Gå til innhold

Cipralex

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vet det er en annen tråd om samme medikament her inne nå, men ønsker bare å få svar på noen få ting. 

Jeg har ikke slitt generelt med depresjon eller angst tidligere, men går på et studie(er på sisteåret) som er ganske krevende og utfordrende til tider. Dette har ført til at jeg sliter kanskje litt mer generelt å prestere(iallefall foran andre), gruer meg unødvendig mye til små ting, tenker ofte negativt rettet og fikk endel lav selvtillit. Alt dette har gjort at jeg har vært sliten det siste året, mistet mye motivasjon o.l, så jeg snakket med venner og samboer som var enig om at jeg burde ta en prat med legen for å se om det er noe han kunne gjøre. Jeg fikk tilbud om både psykolog og Cipralex. Psykologen har ikke ledig tid før februar, så jeg takket ja til å prøve Cipralex. Eneste nå er at jeg lurer på om jeg godtok dette for raskt.. både søvnløshet, lite matlyst og svimmelhet har slått meg ganske hardt siden jeg startet fra mandag av. Planen er å ta 5 mg i 1-2 uker og deretter øke til 10 mg. 

Jeg har som sagt aldri slitt ordentlig med depresjon og angst, men dette er snakk om å være mer langvarig sliten, nedstemt og lei. 

Er det noen som har brukt Cipralex uten å slite skikkelig med depresjon eller angst? Og hvordan var effekten og bivirkningene for dere? 

J25

Anonymkode: 6c58e...49f

Videoannonse
Annonse
Gjest RaspberryPi
Skrevet

Jeg synes det er skremmende hvor løst antidepressiva, og spesielt Cipralex, later til å sitte hos fastlegene. Når det er sagt er det svært individuelt hvordan man opplever virkning og/eller bivirkninger av disse medisinene. Selv om det er lang kø hos dps burde du takke ja til en henvisning, tiden går jo uansett - og å tro at du på mirakuløst vis vil bli frisk av dette medikamentet alene er nokså naivt. 

Kognitiv terapi burde være startet før man eventuelt vurderer medisinering, mener nå jeg.

Som en trøst til deg kan jeg nevne at du sannsynligvis vil føle deg bedre om noen uker. Oppstart og opptrapping vil alltid medføre visse ubehag. Jeg regner med fastlegen din følger deg opp på dette.

Skrevet
7 minutter siden, RaspberryPi skrev:

Jeg synes det er skremmende hvor løst antidepressiva, og spesielt Cipralex, later til å sitte hos fastlegene. Når det er sagt er det svært individuelt hvordan man opplever virkning og/eller bivirkninger av disse medisinene. Selv om det er lang kø hos dps burde du takke ja til en henvisning, tiden går jo uansett - og å tro at du på mirakuløst vis vil bli frisk av dette medikamentet alene er nokså naivt. 

Kognitiv terapi burde være startet før man eventuelt vurderer medisinering, mener nå jeg.

Som en trøst til deg kan jeg nevne at du sannsynligvis vil føle deg bedre om noen uker. Oppstart og opptrapping vil alltid medføre visse ubehag. Jeg regner med fastlegen din følger deg opp på dette.

Jeg er enig i spesielt første avsnittet ditt, og jeg har selv blitt tilbudt SSRI av fastlege som tenåring før annen behandling for depresjon og angst. Det mener jeg er på grensen til kritikkverdig når jeg ser tilbake på situasjonen i dag.  

Etter egen erfaring virker Cipralex på angst og den demper følelsene; og da også depresjon. For noen kan det være godt å gå på denne medisinen en stund. For meg gjorde den det mulig å gjøre fremskritt i samtaleterapi fordi smerten jeg følte på hver dag ble borte med medisinene. 

Anonymkode: cb0be...f87

• Liker 1
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har som sagt aldri slitt ordentlig med depresjon og angst, men dette er snakk om å være mer langvarig sliten, nedstemt og lei. 

Er det noen som har brukt Cipralex uten å slite skikkelig med depresjon eller angst? Og hvordan var effekten og bivirkningene for dere? 

Men altså det du beskriver ER jo tegn på depresjon. Skikkelig depresjon ja. Det er ikke sånn at deprimerte bare sitter og griner hele tiden, det utarter seg forskjellig fra person til person. Men det du beskriver er faktisk generelle symptomer på depresjon.

Anonymkode: ea9f0...afd

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet det er en annen tråd om samme medikament her inne nå, men ønsker bare å få svar på noen få ting. 

Jeg har ikke slitt generelt med depresjon eller angst tidligere, men går på et studie(er på sisteåret) som er ganske krevende og utfordrende til tider. Dette har ført til at jeg sliter kanskje litt mer generelt å prestere(iallefall foran andre), gruer meg unødvendig mye til små ting, tenker ofte negativt rettet og fikk endel lav selvtillit. Alt dette har gjort at jeg har vært sliten det siste året, mistet mye motivasjon o.l, så jeg snakket med venner og samboer som var enig om at jeg burde ta en prat med legen for å se om det er noe han kunne gjøre. Jeg fikk tilbud om både psykolog og Cipralex. Psykologen har ikke ledig tid før februar, så jeg takket ja til å prøve Cipralex. Eneste nå er at jeg lurer på om jeg godtok dette for raskt.. både søvnløshet, lite matlyst og svimmelhet har slått meg ganske hardt siden jeg startet fra mandag av. Planen er å ta 5 mg i 1-2 uker og deretter øke til 10 mg. 

J25

Gikk ohså  på cipralex, men slet bslik påmsøvnen så for meg ble brintellix et vedre bytte. Nå sover jeg i hvertfall bedre enn  på cipralex. Min erfaring.

Anonymkode: a78d6...d31

Skrevet

Begynte på Cipralex for 6 mnd siden, og har aldri hatt depresjon tidligere. Da hadde jeg gått med mange symptomer på depresjon i et halvt års tid. Legen min begynte å snakke om AD og Cipralex 1-2 mnd før han ville skrive ut en resept til meg. Jeg var skeptisk, men ba om å få prøve det til slutt. Tilfeldighetene skulle ha det til at jeg fikk startet opp med psykolog 1-2 uker etter oppstart på Cipralex, det er jeg glad for!

I begynnelsen var jeg svimmel (det er jeg fortsatt), var uinteressert i mat, hadde tankespinn spesielt på kvelden med påfølgende innsovningsvansker. For meg er Cipralex en god medisin, som hjelper meg å holde hodet over vannet følelsesmessig. :)

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gikk ohså  på cipralex, men slet bslik påmsøvnen så for meg ble brintellix et vedre bytte. Nå sover jeg i hvertfall bedre enn  på cipralex. Min erfaring.

Anonymkode: a78d6...d31

Men du vet vel at folk ikke får skrevet ut Brintellix hvis dem ikke har prøvd andre SSRI først? 

Anonymkode: cb0be...f87

Skrevet

Cirpalex funket ikke for meg. Kvalmen, svimmelheten og det å føle meg dårlig gikk ikke over. Ble ikke noe bedre, bare nummen og fjern. I tillegg mistet jeg helt sexlysten når jeg begynte på Cipralex og den har jeg ikke fått tilbake...

Jeg har vært dypt deprimert i så mange år, og for min del har antidepressiva bare gjort ting værre.

Anonymkode: 4857b...d21

Skrevet

Og er enig at du burde få hjelp før du begynner på medikamenter som dette.

Anonymkode: 4857b...d21

• Liker 1
Skrevet
Den 14.9.2016 at 6.12, AnonymBruker skrev:

J25

Jeg vil bare tipse deg om tilbudene studenthelsetjenestene har. Ved UiO har de i alle fall psykologtilbud (med nokså sprengt kapasitet, men de prioriterer) og de har også en fin rådgivningstjeneste. Sistnevnte er lavterskel og man kan komme dit og snakke om helt små til større ting. Der møter du kliniske sosionomer. Det arrangerer også en rekke kurs for å bedre meste studenthverdagen. Det kan være verdt å undersøke tilbudet hvor du studerer.

Anonymkode: 07ada...4a9

Skrevet
6 timer siden, PecanPie skrev:

Begynte på Cipralex for 6 mnd siden, og har aldri hatt depresjon tidligere. Da hadde jeg gått med mange symptomer på depresjon i et halvt års tid. Legen min begynte å snakke om AD og Cipralex 1-2 mnd før han ville skrive ut en resept til meg. Jeg var skeptisk, men ba om å få prøve det til slutt. Tilfeldighetene skulle ha det til at jeg fikk startet opp med psykolog 1-2 uker etter oppstart på Cipralex, det er jeg glad for!

I begynnelsen var jeg svimmel (det er jeg fortsatt), var uinteressert i mat, hadde tankespinn spesielt på kvelden med påfølgende innsovningsvansker. For meg er Cipralex en god medisin, som hjelper meg å holde hodet over vannet følelsesmessig. :)

Hvordan gikk det med matinntaket senere? Jeg merker selv jeg har fått dårlig matlyst. Kjenner meg også igjen med svimmelheten(konstant ør i hodet), men håper da ikke at dette skal vare hele tiden.. 

TS 

Skrevet
11 timer siden, RaspberryPi skrev:

Jeg ble fortalt av legen at min "situasjon" ikke er alvorlig eller kritisk nok til å bli henvist til DPS, da han mente at henvisningen ville mest sannsynlig bli avslått. TS

Gjest RaspberryPi
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble fortalt av legen at min "situasjon" ikke er alvorlig eller kritisk nok til å bli henvist til DPS, da han mente at henvisningen ville mest sannsynlig bli avslått. TS

Vel, det kommer an på hva fastlegen din skriver i henvisnigen til dps. Jeg synes det er provoserende å høre at legen din mener at situasjonen din er "kritisk og alvorlig" nok til å foreskrive cipralex, men ikke kritisk og alvorlig nok til å henvise til kognitiv terapi. Det burde strengt tatt vært motsatt.

Skremmende.

Skrevet
3 minutter siden, RaspberryPi skrev:

Vel, det kommer an på hva fastlegen din skriver i henvisnigen til dps. Jeg synes det er provoserende å høre at legen din mener at situasjonen din er "kritisk og alvorlig" nok til å foreskrive cipralex, men ikke kritisk og alvorlig nok til å henvise til kognitiv terapi. Det burde strengt tatt vært motsatt.

Skremmende.

Nå fikk jeg ikke sjansen til å sjekke ordentlig ut selv om selve medikamentet før jeg startet, men ettersom jeg tolket legen så var Cipralex veldig anvendelig på flere nivåer av depresjon og/eller angst. Leste også tidligere om ei som fikk foreskrevet ut Cipralex i forbindelse med vinterdepresjon, så jeg tolket det som at dette var et mildere medikament som stabiliserte humør og følelser. 

Men ja, jeg er veldig enig i det du skriver. Fikk jo skrevet ut resepten på bakgrunn av noen enkle standard spørsmål.. gikk jo med et håp om kun noen runder med kognitiv terapi, men mistet litt av motet da jeg fikk høre at ventelista var på mange måneder. Så jeg følte meg bare litt moden for å gjøre et tiltak, siden jeg har gått rundt og tenkt på dette i over 1 år. 

TS

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå fikk jeg ikke sjansen til å sjekke ordentlig ut selv om selve medikamentet før jeg startet, men ettersom jeg tolket legen så var Cipralex veldig anvendelig på flere nivåer av depresjon og/eller angst. Leste også tidligere om ei som fikk foreskrevet ut Cipralex i forbindelse med vinterdepresjon, så jeg tolket det som at dette var et mildere medikament som stabiliserte humør og følelser. 

Men ja, jeg er veldig enig i det du skriver. Fikk jo skrevet ut resepten på bakgrunn av noen enkle standard spørsmål.. gikk jo med et håp om kun noen runder med kognitiv terapi, men mistet litt av motet da jeg fikk høre at ventelista var på mange måneder. Så jeg følte meg bare litt moden for å gjøre et tiltak, siden jeg har gått rundt og tenkt på dette i over 1 år. 

TS

Vinterdepresjon!? Det kan jo ta flere mnd før det i det hele tatt fungerer optimalt. For en lege!

Skrevet

Cipralex er ofte det første som prøves ut. Men er enig i at legen er veldig løs med reseptblokken. Flott at du også velger å gå til psykolog selv om du ikk tilbud om medisiner :) 

Alle reagerer forskjellig på slike medikamenter. Du bør spørre legen din nøye om hva bivirkninger er og hvordan det er å eventuelt slutte med de. Leger er ofte dårlig med å opplyse om slikt om de ikke blir spurt. Be legen din fortelle deg meget nøye hva medisinen er, hvilke bruksområder den har, hvilke bivirkninger man kan få, osv. 

Anonymkode: 0e907...7db

Gjest RaspberryPi
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Jeg sier ikke at det nødvendigvis er feil for deg å bruke dette medikamentet, det har jeg ingen forutsetning for å uttale meg om. Men jeg synes at fastleger generelt burde være mer restriktive på å skrive ut SSRI-preparater uten at kognitiv terapi er forsøkt først/i tillegg. Slike preparater fungerer nok best som en liten "dytt" slik at man makter å ta tak i problemene man har. Eksempelvis ved at de kan gjøre det enklere for enkelte å få utbytte av kognitiv terapi. Disse medisinene alene vil ikke utrette noen mirakler. 

Jeg kjenner ikke deg og din sykdomshistorie, men min oppfordring til deg er å tenke litt på hva som er underliggende årsak til at du nå har havnet her. Bruk tid på deg selv og gjør ting du vet du har godt av. Samtidig vil jeg oppfordre til at du selv initierer oppfølging av fastlegen din om ikke fastlegen selv gjør det. Bestill deg en time om noen uker bare for å snakke om hvordan du opplever virkningen av medisinen.

Hvis du bor alene, fortell noen du stoler på og som du har jevnlig kontakt med hva du gjennomgår. Be om at de sier fra til deg dersom de merker endringer i oppførselen din som du ikke selv merker. 

Håper du blir bedre snart. :)

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gikk det med matinntaket senere? Jeg merker selv jeg har fått dårlig matlyst. Kjenner meg også igjen med svimmelheten(konstant ør i hodet), men håper da ikke at dette skal vare hele tiden.. 

TS 

Det har snudd, så nå er matlysten normal igjen. Men jeg var bekymra en stund når jeg kunne gå gjennom en svær lunsjbuffet på hotell, og ikke finne NOE jeg kunne tenke meg. 

Når det gjelder svimmelheten er det ikke noe jeg merker noe til hele tiden. Det er mest om jeg snur meg fort, reiser meg fra liggende til sittende, samt at jeg blir veldig mye fortere reisesyk enn før. Når det gjelder det siste, har jeg hatt god nytte av reisesyketabletter på lange bussreiser. 

Har likevel gjort avtale med lege om å prøve Brintellix dersom jeg skulle få tilbakefall når jeg slutter på Cipralex. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Igjen; dersom du ønsker rask hjelp bør du undersøke studenthelsetjenesten, Der trenger du ikke henvisning.

Anonymkode: 07ada...4a9

Skrevet

Hei, jeg har angst og er diagnostiert med det. Cipralex er medikamentet jeg ble anbefalt av psykiater. Fastlegen din har gjort ett godt valg sånn sett. Men du må regne 6 uker før du egentlig kan si noe om virkningen. Nå har du bare bivirkninger som forhåpentligvis går over når kroppen venner seg til medikamentet.

Det du kanskje må vurdere selv eller sammen med legen er om medikamentell behandling er riktig dersom dette ikke er noe du egentlig ser som ett reelt og livsbegrensende problem for deg. 

Anonymkode: 44fc7...73d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...