Gå til innhold

Flere her som regner ut kilometerpris på bilene sine?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er en gjenganger i dette forumet med spørsmål om hva det koster å eie bil. Akkurat dette er noe jeg er litt spesialist på, siden jeg har en exceltabell for hver bil vi eier, der samtlige kostnader fra kjøp, til bensin, til verksted, vaskesvamper, bomavgifter osv er med. En ny bil er forventet å koste 6-8kr/km, avhengig av typen (en svær Volvo XC90 og andre millionbiler bikker lett 10kr/km, men tipper det ikke er så relevant her).

Så her er mine tall over nesten tre år med bilhold - en 1,7 liter Honda sjuseter - à 16000km/år:

BilkostnaderHonda.png

Anonymkode: b7bda...c31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor det? Fordi det er snakk om mye penger? Det kommer man nok aldri utenom. Jeg har brukt totalt 150000kr på den bilen på tre år, og det er egentlig ikke så verst. Mange kjøper bil for mer, og da har de ikke begynt å kjøre ennå...synes det er pussig at verksted og drivstoff koster akkurat det samme så langt. Men det er egentlig en grei bil; mye service og preventivt vedlikehold. 

Anonymkode: b7bda...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha kjøpt elbil så gidder jeg ikke regne på kostnad engang.. Bilen kosta litt ja og man får nok litt verditap... Men herregud så billig det er å kjøre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Akay skrev:

Etter å ha kjøpt elbil så gidder jeg ikke regne på kostnad engang.. Bilen kosta litt ja og man får nok litt verditap... Men herregud så billig det er å kjøre :) 

Elbil koster gjerne 1 kr/km mindre i drivstoff og 1 kr/km mindre i bom og avgifter i forhold til klimaverstingene de fleste kjører med.

Sånn ca., svært enkelt sagt.

Anonymkode: 74c02...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Elbil koster gjerne 1 kr/km mindre i drivstoff og 1 kr/km mindre i bom og avgifter i forhold til klimaverstingene de fleste kjører med.

Sånn ca., svært enkelt sagt.

Anonymkode: 74c02...7ee

71579143.jpg

Altså 1kr/km mindre i drivstoff er nokså treffende for min 15 år gamle bil, men skal du sammenligne ny bil med ny bil er tallet mer 0,3-0,5kr/km. I tillegg er antagelsen om 16000kr i avgifter og bom i året veldig, veldig grov - det er det mangedobbelte av det jeg betaler. Hører gjerne mer om det.

Ellers er elbil konkurransedyktig rent prismessig mot ny bil mtp folk som må ta mye ferge osv. I mitt tilfelle har jeg altså kjørt ca 50000km for ca 150000kr, og de samme pengene gir meg ingen elbil med sju seter en gang - uten å ta den i bruk en eneste kilometer. 

Anonymkode: b7bda...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, prt90 skrev:

Jepp. Resultatet ble at jeg solgte bilen og flyttet til sentrum :)

Regner med det ikke var Oslo?

Anonymkode: 92c46...72d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de ca 100000kr/år som går med på to biler kunne lett ha gått med til å finansiere et større lån. Men...her ute på bygda er kvm-prisen ca 12000kr. Huset vårt var nedbetalt etter fem år.

Og så er det ikke bare penger det går i. Bilen gir en viss frihet i hverdagen (ser at det er annerledes om man stort sett bare står i kø til jobben hver dag), og vi vil bo der vi bor; med nærhet til natur, vann, egenprodusert mat og armslag. Folk vil forskjellige ting. :)

Anonymkode: b7bda...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.9.2016 at 19.44, AnonymBruker skrev:

Regner med det ikke var Oslo?

Anonymkode: 92c46...72d

Jo. Sparer en formue på å droppe bil og heller bo i sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører ca 8000 km i året. Fant ut jeg har brukt 1300 kr i mnd på den det siste året. Har dog en enkel 10 år gammel bil som ikke er stappet med masse elektronikk og ekstrautstyr, så ikke mye som kan gå galt. Passer på å fylle ny olje og kjører ikke aggressivt, noe som forlenger bilens levetid og reduserer serviceutgifter. I regnstykket har jeg ikke tatt med nedskriving av verdi (3-400 kr/mnd) siden jeg fikk bilen i gave. hehe

Med 1300 kr mnd i forbruk er det absolutt verdt å ha en bil selv om jeg kjører lite. Liker å ha muligheten til å komme meg enkelt ut på tur (fjellet, skogen) og gjøre ærend der jeg trenger bilen.

Anonymkode: 69699...d1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ^ høres veldig riktig ut for mine ører siden du kjører ca halvparten av det vi kjører per bil, til halve kostnaden. Veldig kjekt med bil i gave også, haha.

Anonymkode: b7bda...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...