Gå til innhold

Hvordan forkorter du ordet "eventuelt"?

Hvordan forkorter du "eventuelt"?  

65 stemmer

1. 1. Hvordan forkorter du ordet eventuelt?

• Evt.
      46
    • Ev.
      10
    • Evnt.
      9
    • Annet
      0

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver ev., og jeg har lært alle på jobben at det er det riktige :nigo:

Anonymkode: 464ea...132

Så bra! :wink: Synes sånne skrivefeil kan være ganske irriterende, selv om jeg ikke er noen guru selv! :) 

Anonymkode: 17254...628

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Den 10. september 2016 at 15.52, Arabella skrev:

Jeg skriver evt. og det kommer jeg til å holde meg til. Hva sier uttrykket "etter vår tidsregning"? Ingenting. Forat det skal ha mening, må det relateres til noe. Og hva er dette "noe"? Jo, det er før og etter Kristi fødsel, f.Kr., e.Kr. Hva er foranledningen til at det nå skal kalles det intetsigende "etter vår tidsregning"? 

Er ikke dette "noe" bare år 0? Vi oppgir i dag årstall med referanse til før eller etter år 0, derav "før og etter vår tidsregning". At det har sitt opphav i før og etter Kristus er greit nok, men for mitt vedkommende blir det en underlig referanse å forholdet meg til. 

Jeg forkorter for øvrig "eventuelt" til "ev", men i all hovedsak skriver jeg ordet helt ut. Det er da ikke så langt:)

Skrevet
7 minutter siden, Knaggrekke skrev:

Er ikke dette "noe" bare år 0? Vi oppgir i dag årstall med referanse til før eller etter år 0, derav "før og etter vår tidsregning". At det har sitt opphav i før og etter Kristus er greit nok, men for mitt vedkommende blir det en underlig referanse å forholdet meg til. 

Jeg forkorter for øvrig "eventuelt" til "ev", men i all hovedsak skriver jeg ordet helt ut. Det er da ikke så langt:)

Joda, det er år 0. Men allikevel må det også relateres til noe/noen.

Skrevet
Den 13.9.2016 at 21.25, Arabella skrev:

Joda, det er år 0. Men allikevel må det også relateres til noe/noen.

Hvorfor det? Og hvorfor relatere det til en person som de fleste forskere nå er enige om at ikke er født i år 0? 

Anonymkode: 2672d...e60

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Og hvorfor relatere det til en person som de fleste forskere nå er enige om at ikke er født i år 0? 

Anonymkode: 2672d...e60

Det spørsmålet får du heller stille til mer kyndige personer enn meg. Hva svarer du en persom som spør deg hva "vår tidsregning" egentlig betyr, hvilken bakgrunn den har?

• Liker 2
Skrevet

En ting jeg begynte å lure på nå:

Hva menes med "etter" i denne sammenheng? Jeg har hele tiden tenkt på det som "ikke før". Men menes det i denne sammenheng mer som "ifølge"? Eksempelvis "Ifølge vår tidsregning, er 2016 inneværende år". "Etter vår tidsregning, er 2016 inneværende år". Skjønner dere hva jeg mener? 

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, Knaggrekke skrev:

En ting jeg begynte å lure på nå:

Hva menes med "etter" i denne sammenheng? Jeg har hele tiden tenkt på det som "ikke før". Men menes det i denne sammenheng mer som "ifølge"? Eksempelvis "Ifølge vår tidsregning, er 2016 inneværende år". "Etter vår tidsregning, er 2016 inneværende år". Skjønner dere hva jeg mener? 

Deilig filosofisk undring!

Prøver meg på en presisering av ditt spørsmål, betyr "etter" det samme som "når vi bruker" eller "siden starten av" -vår tidsregistrering? 

Jeg tenker siden evt representerer motsatt side av fvt, er tanken bak utrykket at "etter" representerer "side/etter/før starten av", siden man da kan bytte ut etter med før og beholde meningen med begge uttrykkene. Det går ikke når."etter" erstattes med "når vi bruker".

Enig?

Skrevet
6 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Deilig filosofisk undring!

Prøver meg på en presisering av ditt spørsmål, betyr "etter" det samme som "når vi bruker" eller "siden starten av" -vår tidsregistrering? 

Jeg tenker siden evt representerer motsatt side av fvt, er tanken bak utrykket at "etter" representerer "side/etter/før starten av", siden man da kan bytte ut etter med før og beholde meningen med begge uttrykkene. Det går ikke når."etter" erstattes med "når vi bruker".

Enig?

Ja, jeg er enig! :) er sånn jeg har tenkt om dette også, men ble brått usikker fordi jeg ikke var helt sikker på om vi også bruker "fvt". Altså:

"Vår tidsregning" erstatter "kristus", og så brukes før og etter avhengig av hvilket år det er snakk om. :)

Skrevet
16 minutter siden, Knaggrekke skrev:

Ja, jeg er enig! :) er sånn jeg har tenkt om dette også, men ble brått usikker fordi jeg ikke var helt sikker på om vi også bruker "fvt". Altså:

"Vår tidsregning" erstatter "kristus", og så brukes før og etter avhengig av hvilket år det er snakk om. :)

Ja, det er fvt og evt. Jeg tenker igrunnen litt som @Arabella her at det er litt søkt å erstatte Kristus med "vår tidsregning", all den tid det likevel peker tilbake til Kristus. Det er vel faktum at denne personen levde (selv islam anerkjenner Jesus som profet), men hvorvidt han representerer en religiøs signifikant skikkelse er jo et personlig valg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...