Gå til innhold

Barnaeksem i voksen alder

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått tilbake eksemen jeg hadde som barn. Jeg har fått den på hendene mine, på innsiden av albuene og i ansiktet. I følge legen er det vanlig i voksen alder. Jeg bare lurer på om flere har det, og hva som hjelper dere. Det klør så mye, akkurat nå så brenner det på hendene, og jeg er i ferd med å klø meg til blods. Hva er lurt å gjøre, hva er dumt å gjøre. Hvilke produketer er ja, og hvilke matprodukter er nei?

Anonymkode: bf329...458

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått atopisk eksem. Og jeg hadde det aldri som barn, ikke en gang allergisk som barn.

Nå får jeg i perioder store væskende, svie/kløende utslett i ansiktet. Kult! Not....

Smører med en krem fra apoteket etter dusj og når jeg er tørr. Viktigste for meg er å konstant holde huden fuktig, bruker ulike kremer for dette. Drikker masse vann også.

Kremen jeg bruker er ikke den med hydrokortison, for det kan gjøre det verre. Er et annet virkemiddel. Spør på apoteket!

Tror det er denne: https://www.apotekhjartat.se/symtom/eksem-hudproblem/canoderm-kram/

Når det klør for mye tar jeg allergipille, den har mildt anti-histamin og minsker kløende. 

Når det gjelder mat, så spørs det jo om du er allergisk. Men generellt kan mat med sulfiter gjøre det verre, fordi det trigger histaminer. Men du må prøve deg frem. Hos meg er det stress, lite vann, lite søvn og tørr hud som påvirker. 

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk! Den kremen har jeg, og den hjelper mye, men akkurat nå så vesker det på hendene og er utrolig vondt. Tenkte kanskje at eksem kunne gjøres verre av mat. Allergipille skal tas nå :)

Skrevet

Flere som har tips og råd? :)

Skrevet

Eg har atopisk eksem.

Bruker ein god fuktighetskrem når huden kjennes tørr.

Bruker Elocon (resept salve) på eksemet, og det forsvinner etter noen dager.

Unngår parfymerte såper, kremer, og vaskemiddel til klærne, og bruker lite parfyme - særlig i perioder hvor eg har oppbluss.

Bruker produkter til sensitiv hud; vaskemiddel, tøymykner, krem, dusjsåpe, håndsåpe, etc.

Unngå å klø med neglene, sov med hansker om nødvendig (dersom du klær deg mens du sover), bruk klær av bomull i stede for ull på vinteren.

Eg reagerer ikkje på noen form for mat eller pollen, men husstøv kan gjøre det verre for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...