Gå til innhold

Kompensasjon husverdi samlivsbrudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg vil be om råd her før jeg "fremmer krav".. 

Han kjøpte hus, vi pusset opp sammen - han har hatt alle utlegg men jeg har jobbet litt flere timer enn han med oppussing. Han er faglært, det er ikke jeg.

Pga av oppussing har han leieinntekt på ca 20k i mnd. Jeg betalte leie hos han gjennom vårt forhold. Verdien har steget med ca 500.000 kr, og si at hans utgifter har vært 200.000.

Jeg mener ikke at jeg har krav på 50% av verdistigning minus hans utlegg, men jeg mener jeg bør kompenseres for min tid. Jeg tenker en månedsleie til meg...er det urimelig?

Anonymkode: 62e04...1f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår ikke hva du mener med "en månedsleie til meg"..? 

Anonymkode: c0869...891

Skrevet

Hn har 20k inn i leieinntekter, jeg lurer på om det er en fair sum å be om i kompensasjon for alle mine timers arbeid.

Ts

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hn har 20k inn i leieinntekter, jeg lurer på om det er en fair sum å be om i kompensasjon for alle mine timers arbeid.

Ts

Du har gått i den typiske kvinnefella. Bodd i hans hus og sikkert bidratt til husholdningen. Men du har ikke krav på noe. 

Anonymkode: 66e4b...09c

• Liker 7
Skrevet

Du ønsker 20.000 som en engangsutbetaling, eller 20.000 per måned?

Skrevet

Jo, jeg har tilført hans hus verdi. Vi har vært registrerte samboere, og kan vise til prisveksten. 

Ts

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ønsker 20.000 som en engangsutbetaling, eller 20.000 per måned?

Engangsbetaling ja! :-) som kompensasjon for x timer arbeid

Ts

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har gått i den typiske kvinnefella. Bodd i hans hus og sikkert bidratt til husholdningen. Men du har ikke krav på noe. 

Anonymkode: 66e4b...09c

Nei, jeg har tilført han økonomisk vekst som jeg skal kompenseres for. 

Jeg viser til

" å ha krav på vederlag i samboerforhold må to vilkår være oppfylt. For det første må den andre samboeren være tilført en økonomisk fordel. Denne økonomiske fordelen må videre «ikke være uvesentlig». Den økonomiske fordelen kan enten bestå i at den berikede samboer har fått økt sin kapital eller at han eller hun har fått en økonomisk fordel i form av en besparelse"

http://osloadvokatene.no/privat/vederlagskrav-i-samboerforhold

Ts

Skrevet

Det høres mer enn rimelig ut, synes du kunne bedt om mere alt etter som hvor lenge dere har bodd sammen og hvordan dere deler evt innbo. 

Skrevet

Hvor lenge har dere vært samboere? Hvor omfattende var oppussingen? Det høres ut som at dere pusset opp hele huset og da er det rart hvis du skal bare ha 20 000 kr for jobben. Er det snakk om å male over flatene i et par rom som tar ei uke? Eller er det snakk om riving, oppussing, rydding i flere måneder?

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Jeg synes ikke kr 20.000 er urimelig. 20.000 delt på kr 150 gir ca 3 ukers arbeid. Hvis oppussing av utleiedel kan spores direkte til din innsats ville jeg sagt at det ikke var urimelig å kreve halvparten av leieinntekten i hele tidsrommet den har vært leid ut.

Og jo, du har gått i den klassiske kvinnefellen - du har pusset opp hans eiendom uten å ha sikret deg kompensasjon i form av eierandel. Det vederlaget du nå "har krav på" risikerer du å måtte gå rettens vei for å få og det er skjønnsbasert. Hadde du eid, hadde det du skulle hatt vært fastsatt i et pant.

Endret av Blondie65
Skrevet

Hva i all verden er registrerte samboere?

Anonymkode: 21022...c59

Skrevet
1 time siden, Ny Bruker skrev:

Hvor lenge har dere vært samboere? Hvor omfattende var oppussingen? Det høres ut som at dere pusset opp hele huset og da er det rart hvis du skal bare ha 20 000 kr for jobben. Er det snakk om å male over flatene i et par rom som tar ei uke? Eller er det snakk om riving, oppussing, rydding i flere måneder?

Det var riving av en etg inkl slå opp gulv og komplett oppbygging, samt overflateoppussing av ca 60 kvm til sammen. Jeg har estimert min bruk til ca 150 timer (måtte leie inn fagarbeidere til noen ting), derfor den summen jeg har komt frem til. Det var 4 mnd effektiv arbeid i tillegg til fulltidsjobb.

Ts

Skrevet

Er noe info som mangler her syns jeg, dersom dere er enig om brudd og det er summen dere er uenig om men han innsr at du skal ha noe ville jeg tatt det opp med en advokat, vist til arbeidstimer osv. Hvis greien er at han ikke mener du skal ha noe og dette kommer til å bli en stor sak ville jeg gjort der samme som ved tidligere korsveier i eget liv; Jeg gikk uten å kreve noe rett og slett fordi jeg ikke orket kampen og fordi jeg klarte meg helt fint uten, så fikk han sitte der og "gnure" på fortjenesten sin - til syvende og sist kom jeg best ut likevel på lang sikt av flere grunner og det føltes bra å ikke ha bidratt til en ekstra kamp..

• Liker 1
Skrevet

Du har ikke krav på noenting.

Anonymkode: 90a89...f9d

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Carrot skrev:

Er noe info som mangler her syns jeg, dersom dere er enig om brudd og det er summen dere er uenig om men han innsr at du skal ha noe ville jeg tatt det opp med en advokat, vist til arbeidstimer osv. Hvis greien er at han ikke mener du skal ha noe og dette kommer til å bli en stor sak ville jeg gjort der samme som ved tidligere korsveier i eget liv; Jeg gikk uten å kreve noe rett og slett fordi jeg ikke orket kampen og fordi jeg klarte meg helt fint uten, så fikk han sitte der og "gnure" på fortjenesten sin - til syvende og sist kom jeg best ut likevel på lang sikt av flere grunner og det føltes bra å ikke ha bidratt til en ekstra kamp..

Det har jeg og gjort og det er jeg glad for. Det er utrolig deilig å kunne si at jeg ikke tok med meg noe ut annet enn noen helt få møbler  (det var barn så de måtte jo ha ett minimum av senger og en tørketrommel ). Overskudd etter hussalget fikk han beholde, bilen fikk han ha og 80% av felles  innbo. Så tytes det om den griske eksen (meg) til folk og de drister seg til å hinte til meg. Utrolig deilig å gi kontant svar tilbake da "han fikk alt etterpå så dette diskuterer jeg ikke med noen". 

Anonymkode: 1f9d7...c0a

Skrevet

Dersom du hadde kjøpt deg inn i boligen med summen du betalte månedlig for å bo der, så hadde saken vært en annen.

Men du har leid hos ham. Da har du ingen større krav enn hvilken som helst annen leieboer.

Dere burde helt klart hatt en samboerkontrakt og skrevet ned der hva du kan få ved et eventuelt brudd. Uten kontrakt kan du ikke kreve så mye, og heller ikke bevise at du HAR krav på noe.

Ta heller denne nye erfaringen med i neste forhold, og sikre deg økonomisk ved brudd best mulig.

Anonymkode: 13d3e...0cc

• Liker 2
Skrevet

Jeg håper at de som mener hun har krav på penger etter dette samlivsbruddet, også mente det i den andre tråden her inne hvor det var omvendt og de i tillegg var gift, og mannen ikke bare hadde lagt ned arbeidstimer men penger også.

Ts, jeg synes du bør få litt kompensasjon for arbeidet du har lagt ned, men tror det er vanskelig å bevise arbeidstimer. Jeg synes summen du ber om er liten, så jeg håper samboer går med det. Lykke til...

Anonymkode: 5741d...eb4

Gjest Blondie65
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper at de som mener hun har krav på penger etter dette samlivsbruddet, også mente det i den andre tråden her inne hvor det var omvendt og de i tillegg var gift, og mannen ikke bare hadde lagt ned arbeidstimer men penger også.

Ts, jeg synes du bør få litt kompensasjon for arbeidet du har lagt ned, men tror det er vanskelig å bevise arbeidstimer. Jeg synes summen du ber om er liten, så jeg håper samboer går med det. Lykke til...

Jeg synes selvsagt at når en legger ut tid og/eller penger på en annens bolig enten man er mann eller dame, så bør den som har fått dette godet kompensere dette ved et brudd. Det er imidlertid stor forskjell på hva jeg synes er rimelig og hva en sur, fornærmet, urimelig, hevnlysten og ikke minst uenig ex mener. Det er dyrt å gå til retten, og utfallet er slett ikke garantert.

Derfor er det bedre å sikre seg mot denne diskusjonen når man inngår samboerforholdet ved å ha en kontrakt som regulerer hvem som eier hva og hvordan utbedring i bolig man ikke eier skal kompenseres. 

Skrevet
1 time siden, Blondie65 skrev:

Jeg synes selvsagt at når en legger ut tid og/eller penger på en annens bolig enten man er mann eller dame, så bør den som har fått dette godet kompensere dette ved et brudd. Det er imidlertid stor forskjell på hva jeg synes er rimelig og hva en sur, fornærmet, urimelig, hevnlysten og ikke minst uenig ex mener. Det er dyrt å gå til retten, og utfallet er slett ikke garantert.

Derfor er det bedre å sikre seg mot denne diskusjonen når man inngår samboerforholdet ved å ha en kontrakt som regulerer hvem som eier hva og hvordan utbedring i bolig man ikke eier skal kompenseres. 

Helt enig i at en avtale/kontrakt er det beste.

Men hva mener du den parten som blir avspist med ingen ting eller urimelig lite etter innsats og pengebeløp skal gjøre, annet enn å gå rettens vei?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...