Gå til innhold

Er pappa en narsissist?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om det er noen her som faktisk kan litt om narsissister kan hjelpe meg å forstå min far. Vel jeg har nå blitt 21 år gammel og min far er ekstremt til å blande seg i alt. Jeg forstår at dette er veldig normalt for fedre å gjøre ;) , men min far gjør det på en veldig ”kontrollerende” måte. 

Siden jeg var liten så har vi alltid satt opp en fasade for å være denne ”perfekte” familien, alt annet enn perfekt ville ikke bli akseptert.

Jeg husker som liten ville jeg tegne tegninger til han og han ville sende de tilbake og be meg tegne de bedre (til hans standard). Husker at alt var min feil også, uansett hva jeg gjorde. Min fetter engang prøvde å sparke en katt, så jeg sa ifra til han (litt sint) at det ikke er greit. Når vi kom hjem kjeftet pappa på meg for jeg ydmyket han vist.

Jeg ville høre ting som at jeg burde passe på vekta, men husker at jeg følte at det ikke handlet om at jeg var feit, men at min feithet ydmyket han (btw jeg er ikke feit i det heletatt).

Han ringer meg opp heletiden og forteller at min jobb er ikke bra nok, min utdannelse er ikke bra nok, min kjæreste er ikke bra nok ... ingenting er bra nok. Han har aldri sagt han er stolt av meg.. jeg er aldri bra nok.

Har alltid vært så forsiktig rundt han, sier aldri nei (har begynt nå da). Han kan være snill også, men det er noe rart med han. Når jeg var liten glemte jeg å ringe han fordi han hadde vært å operert benet (var ungdom, var ute og lekte), så han ringte meg og kjeftet på meg og sa han nektet å komme i min konfirmasjon. Jeg har egt tusenvis av sånne historier, poenget er, er dette en typisk narsissist?. Kort oppsummert: han er ekstremt opptatt av seg selv, aldri fornøyd, ikke noe særlig kjærlig, alt er andres skyld, han ser på seg selv som en slags Gud og han er ekstremt ufølsom (men eier litt sympati og er ikke voldelig eller noe sånt.. bare kald). Har en følelse av at en narsissist ikke naturligvis vet det helt selv og sjekker det opp, min far er i alle fall alt for stolt.

Takk for all hjelp jeg kan få ^^,  Vil også legge til at det ikke er noe synd på meg, har hatt en veldig fin oppvekst, men er greit å vite for min egen del.

Anonymkode: 1c065...9df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om han har NPF er det vanskelig å si noe om. Det må diagnostiseres, men ut ifra det du skriver så virker han krevende for å si det forsiktig og du er nok ikke på villspor med tanken om at han kan ha en slik PF. Hvis han har oppført seg slik i mange år så er det nok lite sannsynlig at han kommer til å endre seg. Uansett så er det du som sitter med svarene på hvordan det har påvirket oppveksten din og deg, men i min bok så henger ikke "en veldig fin oppvekst" sammen med en sykelig narsisstisk forelder. Det er emosjonell mishandling du beskriver.

Anonymkode: e5f9f...eb5

Skrevet

Jeg tenkte automatisk at han er psykopat, jeg. 

Anonymkode: 2f01f...ae4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...