Gå til innhold

Hvis man har HPV (den som gir celleforandringer)

Fremhevede innlegg

Skrevet

MÅ man få celleforandringer om man har HPV? 

Anonymkode: c7fc4...98a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men ofte har man det. Mange unge kvinner har celleforandringer fordi de har et hyppig partnerbytte, men ofte går det over av seg selv og derfor ønsker man ikke alltid å screene unge kvinner (under 25 år) eller behandle for celleforandringer siden det kan være unødvendig. 

Forresten: dersom du er født fra 1991 til 1996 får du gratis HPV-vaksine fra og med november i år. Denne anbefaler jeg sterkt å ta. 

Anonymkode: 99f88...e87

Skrevet

Er 32 ;)

Skrevet
Den 8. september 2016 at 15.17, AnonymBruker skrev:

Nei, men ofte har man det. Mange unge kvinner har celleforandringer fordi de har et hyppig partnerbytte, men ofte går det over av seg selv og derfor ønsker man ikke alltid å screene unge kvinner (under 25 år) eller behandle for celleforandringer siden det kan være unødvendig. 

Forresten: dersom du er født fra 1991 til 1996 får du gratis HPV-vaksine fra og med november i år. Denne anbefaler jeg sterkt å ta. 

Anonymkode: 99f88...e87

Åååh tusen tusen takk!! Jeg ble så sur når jeg ikke fikk denne på skolen siden de innførte den året etter!! Og ikke har jeg penger til det(student!) tuuuuusen takk❤️

Skrevet

Kan man ha det i feks ti år, og ikke få celleforandringer? 

Skrevet

At ikke kvinner er mer redde for seg selv når vi vet hyppig bytte av partner kan gi livmorhals kreft. Knip beina sammen og si nei til tilfeldig sex. Ingen vil ha kreft eller andre sykdommer. Si nei til sex som kan gi kreft. Elsk deg selv høyere.

Anonymkode: 8e055...504

• Liker 1
Skrevet

Her var det noen fordommer å spore. Selv er jeg godt opp i 30-årene, og har hatt samme partner i snart 15 år. Kun 3 partnere. Før jeg hadde ubeskyttet sex med disse (med unntak av førstemann, der begge var førstemann for hverandre), har vi testet oss for kjønnssykdommer. Til tross for at jeg har hatt få partnere, og tatt forholdsregler, har jeg blitt smittet med HPV, og hatt det snart 15 år. Kroppen min klarer tydeligvis ikke å kvitte seg med infeksjonen. Ikke fått celleforandringer, og ikke gitt at jeg får det heller. Men går til kontroller hver år. Mange som lever med infeksjon uten å vite om det og som ikke får celleforandringer. 

Anonymkode: 0ac4d...c1f

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

At ikke kvinner er mer redde for seg selv når vi vet hyppig bytte av partner kan gi livmorhals kreft. Knip beina sammen og si nei til tilfeldig sex. Ingen vil ha kreft eller andre sykdommer. Si nei til sex som kan gi kreft. Elsk deg selv høyere.

Anonymkode: 8e055...504

Det hjelper lite å knipe beina sammen om den ene sexpartneren du har hatt har hatt samleie med en jente med HPV. Hun heller trenger ikke å ha vært særlig promiskuøs for å ha pådratt seg viruset - så utbredt som det er.

Såklart vil hyppig partnerbytte øke sjansene for både det ene og det andre, det sier seg selv. 

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her var det noen fordommer å spore. Selv er jeg godt opp i 30-årene, og har hatt samme partner i snart 15 år. Kun 3 partnere. Før jeg hadde ubeskyttet sex med disse (med unntak av førstemann, der begge var førstemann for hverandre), har vi testet oss for kjønnssykdommer. Til tross for at jeg har hatt få partnere, og tatt forholdsregler, har jeg blitt smittet med HPV, og hatt det snart 15 år. Kroppen min klarer tydeligvis ikke å kvitte seg med infeksjonen. Ikke fått celleforandringer, og ikke gitt at jeg får det heller. Men går til kontroller hver år. Mange som lever med infeksjon uten å vite om det og som ikke får celleforandringer. 

Men er det uvanlig å ha det så lenge uten å få celleforandringer?

Skrevet

Synlig hpv, kjønnsvorter gir ikke celleforandringer.

Er bare noen få typer som gir det. 

Anonymkode: fdfce...066

Skrevet

Nå er ikke jeg noen ekspert på området, men jeg tror det avhenger av hvilken type HPV du har. Det finnes flere typer, der iallefall to gir større sjanse for celleforandringer. Jeg er usikker på hvilken type jeg har, men siden den ikke har gitt celleforandringer, ikke en gang under svangerskap, vil jeg tro at det er en type som gir middels risiko - eller at jeg bare har hatt flaks i uflaksen. Går uansett ikke å er redd for forandringer. Blir godt fulgt opp. Det er veldig sjelden det utvikler seg kreft etter ett år - dog det finnes unntak, som Thea Steen. Men hos de fleste utvikler livmorhalskreft seg som regel over flere år. Rådet er uansett å sjekke seg så ofte som tiltrådt av legene!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...