Gå til innhold

Koster det seriøst så mye å skifte pære på bilen?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var innom et verksted nå (ikke merkeverksted), i håp om å få skifta pære på bilen min sin frontlykt, der begge har gått. Hadde avtalt det tidligere på dagen. Så sier de at på min bil er pæra så vanskelig tilgjengelig at de må skru av støtfangeren for å komme til, og at det er såpass spesielle pærer at alt til sammen vil koste nesten tre tusen kroner? 

Jeg måtte få ny time, for jeg må ha bilen i morgen tidlig, og de rakk det ikke før stengetid. Men tre tusen? Det er jo rundt det samme som bota for å kjøre uten lys?! 

Skal ringe mazda i morgen og høre, altså, men har dere hørt om sånt før? 

Anonymkode: cc436...78c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge har gått på den ene siden. Altså øvre og nedre lykt på én side. 

Skrevet

Litt lettere å fortelle om du forteller hvilket merke, modell og div bilen din er. :)

Anonymkode: ba6d2...832

Skrevet

Mazda 6 fra 2009 !

Skrevet

Husk å skifte alle pærene når de først skrur av fronten. En kollega skiftet kun på den ene siden da hele fronten måtte av. ;)Husker ikke bilmodellen hennes, men det kostet mer enn du er forespeilet. :icon_frown::rasende:

• Liker 1
Skrevet

Høres helt rått ut. Men pærene er dyre.

Anonymkode: 51740...325

Skrevet

Det der "vanskelig å komme til trikset har ett verksted dratt på meg før. Måtte skifte begge, også rundt 3000. Tok den med til det vanlige verkstedet vi bruker (dro bare til det første vi fant siden man ikke kan kjøre uten) og de fiksa det på en plett. Husker ikke summen men var betydelig mindre enn 3000, betalte litt for jobb og for pærene.

Anonymkode: df066...c07

Skrevet

Ja, det kommer helt an på hvilken bil og hva slags pære du har i bilen. På min bil kunne det kostet 2000 kr, men vi hadde heldigvis "den billige versjonen" og slapp unna med 180 kr :) Men hvis verkstedet har sjekket, så ja... Noen pærer er dyrere og vanskeligere å sette inn. Men det vil være forskjell fra verksted til verksted. Ganske store forskjeller og noen ganger, jeg ringte for å høre om en tjeneste (prisen) og det var 1000-1500 kr forskjell på enkelte verksteder. Men skal gjøre det selv til 1/10 av prisen/få hjelp til å gjøre det av fam.medlemmer.

Skrevet

Oj, flere som har opplevd det, ja! Trodde det var bare å dra innom og ta det på sparket, jeg, men neida. Skal høre hvor mye det koster hos mazda, men syns det var i overkant. Hvis man virkelig må ta av støtfangeren skal jeg i alle fall ikke begynne å styre sjøl. Og har dessverre ikke noen i familien som kan bil. 

De sa at enkelte nyere biler er sånn. Syns ikke 2009 er så fryktelig nytt, men..! 

Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oj, flere som har opplevd det, ja! Trodde det var bare å dra innom og ta det på sparket, jeg, men neida. Skal høre hvor mye det koster hos mazda, men syns det var i overkant. Hvis man virkelig må ta av støtfangeren skal jeg i alle fall ikke begynne å styre sjøl. Og har dessverre ikke noen i familien som kan bil. 

De sa at enkelte nyere biler er sånn. Syns ikke 2009 er så fryktelig nytt, men..! 

Nei, 2009 er ikke nytt, men årene går vel fort da :fnise: Har du ingen som kan bil er det vel greiest å få det gjort på verksted ja.. men enkelte priser det ganske høyt. Men da blir det gjort. Får håpe du finner noen som gjør det for en lavere pris, da.

Endret av Aamu
Skrevet

Design biler med vanskelige lykter. Verkstedene i kjeden tjener penger. Fin strategi

Anonymkode: c3582...2ca

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Design biler med vanskelige lykter. Verkstedene i kjeden tjener penger. Fin strategi

Anonymkode: c3582...2ca

Ja, og enkelte biler krever spesialverktøy også. 

Skrevet

Artig.. Merkeverkstedet har også sånne fantastiske åpningstider at man må komme senest tre, og det er veldig lett når jeg jobber en halvtime unna og det ikke går an å komme seg mellom de to stedene kollektivt. 

På min gamle Peugeot kunne jeg gjøre det selv (selv om jeg strengt tatt ikke turte, men det var i alle fall lettere).

Skrevet

Er vel kun Volvo som har gjort dette lettvint på sine, dra opp en bolt og vips så er lykta bare å vippe til side og baksiden er lett p komme til

• Liker 2
Skrevet

Jeg har xenon lykter, så jeg får ikke lov å røre dem en gang, og pærene i seg selv koster vel nærmere 3000 paret.

Og neste generasjon ser det ut som man må skifte hele lykta på.

Bare gled deg ;-)

Skrevet

VW Passat 3C (2006-2010 mod) må du ha ut lykta for å bytte xenon pære på. For å få ut lykta må støtfangeren løsnes.

Husker jeg ikke helt feil er det samma greia på 3BG også.

Skrevet

Stemmer, på nyere biler er det bare Volvo som har brukervennlige løsninger. Men industrien har fått på pungen flere ganger for dette; kommer kanskje en endring der. Ellers koster dette rundt hundrelappen for pæra på Biltema med eldre biler...enda et argument for billig, halvgammelt bilhold.

Anonymkode: d7207...a9e

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, Audiot skrev:

VW Passat 3C (2006-2010 mod) må du ha ut lykta for å bytte xenon pære på. For å få ut lykta må støtfangeren løsnes.

Husker jeg ikke helt feil er det samma greia på 3BG også.

Vi har en Passat 2005, og der er det også slik... Rundt en times verkstedarbeid (minst) for i det hele tatt å få til å bytte, og så kommer selve xenon-pæra i tillegg...

Anonymkode: 19587...812

Skrevet
Den 9/8/2016 at 17.26, AnonymBruker skrev:

Mazda 6 fra 2009 !

Mazda er rip off på priser i Norge. Du trenger ikke å ta av noe front. Du vrir lys om til den ene siden og tar av noen clips slik at du får tilgang fra undersiden ved hjulet.

Anonymkode: 1d243...8e4

Skrevet

Vi bytte selv. Blir sånn ca 100 kr. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...