slitt mye særlig da de var subkliniske. Mamma var det lenge og ble ikke hørt, synes det er trist. Da blir det jo som om legen sier at de symptomene hun sier hun har er løgn. Og da gjør man ikke en god jobb som lege med å avfeie det Jeg setter pris på at det ser ut som om jeg er fri for det! Iallefall enn så lenge. Jeg har ikke sterke symptomer heller. B12 og jern er bra. Jeg har bra langtidsblodsukker, men mistenker at jeg lett får lavt blodsukker, men prøver å ta med sunn snacks som stabiliserer det litt Anonymkode: 1c80f...96f
Ewna Skrevet 15. september 2016 #7 Skrevet 15. september 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar alle sammen Jeg ser jo at mange av symptomene på lavt stoffskifte kan være diffuse og være relatert til helt andre ting. Vil ikke si jeg er deprimert, da.Og jeg har langt fra alt av de symptomene. Tash, jeg håper du har funnet en dose som passer deg! Og takk for at du deler erfaringene dine. Jeg har mange i familien med stoffskifte problemer, og vet at mange har slitt mye særlig da de var subkliniske. Mamma var det lenge og ble ikke hørt, synes det er trist. Da blir det jo som om legen sier at de symptomene hun sier hun har er løgn. Og da gjør man ikke en god jobb som lege med å avfeie det Jeg setter pris på at det ser ut som om jeg er fri for det! Iallefall enn så lenge. Jeg har ikke sterke symptomer heller. B12 og jern er bra. Jeg har bra langtidsblodsukker, men mistenker at jeg lett får lavt blodsukker, men prøver å ta med sunn snacks som stabiliserer det litt Anonymkode: 1c80f...96f Enn d-vitamin?
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #8 Skrevet 15. september 2016 2 minutter siden, ewna skrev: Enn d-vitamin? Også bra Anonymkode: 1c80f...96f
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #9 Skrevet 15. september 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Fått blodprøve svar som viser tsh 2,3 (0,2-4) t4 21,5 (11-23) t3 5,1 (3,5-6,5) Alt er innenfor normalen, men vet også at man kan ha symptomer uten at man har for lave verdier. Har noen symptomer for lavt stoffskifte. Vet at en noen av referanseverdiene skal endres (?), er mine verdier bra for de som kan en del om stoffskifte? Også hvordan tsh er i fohold til t4 som her i i det høyere spekteret? For bra og normal er jo ikke alltid det samme Er kvinne 31 år. Anonymkode: 1c80f...96f Hvorfor diskuterer du ikke med legen som har tatt prøvene? Hva er symptomer på stoffskifte og hva er symptomer på andre ting, deriblant symptomer på noe du leter etter å ha symptomer på? Anonymkode: fb116...5d4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå