Gå til innhold

For eller imot dialekter

Smn1995

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg holder på å skrive en skoleoppgave om dialekter.
Temaene jeg tar opp i artikkelen er :
*Identitet
*Innvandring/innvandrings mengden og
*Styrke sitt eget dialektgrunnlag

Lurte derfor på om noen her hadde noen for eller imot argumenter innenfor disse temaene og gjerne andre tips eller meninger også :)

Mvh fortvilet student 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Annetnavn_

Identitet: Definerer hvor man hører til. Tilhørighet i by eller bygd, klassetilhørighet, historisk bakgrunn - ord som kommer fra typiske yrker/leveveier som tradisjonelt fantes i området.

Vet ikke om det var tillegg til det du har tenkt på fra før av. Dette er nok den letteste delen å skrive om.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Strixa skrev:

Identitet: Definerer hvor man hører til. Tilhørighet i by eller bygd, klassetilhørighet, historisk bakgrunn - ord som kommer fra typiske yrker/leveveier som tradisjonelt fantes i området.

Vet ikke om det var tillegg til det du har tenkt på fra før av. Dette er nok den letteste delen å skrive om.

Lykke til!

Enig.

Og derfor bør folk holde på dialekten sin når de flytter andre steder. Ikke tilpasse seg stedet de flytter til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annetnavn_
45 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Enig.

Og derfor bør folk holde på dialekten sin når de flytter andre steder. Ikke tilpasse seg stedet de flytter til.

...jeg er enig med deg. Dialekten er del av den du er. Jeg synes dialekt er vakkert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Strixa skrev:

...jeg er enig med deg. Dialekten er del av den du er. Jeg synes dialekt er vakkert:)

:Nikke:  👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har skrevet at man har mange talemål å ta hensyn til i hverdagen (at vi snakker dialekt, har engelsk på skolen, må skrive bokmål og i tillegg lære nynorsk)
Men hva er fordeler og ulemper med det? For meg ser jeg kun fordeler og sliter derfor med å finne ulemper. Og jeg trenger masse info, meninger, diskusjon osv. Hva som helst :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bergtekjen
4 timer siden, Smn1995 skrev:

Takk for svar. Har skrevet at man har mange talemål å ta hensyn til i hverdagen (at vi snakker dialekt, har engelsk på skolen, må skrive bokmål og i tillegg lære nynorsk)
Men hva er fordeler og ulemper med det? For meg ser jeg kun fordeler og sliter derfor med å finne ulemper. Og jeg trenger masse info, meninger, diskusjon osv. Hva som helst :P

Det kan vere vanskeleg å bli forstått. Når eg kjem med ord som "livarhøgg", "dikkån", "høssen" o.l. er det mange som sliter med det. :P
Eg synes også at å skrive på dialekt når du ikkje veit om dei du skriver til forstår det, er ein uting. Og det er mange som skriver på dialekt på t.d. facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...