AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #1 Skrevet 13. september 2016 Har så smått begynt å tenke på juleforberedelser, og i den forbindelse også barnas pakkekalender. Mine er 2 og 4, og forrige jul (som var den første vi hadde pakkekalender), var begge såpass små at jeg syntes det var veldig greit at de delte på en kalender og fikk gave annenhver dag. I tillegg hadde de hver sin sjokoladekalender, så begge fikk uansett "noe" hver dag. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt til å kjøre det samme løpet i år, og kanskje også ha barne-TV-julekalender i tillegg. De vil da altså få en pakkekalender og en barne TV-julekalender på deling, og så hver sin sjokoladekalender i tillegg. Vi har absolutt råd til å gi de hver sin pakkekalender, det er bare det at det blir mye styr å ordne det.. Både det å greie å finne på 24 småting til hver av dem, og å pakke det inn Tenker også litt på det med at det med årene bare vil bli vanskeligere og vanskeligere å finne på 24 småting til hver av dem- så det kan kanskje være greit at de er vant til å få pakkekalender bare annenhver dag helg fra de er små. Videre synes jeg også det er fint å lære dem opp til deling fra tidlig alder, og å ha fokus på at det noen ganger er andre enn dem selv som skal få. Men så begynte jeg å tenke på at kanskje det blir "vanskelig" for fireåringen dersom han hører at alle de andre barna i barnehagen har egen pakkekalender med gave hver dag. Vi bor i et veldig pengesterkt/velstående område, og jeg ser for meg at en del av de andre barna antakelig kan få VELDIG fine/dyre gaver i julekalenderene sine. Da blir det kanskje sårt for min gutt dersom han attpåtil må dele kalenderen sin med lillebror?? Han er ikke mer enn akkurat fylt fire når julen begynner, så jeg tror ikke han er helt gammel nok til å forstå samtalen om at "hos oss gjør vi det sånn og slik fordi vi synes det er best, men hos Jørgen gjør de sånn og slik fordi de synes det er best". Hva synes dere? Burde vi gå for separate pakkekalenderen i år, eller er det "innafor" å holde på at mine barn skal dele selv om alle barna rundt viser seg å få hver sin? Anonymkode: 596b2...af2
Gjest Magnifiq Skrevet 13. september 2016 #2 Skrevet 13. september 2016 Jeg syns det høres supert ut jeg. Her er det mormoren som handler inn til gaver, men hadde det vært opp til meg hadde de heller delt.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #3 Skrevet 13. september 2016 Hvorfor skjemme bort barna helt bare fordi det er desember? Hva skjedde med en enkel sjokoladekalender også heller gave på julaften? Julaften blir jo ødelagt når spenningen blir helt borte ved at barna får pakker hver dag hele desember. Anonymkode: d5ec8...ac2 8
Gjest Magnifiq Skrevet 13. september 2016 #4 Skrevet 13. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skjemme bort barna helt bare fordi det er desember? Hva skjedde med en enkel sjokoladekalender også heller gave på julaften? Julaften blir jo ødelagt når spenningen blir helt borte ved at barna får pakker hver dag hele desember. Anonymkode: d5ec8...ac2 Å neida! Jeg har fått pakkekalender hele min barndom, og kan garantere at julaften har vært magisk uansett 😉
Joe12 Skrevet 13. september 2016 #5 Skrevet 13. september 2016 Min umiddelbare første tanke er at du burde kvitte deg med ideen om at siden de andre får, vil det være "vanskelig" for barna dine å ikke få. Hvis du først følger den tankegangen kan det være vanskelig å komme seg ut av den, og etterhvert når de andre nabobarna får 15 julegaver hver, og så får de bare designerklær og, og så leier foreldrene Disneyland for å feire bursdag, og så skal alle ha egne biler og egne fly osvosvosv... Det kan bli hardt å følge dem etterhvert Gjør det som passer for deg og din familie, hvis du ikke gjør noe større ut av det vil heller ikke barna dine gjøre det. Opplegget dere har nå med pakke annenhver dag er da mer enn nok, og dere har sjokoladekalender i tillegg? Bare fordi dere har råd til å gjøre noe mer ut av kalenderen, betyr det ikke at dere absolutt må Tilbring tid med barna, gjør trivelige aktiviteter sammen i adventstiden, det er det de vil huske 7
Pås Skrevet 13. september 2016 #6 Skrevet 13. september 2016 Mine to har alltid delt! En ting var at det ble mindre styr for meg, en annen ting var at jeg ville de skulle lære seg å glede seg også når andre fikk noe, selv om de ikke fikk noe selv. Vinn-vinn... 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #7 Skrevet 13. september 2016 13 minutter siden, Magnifiq skrev: Å neida! Jeg har fått pakkekalender hele min barndom, og kan garantere at julaften har vært magisk uansett 😉 Javel. Men det skaper fortsatt bortskjemte unger som forventer å få ting hele tiden. Gir dere også barn gaver på andres bursdag? Et barn trenger ikke 24 gaver fordelt utover desember og i tillegg titalls gaver på selve dagen. Anonymkode: d5ec8...ac2 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #8 Skrevet 13. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men så begynte jeg å tenke på at kanskje det blir "vanskelig" for fireåringen dersom han hører at alle de andre barna i barnehagen har egen pakkekalender med gave hver dag. Vi bor i et veldig pengesterkt/velstående område, og jeg ser for meg at en del av de andre barna antakelig kan få VELDIG fine/dyre gaver i julekalenderene sine. Da blir det kanskje sårt for min gutt dersom han attpåtil må dele kalenderen sin med lillebror?? Han er ikke mer enn akkurat fylt fire når julen begynner, så jeg tror ikke han er helt gammel nok til å forstå samtalen om at "hos oss gjør vi det sånn og slik fordi vi synes det er best, men hos Jørgen gjør de sånn og slik fordi de synes det er best". Anonymkode: 596b2...af2 Ai, vanskelig. Barnet ditt må lære at det ikke kan få alt de vil ha? Det er en hard verden der ute. Anonymkode: ad0cf...61f 4
ViljaH Skrevet 13. september 2016 #9 Skrevet 13. september 2016 Jeg har aldri gitt mine hver sin pakkekalender, mest fordi jeg ikke orker å finne og pakke inn 48 småting midt i julestria når jeg må finne julegaver og bake og vaske og dra på Lucia osv. Ifjor fikk de velge selv, og valgte hver sin lego-kalender. Før har de delt på pakkekalender hvor vi kjøpte et medium stort legosett og lagde 24 porsjoner med tilhørende ark fra instruksheftet. Ei venninne lager lapper med juleforberedelser i kalenderen til sine barn, type "i kveld skal vi pynte pepperkakehus" eller "i kveld skal vi på putti plutti pott". Jeg vurderer å kjøpe sånne sokker å putte tingen i, så legger jeg det oppi etter de har lagt seg for neste dag, slipper pakkinga...
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #10 Skrevet 13. september 2016 Ikke noe galt i å dele pakkekalender altså, men er det nødvendig med pakkekalender og Barne-TV kalender på deling + hver sin sjokoladekalender? Høres veldig voldsomt ut. Jeg var vant med å dele pakkekalender og vi var 6 søsken. Ikke noe surmuling på grunn av det. Vi var jo vant til det. Anonymkode: 78525...c00 6
Vera Vinge Skrevet 13. september 2016 #11 Skrevet 13. september 2016 Jeg syns allerede to kalendere hver og en på deling høres mye ut. Særlig fordi de bare er 2 og 4! Mine var snart 2 og snart 4 i fjor jul, og de fikk en pakkekalender på deling (ingen sjokoladekalender i tillegg). Vi kjøpte da et sett med flere små puslespill, og de fikk noen brikker hver dag. I år kommer vi til å gjøre noe lignende, og så er det mulig de får sjokoladekalender i tillegg. Vi bor også i et pengesterkt område, og det er helt uaktuelt å la oss rive med av hva alle andre får. Når de er så små, forstår de uansett ikke verdien på gaver i en pakkekalender heller. Gutten min på 4,5 var den siste på sin avdeling som begynte med lørdagsgodt nå i helga, og han har spurt en stund hvorfor han ikke får. Vi har sikkert vært strenge, men han har da ikke tatt skade av at ikke alt er likt. Han forteller sikkert om ting i barnehagen, som vi gjør hjemme, som andre ikke gjør også. 2
Gjest Magnifiq Skrevet 13. september 2016 #12 Skrevet 13. september 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Javel. Men det skaper fortsatt bortskjemte unger som forventer å få ting hele tiden. Gir dere også barn gaver på andres bursdag? Et barn trenger ikke 24 gaver fordelt utover desember og i tillegg titalls gaver på selve dagen. Anonymkode: d5ec8...ac2 Gaver på andres bursdager, og pakkekalender har da ingen ting til felles. Et barm blir ikke bortskjemt pga en pakkekalender.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #13 Skrevet 13. september 2016 Kjenner at jeg plutselig ble glad for at alle mine 4 barn har vokst fra gavekalender, ble litt styr å pakke inn 96 pakker Anonymkode: d3b4c...36e
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #14 Skrevet 13. september 2016 Jeg synes det er veldig lurt å ha en på deling, spesielt med tanke på senere år når de blir vanskeligere å kjøpe til. Men også fordi pakke hver dag i 24 dager er ganske mye. Min gutt fikk pakkekalender i fjor, da var han fire. Han har dessverre ingen søsken å dele med, og han ble nesten litt lei men samtidig litt for vant til å åpne pakker, så han gikk i hele romjulen og et stykke ut i januar og spurte om ikke han kunne få mere pakker. Jeg tror det ble litt for mye for ham. Så i år tenkte jeg å droppe det helt, men la han få velge seg en kjøpekalender. Og man trenger virkelig ikke mer enn én kalender for å telle ned til jul synes jeg da. Jeg fikk ikke inntrykk av at barna snakket om kalenderne i barnehagen her i fjor heller, men det er kanskje forskjellig fra sted til sted. Bestevennen til sønnen min hadde i alle fall ikke pakkekalender, og i følge moren hans etterlyste han det ikke heller. Anonymkode: 87dfc...e2f
Honey Dew Skrevet 13. september 2016 #15 Skrevet 13. september 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skjemme bort barna helt bare fordi det er desember? Hva skjedde med en enkel sjokoladekalender også heller gave på julaften? Julaften blir jo ødelagt når spenningen blir helt borte ved at barna får pakker hver dag hele desember. Anonymkode: d5ec8...ac2 Enig. Det blir altfor mye. Mine barnebarn får bare sjokoladekalendere og de er fornøyde med det 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #16 Skrevet 13. september 2016 Vi er 5 søsken og måtte fint dele på en pakke kalender. Ingen surmuling for det, vi var takknemlige for at vi i det hele tatt fikk pakkekalender. Var mye andre barn fikk som ikke vi fikk, sånn er verden! Jeg tror bare vi ble klokere av og måtte dele og av at ting måtte spares til. Synest helt ærlig denne kjøpefesten i desember begynner og ta helt av! Min gutt er 2,5 år til jul og helt ærlig så tror jeg ikke han kommer til og få kalender i det hele tatt i år. Han sjønner jo ikke konseptet likevel. Anonymkode: 584a1...4f2 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #17 Skrevet 13. september 2016 Vi måtte dele på kalendere da jeg var barn, og vi er tre søsken. Så det ble gave hver tredje dag. Ikke var det alle år vi hadde gavekalender heller. Overlevde likevel. Anonymkode: a9628...561
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #18 Skrevet 13. september 2016 Jeg droppet andre kalendere med grunnlag i pakkekalender. De får velge: De får en Barne-TV-kalender + en "stor" sjokoladekalender som feks Smarties eller Kinder sin. Eller en pakkekalender. 2 eller 1... to "mindre" mot en "større". De velger pakkekalender, og jeg bruker gaveposer i brunt eller hvitt papir med litt klistermerker på, hvertfall på så mange pakker jeg kan, for å slippe å pakke inne 48 stk... Men de får hver sin pakke hver dag. Anonymkode: 238b5...1b7
Lofilteret Skrevet 13. september 2016 #19 Skrevet 13. september 2016 Jeg hadde gavekalender da jeg var liten, og ELSKET det. For meg var det naturlig å føre det videre til mine barn, så her har de alle fått gavekalender hver dag, helt til de flyttet ut . Men i motsetning til hva flere av dere skriver, så var det for meg en stor glede å kjøpe småting til dem og jeg koste meg med innpakkinga mens jeg hørte julemusikk og drakk rødvin. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #20 Skrevet 13. september 2016 Er det bare i min familie vi ikke fikk sjokoladekalender en gang? Vi måtte klare oss med papirkalender som fulgte barneTV. Det var jo stas det da. Var bare når vi ble rundt 10 at vi syntes det virket moro med en sjokoladekalender. Men vi fikk det jo ikke, så vi maste aldri om det heller. Vi bare aksepterte at vi ikke fikk det Anonymkode: ad0cf...61f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå