AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #1 Skrevet 9. september 2016 Hei! Jeg sliter litt med døgnrytmen for tiden. Nå har det seg sånn at jeg helst bør holde meg våken idag, men det som ofte skjer når jeg ikke har sovet om natta er at jeg får masse angst. Sliter med angst fra før, men føler den forverrer seg etter en natt uten søvn. Er det noen som har noen gode råd eller tips? Tenkte å drikke litt kaffe for å holde meg våken, men jeg har lest et sted at koffein kan gi mer angst. Finnes det andre ting jeg kan drikke eller spise for å holde meg våken uten å få angst? Setter stor pris på svar! 😊 Anonymkode: 86de5...c9c
linsejesus Skrevet 9. september 2016 #2 Skrevet 9. september 2016 Noen får lettere angst av koffein hvis de er disponert for det. Det gjelder også taurin, som finnes i en del energidrikker og kan virke litt oppkvikkende. Det kan hjelpe med frisk luft og å ikke ha det for varmt, kanskje gå en tur, men ikke så du blir sliten. Har du mulighet til å lure deg til en powernap et sted? Er det noe spesielt du er redd for?
Gjest RaspberryPi Skrevet 9. september 2016 #3 Skrevet 9. september 2016 Hvis du ikke har sovet noe som helst og har planer om å legge deg tidlig i kveld i håp om å få snudd døgnet ville jeg gått i senga nuh og stilt alarm om 4-5 timer. Mest sannsynlig vil du fortsatt bli trøtt til kvelden. Mangel på søvn er en angsttrigger, uten tvil. Gå og legg deg! Kommer ingenting godt ut av å døgne!
linsejesus Skrevet 9. september 2016 #4 Skrevet 9. september 2016 44 minutter siden, RaspberryPi skrev: Kommer ingenting godt ut av å døgne! Si ikke det. Tre døgn uten søvn fjerner depresjon
Aamu Skrevet 9. september 2016 #5 Skrevet 9. september 2016 5 minutter siden, linsejesus skrev: Si ikke det. Tre døgn uten søvn fjerner depresjon Bare tull.
Aamu Skrevet 9. september 2016 #6 Skrevet 9. september 2016 TS, støtter forslaget om å ta seg en lengre dupp, 2-3 timer bør holde. Så holder du det gående til kl 21, og forhåpentligvis får du sove hele natta. Når det kommer til angst, går du på noen medisiner? Hva slags angst har du? Husk at det ikke er farlig, det kan ikke skje noe farlig, det er bare ubehagelig. Ville tatt en rask tur på butikken og kjøpt god mat/snop, og hatt enten serie- eller filmmaraton frem til du føler deg OK. Noen ganger hjelper det å flykte litt fra virkeligheten. 1
linsejesus Skrevet 9. september 2016 #7 Skrevet 9. september 2016 23 minutter siden, Aamu skrev: Bare tull. Hva var galt med studien?
Aamu Skrevet 9. september 2016 #8 Skrevet 9. september 2016 4 minutter siden, linsejesus skrev: Hva var galt med studien? Det finnes ingen quick-fix på depresjon.
linsejesus Skrevet 9. september 2016 #9 Skrevet 9. september 2016 36 minutter siden, Aamu skrev: Det finnes ingen quick-fix på depresjon. Er det en slags regel eller lov? Over 60% ble i alle fall friske av denne behandlingen, så jeg forstår ikke hvordan det er "bare tull".
Aamu Skrevet 9. september 2016 #10 Skrevet 9. september 2016 Et øyeblikk siden, linsejesus skrev: Er det en slags regel eller lov? Over 60% ble i alle fall friske av denne behandlingen, så jeg forstår ikke hvordan det er "bare tull". Det er ytre faktorer også som påvirker en depresjon, er du deprimert fordi du har dårlig råd så hjelper det faktisk ikke å døgne i 3 dager. Eksempler: - Kjæresten har slått opp - Du lider av andre sykdommer (både/enten fysiske og/eller psykiske) som sliter deg ut - Et familiemedlem har dødd for noen måneder siden og du savner vedkommende - Du er feit og det gjør deg deppa/du er misfornøyd med kroppen din - Du føler at du er stygg - Du er ensom - Du har valgt feil studie og "sitter fast" - Du liker ikke jobben din - Kjæresten din bedriver psykisk mishandling - Du går på medisiner mot en annen sykdom der en av bivirkningene er nedstemthet/fatigue/depresjon - Du ønsker deg en kjæreste og en egen familie, men har det ikke, og har lenge forsøkt å få det - og har nå gitt opp - Du har tenkt på de store spørsmålene i livet og på grunn av konklusjonene dine føler du at det ikke er en mening i livet, og blir deprimert Det hjelper ikke å la være og sove i 3 døgn når verden er som den er, og ytre faktorer vil påvirke deg i veldig stor grad. Det er ikke alt man kan råde over, noen ganger må man ta tiden til hjelp. Og da snakker jeg om lang tid, ikke 3 døgn uten søvn. 1
linsejesus Skrevet 9. september 2016 #11 Skrevet 9. september 2016 42 minutter siden, Aamu skrev: Det hjelper ikke å la være og sove i 3 døgn når verden er som den er, og ytre faktorer vil påvirke deg i veldig stor grad. Det er ikke alt man kan råde over, noen ganger må man ta tiden til hjelp. Og da snakker jeg om lang tid, ikke 3 døgn uten søvn. Men da hjelper ikke kognitiv terapi, psykoanalyse, antidepressiva, trening, lysterapi, gruppeterapi eller coaching heller? Det er selvsagt mange forskjellige grunner til at man er deprimert, og behandlingen bør jo selvsagt ta utgangspunkt i det. Noen typer behandling er ganske effektive for noen. Andre må ha en annen behandling. I denne studien viste søvnberøvelse seg å ha svært god effekt på veldig mange. Mener du at det ikke stemmer? Er det gjort feil i studien? Virket det egentlig ikke likevel?
Aamu Skrevet 9. september 2016 #12 Skrevet 9. september 2016 37 minutter siden, linsejesus skrev: Men da hjelper ikke kognitiv terapi, psykoanalyse, antidepressiva, trening, lysterapi, gruppeterapi eller coaching heller? Det er selvsagt mange forskjellige grunner til at man er deprimert, og behandlingen bør jo selvsagt ta utgangspunkt i det. Noen typer behandling er ganske effektive for noen. Andre må ha en annen behandling. I denne studien viste søvnberøvelse seg å ha svært god effekt på veldig mange. Mener du at det ikke stemmer? Er det gjort feil i studien? Virket det egentlig ikke likevel? Jo, for det er langvarig behandling! Stråmann funker ikke på meg Mange studier tar feil, om det er det du spør om. De tester sikkert 1000 personer i 2020 for det samme. Og da virker det ikke. Det kan dessuten være skadelig for hjertet ikke å sove, og oppfordring til at folk skal kutte ut søvn ser jeg på som et svært skadelig råd som i grunn burde blitt rapportert.
linsejesus Skrevet 9. september 2016 #13 Skrevet 9. september 2016 2 minutter siden, Aamu skrev: De tester sikkert 1000 personer i 2020 for det samme. Og da virker det ikke. Gjør det ikke? Studier på søvnberøvelse mot depresjon er utført flere ganger og effekten er egentlig gammelt nytt. Jeg ser ikke hvorfor en kort behandling pr. definisjon skal være mer effektiv enn en kortvarig. 2 minutter siden, Aamu skrev: Det kan dessuten være skadelig for hjertet ikke å sove, og oppfordring til at folk skal kutte ut søvn ser jeg på som et svært skadelig råd som i grunn burde blitt rapportert. Jeg har ikke oppfordret noen til å ikke sove. 1
Aamu Skrevet 9. september 2016 #14 Skrevet 9. september 2016 7 minutter siden, linsejesus skrev: Gjør det ikke? Studier på søvnberøvelse mot depresjon er utført flere ganger og effekten er egentlig gammelt nytt. Jeg ser ikke hvorfor en kort behandling pr. definisjon skal være mer effektiv enn en kortvarig. Jeg har ikke oppfordret noen til å ikke sove. Jo, det har du
linsejesus Skrevet 9. september 2016 #15 Skrevet 9. september 2016 2 timer siden, Aamu skrev: Jo, det har du Hæ, hvor da? Forveksler du meg med en annen?
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #16 Skrevet 9. september 2016 Ikke jeg heller. Hatt hjertebank i hele natt. Slik har livsstilen min blitt. Nærmest. Jeg har i tillegg forferdelig mye energi nå. Er nå på jobb og savner ikke søvn i det hele tatt.. Du kan bli vant med det, men om drt er så sunt vet jeg ikke. Kanskje pga dete jeg har fått angst. Anonymkode: 34354...8ac
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå