AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #1 Skrevet 14. september 2016 Trenger hjelp da både regnskapsfører og advokaten ikke har noen råd.. Solgte AS min for ett par måned siden. Pga mye gjeld. Etter anbefaling fra regnskapsf,bestemte vi å selge bedriften fremfor å slå konkurs. Etter beregningene skal bedriften kunne betale ned all gjeld til staten og leverandørene etter inntekten fra salget. Men nå etter ca 2mnd,fikk jeg mld fra regnskapsfører at han hadde gitt meg feil info,jeg var skyldig mye mer enn han trodde først. Istedenfor en skyldig kassekreditt på f.eks 200k,så er jeg skyldig med 400k. Beregningene gikk utifra 200k kassakred og lev gjeld og avgifter til staten, samt lønnskostnader til ansattr.Utifra det anslo vi salgsprisen som skulle dekke alt dette.men nå er jeg altså skyldig mye mer.jeg har ikke det beløpet på bedriftskotoen,og heller ikke privat. banken krever pengene.Hva gjør jeg?? Anonymkode: ef461...8e4
Glitnir Skrevet 14. september 2016 #2 Skrevet 14. september 2016 Har du ikke solgt ASet med både forpliktelser og rettigheter? 6
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #3 Skrevet 14. september 2016 Nei..det er et nytt as som kjøpte opp.jeg betaler alt gjenstående som har med min bedrift å gjøre.. Anonymkode: ef461...8e4
CutTheRope Skrevet 14. september 2016 #4 Skrevet 14. september 2016 Du må skille mellom din gjeld og AS sin gjeld. Utfra det du skriver så antar jeg at du ikke har solgt AS, du har solgt innmaten i en bedrift. Men forklar gjerne litt bedre hva som egentlig er solgt og hva du sitter igjen med. Du sitter da igjen med et AS som har en bankonto etter salget og diverse gjeld. Problemet er at gjelden er større enn bankinnskuddet. Da er spørsmålet. Har du stilt noen som helst personlig garanti for denne gjelden? Hvis du har det så må du bare betale, ikke noe alternativ. Om du ikke har stilt noen personlig garanti så kan du fortsatt slå AS konkurs selv om du har solgt innmaten, og det blir da utnevnt en bostyrer som vil fordele bankinnskuddet på kreditorer.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #5 Skrevet 14. september 2016 Ja,det er mer riktig forklart.jeg har solgt innmaten (varer,utstyr,maskiner,bil,alt som tilhører bedriften.) til en ny bedrift. Jeg har stilt meg selv som personlig garanti da jeg startet opp besriften og tok opp lån.. Anonymkode: ef461...8e4
CutTheRope Skrevet 14. september 2016 #6 Skrevet 14. september 2016 Da er det ikke noe annet å gjøre enn å forhandle om en nedbetalingsplan som du kan håndtere med banken. Det er risikoen man tar når man velger å stille en personlig garanti. 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #7 Skrevet 14. september 2016 Men HVIS jeg ikke hadde stilt som kausjonist,kunne jeg likevel gått konkurs? Selv om inventaret,butikken osv er solgt?hvis jeg ikke hadde betalt leverandørgjelden enda og skatt og moms,men slått konkirs,kunne jeg da beholdt alle pengene fra salget? Hadde vært greit å vite til neste gang så j ikke går i fella pga en dårlig regnskapsfører. Anonymkode: ef461...8e4
CutTheRope Skrevet 14. september 2016 #8 Skrevet 14. september 2016 Du vil aldri få mer enn 0. Men du kunne sluppet å betale gjelden i selskapet. La oss si at du selger for 200 000 og det er 400 000 i gjeld i selskapet. Da bør selskapet slås konkurs siden det er mer gjeld enn eiendeler og ingen planer om fortsatt drift. Om alle kreditorer da har samme prioritet vil de få halvparten av det du skylder dem og dermed er alle 200 000 brukt opp til dette. Om du derimot hadde solgt for 500 000 ville du kunne betalt ut 100 000 til deg selv etter at all gjeld er betalt.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #9 Skrevet 14. september 2016 Ahah.. i dette tilfellet er bedriften skyldig 200k av banken. Men på bedrifyskontoen er 0,fordi det har sluttet å være i drift siden august. Og siden jeg har stilt meg selv som kausjonist,må jeg betale banken skyldig beløp.. men si f eks at jeg også skylder staten 40k moms da,og bedriften ikke har penger igjen,hvordan ordner jeg opp i dette? Anonymkode: ef461...8e4
CutTheRope Skrevet 14. september 2016 #10 Skrevet 14. september 2016 Den kan bli litt trickey. Mener at skyldig til staten har første prioritet ved konkurs, men tror ikke de kan gå på eier personlig (forutsatt at han ikke har brutt noen lover i forkant av konkursen). Men slik jeg forstår det her så er salgsummen for inventaret allerede brukt til å betale ned på gjelden til banken. Staten vil da hevde at du på dette tidspunktet visste at selskapet kom til å gå konkurs, og at denne nedbetalingen er en forfordeling av kreditorer. De vil kreve at banken betaler tilbake og at staten får dekket sitt først og dermed er det du som må betale til slutt uansett siden du har garantert for bankgjelden. Men ikke 100% sikkert at det går slik. Jeg har ikke vært ute for lignende tilfeller. Så kan være at du ved en konkurs vil slippe å måtte betale til staten, og at kun banken vil kreve deg for garantien din.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #11 Skrevet 15. september 2016 Det ser ut som at vi må selge huset vårt pga en tabbe som jeg og regnskapsforer har gjort. Vet ikke hvor ellers jeg skal kunne skaffe 250k ut av det blå.. det verste er at det gar utover mine små barn og kona mi.. Anonymkode: ef461...8e4 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #12 Skrevet 15. september 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det ser ut som at vi må selge huset vårt pga en tabbe som jeg og regnskapsforer har gjort. Vet ikke hvor ellers jeg skal kunne skaffe 250k ut av det blå.. det verste er at det gar utover mine små barn og kona mi.. Anonymkode: ef461...8e4 That's life. Anonymkode: 22371...903 2
Harmankaya Skrevet 15. september 2016 #13 Skrevet 15. september 2016 In this thread: grunnen til at ikke hvem som helst bør starte AS. 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #14 Skrevet 15. september 2016 Takk for den. Hilsen ts Anonymkode: ef461...8e4
Gjest Mattie16 Skrevet 16. september 2016 #15 Skrevet 16. september 2016 Den 15. september 2016 at 11.20, AnonymBruker skrev: Det ser ut som at vi må selge huset vårt pga en tabbe som jeg og regnskapsforer har gjort. Vet ikke hvor ellers jeg skal kunne skaffe 250k ut av det blå.. det verste er at det gar utover mine små barn og kona mi.. Anonymkode: ef461...8e4 Da selger dere huset og flytter inn i en billig leilighet. Det er ikke gøy nei, men det er heller ikke verdens undergang. Ungene kommer til å lære mye av dette og bli nøye med sin økonomi, når de får konsekvenser så tett på kroppen.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #16 Skrevet 16. september 2016 Er det aktuelt å gjøre regnskapsfører ansvarlig? Dersom vedkommende har rådet deg til å gjennomføre transaksjonen på uriktig grunnlag kan dette medføre erstatningsansvar. Anonymkode: 76add...b95 1
Zenobia Skrevet 16. september 2016 #17 Skrevet 16. september 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det aktuelt å gjøre regnskapsfører ansvarlig? Dersom vedkommende har rådet deg til å gjennomføre transaksjonen på uriktig grunnlag kan dette medføre erstatningsansvar. Anonymkode: 76add...b95 Tenkte det samme. Kan man med hell saksøke sin egen regnskapsfører?
ajarRun Skrevet 16. september 2016 #18 Skrevet 16. september 2016 Den 14.9.2016 at 15.33, CutTheRope skrev: Den kan bli litt trickey. Mener at skyldig til staten har første prioritet ved konkurs, men tror ikke de kan gå på eier personlig (forutsatt at han ikke har brutt noen lover i forkant av konkursen). Men slik jeg forstår det her så er salgsummen for inventaret allerede brukt til å betale ned på gjelden til banken. Staten vil da hevde at du på dette tidspunktet visste at selskapet kom til å gå konkurs, og at denne nedbetalingen er en forfordeling av kreditorer. De vil kreve at banken betaler tilbake og at staten får dekket sitt først og dermed er det du som må betale til slutt uansett siden du har garantert for bankgjelden. Men ikke 100% sikkert at det går slik. Jeg har ikke vært ute for lignende tilfeller. Så kan være at du ved en konkurs vil slippe å måtte betale til staten, og at kun banken vil kreve deg for garantien din. Nå er ikke jeg en advokat men du trenger ikke fem år på universitetet for å forstå at det selvsagt ikke er lov å selge eiendelene til en bedrift på billigsalg når man har stor gjeld. Det ryddigste her ville vært å gått konkurs. Men hvis eiendelene var solgt for den beste prisen oppnåelig ville resultatet blitt det samme. Du kan ikke selge eiendeler når du vet du vil gå konkurs.
ikstart Skrevet 16. september 2016 #19 Skrevet 16. september 2016 Den 14.9.2016 at 10.44, AnonymBruker skrev: Trenger hjelp da både regnskapsfører og advokaten ikke har noen råd.. Solgte AS min for ett par måned siden. Pga mye gjeld. Etter anbefaling fra regnskapsf,bestemte vi å selge bedriften fremfor å slå konkurs. Etter beregningene skal bedriften kunne betale ned all gjeld til staten og leverandørene etter inntekten fra salget. Men nå etter ca 2mnd,fikk jeg mld fra regnskapsfører at han hadde gitt meg feil info,jeg var skyldig mye mer enn han trodde først. Istedenfor en skyldig kassekreditt på f.eks 200k,så er jeg skyldig med 400k. Beregningene gikk utifra 200k kassakred og lev gjeld og avgifter til staten, samt lønnskostnader til ansattr.Utifra det anslo vi salgsprisen som skulle dekke alt dette.men nå er jeg altså skyldig mye mer.jeg har ikke det beløpet på bedriftskotoen,og heller ikke privat. banken krever pengene.Hva gjør jeg?? Anonymkode: ef461...8e4 Har du 2 kreditorer igjen? Bank og kassekreditten som du personlig har kausjonert for? Samt offentlige avgifter?
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #20 Skrevet 16. september 2016 1 time siden, Zenobia skrev: Tenkte det samme. Kan man med hell saksøke sin egen regnskapsfører? Ja, men hvorvidt man vinner frem vil bero på flere forhold. Viser til Prop. 51 L (2010-2011) som redegjør for gjeldende rett: "Regnskapsføreren er underlagt profesjonsansvar og skal utføre sine oppgaver i samsvar med god regnskapsførerskikk, jf. regnskapsførerloven § 2 andre ledd. Det vil alltid være den bokførings- eller regnskapspliktige selv som har det endelige ansvaret overfor tredjemann (for eksempel skattemyndighetene) for at bokføringen og regnskapsavleggelsen er utarbeidet og fastsatt i samsvar med gjeldende regler. Etter de kravene som stilles til regnskapsførers yrkesutøvelse er det imidlertid en plikt for regnskapsfører å påse at oppdraget utføres på en måte som bidrar til å oppfylle dette. Denne plikten innebærer et selvstendig ansvar for den autoriserte regnskapsfører. I tillegg til å utføre kundens lovpålagte plikter, kan regnskapsfører også fungere som en rådgiver innen økonomiområdet. Dette er oppgaver som kan avtales særskilt. Regnskapsførere er ikke pålagt den samme uavhengighet overfor klient som det revisor er, og skal heller ikke i samme utstrekning som revisor gjennomføre kontrollhandlinger overfor klient. Fraværet av uavhengighetsregler er en konsekvens av regnskapsførers rolle som kundens forlengede regnskaps- og økonomiavdeling. Det ligger imidlertid implisitt i yrkesutøvelseskravet om å utføre oppdrag i samsvar med bestemmelser i lov, forskrifter og god regnskapsføringsskikk at regnskapsfører også har et visst selvstendig ansvar å ivareta. Dette er også nedfelt i NARFs etiske regelverk som skal medvirke til at autoriserte regnskapsførere følger en yrkesholdning og foretar valg som fremmer den etiske standarden for yrket, samtidig som det skapes tillit hos kunder, offentlige myndigheter, kollegaer og andre." Kilde: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop-51-l-20102011/id628867/?ch=3 Anonymkode: 76add...b95
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå