AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #1 Skrevet 8. september 2016 Jeg er 23 år og har en jente på 1.5 år. Mamma døde for ett par år siden av kreft. "Problemet" mitt er at min samboers mormor vil at barnet vårt skal kalle hun bestemor. Etter at babyen ble født så har vi besøkt hun en gang og hun har vært her 4-5 ganger. Hun bor syv timer unna med bil. Så barnet og hun er jo ikke så veldig nærme nå. Hun er veldig snill altså, men veldig høylytt og tar ekstremt mye plass, kontrollerende etc men hun mener det aldri vondt og man merker hvor snill hun er på en måte. Nå har de kjøpt leiligheten i byen vår og kommer med første flyttelass til uka, så kontakten kommer jo blir å bli mye oftere. Greia er... Hun har sagt til moren til samboeren min at hun føler seg altfor gammel til å være oldemor (71 år så det er kanskje litt tidlig. Jeg vet ikke hva som er normalt jeg😂) og at hun gjerne vil bli kalt bestemor av barnet vårt for hun har ikke en bestemor sa hun. Svigermora mi blir kalt mommo av barnet vårt. Og hun skulle spørre meg om det når de flytter hitt. Svigermor sa at hun ville si ifra til meg i forkant siden hun vet hvor vanskelig det er å si noe til ho. Jeg bare føler meg litt ja jeg vet ikke.. på en måte så føler jeg meg veldig vanskelig som ikke "vil" la hun være bestemor. Jeg føler at barnet vårt har en mommo og min mamma også, men barnet vårt har aldri møtt min mamma så jeg vet jo at det bare er mine følelser. Jeg vil jo ikke lage noe kvalme men jeg begynte å gråte når svigermor fortalte meg det så jeg vet jo med meg selv at jeg ikke føler at det er ok. Er jeg bare teit? Anonymkode: 8d893...767 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #2 Skrevet 8. september 2016 Nei, det er ikke teit. Barnet har en farmor, og en mormor, den ene i livet, den andre ikke. Begge er besteforeldre, altså bestemor. Hun er oldemor, ferdig snakka. Man kan jo ikke bare ta en annen tittel i familien fordi man ikke er komfortabel med den man har, om jeg ikke har lyst til at min bror skal kalle meg søster, kan jeg ikke bare bestemme meg for at nei, fra nå av vil jeg kalles tante, for å sette det på spissen. Anonymkode: 19360...f05 37
AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #3 Skrevet 8. september 2016 Helt enig, dette mener jeg var stygt gjort når de vet om familiehistorien din. De kan ikke bare hoppe ned et ledd fordi de har lyst. Og bestemoren til barnet er bestemor, at denne bestemoren ikke lever betyr ikke at "tittelen" er ledig på noe vis. Den er tatt den, av moren din. Og moren din skal omtales til barnet som bestemor (jeg snakker mye til mitt barn om avdøde besteforeldre, det er litt av kosen det, å nevne små historier osv) Anonymkode: 6d2f0...19f 20
AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #4 Skrevet 8. september 2016 Jeg ville sagt at jenta deres faktisk har en bestemor selv om hun ikke lever. Kanskje dere kan finne et slags annet kallenavn til oldemor, hvis hun absolutt ikke vil bli kalt oldemor. Noe basert på fornavnet hennes for eksempel? Anonymkode: 9ff24...cfe 6
Sløv Skrevet 8. september 2016 #5 Skrevet 8. september 2016 Jeg hadde ikke laget noe styr ut av det. 6
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #6 Skrevet 9. september 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: hun gjerne vil bli kalt bestemor av barnet vårt for hun har ikke en bestemor sa hun. Er jeg bare teit? Anonymkode: 8d893...767 Du er selvfølgelig ikke teit! Følelser er følelser, og du har naturlig nok sterke følelser knyttet til dette. Jeg reagerer mest på utsagnet jeg klippet ut over, som jeg kan tenke meg er ekstra sårt. Oldemoren sier: Hun har ikke en bestemor... Hun pirker borti dette, og vil deretter bli kalt bestemor. Din mor, barnets mormor, skal bli en del av barnet ditt sitt liv gjennom dine fortellinger og bilder. Jeg personlig, ville latt kampen ligge mot denne "bestemoren". Kall moren din mormor og fortell barnet ditt at "bestemor" er egenlig oldemor, det er pappas bestemor, det. Mine barn kalte sine bestemødre for Bibbi og Bella (anonymisert) og deres oldemor kalte de for mormor. De visste likevel at Bella var farmor og Bibbi var mormor. Anonymkode: ec14d...0fe 1
Gjest chiki Skrevet 9. september 2016 #7 Skrevet 9. september 2016 Vet ikke om det kan være noe, men jenta mi kaller oldeforeldrene for oldebesta og oldebesten. de også ble "unge" oldeforeldre.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #8 Skrevet 9. september 2016 Men det riktige er jo at svigermora di blir "bestemor". Så kunne dere heller kalt oldemor for "mommo"? Anonymkode: d93e7...e91
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #9 Skrevet 9. september 2016 Kall henne "mor" eller noe da? Å kalle henne bestemor når hun ikke er det, er idiotisk når hun er så ung. Tenk når hun begynner på skolen, der forteller se om familien. "Bestemor er oldemora mi". Det kan jo være tidenes latteranfall-grunn for de andre i klassen, og føre til litt uskyldig mobbing. Finn på et kallenavn av noe slag. Anonymkode: 14462...84a 4
Aamu Skrevet 9. september 2016 #10 Skrevet 9. september 2016 Hun er jo ikke bestemor, hun er oldemor. Synes hun oldemødre er noe dritt, eller? Og hun er absolutt ikke "for ung" til å være oldemor i det hele tatt. Når folk blir bestemødre når de er 40 år, så må man jo regne med at man er oldemor når en er 70 år. 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #11 Skrevet 9. september 2016 Har ei venninne som har ei farmor hun er veldig tett knyttet til. Når hun fikk barn kalte barna hennes henne også for farmor. De vet godt at hun er mammas farmor, og farmoren deres kalles bestemor. Anonymkode: 81e96...89d 2
Snurrepurre Skrevet 9. september 2016 #12 Skrevet 9. september 2016 Ville foreslått "mor" jeg det bruker vi på foreldre, besteforeldre, oldeforeldre og tippoldeforeldre alle damene er "mor", også spesifiserer vi selvfølgelig. "mor på Frogner" "Mor i Drammen" etc . 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #13 Skrevet 9. september 2016 Mine svigerforeldre ble oldeforeldre før de fylte 60 år. Og de bærer den tittelen stolt. Om hun ikke vil kalles oldemor så må navnet hennes fungere bra. Din mor er bestemor selv om hun er borte, og syns det er direkte frekt av oldemor og "stjele" den tittelen av forfengelighet. Anonymkode: 9f546...0ad 4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #14 Skrevet 9. september 2016 Oldemor er oldemor. Det finnes mange kallenavn på oldemor, men bestemor er ikke en av dem. Mitt ene sett med besteforeldre ble oldeforeldre i en alder av 60 og 62. Alle besteforeldre i familien er blitt oldeforeldre før fylte 75. Anonymkode: 4d5a7...358 4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #15 Skrevet 9. september 2016 Jeg er vokst opp med at oldemor ville hete bestemor. Og jeg syntes til en viss grad man har rett til å bestemme hva man skal kalles. Så jeg syntes du bare er sår, spesielt siden det ikke er noen andre som mister et navn de vil ha. Anonymkode: abc52...70f 1
GammelKaktus Skrevet 9. september 2016 #16 Skrevet 9. september 2016 Du skal gjøre det som er rett for deg. Hvis du føler at det blir feil å kalle oldemor for bestemor så sier du det. Nok av kallenavn man kan finne til en oldemor som føler seg for ung. 😊 1
Midnanne Skrevet 9. september 2016 #17 Skrevet 9. september 2016 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er vokst opp med at oldemor ville hete bestemor. Og jeg syntes til en viss grad man har rett til å bestemme hva man skal kalles. Så jeg syntes du bare er sår, spesielt siden det ikke er noen andre som mister et navn de vil ha. Anonymkode: abc52...70f går vel ut på at TS har mistet den som skulle hatt tittelen, og at det derfor blir sårt når oldemoren sider at "barnet har jo ingen bestemor". I TS sitt hjertet har jo sikkert barnet en bestemor, selvom hun ikke lever lenger. Endret 9. september 2016 av Midnanne 13
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #18 Skrevet 9. september 2016 Et øyeblikk siden, Midnanne skrev: går vel meg ut på at TS har mistet den som skulle hatt tittelen, og at det derfor blir sårt når oldemoren sider at "barnet har jo ingen bestemor". I TS sitt hjertet har jo sikkert barnet en bestemor, selvom hun ikke lever lenger. Men bestemor er i motsetnng til mormor og farmor ikke en tittel bare en kan ha. Anonymkode: abc52...70f 2
Midnanne Skrevet 9. september 2016 #19 Skrevet 9. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men bestemor er i motsetnng til mormor og farmor ikke en tittel bare en kan ha. Anonymkode: abc52...70f Det er sant, og hadde TS sin mor fremdeles levd hadde jeg nok syntes at TS overdrev óg. Men akkurat denne situasjonen blir spesielt sårt, så jeg skjønner at hun har noen negative følelser rundt det. Man kan selvfølgelig se på oldemoren som en ekstra ressurs og positivt innslag for barnet, og at hun får muligheten til å vokse opp med to eldre damer som vil følge hun, men her må jo TS og oldemoren kommunisere på en ordentlig måte:)
Gjest Catalina Culès Skrevet 9. september 2016 #20 Skrevet 9. september 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 23 år og har en jente på 1.5 år. Mamma døde for ett par år siden av kreft. "Problemet" mitt er at min samboers mormor vil at barnet vårt skal kalle hun bestemor. Etter at babyen ble født så har vi besøkt hun en gang og hun har vært her 4-5 ganger. Hun bor syv timer unna med bil. Så barnet og hun er jo ikke så veldig nærme nå. Hun er veldig snill altså, men veldig høylytt og tar ekstremt mye plass, kontrollerende etc men hun mener det aldri vondt og man merker hvor snill hun er på en måte. Nå har de kjøpt leiligheten i byen vår og kommer med første flyttelass til uka, så kontakten kommer jo blir å bli mye oftere. Greia er... Hun har sagt til moren til samboeren min at hun føler seg altfor gammel til å være oldemor (71 år så det er kanskje litt tidlig. Jeg vet ikke hva som er normalt jeg😂) og at hun gjerne vil bli kalt bestemor av barnet vårt for hun har ikke en bestemor sa hun. Svigermora mi blir kalt mommo av barnet vårt. Og hun skulle spørre meg om det når de flytter hitt. Svigermor sa at hun ville si ifra til meg i forkant siden hun vet hvor vanskelig det er å si noe til ho. Jeg bare føler meg litt ja jeg vet ikke.. på en måte så føler jeg meg veldig vanskelig som ikke "vil" la hun være bestemor. Jeg føler at barnet vårt har en mommo og min mamma også, men barnet vårt har aldri møtt min mamma så jeg vet jo at det bare er mine følelser. Jeg vil jo ikke lage noe kvalme men jeg begynte å gråte når svigermor fortalte meg det så jeg vet jo med meg selv at jeg ikke føler at det er ok. Er jeg bare teit? Anonymkode: 8d893...767 Nei du er ikke teit. Her er det Oldemor som er sær, hun kan ikke forlange å bli kalt Bestemor, hun er Oldemor og det må hun bare finne seg i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå