Smn1995 Skrevet 13. september 2016 #1 Del Skrevet 13. september 2016 Hei! Jeg holder på å skrive en skoleoppgave om dialekter. Temaene jeg tar opp i artikkelen er : *Identitet *Innvandring/innvandrings mengden og *Styrke sitt eget dialektgrunnlag Lurte derfor på om noen her hadde noen for eller imot argumenter innenfor disse temaene og gjerne andre tips eller meninger også Mvh fortvilet student Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annetnavn_ Skrevet 13. september 2016 #2 Del Skrevet 13. september 2016 Identitet: Definerer hvor man hører til. Tilhørighet i by eller bygd, klassetilhørighet, historisk bakgrunn - ord som kommer fra typiske yrker/leveveier som tradisjonelt fantes i området. Vet ikke om det var tillegg til det du har tenkt på fra før av. Dette er nok den letteste delen å skrive om. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 13. september 2016 #3 Del Skrevet 13. september 2016 1 time siden, Strixa skrev: Identitet: Definerer hvor man hører til. Tilhørighet i by eller bygd, klassetilhørighet, historisk bakgrunn - ord som kommer fra typiske yrker/leveveier som tradisjonelt fantes i området. Vet ikke om det var tillegg til det du har tenkt på fra før av. Dette er nok den letteste delen å skrive om. Lykke til! Enig. Og derfor bør folk holde på dialekten sin når de flytter andre steder. Ikke tilpasse seg stedet de flytter til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annetnavn_ Skrevet 13. september 2016 #4 Del Skrevet 13. september 2016 45 minutter siden, Jerry Lee skrev: Enig. Og derfor bør folk holde på dialekten sin når de flytter andre steder. Ikke tilpasse seg stedet de flytter til. ...jeg er enig med deg. Dialekten er del av den du er. Jeg synes dialekt er vakkert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 13. september 2016 #5 Del Skrevet 13. september 2016 5 minutter siden, Strixa skrev: ...jeg er enig med deg. Dialekten er del av den du er. Jeg synes dialekt er vakkert 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smn1995 Skrevet 13. september 2016 Forfatter #6 Del Skrevet 13. september 2016 Takk for svar. Har skrevet at man har mange talemål å ta hensyn til i hverdagen (at vi snakker dialekt, har engelsk på skolen, må skrive bokmål og i tillegg lære nynorsk) Men hva er fordeler og ulemper med det? For meg ser jeg kun fordeler og sliter derfor med å finne ulemper. Og jeg trenger masse info, meninger, diskusjon osv. Hva som helst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bergtekjen Skrevet 13. september 2016 #7 Del Skrevet 13. september 2016 4 timer siden, Smn1995 skrev: Takk for svar. Har skrevet at man har mange talemål å ta hensyn til i hverdagen (at vi snakker dialekt, har engelsk på skolen, må skrive bokmål og i tillegg lære nynorsk) Men hva er fordeler og ulemper med det? For meg ser jeg kun fordeler og sliter derfor med å finne ulemper. Og jeg trenger masse info, meninger, diskusjon osv. Hva som helst Det kan vere vanskeleg å bli forstått. Når eg kjem med ord som "livarhøgg", "dikkån", "høssen" o.l. er det mange som sliter med det. Eg synes også at å skrive på dialekt når du ikkje veit om dei du skriver til forstår det, er ein uting. Og det er mange som skriver på dialekt på t.d. facebook. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå