Gå til innhold

Etternavn som alle uttaler feil

Fremhevede innlegg

Skrevet
15 minutter siden, dillyduzit skrev:

Jeg tar mannens etternavn, og bruker mitt "hoved" etternavn som mellomnavn. Samme blir det med noe eventuelt barn, de får mitt etternavn som mellomnavn, og mannens etternavn som hoved. 

Samme tenker jeg å når jeg får barn. Mannens etternavn klarer folk å uttale I hvert fall 

Anonymkode: 75025...546

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har er amerikansk etternavn, som de fleste nordmenn uttaler som et norsk mannsnavn, selv om skriftmåten er helt annerledes. Har aldri vært noe byrde egentlig, litt kleint på skolen og arrangementer når læreren tror jeg er gutt og ropte opp etternavnet mitt som fornavn uttalt som det norske navnet, men egentlig mer flaut for dem når de er så stokk dumme. Altså, alle navnene nedover står i rekkefølgen: Etternavn, Fornavn. Så roper læreren alle andre opp med fornavn, så meg med etternavn og tror det er fornavnet mitt. :vetikke: fornavnet mitt er åpenbart et jentenavn og ingen har det som etternavn. Navnet blir også skrevet på alle mulige rare måter når jeg ringer å bestiller time osv. Nordmenn er virkelig livredde for engelsk.

Men er egentlig ikke noe byrde, har aldri plaget meg, liker etternavnet mitt, og i Norge er det veldig få som har det, ikke i USA da. :) 

Anonymkode: 8bacd...979

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Jeg synes heller ikke det er en byrde, men mannen påstår at det blir som utlendingene med navn man ikke kan uttale. Jeg skjønner jo hva han skal frem til, men etternavnet er fullt mulig å uttale, det er bare litt tricky å legge trykk på de rette bokstavene med østlandsdialekt, kan man si. 🙊

Anonymkode: 524a1...3c4

Og så? Hva gjør det da, om folk sier navn feil? Jeg har et navn som folk tar feil av hele tiden, enten legger de til bokstaver eller så tror de det er e-ending. Bryr meg ikke, og for å si det sånn så har det aldri plaget meg i løpet av livet. 

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et dilemma som jeg synes er litt vanskelig; jeg er fra en bitteliten familie, etnisk norsk og har et gammelt flott familienavn. Jeg bærer etternavnet med omhu kan man si, ettersom det er et utdøende navn. Min mann vet dette og støtter meg slik han bør, og det har aldri vært en diskusjon da vi giftet oss om jeg skulle ta hans etternavn. Vi har derfor hvert vårt navn.

Problemet nå er at vi har en liten en på vei, vår første (5mnd på vei). Vi har derfor hatt en diskusjon på hva barnets etternavn skal være. Han deler mitt ønske om at barnet får mitt etternavn ettersom det er langt sjeldnere enn hans (det er noen tusen som heter hva han heter), MEN, det er et stort men.. ingen greier å uttale mitt etternavn korrekt og han ønsker ikke at barnet skal oppleve samme byrden som meg - nemlig det å korrigere på alle hele tida. Mitt navn er fra vestlandet, hvor alle uttaler det korrekt, men det er altså østlendingene som alltid uttaler det feil. Vi bor på Østlandet, men jeg drømmer om å flytte tilbake til vestlandet slik at barnet slipper en slik byrde. Hva tenker dere om dette? 

Jeg ville helt klart valgt det sjeldne navnet :) Men samtidig skjønner jeg greia med å uttale riktig eller feil. Det blir som en som heter Anders der navnet uttales Anders med trykk på d, opptil flere steder i nord og sør, mens i øst så er det Anners.. Mitt gamle etternavn ble gjerne skrevet/uttalt Holmen, Holme, Hovner, Hovde, Ådne, Låhne, og jeg vet ikke hva... Navnet kan på sett og vis ligne på alle de jeg nevnte nå, men navnet er et helt annet. I voksen alder bytta jeg til et navn ala "Hanevold". Så nå sier jeg bare "som en hane som galer/sier kykeliky, og det man utøver under en slåsskamp..." Navnet mitt er dog ikke Hanevold, men det er et eksempel. 

Anonymkode: d8c4f...957

Skrevet

Merkelig problemstilling. Velg det navnet dere ønsker å bruke, for barnet vil alltid kunne havne i en situasjon der omgivelsene vil slite med navnet uansett. Jeg bor nå i utlandet og kan trygt si at jeg nå staver og gjenart uttalelsen av både fornavn og etternavn helt automatisk. Ikke akkurat en byrde, det går helt fint. Faktisk så greit at jeg har valgt norske navn til barna også... .=0 

Anonymkode: 2175a...44d

Skrevet

At ingen klarer å uttale etternavnet ditt korrekt er det samme som at nordlendinger vil uttale Vibeke, mens lengre sør uttales det Vibeke. Eller som AB #20 skriver Anders i nord, vest og sør, Anners i øst. Det finnes en nordnorsk versjon av navnet Vibeke, og en sør-, vest-, og østnorsk versjon av Vibeke. På samme måte som det finnes en østnorsk versjon av navnet Anders , og så en vest-, sør-, og nordnorsk versjon av Anders. 

Ikke noe problem. 

Skrevet
47 minutter siden, Aamu skrev:

Og så? Hva gjør det da, om folk sier navn feil? Jeg har et navn som folk tar feil av hele tiden, enten legger de til bokstaver eller så tror de det er e-ending. Bryr meg ikke, og for å si det sånn så har det aldri plaget meg i løpet av livet. 

Folk er da forskjellige. Noen bryr seg ikke mens det kan plage noen. 

Skrevet
1 time siden, dillyduzit skrev:

Har samme problem her også. Etternavnet kommer fra Nord-møre, men bor på Østlandet. Uansett hvor mye jeg staver etternavnet, får de det alltid feil. Teknisksett har jeg to etternavn og begge blir uttalt feil, eller stavet feil. Et av dem, legger de til en ekstra E (fordi nærmeste sted har den siste E'en, og folk tenker automatisk på det) og det andre blir uttalt med K, isteder for SCH. 

Jeg tar mannens etternavn, og bruker mitt "hoved" etternavn som mellomnavn. Samme blir det med noe eventuelt barn, de får mitt etternavn som mellomnavn, og mannens etternavn som hoved. 

Hvordan uttaler du "sch"? Det er ikke en norsk lydsammensetning.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har et veldig sjeldent etternavn, som kun familien min har. Jeg må stave det hver eneste gang det skal skrives. Men som regel så uttaler de det riktig, men langt fra alle. Om det kommer post til meg hvor etternavnet er skrevet riktig så er det nesten å sprette champagnekorken. Men en byrde er det ikke, man blir så vant til det.

Anonymkode: 471e7...2ae

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk er da forskjellige. Noen bryr seg ikke mens det kan plage noen. 

Dagens visdomsord :icon_lol:

Skrevet
21 minutter siden, Arabella skrev:

Hvordan uttaler du "sch"? Det er ikke en norsk lydsammensetning.

Shhrrø. Staves Schrø, men uttales Shhrrø. Teknisksett, staves det Schrö, men ble endret noen 20-30 år tilbake med en Ø istedet for Ö. 

Tyskt navn. 

Skrevet

Jeg har hatt et utenlandsk etternavn og HATET å hete det. Ble mobbet og ingen klarte å si det riktig. Sammenligning uten å bli gjenkjent (siden er eneste slekt i Norge med navnet), er det like enkelt å si som Navas. Men uansett hvor jeg har gått, har alle sagt "unnskyld?", "kan du stave det for meg? " eller " Sa du Nalas/Navan?". 

Men jeg mistet intervjuer på grunn av navnet. Ingen vil jo ha en utlending. En av arbeidsplassene jeg arbeidet, tok meg til intervju fordi de ønsket å bli flerkulturelle....Og ble overrasket når de så en nordmann. 

Poenget mitt? Å ha et annerledes etternavn er surt! Selv om det er sjeldent. Min far er takknemlig for å ha fått en sønn som kan bære navnet videre. Vel ... Er bare glad for at jeg slipper!

Anonymkode: e0f61...16d

Skrevet
6 timer siden, dillyduzit skrev:

Shhrrø. Staves Schrø, men uttales Shhrrø. Teknisksett, staves det Schrö, men ble endret noen 20-30 år tilbake med en Ø istedet for Ö. 

Tyskt navn. 

Det jeg tror, er at når dette etternavnet blir skrevet med norsk "Ø", blir det i Norge uttalt som "Skrøder". Derimot hvis det blir skrevet som Schröder, ser man at det er et tysk navn og uttaler det på tysk. Ikke alle kan tysk, da. Må ta det forbeholdet. Se i leksikon på navnet, så oppdager du det.

Skrevet
3 timer siden, Arabella skrev:

Det jeg tror, er at når dette etternavnet blir skrevet med norsk "Ø", blir det i Norge uttalt som "Skrøder". Derimot hvis det blir skrevet som Schröder, ser man at det er et tysk navn og uttaler det på tysk. Ikke alle kan tysk, da. Må ta det forbeholdet. Se i leksikon på navnet, så oppdager du det.

Ja, det er sant det. De fleste (i omgangkrets) uttaler det som det skal være, altså med Shr-lyden. Jeg retter ikke på om det er feil, men introduserer jeg meg selv sier jeg Shr, og håper at da personen oppfatter at det uttales slik. Hadde dog en tysk lærer (som faktisk var tysk) når det ble skrevet med ö, som forsatt sa sk. Da ble det retting, helt til hun fikk det med seg. 

Verre er det med de hvor du har stavet etternavnet med GDAL, men blir forsatt skrevet GEDAL. Ble så mektig irritert at samme firma som hadde fått beskjed så mange ganger, forsatt skrev det slik, at jeg ringte dem, sa at jeg hadde fått en regning addressert til GEDAL, og lurte på hvem det var. Regningen kom jo med det navnet hver mnd. 

GEDAL og GDAL er bare funnet opp, som et eksempel. 

Skrevet

Jeg ville valgt ditt etternavn. 

Jeg har min mors pikenavn som mellomnavn. Det er ingen, uansett hvor de kommer fra, som uttaler det riktig. Har møtt EN person som uttalte det riktig, og det viste seg at hun kjente min tante. 😂 Men det er jo ikke noe egentlig problem, fint å bringe navnet videre! Mine barn har ikke fått det da, tre etternavn ble i meste laget. 

Anonymkode: 397c7...041

Skrevet

JEg har et enkelt, rett frem navn, men alle østlendingene uttaler det feil likevel. Det er definitivt ingen byrde. Din mann er full i tull.

Skrevet (endret)
11 minutter siden, Silfen skrev:

JEg har et enkelt, rett frem navn, men alle østlendingene uttaler det feil likevel. Det er definitivt ingen byrde. Din mann er full i tull.

Vi uttaler ikke ord feil, men vi har forskjellige dialekter i Norge. I Bergen uttaler dere konsonanter hver for seg, på Østlandet trekker vi gjerne sammen. Det har en betegnelse, men jeg er ikke lingvist, så jeg husker ikke hva det kalles. For eksempel ordet "forstå", der uttaler vi "rs" som én lyd, omtrent som i "hysj". Garnison, der uttaler vi (østlendinger) "rn" tilsvarende.

Endret av Arabella
  • Liker 2
Skrevet
Den 13.9.2016 at 18.31, AnonymBruker skrev:

Ts her. Jeg synes heller ikke det er en byrde, men mannen påstår at det blir som utlendingene med navn man ikke kan uttale. Jeg skjønner jo hva han skal frem til, men etternavnet er fullt mulig å uttale, det er bare litt tricky å legge trykk på de rette bokstavene med østlandsdialekt, kan man si. 🙊

Å, nå blir jeg veldig nysgjerrig på navnet. Er østlending og mener jeg klarer å uttale de aller fleste navn riktig. Har av en eller annen grunn en mistanke om navnet... Er det 4 bokstaver? 

Anonymkode: 85e10...0ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...