Gå til innhold

Feil bruk av ord


Arabella

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fersk/frisk. Denne er ikke helt enkel, men blomster, frukt og grønnsaker er friske, mens fisk, kjøtt og bakervarer er fersk(t/e)?

Det burde være en regel for bakevarer - bakervarer, også. Mel, gjær og sukker = bakevarer? Boller, brød og muffins = bakervarer?

Frossen/fryst - går disse om hverandre i frysedisken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Arabella skrev:

Du mener med andre ord at de som skriver det vi mer konservative kaller dårlig norsk, er forut for sin tid?

Til en viss grad, ja.

Anonymkode: c54ec...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Til en viss grad, ja.

Anonymkode: c54ec...3ae

Normen bør altså være at "hver fugl synger med sitt nebb" om du forstår, snakker slang og slurvete og skriver tilsvarende. Ja ja, bra jeg sannsynligvis ligger i min grav før det kommer så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 21.1.2017 den 22.23, Arabella skrev:

Normen bør altså være at "hver fugl synger med sitt nebb" om du forstår, snakker slang og slurvete og skriver tilsvarende. Ja ja, bra jeg sannsynligvis ligger i min grav før det kommer så langt.

Han derre William Shakespear fant opp masse ord og uttrykk og masse folk synes hans greier er helt fantastiske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

:flau:Jeg har egentlig nok med å gremme meg over egne skrive feil og slurv som har dukket opp i den daglige skrivemåten. Jeg tenker at det har med all den sms bruken, forkortelser, bruk av dialekter og bruk av slang som i forskjellig grad har blitt brukt tidligere, men nå går det i superfart da vi kommuniserer via hurtigtast på mob. Jeg kaller det "fritidsspråk" Dette har fakt medført at når jeg skal skrive mer seriøst så må jeg dobbelskjekke meg selv :flau:

Det skal jeg innrømme er no dritt, og jeg blir :rodme:

Ha en GOD HELG med riktig ordbruk:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Kan du utbrodere litt mer?" Meningen er spørsmål om å utdype noe.

"Utarte seg". Arte seg, f. eks. fremstå som. Utarte, komme ut av kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...