metanoia Skrevet 10. september 2016 #1 Skrevet 10. september 2016 @Arabella, du som er så flink med språk og grammatikk og alt innimellom! Jeg har en lærer som alltid skriver "fibrer" som fiber i flertall. Jeg mener at det er "fibre". Hvem av oss har rett?
Arabella Skrevet 10. september 2016 #2 Skrevet 10. september 2016 13 minutter siden, metanoia skrev: @Arabella, du som er så flink med språk og grammatikk og alt innimellom! Jeg har en lærer som alltid skriver "fibrer" som fiber i flertall. Jeg mener at det er "fibre". Hvem av oss har rett? Takk for komplimenten! Jeg vil si du har rett. I Tanums store rettskrivningsordbok står følgende: fiber, -en; -e el. fibre(r), -ne el. fibrene.
Dr. A. Kula Skrevet 10. september 2016 #3 Skrevet 10. september 2016 Men da har vel læreren heller ikke feil? Tenker på (r) i utdraget ditt. 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #4 Skrevet 10. september 2016 1 minutt siden, Dr. A. Kula skrev: Men da har vel læreren heller ikke feil? Tenker på (r) i utdraget ditt. Enig med deg. Bokmålsordboka på nett viser også til tre sidestilte former. fiber Entall Flertall Ubestemt form Bestemt form Ubestemt form Bestemt form m3 en fiber fiberen fibere fiberne m3 en fiber fiberen fibrer fibrene m3 en fiber fiberen fibre fibrene Anonymkode: 3efcd...722 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #5 Skrevet 10. september 2016 Nåh, dette var jo nedslående. Ingen tok feil, begge hadde rett. Med unntak av Arabella da, som ved å kun gi deg rett, utelukket læreren sitt svar som rett. Anonymkode: 2ad28...77b 5
metanoia Skrevet 10. september 2016 Forfatter #6 Skrevet 10. september 2016 30 minutter siden, Arabella skrev: Takk for komplimenten! Jeg vil si du har rett. I Tanums store rettskrivningsordbok står følgende: fiber, -en; -e el. fibre(r), -ne el. fibrene. Bare hyggelig Ser nå at begge kan være rett, synes bare "fibrer" føles kjemperart å både skrive og si!
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #7 Skrevet 10. september 2016 3 minutter siden, metanoia skrev: Bare hyggelig Ser nå at begge kan være rett, synes bare "fibrer" føles kjemperart å både skrive og si! Syntes ikke jeg. Har vært borti mange ord jeg syntes er verre å skrive. Anonymkode: 2ad28...77b 1
metanoia Skrevet 10. september 2016 Forfatter #8 Skrevet 10. september 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syntes ikke jeg. Har vært borti mange ord jeg syntes er verre å skrive. Anonymkode: 2ad28...77b Nei vel. Folk er forskjellige
Dr. A. Kula Skrevet 10. september 2016 #9 Skrevet 10. september 2016 Men nå er det jo bare syntaks, vi diskuterer, ikke semantikk. Så er det forskjell dersom vi snakker om fiber som i lyskabler opp mot fiber som i grovt (knekke)brød? I tillegg finnes fibre/fiber i stoff og andre materialer. Eller er alle bøyningsvariantene uavhengig av semantikken av ordet? @Arabella nå har du muligheten til å forsvare (eller utdype) ditt bidrag i oisten
Arabella Skrevet 10. september 2016 #10 Skrevet 10. september 2016 35 minutter siden, Dr. A. Kula skrev: Men nå er det jo bare syntaks, vi diskuterer, ikke semantikk. Så er det forskjell dersom vi snakker om fiber som i lyskabler opp mot fiber som i grovt (knekke)brød? I tillegg finnes fibre/fiber i stoff og andre materialer. Eller er alle bøyningsvariantene uavhengig av semantikken av ordet? @Arabella nå har du muligheten til å forsvare (eller utdype) ditt bidrag i oisten Det ser ut som det gjelder alle disse variantene. 1
Batteri Skrevet 10. september 2016 #11 Skrevet 10. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Syntes ikke jeg. Har vært borti mange ord jeg syntes er verre å skrive. Anonymkode: 2ad28...77b Synes du det ikke nå? 2
Arabella Skrevet 10. september 2016 #12 Skrevet 10. september 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Syntes ikke jeg. Har vært borti mange ord jeg syntes er verre å skrive. Anonymkode: 2ad28...77b "Syntes" er preteritum. I setning nr. 2 må du skrive enten "jeg synes det er verre", eller "jeg syntes det var verre". 1
Angelheart2 Skrevet 15. september 2016 #13 Skrevet 15. september 2016 Jeg ble mest forvirret over å se at det er et hankjønnsord..... Ville nok selv sagt ET fiber. Men nå er jo ikke jeg noen ordbok heller. 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #14 Skrevet 15. september 2016 Den 10.9.2016 at 20.57, Dr. A. Kula skrev: Men nå er det jo bare syntaks, vi diskuterer, ikke semantikk. Så er det forskjell dersom vi snakker om fiber som i lyskabler opp mot fiber som i grovt (knekke)brød? I tillegg finnes fibre/fiber i stoff og andre materialer. Eller er alle bøyningsvariantene uavhengig av semantikken av ordet? @Arabella nå har du muligheten til å forsvare (eller utdype) ditt bidrag i oisten Dette har ingenting med syntaks å gjøre, men morfologi. Anonymkode: 755b9...1bd 1
Dr. A. Kula Skrevet 15. september 2016 #15 Skrevet 15. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette har ingenting med syntaks å gjøre, men morfologi. Anonymkode: 755b9...1bd Takk for presisering, det ordet var ukjent for meg, inntil nå. Men det var uansett et spørsmål om ordets ulike betydninger kunne være bestemmende for de ulike bøyningsformene.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #16 Skrevet 16. september 2016 22 timer siden, Angelheart2 skrev: Jeg ble mest forvirret over å se at det er et hankjønnsord..... Ville nok selv sagt ET fiber. Men nå er jo ikke jeg noen ordbok heller. Jeg sier også "et fiber". Tydeligvis helt feil... Anonymkode: 0117f...94d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå