Gå til innhold

Dama er syk og dumpa meg, men.....Borderline?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle av oss er voldelige. Det er leit at du har opplevd et voldelig forhold. Samtidig kan man ikke generalisere og hevde at alle med borderline opptrer på den måten. Heldogvis stemmer ikke det. Da er man mer av den impulsive typen av EUPF. Ikke borderline-typen av EUPF (emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, som igjen deles inn i borderline type og impulsiv type). 

Anonymkode: 4511c...6fb

Det var emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. 

Men jeg lurer på om det er forskjell på kjønn og denne diagnosen? Det vet jeg ingenting om.

Anonymkode: b2177...451

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det var emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. 

Men jeg lurer på om det er forskjell på kjønn og denne diagnosen? Det vet jeg ingenting om.

Jo, ofte opptrer EUPF litt annerledes med kjønn. Man har ofte trekk fra andre personlighetsforstyrrelser i tillegg. Nesten ingen er prototypisk. Menn har en tendens til å ha den impulsive typen, kanskje med litt antisosiale trekk, mens kvinner ofte har borderlinetypen, ofte med litt unnvikende eller avhengige trekk. Og noen kvinner har borderline med narsissistiske eller hysteriforme trekk. Da ville jeg styrt unna det siste. Men en borderline-unnvikende kan ofte fungere i et forhold bedre enn de mer dramatiske typene. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er like ulike som alle andre mennesker. Borderline kan komme til uttrykk ulikt hos ulike mennesker. Det er ni kriterier, og man trenger bare å ha fem av dem for å ha diagnosen. Det betyr at to med fem ganske ulike trekk, kan være svært ulike. Jeg er enig i st alle med psykiske lidelser bør få behandling før de får barn, ikke bare de med BPD. Men at man ikke kan fungere i et forhold stemmer nødvendigvis ikke. Jeg har for eks ikke det trekket overfor partneren min at jeg elsker hn den ene dagen og hater hn den neste. Jeg elsker hn hver dag. Jeg kan imidlertid ha den tendensen overfor venner. Merkelig at det kan være så ulikt. Om man har det trekket, noe ts sin dame ser ut til å ha, da kan forholdet bli svært slitsomt. 

Ja, jeg skjønner det, alle er ulike. Likevel, det er vanskelig for meg som har vokst opp med en svært utagerende BPD-forelder og leser hvordan trådstarter allerede blir behandlet og likevel forsøker han å overse faremomentene/pårørende/ekskjærester og heller høre på de som har det selv og mangler selvinnsikten (som en over her).

Det er mulig jeg hadde svart kjæresten din annerledes, f.eks. Jeg tror godt man kan være i et forhold med BPD, men jeg tror dessverre ikke jeg vil anbefale barn. Min forelder var kun utagerende mot meg, sitt søsken, sin svigermor, aldri mot sin partner, mine søsken eller andre. Så det virker som det er litt tilfeldig hvem som "får skyllebøtta".

Anonymkode: 11b12...852

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg skjønner det, alle er ulike. Likevel, det er vanskelig for meg som har vokst opp med en svært utagerende BPD-forelder og leser hvordan trådstarter allerede blir behandlet og likevel forsøker han å overse faremomentene/pårørende/ekskjærester og heller høre på de som har det selv og mangler selvinnsikten (som en over her).

Det er mulig jeg hadde svart kjæresten din annerledes, f.eks. Jeg tror godt man kan være i et forhold med BPD, men jeg tror dessverre ikke jeg vil anbefale barn. Min forelder var kun utagerende mot meg, sitt søsken, sin svigermor, aldri mot sin partner, mine søsken eller andre. Så det virker som det er litt tilfeldig hvem som "får skyllebøtta".

Anonymkode: 11b12...852

Du lider pga din oppvekst med en BPD-forelder, og det forstår jeg. Jeg fikk BPD pga traumer og pga omsorgssvikt av mine foreldre. En del terapeuter ser på borderline som en form for kompleks PTSD. Jeg har selv valgt bort barn, forøvrig. Nettopp fordi jeg har selvinnsikt. Jeg er imidlertid ikke av den impulsive/utagerende-typen som kanskje moren din var. Hos en del av oss går det mer innover.

Skrevet

Lett å si til folk med BPF at de må skaffe hjelp når mange profesjonelle ikke vil ta i oss med ildtang engang. Jeg har aldr vært voldelig eller manipulerende eller hatt kjempestore humørsvigninger, men siden det er de som er helt spinnville som syns best så blir vi litt enklere BPF personene rimelig usynlige. Og vi får belastningen av å bli dømt basert på hvordan de virkelig virkelig syke oppfører seg. Jeg har blitt "oppsagt" av to psykologer fordi de ikke har energi til å behandle borderlinere. Nedsig å være borderline light og bli behandlet som om jeg er et hopp og et sprett unna å ødelegge folk for livet.

Anonymkode: 43e89...ce3

• Liker 1
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å være redd for å bli forlatt - det husker jeg eksen min var fra dag.1. Han testet meg i alle år. Det gikk aldri over uansett hvordan man prøvde å betrygge han.

Kanskje det ikke gikk over for han fordi dere ikke passet sammen eller at akkurat han ikke klarer stole på noen som helst. Ikke godt å si. Men alle med BPF reagerer ikke likt. Jeg kan stole på noen, og blir uendelig glad i folk når jeg føler de er trygg og vil meg vel . Jeg har samme diagnose. Men jeg bruker lengre tid enn andre folk før jeg stoler på nye folk enten det er venner eller kjæreste. Og det er blitt værre med årene fordi Borderline er belastet diagnose med ekstremt mye stigma og tullprat en må høre på.

Anonymkode: 22398...693

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...