Gjest Teletubbien Skrevet 16. november 2004 #1 Skrevet 16. november 2004 Jeg må tilstå :oops: at jeg aldri har prøvd å lage hjemmelaget potetmos noensinne... Har alltid brukt posemosen... Har flere ganger hørt at hjemmelaget potetmos er helt annerledes i smak - til det bedre - og har lyst til å prøve å lage det selv. Er det noen som har en lettfattelig oppskrift, helst litt mer eksagt enn en dæsj med ditt og en dæsj med datt
~sikka~ Skrevet 16. november 2004 #2 Skrevet 16. november 2004 :o :o Da har du gått glipp av noe altså!! ok for 4 personer tar du ca 15 poteter. skrell dem og skjær dem i biter. Kok til møre. mos dem med potetmoseren. dæsj i litt melk, kanskje ca 1 dl. Ta i litt salt og pepper og gjerne litt hvitløkspulver. Og en ss smør sånn ca. Most alt sammen til det ikke er noen klumper igjen, og vips du er ferdig
Gjest StoreSky Skrevet 16. november 2004 #3 Skrevet 16. november 2004 Jeg bruker mye melk/litt av kokevannet og smør, synes den blir for tørr med så lite melk/veske. Men jeg liker potetmor "blaut" med klumper!
RoadQueen Skrevet 16. november 2004 #4 Skrevet 16. november 2004 Litt koriander i mosen er også kjempegodt.
Gjest Anonymous Skrevet 16. november 2004 #5 Skrevet 16. november 2004 :o :o Da har du gått glipp av noe altså!! ok for 4 personer tar du ca 15 poteter. skrell dem og skjær dem i biter. Kok til møre. mos dem med potetmoseren. dæsj i litt melk, kanskje ca 1 dl. Ta i litt salt og pepper og gjerne litt hvitløkspulver. Og en ss smør sånn ca. Most alt sammen til det ikke er noen klumper igjen, og vips du er ferdig Her er det utenkelig ikke å ha med en god bit sellerirot (ca en halv rot til så mange poteter som over). Dessuten pleier jeg å ha muskat i også.
Gjest Anonymous Skrevet 16. november 2004 #6 Skrevet 16. november 2004 Og skal den være ekstra god bruker du fløte, mye smør og gjerne finhakket løk eller purre. Denne varianten er ikke til hverdagskost... men nydelig til lett tilbehør som f.eks. rakfisk!
Gjest Jamila Skrevet 17. november 2004 #7 Skrevet 17. november 2004 Jeg bruker ikke melk i, men litt av kokevannet og en dæsj smør. Nyrevet parmesan og salt og pepper (nykvernet) er et must her i huset!
Arkana Skrevet 17. november 2004 #8 Skrevet 17. november 2004 Jeg bruker også mye melk og smør i, ikke fløte det overdøver den gode potetsmaken. Litt revet muskat og klippet gressløk pleier jeg også å ha i, og noen ganger revet ost. Bedre enn hvitløkspulver er det om du koker hele, skrelte hvitløksfedd sammen med potetene. Det gir en mild og god hvitløkssmak. En eggeplomme i er også godt, gjør den litt fyldigere.
Calla Skrevet 17. november 2004 #9 Skrevet 17. november 2004 Og skal den være ekstra god bruker du fløte, mye smør og gjerne finhakket løk eller purre. Denne varianten er ikke til hverdagskost.. nam nam... jeg bruker også mye smør og litt fløte... i tilegge til melk da.. Syns også det er godt med litt hvitløk og muskat i! Litt fersk gressløk gjør også susen...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå