AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #1 Skrevet 12. september 2016 Jeg har i alle år hatt et moderat, tidvis ganske høyt, forbruk av alkohol. Alkohol (ikke flatfyll) er en naturlig del i sosial omgang i de kretsene der jeg vanker. Det er også ansett som en naturlig ingrediens i sammenkomster på jobb. Nylig fikk jeg påvist en kronisk sykdom. Overforbruk av alkohol kan forverre sykdommen. I tillegg anbefales det at man har "et så lavt alkoholforbruk som mulig" når man tar de medisinene jeg må belage meg på å ta resten av livet. Det ligger i kortene at jeg må venne meg til å avstå fra alkohol. Hva slags tips har avholdsfolk til hvordan å møte "alkoholkulturen" / mennesker som anser alkohol som en naturlig (kanskje til og med nødvendig) ingrediens i sosiale sammenhenger? Anonymkode: 8cb7c...ec6
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #2 Skrevet 12. september 2016 ...møte "alkoholkulturen" / mennesker som anser alkohol som en naturlig (kanskje til og med nødvendig) ingrediens i sosiale sammenhenger som nyslått avholdsperson, skulle det stå... Anonymkode: 8cb7c...ec6
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #3 Skrevet 12. september 2016 Drikker du for å føle deg en spesifikk måte eller fordi du faktisk liker smaken? Jeg drikker meget sjeldent, 1-2 glass i året max. Har null problemer med å være i sosiale samkomster hvor alle andre drikker. Tror det er bare å komme seg over kneika der alle spør hvorfor du ikke drikker, også er det slutt. Det blir mye lettere å si nei når noen tilbyr deg drikke hvis du er fast innstilt på det, da blir det liksom litt mer tyngde på "nei" istedet for å si nei men egentlig så føler du at du gjerne skulle ha hatt. Anonymkode: e6d8a...d67
Cata Skrevet 12. september 2016 #4 Skrevet 12. september 2016 Jeg er ikke avholds nå, men var det i nesten 20 år inkludert studietiden. For min del så lot jeg meg rett og slett ikke merke med at jeg var avholds. Jeg deltok på fester og sammenkomster som alle andre, bare at jeg ikke drakk annet enn brus. (Alkoholfrie alternativer var det litt dårligere stelt med da enn nå.) Noen av medstudentene maste kanskje litt med det i starten, men så ble de så vant til at jeg ikke drakk alkohol at de ikke tenkte over det lenger. I andre sammenhenger så var kanskje folk for høflige til å merke seg med det. Den eneste gangen jeg selv følte jeg måtte si noe om det var da vi var på studietur i utlandet og jeg hadde en av vertskapet til bords og han ville skåle med litt snaps. Da bare forklarte jeg at jeg var gjerne med på en skål, men at jeg ikke drakk alkohol så jeg ville gjerne ta den med mineralvannet mitt. Det ble ingen sure miner av den grunn.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #5 Skrevet 13. september 2016 Takk for innspill. Jeg tror ikke det blir spesielt vanskelig med hensyn til andres forventninger. Jeg liker smaken av vin, øl og whisky. Men jeg bruker det mest som et beroligende middel. Det gjør meg verken gladere eller mer sosial. Så jeg får finne andre måter å roe ned på, så går sikkert resten greit. Anonymkode: 8cb7c...ec6
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #6 Skrevet 13. september 2016 Jeg er ikke avholds, men jeg har gått mye gravid og ammet en hel del år. Vi har ingen voldsom alkoholkultur i omgangskretsen heller. Men de gangene det har vært alkohol, har det aldri vært noe problem å drikke f.eks alkoholfri vin eller bare litt juice. Finnes vel alkoholfri øl også, men jeg liker ikke øl. Jeg har ingen tips for beroligende middel, annet enn at du kanskje bør lære deg noen pusteøvelser....? Anonymkode: 5e35e...8bb
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #7 Skrevet 13. september 2016 Er det ikke nok å vite at du har en sykdom som gjør deg sykere hvis du drikker alkohol? Anonymkode: 1fe45...1c6
globalagogo Skrevet 13. september 2016 #8 Skrevet 13. september 2016 En ting er oss andre som forsvarer avholdsen med at vi ikke ønsker å drikke, men hallo du har en sykdom! Det kan ikke være annet enn enkelt for deg å dra på fest uten alkohol. Bare si at du ikke kan drikke pga medisiner og så er problemet ut av verden. Velkommen til deilige søndager uten bakrus, og så klart en fetere lommebok ;-)
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #9 Skrevet 13. september 2016 Gjør det enkelt, ikke si noe spesielt om det, blir du tilbudt alkohol sier du bare nei takk.. Hvis noen spør hvorfor sier du bare at du går på medisiner, ferdig med det.. Men vær med på skåler osv, ikke bli "sær".. Eneste forskjelen på deg og de andre er hva du har i glasset Hos enkelte "alkoholikere" (kaller dem det, de som MÅ ha vin osv til enhver sosial sammenkomst) er det ikke alltid de tenker på at andre ikke liker/drikker alkohol, så kan det være begrenset med andre alternativer, så ta gjerne med en brusflaske eller to selv. Anonymkode: e7f95...d7b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå