Gå til innhold

Tåler ikke ull

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så sur du var da?

Høres da helt rart ut at du ikke finner strømpebukser uten ull.... De aller fleste vanlige strømpebukser er IKKE ull, men bomull, og kjøpes veldig rimelig på H&M, Lindex osv.

Anonymkode: 3ddd5...e49

Vedkomne har redigert svaret som ble gitt i utgangspunktet, men hun sa at hun leste feil. Og er ferdig med det.

Nei, de færreste stedene selger 100% bomull strømpebukser. Jeg har til gode å finne 100% og jeg har lett myyyye. Eneste 100% bomull jeg har funnet er på et utenlandsk nettsted, og de var kjempe dyre. Ja, de fleste har blanding med bomull og andre ting, men det sies da, at enten bambus eller ren bomull er best når det er kaldt. Siden det er mye lag på lag skal man unngå syntetiske stoffer i blandingen, og det er akkurat det jeg prøver på å få tips på :)

Anonymkode: 87e99...e80

Videoannonse
Annonse
Gjest solavskjerming
Skrevet

Ville gått for superundertøy uten ull av noe slag. Jeg syns barna fort blir klam og kald i bomull, og bruker det nesten aldri. Men vi har den fordelen at våre tåler ull.

Har selv brukt en del superundertøy som transporterer fukt godt. Jenta på 5 har noen sett fra northug og bjørn dæhli (?!) uten ull som har vært veldig god.

Skrevet

Jeg er en voksen med samme problem. Jeg har overlevd helt fint med å bare bruke bomull og polyester. Viskose var ikke så utbredt da jeg var barn, men det er sikkert OK. Jeg tåler ikke ull utenpå bomull med mindre det er ekstremt finstrikket bomull, så jeg ville ikke tatt sjansen på at ditt barn tåler det. La hvertfall huden hennes få helt fri fra all ull en stund før du prøver. 

Anonymkode: 81db0...4a5

• Liker 1
Skrevet

Min toåring har aldri brukt ull, og vi har ikke slitt med at hun ikke har klart å holde varmen. Vi bruker bomull, noe bambusviskose og fleece og passer på å flere lag med god vanntett vinterdress på kalde dager. Det er jo svært lett å finne bomullsstrømpebukser, jeg finner det i nært sagt alle "billigkjedene" som Cubus, HM og Lindex. At du ikke finner dem er merkelig.

• Liker 1
Skrevet

kutt det ut..Min yngste tåler heller ikke ull rett på kroppen. Han bruker bomull eller fleece

Skrevet

Utrolig hvor mange i tråden har falt for bambusbløffen. Det dere kler barna deres med er syntetisk materiale kalt viskose og det er noen hakk verre enn bomull når det gjelder å la huden puste. At disse så kalte bambusklær (som er egentlig viskose som har vært kjent i minst 100 år i klesindustrien) skulle være allergivennlige, eksemvennlige and what not er bare lureri. 

Bruk bomull, dette er iallefall naturlig stoff og nest beste etter ull.

Skrevet (endret)

Stikker innom i tråden igjen og legger fra meg en lenke til norske badaboom og deres sett med genser og bukse i bambusviskose.

Kun for info :)

Bomull har dessverre litt dårlig evne til å håndtere fukt. Fuktig bomull er bare kaldt og ingenting annet.

Endret av Mis(s)Understood
Skrevet
18 minutter siden, Drizzt skrev:

Utrolig hvor mange i tråden har falt for bambusbløffen. Det dere kler barna deres med er syntetisk materiale kalt viskose og det er noen hakk verre enn bomull når det gjelder å la huden puste. At disse så kalte bambusklær (som er egentlig viskose som har vært kjent i minst 100 år i klesindustrien) skulle være allergivennlige, eksemvennlige and what not er bare lureri. 

Bruk bomull, dette er iallefall naturlig stoff og nest beste etter ull.

Jeg er fullt klar over at det er viskose og ikke har antibakterielle og en del andre egenskaper noen påstår at de har, men vi bruker det fordi vi synes at det transporterer fukt bedre enn bomull og er mykt og deilig å ha på seg. Det er også noe bedre for miljøet enn konvensjonelt produsert bomull og er på nivå med økologisk bomull.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vedkomne har redigert svaret som ble gitt i utgangspunktet, men hun sa at hun leste feil. Og er ferdig med det.

Nei, de færreste stedene selger 100% bomull strømpebukser. Jeg har til gode å finne 100% og jeg har lett myyyye. Eneste 100% bomull jeg har funnet er på et utenlandsk nettsted, og de var kjempe dyre. Ja, de fleste har blanding med bomull og andre ting, men det sies da, at enten bambus eller ren bomull er best når det er kaldt. Siden det er mye lag på lag skal man unngå syntetiske stoffer i blandingen, og det er akkurat det jeg prøver på å få tips på :)

Åååå, jeg trodde du mente at du bare fant strømpebukser med ull i... Okei, da kan jeg berolige med at det går HELT greit med litt syntetisk i blandingen. Prøvd på egne barn som også reagerte på ull de første åra! I skolealder gikk det bra med ull etterhvert.

Anonymkode: 3ddd5...e49

Skrevet
1 time siden, Aomame skrev:

Jeg er fullt klar over at det er viskose og ikke har antibakterielle og en del andre egenskaper noen påstår at de har, men vi bruker det fordi vi synes at det transporterer fukt bedre enn bomull og er mykt og deilig å ha på seg. Det er også noe bedre for miljøet enn konvensjonelt produsert bomull og er på nivå med økologisk bomull.

Jeg er sterkt uenig at syntetiske stoffer transporterer fukt bedre enn naturlige - det er tross alt godt kjent at syntetiske stoffer forårsaker mer hudproblemer grunnen svetting enn naturlige stoffer, men hvis det viktigste er å være mest mulig miljøvennlig, da skjønner jeg at folk velger viskose. 

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, Drizzt skrev:

Jeg er sterkt uenig at syntetiske stoffer transporterer fukt bedre enn naturlige - det er tross alt godt kjent at syntetiske stoffer forårsaker mer hudproblemer grunnen svetting enn naturlige stoffer, men hvis det viktigste er å være mest mulig miljøvennlig, da skjønner jeg at folk velger viskose. 

Jeg er ikke redd for ting som er syntetisk, jeg er ikke i kategorien som tror at alt naturlig er bra og alt syntetisk er dårlig. At dette er "godt kjent" er jeg bare ikke med på. For en med eksem eller allergi er det jo åpenbart at ull vil skape flere hudproblemer enn myk bambusviskose, så den må du nok lenger ut på landet med. Så her får vi bare være uenige.

Skrevet
43 minutter siden, Aomame skrev:

Jeg er ikke redd for ting som er syntetisk, jeg er ikke i kategorien som tror at alt naturlig er bra og alt syntetisk er dårlig. At dette er "godt kjent" er jeg bare ikke med på. For en med eksem eller allergi er det jo åpenbart at ull vil skape flere hudproblemer enn myk bambusviskose, så den må du nok lenger ut på landet med. Så her får vi bare være uenige.

Her er det en liste med topp 6 stoffer å holde deg unna. Viskose er nr.3 (rayon).

http://bodyecology.com/articles/top_6_fabrics_you_should_avoid_wearing.php Ikke så økologisk som det reklameres for er viskoseproduksjonen. 

Ellers kan jeg godt akseptere at ikke alle kjenner til godt kjente fakta. Det er jo alltid de som ikke har hørt om dette før. 

Men uansett, jeg vil ikke avspore tråden mer. Jeg anbefaler minst mulig syntetiske stoffer rett mot huden, minst mulig kjemikalier og kunstige stoffer.

Skrevet

Vær obs på at barnet fort kan få eksem av bomull/ull-klær. Selv om det er bomull innerst er det ingen garanti for at laget er tykt nok til å forhindre at ullet irriterer huden. 

Anonymkode: 29f18...100

• Liker 2
Skrevet

Syntetiske stoffer er også uheldig for personer med eksem. Det puster dårlig og man blir ofte klam. 

Bambus, bomull, silke eller lin bør fungere innerst 

Skrevet
Den 10.9.2016 at 8.46, AnonymBruker skrev:

Nå står høst og vintersesongen for tur, og min 2-åring er sensitiv for ull. I vinter var hun fullstendig rødflammete på kroppen når hun fikk ull innerst mot kroppen. Ull i laget utenpå er ikke problem, det er altså når hun har ull rett på kroppen. Jeg har prøvd de meste typer ull, men resultatet er det samme. Litt mindre med merinoull men allikevel klør hun masse og får utslett.

Er det noen som har anbefalinger? Er så vanskelig å finne noe underlagstøy uten ull. Noen butikker dere anbefaler?

Mine har atopisk eksem og blir tørre, nuppete i huden av ull, så det sluttet vi. 

Løsningen ble superundertøy og undertøy av bambus.

Anonymkode: abd1d...550

Skrevet

Jenta mi på 2 har atopisk eksem og tåler heller ikke ull. Vi kjøper gensere, bodyer og longser med bomull innerst og ull ytterst. Billig på cubus, kappahl, joha, reflex. Name it har også. Ofte 3 for 2, koster vel 179,- pr del på cubus til vanlig. Petter og Pia og Knerten og Karoline har av og til salg på reima og joha, det samne har Barnas hus. Vi bruker vanlig strømpebukse fra h&m med litt syntetisk i, går greit hvis det er en sjelden gang innimellom. Annet tips: mini derm krem fra apoteket! Mye mindre klam enn aderma og apobase (har selv eksem og bruker aco derm).

Anonymkode: ea696...5f2

Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syntetiske stoffer er også uheldig for personer med eksem. Det puster dårlig og man blir ofte klam. 

Bambus, bomull, silke eller lin bør fungere innerst 

''Bambus'' er syntetisk stoff kalt viskose, så helst ikke innerst. Min eldste brukte bomull innerst og ull oppå og var helt fin. Ull innerst førte til klø og irritasjon, så vi løste problemet ved å erstatte ull med bomull som innerste plagg. 

Endret av Drizzt
Skrevet

Jeg tåler ikke ull, har aldri tålt det. Får jeg ull mot huden, så klør, svir og gjør det så vondt at jeg føler meg i paralyse eller noe. Og hvis Jeg skal ha sånn utapå ullgenser,  må jeg ha tjukk polo-genser med lang hals, så ikke ullen klør igjennom, og klør på halsen. Eller ull-skjerf, får helt noia, fungerer ikke, liksom.. 

Men, vanlige strømpebukser i bomull, har alltid vært varmt nok for meg, og pologensere i bomull. Sparkjøp f.eks er nok flinke på slike klær. Og flis klær over er for meg som ikke tåler ull, mye varmere enn ull, føles det ut som. 

Min favoritt påkledning fra jeg var liten: pologenser og strømpebukse, flisbukse og genser, og vinterdress/høstdress/parkdress (kommer an på sesongen) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...