AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #21 Skrevet 9. september 2016 Jeg synes ikke du er teit. Selv om jeg mener besteforeldre skal kunne bestemme hva de vil kalles selv, blir det noe annet med oldeforeldre (og den spesielle situasjonen her). Når hun tar det opp, foreslår jeg at du sier at dere allerede bruker bestemor om din avdøde mor, og har tenkt til å bruke denne betegnelsen når dere etterhvert forteller barnet historier om henne. Si at hun gjerne kan finne seg et annet "navn" enn oldemor, men at bestemor allerede er i bruk. Ikke gå inn på en diskusjon, bare si at sånn er det. Dersom du er konfliktsky kan du eventuelt få svigermor til å nevne det ovenfor henne i første omgang. Anonymkode: 3c94e...d10 3
Frøken888 Skrevet 9. september 2016 #22 Skrevet 9. september 2016 (endret) Jeg ville ikke lagd noe styr ut av dette. Det er barnet som bestemmer når det kommer til slutt mener jeg. Jeg kaller mine besteforeldre og oldeforeldre for bestemor eller bestefar. Barnet sier mommo og mimmi enn så lenge. Hvorfor er titler så utrolig viktig? Endret 9. september 2016 av Frøken888 1
stan Skrevet 9. september 2016 #23 Skrevet 9. september 2016 Om oldemor og bestemor ikke fungerer av ulike grunner lag et kallenavn. På grunn av skilte besteforeldre har barna tre sett med besteforeldre. Alle ste-besteforeldrene har vi god kontakt med. Vi tatt i bruk de tyske oma og opa, Så det ene besteforeldre paret er oma og opa. Det har fungert kjempefint og vi har dermed unike betegnleser på alle seks. Litt større utfordring har det vært med onkler og tanter. Så det har blitt store-onkel, lille-onkel, Oslo-onkel men det funker det å. Det viktigste er jo å ha kontakt som er positiv og oppbyggende for alle parter. 1
hironakamura Skrevet 9. september 2016 #24 Skrevet 9. september 2016 Synes det er oldemor som gjør seg vanskelig her. Hun er jo oldemor. Når hun spør deg så si at barnet har allerede en bestmor, men om det er så utrolig viktig for henne å bli kalt noe annet så får hun komme med andre forslag selv. Høres fryktelig barnslig ut av en godt voksen kvinne å henge seg opp i noe sånt. Ikke gi etter:) 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #25 Skrevet 9. september 2016 Vi kaller heller ikke oldemor for oldemor. Vi kaller henne bestemor 'Grethe', og så kler de bestemor for bestemor, hadde det vært en løsning? Anonymkode: e49c5...47c 1
Pinnis Skrevet 9. september 2016 #26 Skrevet 9. september 2016 Jeg kalte alltid oldemor for olde eller besta. Besta er jo nesten som bestemor, så kanskje du kan foreslå det? 2
mereo Skrevet 9. september 2016 #27 Skrevet 9. september 2016 Bare kall dama oldemor du Så lærer ungene seg det. Dessuten finner gjerne barn sine egne måter å kalle besteforeldre for ting. 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #28 Skrevet 9. september 2016 Takk for alle råd, men nå er jeg enda mer usikker Jeg er helt enig i at jeg sikkert overreagerer og at det bare er en tittel. Det er derfor det har blitt en liten innvendig kamp på en måte. Jeg er så konfliktsky på toppen av det hele Mest sannsynlig så kommer hun til å bli kalt bestemor og jeg kommer helt sikkert til å bli vant med det. Tror det var ett par forslag om at vi kan snakke om mamma som mormor etc, men barna til søsteren min kaller hun bestemor så vil gjerne kalle hun bestemor. Mommo må fortsette å være mommo, barnet vårt sier mommo og søsteren til samboeren min som svigerfar fikk før han møtte svigermor sier mommo. Oooffff mye greier 😂😂 Anonymkode: 8d893...767
Amberleaf Skrevet 9. september 2016 #29 Skrevet 9. september 2016 Dette syns jeg absolutt ikke du skal gi deg på! Hvis den frekke kjerringa ikke kan bli kalt oldemor, så får hun tiltales med bare navnet sitt da. Eller et kallenavn, mimmi, beppe, mor eller noe sånt. Hvis du tenker på din avdøde mor som barnets bestemor så må du ikke finne deg i at gamlemor 'stjeler' det navnet! Makan til frekkhet , ikke la deg overkjøres!! 4
Ulven Skrevet 9. september 2016 #30 Skrevet 9. september 2016 Besteforeldre og oldeforeldre har selvfølgelig noe å si når det gjelder hva de ønsker å bli kalt, men dette blir på det nivået de er Altså ønsker du å bli kalt moffa og ikke morfar, bør dette etterkommes så langt det er mulig. MEN en oldemor som vil bli kalt bestemor er utrolig spesielt og ikke noe dere trenger å etterkomme når det faktisk finnes besteforeldre. At bestemor i dette tilfellet er død, er underordnet, hun er fremdeles bestemor. Gi beskjed om at hun kan bestemme om hun vil hete oldemor, olle, navnet sitt eller noe lignende, men at det er uaktuelt å kalle henne bestemor. 1
atropos Skrevet 9. september 2016 #31 Skrevet 9. september 2016 Oldemoren til mitt barn vil heller ikke kalles oldemor. Vi ignorerer det og kaller henne oldemor allikevel. 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #32 Skrevet 9. september 2016 Hadde fortsatt å kalle hun oldemor. Barnet har en farmor/mormor (bestemødre)... Min mormor ble oldemor da hun var 60 år Aldri hørt hun si noe negativt om det. Hun syntes det er stas å være såpass ung og derfor orke mer med jenta mi Hun har også en tippoldefar på 80 år, som vi kaller tipp, og de begge er stolte over å være det Anonymkode: 321cb...88b 1
Nordvesta Skrevet 9. september 2016 #33 Skrevet 9. september 2016 Min mamma er død og datteren min kaller min mormor for mormor. Helt greit for min del:) Hun har en mormor som er død og en mormor som lever. At mormor som lever egentlig er oldemor spiller ingen rolle. Datteren min liker det, mormor/oldemor liker det og da er jeg fornøyd. Vi glemmer uansett ikke min mamma og jeg føler at hun blir ikke mindre viktig. 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #34 Skrevet 9. september 2016 Jeg ville tilbudt henne 'bessa' eller noe lignende tror jeg. 'Jeg forstår godt at du føler deg for ung til å kalles oldemor. Bestemor bruker vi på min mor, men hva om vi kaller deg bessa/besta?' Anonymkode: 698ed...1c1 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #35 Skrevet 9. september 2016 Problemet her er jo at TS føler at dette erstatter egen døde mor. Men det trenger det ikke gjøre. Mange som kaller bestemødre på begge sider for bestemødre? Er helt normalt å ha mer enn 1 bestemor. Det var nok uheldig av oldemor å ta det opp på den måten, men at hun blir kalt bestemor trenger ikke erstatte avdød bestemor. De kan begge være bestemødre. Barnet vil jo forstå det når det vokser opp, så jeg ser ikke at det trenger være et problem. Anonymkode: 41d00...ea9 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #36 Skrevet 9. september 2016 TS, jeg forstår at du er trist, men ærlig talt så synes jeg du kan unne din datter å ha en bestemor. Min far er død, og jeg skulle så gjerne hatt en bestefar til mitt barn, uansett hvem det var - bare noen hun kunne kalle bestefar. Synes du bør bearbeide sorgen over din mor fremfor å ta slik på vei over dette. Anonymkode: f27f1...30b 1
absinthia Skrevet 9. september 2016 #37 Skrevet 9. september 2016 Det er ikke du som er teit. Mitt barnebarns oldemødre var mellom 57 og 63 år, da de ble oldemødre, så hun er da ikke så fryktelig ung til å være oldemor. Hun er jo dessuten oldemor, uansett hva hun blir kalt, så det må være mulig å finne et annet kallenavn enn bestemor. 2
penny_ Skrevet 9. september 2016 #38 Skrevet 9. september 2016 18 timer siden, Sløv skrev: Jeg hadde ikke laget noe styr ut av det. Det er oldemoren som lager styr. 5
Gjest summesumbi Skrevet 9. september 2016 #39 Skrevet 9. september 2016 Hadde kalt henne oldemor. Dette burde hun bare komme over. Det må da være stas å være oldemor. Her spurte svigermor om tittel. Jeg sa det ble til det som falt oss naturlig, nemlig bestemor/bestefar på begge sidene(evt. med stedsnavn). Det synes hun nok ikke skilte seg ut for hennes del (hun ville helst at min mor skulle være mormor da, og hun bestemor tittel) Da ungen ble født begynte hun å omtale seg som farmor, så hun gikk over hodet vårt sånn sett, men vi er vant til det. Men oldemor er oldemor synes jeg, og burde være en ærestittel:-)
Cleopatra. Skrevet 10. september 2016 #40 Skrevet 10. september 2016 Den 8.9.2016 at 1.06, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke teit. Barnet har en farmor, og en mormor, den ene i livet, den andre ikke. Begge er besteforeldre, altså bestemor. Hun er oldemor, ferdig snakka. Man kan jo ikke bare ta en annen tittel i familien fordi man ikke er komfortabel med den man har, om jeg ikke har lyst til at min bror skal kalle meg søster, kan jeg ikke bare bestemme meg for at nei, fra nå av vil jeg kalles tante, for å sette det på spissen. Anonymkode: 19360...f05 100% enig i dette innlegget. Synes faktisk det er verre å komme med et slikt "krav" når mammaen din ikke lever, kontra om hun faktisk levde (ikke at noen av delene er OK i mine øyne).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå