AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #1 Skrevet 12. september 2016 Jeg sitter her og føler meg ganske uforskammet. Jeg er i 20årene og har veldig lenge hatt et intenst ønske om å bli noe. Dette ønsket utviklet seg etterhvert til å bli et stort angstobjekt (hvis man kan si det) og alle beslutnigner jeg til nå har tatt, har vært preget og motivert av denne angsten. I arbeidslivet fungerer jeg godt og jeg har en sosial jobb, men når det gjelder skole blir jeg en helt annen person. Jeg har prøvd meg på 3 studier. Droppet ut fordi jeg har vært altfor redd til å klare det. Nå prøver jeg meg på min 4 og jeg har den samme følelsen og ønsker å droppe ut igjen. Jeg hadde det også veldig vanskelig sosialt på skolen og hele skoletiden min var preget av sosial og prestasjonsangst. Jeg vurderer å rett og slett droppe ut nå fordi jeg er så redd for presentasjoner og alt det presset som medfølger. Jeg vet at det er irrasjonelt - jeg må jo bli vant til dette, men jeg prøver allerede å finne alle mulige utveier. Jeg deltar bare hvis det er obligatorisk. Jeg har også en annen grunn, men den er litt mer komplisert å forklare (men det har noe med frykten for å ikke bli noe), men det ligger altså to årsaker bak min redsel. Jeg skal begynne i terapi, men det blir ikke før om en stund. Jeg skal ta beslutningen i dag (må kjøpe bøker og begynne på pensum i dag hvis jeg skal beså) og jeg trenger råd og veiledning i fra dere på KG. Mange av dere vil kanskje kritisere meg, men jeg ber om at dette utelates hvis ikke dere har noe klokt å komme med. Jeg er lei av meg selv og måten jeg gjør ting på. Skal jeg bare vente til jeg er klar? Anonymkode: 7a982...37b
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #2 Skrevet 12. september 2016 Har mye av de samme problemene som deg, sosial angst og prestasjonsangst. Jeg har vært innom tre studier og er nå på mitt fjerde. Har ett år igjen så har jeg bachelorgraden. Jeg var ganske motivert da jeg begynte, for jeg følte det var min siste sjanse. Hvis du vil det nok, så klarer du det. Anonymkode: 1a410...bdf
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #3 Skrevet 12. september 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har mye av de samme problemene som deg, sosial angst og prestasjonsangst. Jeg har vært innom tre studier og er nå på mitt fjerde. Har ett år igjen så har jeg bachelorgraden. Jeg var ganske motivert da jeg begynte, for jeg følte det var min siste sjanse. Hvis du vil det nok, så klarer du det. Anonymkode: 1a410...bdf Jeg føler også det samme. Jeg vet at det i prinisippet ikke er det, men jeg må slutte på et eller annet tidspunkt. Kan jeg spørre hva du studerer innenfor? Anonymkode: 7a982...37b
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #4 Skrevet 12. september 2016 Jeg sliter også veldig med prestasjonsangst, og helt ærlig tror jeg aldri at jeg kommer til å bli kvitt det. Jeg tenker at dette med presentasjoner egentlig bare er bortkastet tid for min del. I mitt fremtidige yrke kommer jeg ikke til å holde presentasjoner. Derfor gidder jeg ikke forvente noe av meg selv ved gruppepresentasjoner. Jeg gjør så godt jeg kan; stemmen skjelver, hendene skjelver, osv. Det blir dårlig, men jeg blåser i det. Dette er egentlig ikek noe å bekymre seg for med mindre man skal ha en jobb hvor man må holde presentasjoner for andre. Du må bare holde ut. Tenke at de ekle følelsene bare får være der. Anonymkode: c3f0b...731
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #5 Skrevet 12. september 2016 Ikke studer nå, det blir bare mer penger i studielån og bortkastet tid. Vent til du er friskere Anonymkode: 982f7...c93 1
Gjest Lofilteret Skrevet 12. september 2016 #6 Skrevet 12. september 2016 Hva med nettstudie? Eller samlingsbaserte studier? Det siste foregår jo som vanlig undervisning, men er mer komprimert slik at det ikke er like ofte. Jeg synes du er kjempetøff og håper du fortsetter å stå på! Du vil nok nå målet ditt Kan jo si at jeg heller aldri har vært veldig glad i skolesituasjonen, samtidig som jeg elsker å lære. Jeg har klart å få fem års høyere utdanning (bachelor med videreutdanning + et årsstudie) på tross av angst og div. Du klarer det du også
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #7 Skrevet 12. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke studer nå, det blir bare mer penger i studielån og bortkastet tid. Vent til du er friskere Anonymkode: 982f7...c93 Jeg jobber. Tar ikke lån. Anonymkode: 7a982...37b
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #8 Skrevet 12. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber. Tar ikke lån. Anonymkode: 7a982...37b Er det deltidsstudie? Anonymkode: 4c517...f3e
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #9 Skrevet 12. september 2016 1 minutt siden, Betrakteren skrev: Hva med nettstudie? Eller samlingsbaserte studier? Det siste foregår jo som vanlig undervisning, men er mer komprimert slik at det ikke er like ofte. Jeg synes du er kjempetøff og håper du fortsetter å stå på! Du vil nok nå målet ditt Kan jo si at jeg heller aldri har vært veldig glad i skolesituasjonen, samtidig som jeg elsker å lære. Jeg har klart å få fem års høyere utdanning (bachelor med videreutdanning + et årsstudie) på tross av angst og div. Du klarer det du også Studiet jeg går på er ikke på nettet og jeg vil heller delta ordentlig :/ Anonymkode: 7a982...37b
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #10 Skrevet 12. september 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Er det deltidsstudie? Anonymkode: 4c517...f3e Heltid Anonymkode: 7a982...37b
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #11 Skrevet 12. september 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber. Tar ikke lån. Anonymkode: 7a982...37b Pengene blir sløst alikevel. Spesielt når du skal jobbe i tillegg kan det bli vanskelig når du er syk. Det er også ingen grunn til å ikke vente et år til du kanskje er litt bedre og slipper risikere kaste bort penger Anonymkode: 982f7...c93
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #12 Skrevet 12. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg føler også det samme. Jeg vet at det i prinisippet ikke er det, men jeg må slutte på et eller annet tidspunkt. Kan jeg spørre hva du studerer innenfor? Anonymkode: 7a982...37b Jeg studerer realfag. Anonymkode: 1a410...bdf
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #13 Skrevet 12. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har mye av de samme problemene som deg, sosial angst og prestasjonsangst. Jeg har vært innom tre studier og er nå på mitt fjerde. Har ett år igjen så har jeg bachelorgraden. Jeg var ganske motivert da jeg begynte, for jeg følte det var min siste sjanse. Hvis du vil det nok, så klarer du det. Anonymkode: 1a410...bdf Det stemmer da ikke. At om man vil det nok klarer man det. Ellers Ts, hvis du ikke har bedre forutsetninger nå enn de andre gangene du hoppet av ville jeg faktisk ventet. Ting kan bli bedre med terapi og tilrettelegging. Anonymkode: b8151...d77 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #14 Skrevet 12. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer da ikke. At om man vil det nok klarer man det. Ellers Ts, hvis du ikke har bedre forutsetninger nå enn de andre gangene du hoppet av ville jeg faktisk ventet. Ting kan bli bedre med terapi og tilrettelegging. Anonymkode: b8151...d77 Det stemmer i mitt tilfelle. Hvis man føler man ikke har noen flere sjanser, så fullfører man studiet man starter på. Anonymkode: 1a410...bdf
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #15 Skrevet 12. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer i mitt tilfelle. Hvis man føler man ikke har noen flere sjanser, så fullfører man studiet man starter på. Anonymkode: 1a410...bdf Det kan godt være det stemmer i ditt tilfelle, men i ditt tidligere innlegg virket det som om det var generelt. Anonymkode: b8151...d77
linsejesus Skrevet 12. september 2016 #16 Skrevet 12. september 2016 Sjekk denne: http://metalmotivation.com/2016/05/16/how-to-defeat-your-self-defeat-video/
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #17 Skrevet 12. september 2016 Hvis du føler at denne fjerde gangen du prøver er den siste muligheten du har til å studere og få en utdanning (mtp. alder, studielån, CV osv), da får du det til jo. Da får du det til selv om du ikke har det bra psykisk. Det viktigste blir å få til studiet, å fullføre. Hvis du ikke føler det sånn, så blir det ikke noe nytt den fjerde gangen du prøver. Man må ha en mental innstilling om å få det til uansett hva, man må ville det nok. Ellers gir man opp denne gangen og. Det viktige er å være motivert, ikke å være hundre prosent bra psykisk. Man kan og tenke at det garantert er flere som sliter med angst og andre psykiske problemer på studiet man går, man er ikke alene om å ha slike problemer. Anonymkode: 1a410...bdf
AnonymBruker Skrevet 13. september 2016 #18 Skrevet 13. september 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du føler at denne fjerde gangen du prøver er den siste muligheten du har til å studere og få en utdanning (mtp. alder, studielån, CV osv), da får du det til jo. Da får du det til selv om du ikke har det bra psykisk. Det viktigste blir å få til studiet, å fullføre. Hvis du ikke føler det sånn, så blir det ikke noe nytt den fjerde gangen du prøver. Man må ha en mental innstilling om å få det til uansett hva, man må ville det nok. Ellers gir man opp denne gangen og. Det viktige er å være motivert, ikke å være hundre prosent bra psykisk. Man kan og tenke at det garantert er flere som sliter med angst og andre psykiske problemer på studiet man går, man er ikke alene om å ha slike problemer. Anonymkode: 1a410...bdf Bol ikke si det er min siste skanse. Har alltid jobbet under studiene så det påvirker ikke min CV akkurat... jeg er ikke så motivert nå fordi vi er allerede i gang med semesteret og jeg har ikke kjøpt bøker engang. Eksamen er i november...så selv om jeg har lyst til å prøve så stopper dette meg. Vet ikke om jeg får nok tid siden jeg jobber fullt til å lese pensum og forberede gruppeoppgaver. jeg er veldig enig med deg; hvis motivasjonen er der vil dette funke. Det er dette jeg har manglet hver gang. Anonymkode: 7a982...37b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå