Gå til innhold

Etternavn som alle uttaler feil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et dilemma som jeg synes er litt vanskelig; jeg er fra en bitteliten familie, etnisk norsk og har et gammelt flott familienavn. Jeg bærer etternavnet med omhu kan man si, ettersom det er et utdøende navn. Min mann vet dette og støtter meg slik han bør, og det har aldri vært en diskusjon da vi giftet oss om jeg skulle ta hans etternavn. Vi har derfor hvert vårt navn.

Problemet nå er at vi har en liten en på vei, vår første (5mnd på vei). Vi har derfor hatt en diskusjon på hva barnets etternavn skal være. Han deler mitt ønske om at barnet får mitt etternavn ettersom det er langt sjeldnere enn hans (det er noen tusen som heter hva han heter), MEN, det er et stort men.. ingen greier å uttale mitt etternavn korrekt og han ønsker ikke at barnet skal oppleve samme byrden som meg - nemlig det å korrigere på alle hele tida. Mitt navn er fra vestlandet, hvor alle uttaler det korrekt, men det er altså østlendingene som alltid uttaler det feil. Vi bor på Østlandet, men jeg drømmer om å flytte tilbake til vestlandet slik at barnet slipper en slik byrde. Hva tenker dere om dette? 

Anonymkode: 524a1...3c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det virkelig en så enormt stor byrde?

Anonymkode: a8b84...754

• Liker 44
Skrevet

Ser ikke vitsen med å ikke ta ditt om du ønsker det. Har vokst opp med et etternavn som ingen uttaler riktig. Ville ikke kalt det en byrde. Om noe sitter man å følger ekstra godt med når det er opprop og når læreren får vansker med navnet så man kan hjelpe :P 

Anonymkode: 755c2...f17

• Liker 6
Skrevet

Ts her. Jeg synes heller ikke det er en byrde, men mannen påstår at det blir som utlendingene med navn man ikke kan uttale. Jeg skjønner jo hva han skal frem til, men etternavnet er fullt mulig å uttale, det er bare litt tricky å legge trykk på de rette bokstavene med østlandsdialekt, kan man si. 🙊

Anonymkode: 524a1...3c4

• Liker 2
Skrevet

Det der burde ikke være et problem. 

• Liker 3
Gjest SuperSonic
Skrevet

Har det noe å si da hva enkelte uttaler det som? 

Skrevet

Jeg har også et etternavn som overraskende mange uttaler feil, men det har da aldri vært et problem utover at jeg tidlig ble vant til å rette på folk. Hvis dere begge ønsker det navnet så bør dere gå for det!

• Liker 4
Skrevet

Nei, det er ikke større problem enn hva dere lager det til. Jeg har både fornavn og etternavn som jeg må hjelpe til om, om noen skal skrive navnet mitt. Har aldri tenkt at det er en byrde. Jeg synes det er kjekt å ha et sjeldent navn.

Anonymkode: d4073...ad1

• Liker 6
Skrevet

Jeg har et etternavn som folk ofte sier feil. Enten retter jeg, eller så bare sier jeg "ja, det er meg" og ferdig med saken.

• Liker 2
Skrevet

Kanskje mannen bare sier det fordi han egentlig vil at barnet skal ha hans etternavn.

Jeg har giftet meg til et uvanlig vestlandsk etternavn som ingen kan hverken uttale eller skrive riktig og det går helt utmerket.

• Liker 1
Skrevet

Ja, vet du hva, bare flott at den lille får ha ditt sjeldne etternavn. Jeg synes dette er viktigere enn at han eller hun må korrigere folk noen ganger (eller bare dr..e i å gjøre det hvis det ikke er viktig). 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også et etternavn som ikke alltid folk får til å uttale riktig, og jeg må ofte stave det. Ser ikke på det som en byrde i det hele tatt, er glad for å ha et etternavn som ikke så mange har (bare familien/slekta mi som har det). Vil mye heller leve med "byrden" enn å ha et kjedelig, anonymt etternavn :) Synes ungen din bør få ha ditt etternavn, ikke velg det bort fordi det kan bli en "byrde" :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har et etternavn som inneholder en ø, som skal uttales som en e. Nesten ingen klarer det, kun de som er fra samme område eller kjenner an ådre med samme navn. Har ofte måttet stave navne, eller svare ja på opprop i klasser o.l. som uttaler navnet feil, men kan ikke si jeg ser på det som en byrde. Ca 700 i Norge med samme etternavn, så jeg er glad for å slippe å ha ett -sen navn. Gi barnet etternavnet dere ønsker, og tenk heller på at fornavnet som de fleste bruker til dagen skal kunne uttales greit.

Anonymkode: d3a4a...8e0

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et etternavn som inneholder en ø, som skal uttales som en e. Nesten ingen klarer det, kun de som er fra samme område eller kjenner an ådre med samme navn. Har ofte måttet stave navne, eller svare ja på opprop i klasser o.l. som uttaler navnet feil, men kan ikke si jeg ser på det som en byrde. Ca 700 i Norge med samme etternavn, så jeg er glad for å slippe å ha ett -sen navn. Gi barnet etternavnet dere ønsker, og tenk heller på at fornavnet som de fleste bruker til dagen skal kunne uttales greit.

Anonymkode: d3a4a...8e0

Litt OT, men -sen-navn er faktisk i ferd med å bli sjeldnere og sjeldnere, siden nesten alle foreldre velger det bort til fordel for det mer "spesielle" etternavnet. Om et par generasjoner er det kanskje kjempeeksotisk å hete Larsen og Gundersen.

Men til TS så sier jeg som alle andre... denne byrden er det nok bare din mann som ser. Jeg er gift med en utlending og har et navn som er kul umulig både å stave og uttale uten full konsentrasjon. Det gjør ingen verdens ting, det eneste er at jeg bruker pikenavnet mitt når jeg bestiller pizza på en sprakete linje ;)

Anonymkode: b013b...9fc

• Liker 4
Skrevet

Har samme problem her også. Etternavnet kommer fra Nord-møre, men bor på Østlandet. Uansett hvor mye jeg staver etternavnet, får de det alltid feil. Teknisksett har jeg to etternavn og begge blir uttalt feil, eller stavet feil. Et av dem, legger de til en ekstra E (fordi nærmeste sted har den siste E'en, og folk tenker automatisk på det) og det andre blir uttalt med K, isteder for SCH. 

Jeg tar mannens etternavn, og bruker mitt "hoved" etternavn som mellomnavn. Samme blir det med noe eventuelt barn, de får mitt etternavn som mellomnavn, og mannens etternavn som hoved. 

Skrevet

Jeg het Jakobsen og jeg kan love at jeg måtte korrigere samtlige på skrivemåte. Byrde, nei. 

Nå har jeg giftet meg til et etternavn som er både vanskelig å uttale og skrive. Fremdeles ingen byrde. Er det noen som skal skrive navnet, så sier jeg navnet, og så staver jeg raskt siste delen, da det er den som er vanskelig å få riktig. Uttaler folk det feil, så gjentar jeg bare navnet, "Ja, jeg er XX". Det gjør jeg til barna også om de uttaler noe feil... 

Anonymkode: 605a4...ddc

• Liker 2
Skrevet

Med små komplisert fornavn, mellomnavn og etternavn - så er jeg vant med å rettesette når noen uttaler det feil. Men jeg er ganske fastbestemt på at etternavnet mitt skal videreføres uansett hvordan det blir.

Og det plager meg ikke noe egentlig.

Skrevet

Ser ikke helt problemet. Jeg har også et etternavn som de fleste uttaler feil, men det er ikke akkurat noen byrde jeg lider under. Jeg retter jo på folk hvis det skjer, men det er ikke noe daglig irritasjonsmoment. Man bruker jo ikke etternavn i en vanlig samtale.

Anonymkode: eae4f...264

Skrevet

Jeg skjønner faktisk ts godt jeg. Har et sveitsisk etternavn som INGEN klarer å uttale riktig. Uttaler man det rett, så det veldig fint. Uttaler man det feil (for de fleste uttaler det likt) så høres det helt teit ut. Jeg synes det er flaut når jeg blir ropt opp på legekontor osv og de sier det feil. Jeg har sagt til legen min flere ganger hvordan man uttaler det, men det går ikke inn. Nesten som jeg vil si høyt neste gang "jeg heter xxxxxx og ikke xxxxxx" når han henter meg på venterommet. Ingen vet hvordan man staver det heller.

Jeg ble erter på barneskolen pga etternavnet mitt og vil IKKE mine skal måtte gå igjennom det samme. 

Anonymkode: 75025...546

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...