fotosyntesen Skrevet 7. september 2016 #1 Skrevet 7. september 2016 Er det kun politi som kan avgjøre gyldigheten av passet ved Gardermoen? Kan ingen andre gjøre jobben? Jeg synes det er merkelig at man kun skal bruke politiressurser til dette arbeidet. Man setter altså en person som har gått 3 år på en forholdsvis dyr utdannelse, til å studere gyldigheten av pass og papirer. Hvorfor kan man ikke sette andre yrkesgrupper til denne jobben dersom det er så vanskelig å få dekket disse tjenestene?
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #2 Skrevet 7. september 2016 Det jeg lurer på er hva som skjer om man ikke rekker flyet pga kaos i passkonttollen. Går det på reiseforsikringa? Helt ufattelig at det skal være sånne tilstander. Noe må skje NÅ,ikke bare for oss passasjerer men for de ansatte og. Anonymkode: 36fdf...2e1
Drizzt Skrevet 7. september 2016 #3 Skrevet 7. september 2016 (endret) 23 minutter siden, fotosyntesen skrev: Er det kun politi som kan avgjøre gyldigheten av passet ved Gardermoen? Kan ingen andre gjøre jobben? Jeg synes det er merkelig at man kun skal bruke politiressurser til dette arbeidet. Man setter altså en person som har gått 3 år på en forholdsvis dyr utdannelse, til å studere gyldigheten av pass og papirer. Hvorfor kan man ikke sette andre yrkesgrupper til denne jobben dersom det er så vanskelig å få dekket disse tjenestene? Da må andre yrkesgrupper få nødvendig opplæring. Det er såpass viktig og ressurskrevende at det høres rimelig ut å ha politimenn som gjør det. Men det skal ikke være slik at de jobber seg syke ... Det jeg lurer på er hva som skjer hvis passkontrollen stenger? Da kan vel noen ikke reise i det hele tatt? Iallefall de som må vise pass. Endret 7. september 2016 av Drizzt
Pterinochilus Skrevet 7. september 2016 #4 Skrevet 7. september 2016 (endret) Jeg tror ikke de er vanlige politimenn med utdannelse fra Politihøyskolen, men ansatte i Politiet, på linje med politijurister etc. Endret 7. september 2016 av Pterinochilus
fotosyntesen Skrevet 7. september 2016 Forfatter #5 Skrevet 7. september 2016 2 minutter siden, Drizzt skrev: Da må andre yrkesgrupper få nødvendig opplæring. Det er såpass viktig og ressurskrevende at det høres rimelig ut å ha politimenn som gjør det. Men det skal ikke være slik at de jobber seg syke ... Det jeg lurer på er hva som skjer hvis passkontrollen stenger? Da kan vel noen ikke reise i det hele tatt? Iallefall de som må vise pass. Joda, det er viktig at nødvendig opplæring blir gitt. Jeg bare lurer på om det kan være en skjult profesjonskamp ute å går med f.eks tollere? Tollere evaluerer forskjellige type papirer og id-papirer daglig ved forskjellige grenseoverganger Dette er kun spekulering fra min side....
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #6 Skrevet 7. september 2016 Kunne ikke en del av vekterne tatt passkontrollen? En egen passvekter jobb. Med opplæring osv fra politiet. Eller tollere? Anonymkode: f2fc9...3f4
fotosyntesen Skrevet 7. september 2016 Forfatter #7 Skrevet 7. september 2016 1 minutt siden, Pterinochilus skrev: Jeg tror ikke de er vanlige politimenn med utdannelse fra Politihøyskolen, men ansatte i Politiet, på linje med politijurister etc. Ok, jeg har faktisk ikke peiling. Jeg ser bare typiske politibetjenter hver gang det er noe om saken.
Pterinochilus Skrevet 7. september 2016 #8 Skrevet 7. september 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Kunne ikke en del av vekterne tatt passkontrollen? En egen passvekter jobb. Med opplæring osv fra politiet. Eller tollere? Anonymkode: f2fc9...3f4 Nei, du kan ikke overlate slike oppgaver til private aktører som vektere. Det ville vært hinsides all fornuft! 2
fotosyntesen Skrevet 7. september 2016 Forfatter #9 Skrevet 7. september 2016 9 minutter siden, Drizzt skrev: Da må andre yrkesgrupper få nødvendig opplæring. Det er såpass viktig og ressurskrevende at det høres rimelig ut å ha politimenn som gjør det. Men det skal ikke være slik at de jobber seg syke ... Det jeg lurer på er hva som skjer hvis passkontrollen stenger? Da kan vel noen ikke reise i det hele tatt? Iallefall de som må vise pass. Jeg synes også at politiutdanningen er såpass mangfoldig og dekker mange type ferdigheter, at det er rart noen velger å være i en trang boks for å studere pass etter endt utdanning. 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #10 Skrevet 7. september 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det jeg lurer på er hva som skjer om man ikke rekker flyet pga kaos i passkonttollen. Går det på reiseforsikringa? Helt ufattelig at det skal være sånne tilstander. Noe må skje NÅ,ikke bare for oss passasjerer men for de ansatte og. Anonymkode: 36fdf...2e1 Nå er det vel bare reisende som skal ut eller inn av Schengen-området som må gjennom denne passkontrollen. Men det visste du kanskje? Anonymkode: ea533...ee0 2
EvaLena Skrevet 7. september 2016 #11 Skrevet 7. september 2016 De som jobber i passkontrollen er ikke nødvendigvis utdannet politi, men de er ansatt i politiet. Krever ikke stor utdannelse for å sjekke pass og visum heller. De krever generell studiekompetanse og kursing får de internt.
fotosyntesen Skrevet 7. september 2016 Forfatter #12 Skrevet 7. september 2016 1 minutt siden, Pterinochilus skrev: Nei, du kan ikke overlate slike oppgaver til private aktører som vektere. Det ville vært hinsides all fornuft! Når jeg fornyer passet mitt på politistasjonen er det sivilister bak skranken som utfører jobben og tar bilder.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #13 Skrevet 7. september 2016 3 minutter siden, Pterinochilus skrev: Nei, du kan ikke overlate slike oppgaver til private aktører som vektere. Det ville vært hinsides all fornuft! Hvorfor ville det vært hinsides all fornuft? Anonymkode: 029d0...04b
Pterinochilus Skrevet 7. september 2016 #14 Skrevet 7. september 2016 Et øyeblikk siden, fotosyntesen skrev: Når jeg fornyer passet mitt på politistasjonen er det sivilister bak skranken som utfører jobben og tar bilder. Ansatte i Politiet, ja, ikke ansatte i et privat vekterfirma.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #15 Skrevet 7. september 2016 Et øyeblikk siden, fotosyntesen skrev: Når jeg fornyer passet mitt på politistasjonen er det sivilister bak skranken som utfører jobben og tar bilder. De bærer vel bare ikke uniform. De er nok ikke sivilister. Anonymkode: ea533...ee0
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #16 Skrevet 7. september 2016 I andre land brukes alt fra vekter til tollere til politiansatte uten politiutdanning. Men her på berget er det helt åpenbart en profesjonskamp. Politiet insisterer på å holde på flest mulig oppgaver av en eller annen merkelig grunn. Det alltid det samme svaret fra politiet. - det er en lovpålagt politijobb, sa da kan vi ikke diskutere andre yrkesgrupper. Vel, få endret loven da. Trenger ikke dra lenger enn til sverige før man møter vektere i passkontrollen. Men i norge går det ikke for her driver vi butikk. Anonymkode: 9612f...ef8
fotosyntesen Skrevet 7. september 2016 Forfatter #17 Skrevet 7. september 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: De bærer vel bare ikke uniform. De er nok ikke sivilister. Anonymkode: ea533...ee0 Du, her på passeksjonen ved politistasjoene er det definitivt "kontorpersjonell" ikke politifolk.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #18 Skrevet 7. september 2016 4 minutter siden, Pterinochilus skrev: Nei, du kan ikke overlate slike oppgaver til private aktører som vektere. Det ville vært hinsides all fornuft! Hvorfor? Det er jo de som sjekker om vi har med oss våpen, bomber eller drikke inn på flyplassen og flyet. Anonymkode: f2fc9...3f4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #19 Skrevet 7. september 2016 3 minutter siden, Pterinochilus skrev: Ansatte i Politiet, ja, ikke ansatte i et privat vekterfirma. Det at man er ansatt i Politiet gjør da ikke automatisk at man er flinkere til å sjekke pass enn andre. Anonymkode: 43b6e...4ff
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #20 Skrevet 7. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De bærer vel bare ikke uniform. De er nok ikke sivilister. Anonymkode: ea533...ee0 Er mange sivilister som jobber i politiet. Bare se på Trandum der de som skal ut av landet sitter. Der er de aller fleste sivile. Kjenner flere som jobber der og de er utdannet alt fra frisør til snekker og andre irrelevante yrker som politiet ikke bruker. Anonymkode: 029d0...04b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå