AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #1 Skrevet 10. september 2016 Nå står høst og vintersesongen for tur, og min 2-åring er sensitiv for ull. I vinter var hun fullstendig rødflammete på kroppen når hun fikk ull innerst mot kroppen. Ull i laget utenpå er ikke problem, det er altså når hun har ull rett på kroppen. Jeg har prøvd de meste typer ull, men resultatet er det samme. Litt mindre med merinoull men allikevel klør hun masse og får utslett. Er det noen som har anbefalinger? Er så vanskelig å finne noe underlagstøy uten ull. Noen butikker dere anbefaler? Anonymkode: 87e99...e80
Lou Salome Skrevet 10. september 2016 #2 Skrevet 10. september 2016 (endret) Ærlig talt: Min klare anbefaling er selvfølgelig kutt ut alt ull rett mot huden! Du gir barnet eksem. Barn lever utmerket i Norge på det kaldeste med bomullsundertøy, bambus og fleece. Folk er helt hjernevasket på ull, det er bra for dem som tåler det, er kalde av seg og liker det, men det er ikke nødvendig! Ditt barn tåler det ikke. Det betyr at huden til barnet er varmere/tørrere enn andres hud. Egenskapene til ull (som gjør at det funker så godt på mange) er at ulla trekker fuktighet fra huden. Man blir tørr og varm. Men ditt barn har så tørr hud fra før, at denne effekten ikke trengs. Hun er antageligvis like tørt og varm med bomull innerst, og med ull blir huden overtørr og reagerer. Bruk fuktighetskrem (decubal el aderma) og bomull innerst. edit: Beklager, ser at du spør nettopp etter alternativer. Vanlige strømpebukser ( kan ha tykk ullbukse over på det kaldeste), vanlige bomullstrøyer, langermede bomullsgensere som finns overalt. Utvasket, litt tykk er best:) Slike kunststoff superundertøy fra sportsbutikk funker dårlig (i hvertfall de billige), de blir nuppete og får hull. Bambus fra Lillaba hvis du vil legge penger i det. Endret 10. september 2016 av Lou Salome 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #3 Skrevet 10. september 2016 19 minutter siden, Lou Salome skrev: Ærlig talt: Min klare anbefaling er selvfølgelig kutt ut alt ull rett mot huden! Du gir barnet eksem. Barn lever utmerket i Norge på det kaldeste med bomullsundertøy, bambus og fleece. Folk er helt hjernevasket på ull, det er bra for dem som tåler det, er kalde av seg og liker det, men det er ikke nødvendig! Ditt barn tåler det ikke. Det betyr at huden til barnet er varmere/tørrere enn andres hud. Egenskapene til ull (som gjør at det funker så godt på mange) er at ulla trekker fuktighet fra huden. Man blir tørr og varm. Men ditt barn har så tørr hud fra før, at denne effekten ikke trengs. Hun er antageligvis like tørt og varm med bomull innerst, og med ull blir huden overtørr og reagerer. Bruk fuktighetskrem (decubal el aderma) og bomull innerst. Ærlig talt: hvorfor svarer du på den måten?! Hva gir det deg å svare andre mennesker slik? Gir det deg noen form for psyk tilfredstillelse? Hvis du leser, er barnet mitt 2 år, dvs forrige sesong var hun ett. Testet først med ett ullmerke, så med andre typer og deretter med andre blandinger. Dette ble gjort etter råd fra lege. For man kan ikke bare prøve en ting, og deretter trekke en konklusjon. Så nei, man gir ikke barnet noe som helst ved å teste ut ting. Det er faktisk ganske vanskelig å finne ting uten ull i nå. Jeg fant noen strømpebukser som er 100% bomull på nett, men de er kjempe dyre og blir tollbelagt fordi de kommer fra Tyskland. Jeg har lett i mange butikker, men 100% bomull er ikke mange steder. Derfor spurte jeg om noen hadde noen butikker. Ikke å få en tirade om at man var hjernevasket av ull eller at man påfører egne barn eksem. Makan! Anonymkode: 87e99...e80 3
Lou Salome Skrevet 10. september 2016 #4 Skrevet 10. september 2016 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ærlig talt: hvorfor svarer du på den måten?! Hva gir det deg å svare andre mennesker slik? Gir det deg noen form for psyk tilfredstillelse? Hvis du leser, er barnet mitt 2 år, dvs forrige sesong var hun ett. Testet først med ett ullmerke, så med andre typer og deretter med andre blandinger. Dette ble gjort etter råd fra lege. For man kan ikke bare prøve en ting, og deretter trekke en konklusjon. Så nei, man gir ikke barnet noe som helst ved å teste ut ting. Det er faktisk ganske vanskelig å finne ting uten ull i nå. Jeg fant noen strømpebukser som er 100% bomull på nett, men de er kjempe dyre og blir tollbelagt fordi de kommer fra Tyskland. Jeg har lett i mange butikker, men 100% bomull er ikke mange steder. Derfor spurte jeg om noen hadde noen butikker. Ikke å få en tirade om at man var hjernevasket av ull eller at man påfører egne barn eksem. Makan! Anonymkode: 87e99...e80 Unnskyld, jeg leste feil, og redigerte etterpå før jeg hadde lest ditt svar. Det var mest et oppgitt hjertesukk til alle som gir mitt barn ull og hele tiden oppfordrer meg til å prøve merinoull, ull/silkeblanding, bare 30%, ubehandlet/spesislbehandlet osv. og trodde at du etterspurte slike løsninger. Vanlig bomullsstrømpebukser har de i alle billigkjedene, det blir nok enklere å finne jo større barnet blir. På HM, Lindex osv er det ho blandet med noe kunststoff, ellers blir det jo ikke stretch, men tynne bomullstights går også bra, og det er overalt. Ellers har jeg altså god erfaring med Lilleba, men det er dyrt. 3
Sjøkrabba Skrevet 10. september 2016 #5 Skrevet 10. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå står høst og vintersesongen for tur, og min 2-åring er sensitiv for ull. I vinter var hun fullstendig rødflammete på kroppen når hun fikk ull innerst mot kroppen. Ull i laget utenpå er ikke problem, det er altså når hun har ull rett på kroppen. Jeg har prøvd de meste typer ull, men resultatet er det samme. Litt mindre med merinoull men allikevel klør hun masse og får utslett. Er det noen som har anbefalinger? Er så vanskelig å finne noe underlagstøy uten ull. Noen butikker dere anbefaler? Anonymkode: 87e99...e80 Du kan jo for eksempel prøve bomull!
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #6 Skrevet 10. september 2016 Hust & clair har ullklær som er vevd på en spesiell måte sånn at huden kun er i kontakt med bomull, silke eller bambus har du sett på de? Gode og varme, ikke tykkere enn vanlige klær. Funker bra her hvertfall Anonymkode: 64e38...f37
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #7 Skrevet 10. september 2016 Jeg har aldri likt ull, og aldri skjønnt hvorfor ungene på død og liv må gå med dette??? Har selv aldri brukt ull, og ikke brukt det på ungene heller! Gå på HM, cubus, Lindex osv. og kjøp vanlige strømpebukser der, som du har under vanlige bukser på vinteren. De samme butikkene har også myke tynne bomullstrøyer/gensere til å ha under vanlig genser/kjole. Når de skal ut kan ungen i stedet for ull få på ett mellomlag av fleec før dressen. Anonymkode: d2ac2...3d3 2
atropos Skrevet 10. september 2016 #8 Skrevet 10. september 2016 Troll har en serie med tynne bambusklær som er veldig fine som underlag før ulla når barnet er sensitiv for ull. Bambus er bedre enn bomull siden det ikke blir klamt og leder ikke vann hvis barnet blir vått. Søk på nett på hvor du kan få tak i det i nærheten av deg. De finnes på ymse barneklærbutikker.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #9 Skrevet 10. september 2016 Janus selges på Voop Obs. De har baby/barneklær som er 100 bomull det samme mener jeg Safa har. Spar Kjøp selger ogs Janus og Safa produkter. Janus er Norsk produsert i Norge. Siden det er jente du har så har du vel ikke brukt noe blått ulltøy på henne? Fordi blåfarge kan inneholde Kobolt (mener jeg det er) og noen kan få reaksjon på alt tly som har blåfarge i større eller mindre grad. (Mulig samme produkt brukes i lilla og.) Finnes det superundertøy til så små barn? Bor du på et sted der det er ekstremt kalde vintre? Anonymkode: 9dcf1...fc8 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #10 Skrevet 10. september 2016 2 timer siden, Lou Salome skrev: Unnskyld, jeg leste feil, og redigerte etterpå før jeg hadde lest ditt svar. Det var mest et oppgitt hjertesukk til alle som gir mitt barn ull og hele tiden oppfordrer meg til å prøve merinoull, ull/silkeblanding, bare 30%, ubehandlet/spesislbehandlet osv. og trodde at du etterspurte slike løsninger. Vanlig bomullsstrømpebukser har de i alle billigkjedene, det blir nok enklere å finne jo større barnet blir. På HM, Lindex osv er det ho blandet med noe kunststoff, ellers blir det jo ikke stretch, men tynne bomullstights går også bra, og det er overalt. Ellers har jeg altså god erfaring med Lilleba, men det er dyrt. Tusen takk for gode tips 👏☺️ Anonymkode: 87e99...e80
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #11 Skrevet 10. september 2016 Tusen takk for mange gode tips 👏👏👏 Jeg har vært en tur ute, og var på barnas hus. Der hadde de i alle fall reflex bambus undersett som virket veldig behagelig. Kostet 350 tilsammen, og det var ikke så dyrt. De hadde veldig fint sett i hust&claire også, men det kostet 850 for settet. Det synes jeg var for dyrt altså 😳 Sjekket name-it og HM også, men det var ikke noe. Skal sjekke opp de andre tipsene her. Sliter fortsatt med strømpebukser, men tenkte at jeg kan jo prøve de med bomull inni og ull utenpå. Noen erfaringer? Eller blir det det samme med de? Og jeg tenkte at, det er kanskje ikke vits i med mange strømpebukser hvis man tar disse bambussettene istedet? Da er det jo underdel som kan fungere som strømpebukser? Anonymkode: 87e99...e80
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #12 Skrevet 10. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for mange gode tips 👏👏👏 Jeg har vært en tur ute, og var på barnas hus. Der hadde de i alle fall reflex bambus undersett som virket veldig behagelig. Kostet 350 tilsammen, og det var ikke så dyrt. De hadde veldig fint sett i hust&claire også, men det kostet 850 for settet. Det synes jeg var for dyrt altså 😳 Sjekket name-it og HM også, men det var ikke noe. Skal sjekke opp de andre tipsene her. Sliter fortsatt med strømpebukser, men tenkte at jeg kan jo prøve de med bomull inni og ull utenpå. Noen erfaringer? Eller blir det det samme med de? Og jeg tenkte at, det er kanskje ikke vits i med mange strømpebukser hvis man tar disse bambussettene istedet? Da er det jo underdel som kan fungere som strømpebukser? Anonymkode: 87e99...e80 Når barnet ikke tåler ull, å holder du deg unna ull. Fordi ved allergiske/atopiske raksjoner så er bare bittelitt altfor mye, enten det er snakk om ull eller nøtter hos en med nøtteallergi. Ved å fortsette med ull så trigger du det hun reagerer på fremfor å la det falle til ro. Trigger du kan hun på sikt bli mye verre. Anonymkode: 9dcf1...fc8 5
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #13 Skrevet 10. september 2016 Vanlig strømpebukse innert, ribbestrikket ullbukse utenpå👍🏼 Anonymkode: b2998...340 1
C-girl Skrevet 10. september 2016 #14 Skrevet 10. september 2016 (endret) Devold duo active - syntetisk lag innerst og ull ytterst, det samme har Bergans sitt som heter Akeleie. Vossatasser har Monsterull som har bomull i innerste lag med ull i det ytterste. Endret 10. september 2016 av C-girl 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #15 Skrevet 10. september 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ærlig talt: hvorfor svarer du på den måten?! Hva gir det deg å svare andre mennesker slik? Gir det deg noen form for psyk tilfredstillelse? Hvis du leser, er barnet mitt 2 år, dvs forrige sesong var hun ett. Testet først med ett ullmerke, så med andre typer og deretter med andre blandinger. Dette ble gjort etter råd fra lege. For man kan ikke bare prøve en ting, og deretter trekke en konklusjon. Så nei, man gir ikke barnet noe som helst ved å teste ut ting. Det er faktisk ganske vanskelig å finne ting uten ull i nå. Jeg fant noen strømpebukser som er 100% bomull på nett, men de er kjempe dyre og blir tollbelagt fordi de kommer fra Tyskland. Jeg har lett i mange butikker, men 100% bomull er ikke mange steder. Derfor spurte jeg om noen hadde noen butikker. Ikke å få en tirade om at man var hjernevasket av ull eller at man påfører egne barn eksem. Makan! Anonymkode: 87e99...e80 Så sur du var da? Høres da helt rart ut at du ikke finner strømpebukser uten ull.... De aller fleste vanlige strømpebukser er IKKE ull, men bomull, og kjøpes veldig rimelig på H&M, Lindex osv. Anonymkode: 3ddd5...e49 1
Drizzt Skrevet 10. september 2016 #16 Skrevet 10. september 2016 Det går helt fint med bomull rett mot huden og ull over 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #17 Skrevet 10. september 2016 Jeg har kjøpt superundertøy i bambus på Forsvarets restsalg av militærutstyr. Anbefaler bambus på det varmeste! Anonymkode: 73714...602 2
*Ariel* Skrevet 10. september 2016 #18 Skrevet 10. september 2016 Vi bruker bambus og ull foret med bambus. Joha er billigere enn hust and claire sitt 1
ss82 Skrevet 10. september 2016 #19 Skrevet 10. september 2016 Vi har god erfaring med to-lags ullundertøy som har bomull/polyester innerst og ull ytterst. Kjøpte nettopp et sett fra joha på barnas hus. Har også hatt fra Devold, tror jeg. 1
Mis(s)Understood Skrevet 10. september 2016 #20 Skrevet 10. september 2016 Jeg vet Stormberg har bl.a. barnelongs i bambus og tilhørende trøye (jeg har småtasser i nær familie ) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå