AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #21 Skrevet 7. september 2016 Vi bruker skjørt året rundt, fordi det er praktisk. Synes det ser litt kjipt ut å løpe rundt inne i bare ullstrømpis om vintern, og det blir for varmt med joggebukse utenpå inne..men skjørt er lett å ta av og på mtp inne og utetid Anonymkode: 24aea...6db
Arkana Skrevet 7. september 2016 #22 Skrevet 7. september 2016 (endret) Jeg ser ikke problemet, det er da mange voksne som omtrent utelukkende går med kjoler? Så lenge hun er kledd etter vær og aktivitet ser jeg ikke problemet. Dette har virkelig ingenting å gjøre med trass eller bortskjemthet. Å skulle tvinge gjennom buksebruk bare fordi man kan er å misbruke ens makt som forelder. Endret 7. september 2016 av Arkana 3
ispinne Skrevet 7. september 2016 #23 Skrevet 7. september 2016 Noen liker å gå med kjoler, sånn er det bare. Jobber i barnehage og her er det flere småjenter som bruker kjole hver dag. De har som regel strømpebukse under, og på kalde dager bruker de "cardigan" eller liknende over kjolen. På vinteren kan man alltid få på flis eller ullklær over i tillegg til dress, hvis man velger en kjole som lett kan brukes under, så jeg har aldri sett problemet i det. Dere er foreldrene og kan bestemme, men jeg tenker at så lenge der ikke skaper problemer så er det jo greit. Så lenge de er praktiske er det vel ikke et problem.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #24 Skrevet 7. september 2016 Her er det ofte skjørt over buksa, når hun plutselig er på vei ut døra til Bhg og kommer på "oj, jeg må jo ha skjørt/kjole."🙄 Andre dager glemmer hun det og går i bukse. Vi bruker også kjoler med ull ol under. Kjøper en del kjoler med lang arm til vinteren, prøver å la fargene ikke kræsje altfor mye. Jeg unngår disse Frost kjolene ol, fordi jeg hater det😂 Men hun har fått noen og det er greit det også. Vi har som en regel at på turdager i Bhg er det bukse. Det godtar hun. Anonymkode: dfd73...9d0
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #25 Skrevet 7. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette synes jeg egentlig var et ganske illustrerende eksempel. Selvsagt lar jeg ikke datteren spise loff med sjokoladepålegg, på samme måte som jeg ikke lar henne gå i kun sommerkjole og sandaler når det er 10 grader ute. Men jeg tvinger henne heller ikke til å spise makrell i tomat når hun ikke liker dette. Det handler jo om en balansegang mellom medbestemmelse og grensesetting. Men ja, grunnen til at jeg spør er jo fordi jeg ikke ønsker å skjemme henne bort heller. Du mener tydeligvis at jeg gjør det. Så mener du at man skal tvinge ungen til å gå med bukse kun for at hun ikke skal bli bortskjemt? TS Anonymkode: 7d1e0...d27 Jeg mener ingenting. Jeg skrev det jeg skrev,ingen baktanker,ingen misforståelser. Om du velger å bruke min tekst til noe det ikke er, er det ditt problem. Min datter som er ganske mye eldre enn din,ville ha på seg kjole til skolen her om dagen, men jeg sa nei. Fordi det er unødvendig. Klær etter vær! Ungen blir ikke glad av å bli kledd mest mulig varm utifra været bare fordi mora vil pynte opp i søte kjoler. Det er slitsomt for de små. De vet ikke hva som er best, vi vet. Anonymkode: 9b764...115
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #26 Skrevet 7. september 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener ingenting. Jeg skrev det jeg skrev,ingen baktanker,ingen misforståelser. Om du velger å bruke min tekst til noe det ikke er, er det ditt problem. Min datter som er ganske mye eldre enn din,ville ha på seg kjole til skolen her om dagen, men jeg sa nei. Fordi det er unødvendig. Klær etter vær! Ungen blir ikke glad av å bli kledd mest mulig varm utifra været bare fordi mora vil pynte opp i søte kjoler. Det er slitsomt for de små. De vet ikke hva som er best, vi vet. Anonymkode: 9b764...115 Og! Jeg sier ikke noe om skjørt/kjole-bruk egentlig. Folk velger selv hvordan de klær seg og barna. Med hovedinnlegget ditt, lyser hønemor lang vei. Anonymkode: 9b764...115 1
Gjest Trolletrine Skrevet 7. september 2016 #27 Skrevet 7. september 2016 Her i huset er det jeg som ofte kler fireåringen i kjoler og skjørt i barnehagen. Jeg syns det er viktig at hun går i myke klær som ikke strammer, og som hun kan turne og danse og herje i. Da er en myk hverdagskjole veldig greit😊 Penkjoler og tyllskjørt er forbeholdt fest, så i bhg er det varme, solide og praktiske kjoler/skjørt som gjelder.
Gjest Trolletrine Skrevet 7. september 2016 #28 Skrevet 7. september 2016 52 minutter siden, Arkana skrev: Jeg ser ikke problemet, det er da mange voksne som omtrent utelukkende går med kjoler? Så lenge hun er kledd etter vær og aktivitet ser jeg ikke problemet. Dette har virkelig ingenting å gjøre med trass eller bortskjemthet. Å skulle tvinge gjennom buksebruk bare fordi man kan er å misbruke ens makt som forelder. 👍
Vera Vinge Skrevet 7. september 2016 #29 Skrevet 7. september 2016 Jeg hadde latt henne gå i kjole, om det var det hun ønsket, men stilt krav om at det var praktiske hverdagskjoler. Jeg blir helt oppgitt når jeg ser barn i barnehagen vår i tyllskjørt og flate glittersko, som gjør at de ikke henger med de andre barna som klatrer i skråningen f.eks. I barnehagen er det gode sko og praktiske klær som gjelder. Men, så lenge det er en ganske kort kjole i tynt stoff, er da ikke det noe mindre praktisk enn en bukse? De kan jo bare puttes ned i parkdress, med ullbukse under også. Om vinteren kan man også bruke ullkjole, jeg ser flere ullundertøysprodusenter som selger det. Nå har jeg bare gutter, men jeg hadde gjort, som jeg gjør med mine, nemlig ryddet bort klær som er uegnede i hverdagen (de ligger på øverste hylle i skapet). Så kan de ikke bare gå og finne noe som ikke passer til hverdags, for så å insistere på å ha det på. Og så gjør jeg noe annet som sikkert er fryktelig kritikkverdig, men når de får klær i gave med grusomme trykk (f.eks. med slåssemotiv eller andre typisk veldig "tøffe" motiv), insisterer jeg på at det er pysj-tskjorter... Og det er jo jeg som ellers handler klær til dem, så som voksen har man jo muligheten til å påvirke barnas klesvalg ganske mye. Men man må jo finne en slags middelvei, og jeg kjøper mye klær i eldsteguttens favorittfarger f.eks. Men å skulle tvinge jenter til å gå i bukse for en hver pris... jeg har ikke ord... Jeg husker selv hvordan jeg som barn elsket å gå i kjoler, mens min mor ikke skjønte noe av dette. Nå har jo tidene forandret seg mye, da, siden det virker som pyntepresset er helt annerledes nå. Men likevel, det er ikke noe galt i å føle seg fin eller at jenter kler seg i kjoler, jeg selv som voksen går også mest i kjoler. Jeg ser ikke at dette skal handle om verken oppdragelse eller feminisme. Og så er det vel aller enklest å være prinsippfast på KG når man selv slipper å forholde seg til problemstillingen på daglig basis... 3
Minlillelykke Skrevet 7. september 2016 #30 Skrevet 7. september 2016 Jeg har strikket haugevis av kjoler til mine kjole nieser. De har hatt ull under, ser ikke noe galt i det😊
Veslefrikk Skrevet 7. september 2016 #31 Skrevet 7. september 2016 Man må velge sine kamper og kjole/ikke kjole er ikke noe jeg ville brukt tid og energi på. Hadde bare, som flere har nevnt, passet på å ha klær under som er tilpasset årstiden og temperaturen. Jeg vil gjerne at våre barn skal bli selvstendige personer som for lov til å ha egne meninger og derfor er det helt greit for meg at de går i kjoler hvis de vil det. 1
Honesty Skrevet 7. september 2016 #32 Skrevet 7. september 2016 Her i huset er jenta på sju år en skikkelig skjørt- og kjolejente, og hun får bestemme påkledningen selv, og har vel alltid gjort det. Allikevel er det ikke "fri flyt" i barneoppdragelsen, men klær skaper identitet, og det å kunne velge sine egne klær, er viktigere enn vi tror i den prosessen. Hun eier faktisk ikke jeans og vanlige bukser annet enn arveklær og gaver, og de blir knapt brukt. Til skolebruk er det tights, genser eller t-skjorte, og kjole eller skjørt over, og stort sett goretex-joggesko, og jeg ser ærlig talt ikke problemet. Noen ganger ser hun ut som en skikkelig baglady, men det er også endel av det å vokse opp. 2
Gjest New Girl Skrevet 7. september 2016 #33 Skrevet 7. september 2016 Så lenge de er kledd etter vær og kan bevege seg ordentlig så ser jeg ikke problemet med å ha på kjole. Man trenger ikke være mer pyntet selv om man har kjole istedet for bukse. Man bidrar ikke automatisk til "pyntepresset" selv om barna ser ordentlige ut.
Gjest New Girl Skrevet 7. september 2016 #34 Skrevet 7. september 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Absolut burde dere ikke la henne bestemme hele tiden. Så ja, absolut verdt kampen å ta. Greit at hun har meninger, men hun skal også lære at hun må høre på dere også. Men de fleste foreldre la bare barna overkjøre dem fordi de gidder ikke å ta opp kampen. Resultat er bortskjemte drittunger. Anonymkode: ea03b...0a7 Er det noe jeg syns små barn kan få være med å bestemme, så er det hva de skal ha på seg. Så lenge de er kledd etter vær og temperatur selvsagt. Men å være med å forme sin egen identitet syns jeg godt de kan få.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #35 Skrevet 7. september 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og! Jeg sier ikke noe om skjørt/kjole-bruk egentlig. Folk velger selv hvordan de klær seg og barna. Med hovedinnlegget ditt, lyser hønemor lang vei. Anonymkode: 9b764...115 Ok, haha, da får jeg være litt hønemor da😂 Men nå var jo ikke poenget at jeg synes det er så søtt med kjoler, det er jo datteren som liker det. Anonymkode: 7d1e0...d27
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #36 Skrevet 7. september 2016 3 timer siden, Carrot skrev: La henne ha kjole med noe under, tidsnok er hun 8 - 10- 12 og kjole er ut ut ut! Og kampen starter for å få den på igjen Jeg ser overhode ikke problemet så lenge barnehagen ikke må kjempe for å få på uteklær liksom. Hvorfor er det greit å tvinge unge jenter i kjole, men ikke tvinge barn i bukse? Anonymkode: c7c23...396 3
Carrot Skrevet 7. september 2016 #37 Skrevet 7. september 2016 (endret) Det sto ikke at jeg tvang hverken eller rull inn.. Men siden du tar det opp, av og til er kjole kleskode som forventes og da har man ikke så mange "valg" kanskje som ellers for eksempel, jeg har aldri sett at bukse er påkrevd for barn i den alderen i noen sammenheng tilsvarende eksempel? Har du? Ofte ønsker foreldre (kanskje spesielt mødre) at jentene deres skal "pynte seg" uten at tenåringen selv kanskje ser poenget osv.. Det var kun en sammenligning og overhode ikke ment bokstavelig selv om enkelte vil tolke alt slik - beklager at jeg ikke spesifiserte at det var et eksempel hvis det var vrient å se sammenhengen. Endret 7. september 2016 av Carrot 1
Marikken Skrevet 7. september 2016 #38 Skrevet 7. september 2016 Har to døtre: en som nekter å gå i kjole og en som helst bare vil gå i kjole. Jeg setter krav om klær etter vær - det vil si ulltøy mm når det er kaldt vinterstid - men om minstemann gjerne vil ha en kjole utenpå ulltøyet så er ikke det en kamp jeg ser noe poeng i å ta. Vi har noen "barnehagekjoler" - dvs enkle bomullskjoler som tåler røff lek og vaskes deretter. De får også plass under vinterdressen ved behov. Så lenge resten av klærne er tilpasset vær og føre så får hun velge kjole/ikke kjole selv. I mine øyne er det viktigere kamper å ta!
Gjest asdas123 Skrevet 7. september 2016 #39 Skrevet 7. september 2016 Her kjører vi billige HM-kjoler hele året, bare veksler om det er bomullstights eller ullundertøy under
Sushi Skrevet 7. september 2016 #40 Skrevet 7. september 2016 Her får ungene bestemme selv så fort de får en mening om hva de vil ha på seg, så lenge klærne passer vær og anledning. Det vil si at enkel hverdagskjole i ull eller bomull med passe varme klær under er ok, penkjole med masse tyll er ikke ok til hverdags. Jenta mi begynte også å ville gå i kjole rundt treårsalder, da begynte hun å finne fram i skapet selv. Lillebroren på to er litt tidligere ute og vil gjerne også gå i kjole, så han henter klær i storesøsters skap innimellom. Jeg unngår å kjøpe klær med mye trykk (typisk Frost og de greiene der), men av det de har i skapet får de i stor grad velge.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå