AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #1 Skrevet 7. september 2016 Jeg har en jente på 3 år som helst vil gå i kjoler hele tiden. I sommer har vi latt henne gjøre det mye, og i den siste tiden med strømpebukse/tights under og genser/cardigan under/over. Har tenkt at nå som høsten kommer er det på tide å gå over til bukser igjen, men hun vil ikke det. Er usikker på om dette er en kamp vi skal gidde å ta, samtidig synes jeg det er litt synd å bidra til dette "pyntepresset". Hun får ikke gå med penkjoler i barnehagen, og det aksepterer hun. Tror heller ikke det er så mye fokus på det i barnehagen, men hun ser jo de større jentene med kjoler og har fått med seg alt dette med Elsa og Anna, Sofia the first osv. Hun liker nok å føle seg som en liten prinsesse... Hun har også ellers mye meninger om hva hun vil ha på seg og ikke, og det handler både om hvordan det ser ut og hvordan det føles. F. eks. er hun ganske varm av seg og nekter å gå med tykke gensere. Vi lar henne bestemme en del så lenge klærne passer med vær og temperatur og er klær som hun kan leke fritt i. Hva tenker andre? Er det greit at småjenter får gå med kjole hele tiden? Anonymkode: 7d1e0...d27
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #2 Skrevet 7. september 2016 Absolut burde dere ikke la henne bestemme hele tiden. Så ja, absolut verdt kampen å ta. Greit at hun har meninger, men hun skal også lære at hun må høre på dere også. Men de fleste foreldre la bare barna overkjøre dem fordi de gidder ikke å ta opp kampen. Resultat er bortskjemte drittunger. Anonymkode: ea03b...0a7 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #3 Skrevet 7. september 2016 Jeg vokste opp med at kjoler var noe jeg fikk bruke i bursdager og julaften. Nå fikk vi en gutt for 6 mnd siden. Der har jeg valgt å kjøpe praktiske og nøytrale klær, med tanke på at vi kanskje får en jente etterhvert. Tenker da at hun skal arve de klærne. Så kan hun heller få kjole ved spesielle anledninger. Det er jo ikke akkurat så praktisk å krabbe, leke osv i tyllkjole. Også ser jeg for meg at det blir klumpete når man må begynne å ha ullundertøy under Anonymkode: 6f0ea...244 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #4 Skrevet 7. september 2016 Her lukter det bortskjemt trassalder jente og overbeskyttende "hønemor". Hva skjer den dagen hun bare vil ha sjokoladepålegg på loff? "Hun er jo så glad i det, tuller mye og kliner og griser det utover Hun ser jo på andre barn på barnetv får lov til dette, og smøre maten selv og tulle og søle, så tror nok hun liker å føle seg klissete og ekkel." Alt med barn er ikke søtt. Vent til du blir bestemor med sånt, da kan du skjemme bort Anonymkode: 9b764...115 5
Carrot Skrevet 7. september 2016 #5 Skrevet 7. september 2016 La henne ha kjole med noe under, tidsnok er hun 8 - 10- 12 og kjole er ut ut ut! Og kampen starter for å få den på igjen Jeg ser overhode ikke problemet så lenge barnehagen ikke må kjempe for å få på uteklær liksom. 13
skruf Skrevet 7. september 2016 #6 Skrevet 7. september 2016 Yngstejenta mi elsket kjoler og skjørt. Og jeg lot henne få gå i det, sommer som vinter. Hun hatet bukser intenst. Kunne se litt morsomt ut med hjemmestrikka ullbukse, skjørt/kjole og goretexsko eller støvler, men pyttsann, hun elsket det selv. Var ikke noe problem i barnehagen, tok bare av skjørtet før vinterdressen ble tatt på. Når det var kaldt ute så brukte hun bare ullbukse under. Moren min strikket flere ullbukser, samt jeg kjøpte inn et par fra Ullvang (nå mener jeg ikke ullstrømpebukser, men sånne tykkere bukser uten lest). Nå derimot er hun 13 og anti-skjørt.....Pinnetrang Never denim med lavt liv fra bikbok er tingen... 7
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #7 Skrevet 7. september 2016 Jeg synes det er innafor å bruke kjole året rundt, med riktig undertøy under. Ull, tights osv. Men, jeg synes det er lurt å sette grenser for hva som er penkjoler og hva som er barnehagekjoler/hverdagskjoler osv. På den måten er hun ikke delaktig med å skape pyntepress i barnehagen. Kjole i seg selv er jo uskyldig, men en penkjole bør holdes av til spesielle anledninger. En idè kan jo være å sortere gjennom alle kjolene hennes, og kategorisere dem: penkjole til bursdager og andre spesielle anledninger, fine hverdagskjoler som f.eks brukes til middagsbesøk og barnehagekjoler. Anonymkode: 28c81...b16 12
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #8 Skrevet 7. september 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en jente på 3 år som helst vil gå i kjoler hele tiden. I sommer har vi latt henne gjøre det mye, og i den siste tiden med strømpebukse/tights under og genser/cardigan under/over. Har tenkt at nå som høsten kommer er det på tide å gå over til bukser igjen, men hun vil ikke det. Er usikker på om dette er en kamp vi skal gidde å ta, samtidig synes jeg det er litt synd å bidra til dette "pyntepresset". Hun får ikke gå med penkjoler i barnehagen, og det aksepterer hun. Tror heller ikke det er så mye fokus på det i barnehagen, men hun ser jo de større jentene med kjoler og har fått med seg alt dette med Elsa og Anna, Sofia the first osv. Hun liker nok å føle seg som en liten prinsesse... Hun har også ellers mye meninger om hva hun vil ha på seg og ikke, og det handler både om hvordan det ser ut og hvordan det føles. F. eks. er hun ganske varm av seg og nekter å gå med tykke gensere. Vi lar henne bestemme en del så lenge klærne passer med vær og temperatur og er klær som hun kan leke fritt i. Hva tenker andre? Er det greit at småjenter får gå med kjole hele tiden? Anonymkode: 7d1e0...d27 Du kan jo kjøpe en ullkjole. Jeg har pleid å hatt kjoler på barna hele året jeg... men da med strømpebukse og langermet under, og når det ble enda kaldere, tights utenpå strømpebuksa - og langermet kjole utenpå undertrøye. Når de skal ut og leke har de alltid på seg fleece under dressen, så det er ikke noe problem det da. Anonymkode: 8cf3f...580 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #9 Skrevet 7. september 2016 Slik holdt vi på i hele vinter. Avtalen ble kjole med noe varmt under og parkdress over. Mindre lekkert, men dette er en kamp vi bestemte oss for å ikke ta. Vi gar for eksempel valgt å ta opp kampen om iPad tid og å spise grønnsaker isteden. Jaja... Anonymkode: caa4e...71a 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #10 Skrevet 7. september 2016 Høres velkjent ut. Så lenge hun har noen greie hverdagskjoler til barnehagebruk og ellers har fornuftige klær på, ser jeg ikke helt problemet. Vår jente vil gjerne ha på kjole, men hun nekter å ha trøye og strømpebukse under, og da blir det jo fort kaldt når de skal være ute. Hvis jenta di godtar å kle seg etter været, men med en søt kjole over, synes jeg det må være greit. Jeg tenkte også på å strikke noen kjoler til vinteren, som hun kan ha på seg sammen med strikke-"tights" under. Man må velge sine kamper, tenker jeg, og hvis man kommer fram til et slikt kompromiss mellom pynting og praktisk bekledning, blir forhåpentligvis alle fornøyde. Anonymkode: 073f4...ce4 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #11 Skrevet 7. september 2016 Som å lese om min egen 3-åring! Vi sørger for at hun har riktig tøy under og over. Skjørt tas av før parkdress tas på. Vi har kjøper en del tynne bomullskjoler fra f.eks HM, de er fine å bevege seg i og ikke så farlig om de blir møkkete i barnehagen, kan vaskes på 60 grader. Ser ikke noe galt i at små jenter vil gå i kjole. Jeg går ofte i kjole på jobb og hun ser de eldre barna gå i kjole hver dag, så jeg skjønner hvor hun har det fra Anonymkode: d2fcb...33e 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #12 Skrevet 7. september 2016 Så lenge hun, som de andre her sier, har på seg passende klær over eller under er vel ikke det noe problem? Anonymkode: e6964...8a2 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #13 Skrevet 7. september 2016 Eventuelt at hun får et fint tyllskjørt som hun kan ha utenpå buksa Ser mange småjenter som går med det hele året Anonymkode: 8cf3f...580 2
Daria Skrevet 7. september 2016 #14 Skrevet 7. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er innafor å bruke kjole året rundt, med riktig undertøy under. Ull, tights osv. Men, jeg synes det er lurt å sette grenser for hva som er penkjoler og hva som er barnehagekjoler/hverdagskjoler osv. På den måten er hun ikke delaktig med å skape pyntepress i barnehagen. Kjole i seg selv er jo uskyldig, men en penkjole bør holdes av til spesielle anledninger. Veldig enig i dette. Kjole/skjørt i seg selv behøver ikke bety overpynting og tyllkjoler, det finnes mange hverdagsutgaver. Jeg elsket skjørt og kjoler fra jeg gammel nok til å kunne uttrykke en mening om det (og i en alder av 36 vekker det oppsikt på jobben om jeg en sjelden gang dukker opp i bukse) og fikk etterhvert mange hverdagsskjørt, kleskampene var stort sett vær-relaterte. Krabbe rundt, klatre, leke, sykle, spille fotball - alt kan gjøres i skjørt hvis man vil... Klær er identifikasjon, uttrykk og personlighet også for barn. Selvfølgelig er det de voksne som har siste ordet, men jeg synes man skal skille mellom kamper man tar av praktiske grunner (vær osv) og de man tar fordi foreldre og barn bare har ulike meninger ("bukser er mer praktisk", "de plaggene passer ikke sammen" osv). 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #15 Skrevet 7. september 2016 Takk for innspill! Lett å se hvem som er jentemammaer og ikke, hehe:) Enig i at barn også bør få kunne ha meninger om klær så lenge klærne er praktiske og passe varme. TS Anonymkode: 7d1e0...d27 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #16 Skrevet 7. september 2016 Jeg bruker kjoler året rundt. Når det tipper -15 er det faktisk varmere med flere lag ullstrømper enn ull under olabukse. Om jeg får en jente som vil det sammme skal hun få lov til det. Bare husk å kle på med strømper og undertrøyer så er det ikke noe problem. Det er ikke mer enn et par genrasjoner sidne det enkelte områder fortsatt var fyfy å gå med bukser for jenter. Anonymkode: 4e4f3...d97
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #17 Skrevet 7. september 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her lukter det bortskjemt trassalder jente og overbeskyttende "hønemor". Hva skjer den dagen hun bare vil ha sjokoladepålegg på loff? "Hun er jo så glad i det, tuller mye og kliner og griser det utover Hun ser jo på andre barn på barnetv får lov til dette, og smøre maten selv og tulle og søle, så tror nok hun liker å føle seg klissete og ekkel." Alt med barn er ikke søtt. Vent til du blir bestemor med sånt, da kan du skjemme bort Anonymkode: 9b764...115 Dette synes jeg egentlig var et ganske illustrerende eksempel. Selvsagt lar jeg ikke datteren spise loff med sjokoladepålegg, på samme måte som jeg ikke lar henne gå i kun sommerkjole og sandaler når det er 10 grader ute. Men jeg tvinger henne heller ikke til å spise makrell i tomat når hun ikke liker dette. Det handler jo om en balansegang mellom medbestemmelse og grensesetting. Men ja, grunnen til at jeg spør er jo fordi jeg ikke ønsker å skjemme henne bort heller. Du mener tydeligvis at jeg gjør det. Så mener du at man skal tvinge ungen til å gå med bukse kun for at hun ikke skal bli bortskjemt? TS Anonymkode: 7d1e0...d27 6
skruf Skrevet 7. september 2016 #18 Skrevet 7. september 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker kjoler året rundt. Når det tipper -15 er det faktisk varmere med flere lag ullstrømper enn ull under olabukse. Om jeg får en jente som vil det sammme skal hun få lov til det. Bare husk å kle på med strømper og undertrøyer så er det ikke noe problem. Det er ikke mer enn et par genrasjoner sidne det enkelte områder fortsatt var fyfy å gå med bukser for jenter. Anonymkode: 4e4f3...d97 Samme her. Kjoler/skjørt med ull under er faktisk varmere enn jeans og bomullsbukser. Og ullstilongs under jeans synes jeg er ubehagelig og klumpete. Så ja, går veldig mye i skjørt og kjoler selv. Har bare ei dongeribuske og ei sort bomullsbukse i skapet mitt faktisk. 1
Chizue Skrevet 7. september 2016 #19 Skrevet 7. september 2016 Så lenge jenta vil det selv, så ser jeg ikke noe galt i det Så klart, man må absolutt ikke kjøpe 10 kjoler av -Frozen, eller andre typiske prinsesse kjoler.. Er verre med foreldre som nærmest tvinger barnet på kjole, fordi det ser så søtt ut...Er ikke alle jenter som vil det heller Møtte for en stund tilbake en gutt på 3år, som elsket å ha på seg kjole, kanskje mest fordi de eldre søstrene hans gikk med kjole, men helt opphengt i Frozen... men samtidig likte guttungen Kaptein Sabeltann, Batman osv... For mange barn er dette en fase, de MÅ ha ett eller annet og det er jo med på å forme barna..Og det er forsåvidt viktig det Man trenger ikke å være redd for at barna blir bortskjemte drittunger, bare fordi man lar de ha på seg det de ønsker. Men du som voksen må sette grenser på hvor mange kjoler du kjøper og ikke lar barnet bestemme i butikken I barnehagen så er slike ting null stress, så lenge barnet har skift med seg i tilfelle ett uhell så går slike ting fint
Sirah Skrevet 7. september 2016 #20 Skrevet 7. september 2016 La jenta få gå i kjoler Du kan jo gjøre en avtale med henne om at når det kommer snø og blir kaldt så må hun ha på seg bukser? Og minne henne på at "nå blir det snart vinter og snø, husker du hva vi avtalte?"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå