Gå til innhold

For mye sobril

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har vennine som bruker altforr mye sobril,hver dag 175 mg. Hvor skal dette gå? Legen gir henne for mye, Hun lyver om doser. Vart i par år.. Kan jeg hjelpe?

Anonymkode: bea61...2b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nei, det kan du ikke. Med mindre hun  ønsker det selv. Innlegget ditt burde forøvrig vært postet i under kropp og helse.

Endret av OPIgirl
Skrevet

Jo, klart du kan hjelpe, selv om du ikke kan få henne til å slutte. Du kan være en støtte og demonstrere for henne at du ikke dømmer, og at hun ikke trenger å lyve til deg. Da er du sannsynligvis den eneste personen i hele verden hun kan være ærlig med, og uten ærlighet kommer man seg ikke ut av avhengighet.

Det er en grunn til at hun er blitt avhengig. Ikke at det er din jobb eller innenfor din kompetanse å grave fram den grunnen, men vit at den er der - folk blir ikke hekta fordi de er dumme eller late. Sannsynligvis dekker pillebruken over store problemer, kanskje traumer, som vil ligge og verke når man tar bort "plasteret" som pillene er. Da kommer hun til å trenge en virkelig venn.

Hvis hun skal prøve avvenning vil jeg på det sterkeste anbefale å gjøre det i samråd med lege/psykolog/psykiater, disse medisinene kan gi voldsomme abstinenser, og 175 er en veldig høy dose.

Jeg tenker i alle fall at det aller viktigste du kan gjøre er å møte henne uten fordømmelse.

• Liker 3
Skrevet

175mg Sobril høres litt for godt ut til å være sant.. Det du kan gjøre er å sende en bekymringsmelding til fastlegen som da er pliktig i følge helsepersonelloven å iverksette tiltak. Dersom vedkommende tar så mye tabletter i løpet av en dag må fastlegen skrive ut enorme mengder og dette tror jeg ikke han gjør, da han kan miste lisensen sin. All bruk av A-preparater blir registrert. 

Anonymkode: f80dc...4c6

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

175mg Sobril høres litt for godt ut til å være sant.. Det du kan gjøre er å sende en bekymringsmelding til fastlegen som da er pliktig i følge helsepersonelloven å iverksette tiltak. Dersom vedkommende tar så mye tabletter i løpet av en dag må fastlegen skrive ut enorme mengder og dette tror jeg ikke han gjør, da han kan miste lisensen sin. All bruk av A-preparater blir registrert. 

Anonymkode: f80dc...4c6

Sobril er et B-preparat.

TS, hvem lyver hun om doser til? Er du sikker på at hun får all den Sobrilen av legen sin, og ikke av noen andre?

Anonymkode: 5ed8e...a2e

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vennine som bruker altforr mye sobril,hver dag 175 mg. Hvor skal dette gå? Legen gir henne for mye, Hun lyver om doser. Vart i par år.. Kan jeg hjelpe?

Anonymkode: bea61...2b6

Enig med de som sier du skal skrive en melding til fastlegen. Da presser du han til å ta tak i problemet, enten det er han som har skrevet ut så mange tabletter eller ikke til henne. Selv gikk jeg på nærmere hundre noen år og satt helt fast til jeg endelig fikk hjelp til å bli helt fri, og det er det beste som har hendt meg. Hun trenger hjelp. Gjør det nå.

Anonymkode: f9748...178

Skrevet

Du kan melde fra til fastlegen eller fylkeslegen. Til fylkeslegen må du oppgi hvilken fastlege som eventuelt skriver ut så høye doser sobril. Men da må du være sikker på at det er fra fastlegen hun før tak i all den sobrilen, for hun kan jo gå til flere leger eller kjøpe det på gata. 

175 mg er en enormt høy dose, den ville slått ut de fleste andre. Det er helt meningsløst å gå på en så hly dose. Hun må få hjelp til å trappe ned. Det er vanskelig å klare det på egenhånd. Om du får hjulpet henne, kommer an på om hun er motivert for å hjelpes. 

Anonymkode: 4f76e...72b

Skrevet

Høres helt merkelig ut at en lege foreskriver så høye doser. Det er jo nesten en pakke om dagen (10mg, 21 tbl i pakken).. Sikkert på at hun får preperatet lovlig av fastlegen sin?

Apoteket ville også ha reagert om hun henter ut så stor mengde sobril hele tiden. 

Anonymkode: e1ae2...852

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres helt merkelig ut at en lege foreskriver så høye doser. Det er jo nesten en pakke om dagen (10mg, 21 tbl i pakken).. Sikkert på at hun får preperatet lovlig av fastlegen sin?

Apoteket ville også ha reagert om hun henter ut så stor mengde sobril hele tiden. 

Anonymkode: e1ae2...852

Man kan få 100-pakninger, også i styrker på 10-15-25 mg. Den minste pakken er vel 25-pakning. 

Anonymkode: 4f76e...72b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...