Gå til innhold

Full uenighet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Unger har behov for kontakt med unger. Hvis du har andre mammaer hjemme du vil se masse til, er det jo greit. Men jeg synes eldstemann skal få beholde sitt jeg. Hvor gøy er det for en unge å labbe hejmme alene i spedbarnsrutiner og stell da?

Synes faktisk mannan din er trangsynt jeg, hvis dere klarer dere økonomisk som dere gjør bør barnet får beholde kontakten med andre barn.

Vi lever jo ikke på 70 tallet heller...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er som regel forskjell på barnehage og dagmamma synes jeg. Hadde eldstemann hos dere gått i barnehage hadde jeg skjønt deg veldig godt og absolutt 'stått på krava' for at han/hun skulle fortsette også etter minsten kommer. Min erfaring er at dagmammaer ikke tilbyr noe spesiellt opplegg utover tilsyn, slik som barnehager gjør. (Men dette trenger selvfølgelig ikke være riktig i ditt tilfelle da!)

Dere har ikke mulighet til å få en halvdagsplass i barnehage eller en parkplass da? Tror kanskje mannen din 'ser' argumentene (sosialisering/pedagogisk opplegg) bedre i det tilfelle.

Skrevet

Jeg skjønner din mann litt jeg :wink: Jeg har selv to gutter med 17 mnd mellom rom. Når minsten var kommet til verden sluttet eldstemann hos dagmamma for og være sammen med oss.

Det var mange grunner til at jeg valgte denne løsningen, den første var at når jeg gikk hjemme med eldstemann kjedet jeg meg i perioder, ikke så mye og finne på med en baby alltid. Andre grunnen var at jeg ikke ville at eldstemann skulle føle seg tilsidesatt når han fikk en liten bror. Og ikke minst så var det et veldig sosialt nettverk her på dagtid, mange som gikk hjemme på den tiden, så vi kunne gå ut og treffe andre unger og voksne hver dag.

Dagene ble mye koselige når vi kunne kose oss sammen og jeg kunne dele oppmerksomheten mellom de. Eldstemann forstod raskt at amme tid var ammetid, og da lekte han fint på gulvet, etter på kledde vi på oss for og gå ut. Da sov minsten for det meste og vi to fikk leke med de andre på lekeplassen. I en periode sov også begge samtidig på dagen. så da fikk jeg ett par timer alene til og gjøre noe i huset eller fek sitte her. :wink:

Jeg ble hjemme noen år ekstra og har aldri angret på det. Det var en utrolig flott tid. :-)

Men når alt dette er sagt, vet jeg ikke om jeg hadde gjort det samme hvis eldstemann gikk i barnehage, da hadde jeg nok gått ned til halv tid. Kun i frykt for og ikke få plass igjen. Jeg viste jo ikke når jeg gikk ut i permisjon, at jeg på ett senere tidspunk ønsket og være hjemme litt til.

Skrevet

Hva om dere delte litt på permisjonen? Du kan være hjemme de første 6 månedene og så kan mannen din være hjemme de neste 6? Hvis han føler at det går greit og tror at eldstebarnet får et like godt tilbud hjemme kan dere si opp dagmamma-plassen da.

Personlig tror jeg det er best for eldstemann å være hos dagmamma litt slik at han/hun kommer litt bort fra hjemmet og den nye babyen. Målet må jo være at de to søsknene skal få et godt forhold seg imellom. Den første tiden blir jo en stor overgang for den eldste da foreldrenes oppmerksomhet nødvendigvis ikke kan være like mye rettet mot ham/henne som før. Ikke nødvendig å legge stein til byrden ved å endre på fungerede rutiner som å være litt hos dagmamma.

Gjest Anonymous
Skrevet
Min erfaring er at dagmammaer ikke tilbyr noe spesiellt opplegg utover tilsyn' date=' slik som barnehager gjør. [/quote']

En liten bikommentar her; dagmamma kan jo tilby kontakt med andre barn! Barnehager er jo et veldig bra tilbud, men det er ikke pedagogikk alene som gjør folk. Mener du at barn som ikke har gått i barnehage er dummere enn andre?

Skrevet

Selvfølgelig ikke. Jeg har selv verken gått hos dagmamma eller i barnehage, kun hengt i skjørtene til mor mi - og folk er det blitt av meg og! :wink:

Selvfølgelig kan det også være andre barn hos dagmammaen, og å være sammen med andre unger er absolutt sunt! Men unger kan man ha omgang med i sitt eget nærmiljø, utover det tilbyr ikke de fleste dagmammer annet enn hjemmet (hjemmeværende mor) kan gjøre.

Men dersom det er MORS behov det skal tas hensyn til - er problemstillingen hipp som happ...

Skrevet
Er også gravid med no 2 og vesla vår som kommer til å være 2 år når junior blir født vil fortsette å gå fullt i barnehage. Merker at hun har utrolig godt av å være med andre barn, men jeg kommer nok til å hente og levere henne litt senere enkelte dager.

Har hatt kolikkbarn og vet at det kreves enormt mye + når du har små som bare sover 30 minutter kan det bli ganske hektisk ;)

hei

hente senere trodde de fleste hentet tidliger noen ganger så hun kunne få delta litt med lillebroren lilesøsteren :-?.

hilsen

Skrevet

Ser at du har fått en del svar. Men tenkte jeg kunne fortelle hvordan vi gjorde det da vi ventet nr 2.

Eldste jenta fikk fulltid i barnehagen da jeg var vel 4 mnd på vei, men vi bestemte oss for å kutte litt ned på dagene da jeg hadde født. Så da kutta vi ned til to dager i uka. Og de dagene er utrolig gode å ha. Det var så godt å få tid helt alene med den nyfødte. Nå bruker jeg de to dagene på å gjøre rent, eller kommer meg ut på ting som eldste jenta ikke liker å være med på. Minstejenta er "bare" 2 år, og sitter pent i vogna og koser seg..

Håper dere finner en løsning på problemet deres :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Synes du har tenkt grundig gjennom tingene, og har alles beste i tankene når du vil at eldstemann skal ha 3 dager hos dagmamma. Jeg støtter absolutt ditt syn. Skal eldstemann være hjemme hele tiden, vil han kanskje i større grad føle at han får mindre oppmerksomhet enn babyen - for noen babyer kan være utrolig krevende. Det er godt for han å komme seg ut og være sammen med andre, og du er mer opplagt når han kommer hjem!

Det er 3 år mellom mine barn, og jeg søkte eldstemann inn i barnepark fra 10-14 hver dag mens jeg gikk hjemme i permisjon. Jeg har aldri angret på det. Han fikk ekstra tid hjemme OG kontakt med andre barn.

Hvis mannen din ikke er enig, så får du prøve å finne argumenter han forstår. Hvis det er slik at dere har trang økonomi, så må du heller komme med forslag til andre ting som kan kuttes ned på. Et alternativ kan også være korttids-barnepark om det finnes noe slikt hos dere - kanskje det er billigere enn dagmamma?

Sjekk gjerne litt rundt omkring hvordan andre i nærmiljøet gjør det, og legg "bevisene" frem for han slik at han ser at dette er helt vanlig. Det hadde sikkert også hjulpet om det var en mann i omgangskretsen hans som argumenterte for dette, så kanskje du kan skaffe deg noen allianser?? :wink: Det er nå en gang sånn at menn kan være litt ensporet av og til, og heller kjøper argumenter fra andre enn fra sin aller nærmeste...!

Gjest Anonymous
Skrevet

Denne situsjonen har jeg vært oppi 2 ganger nå.

Første gangen var jeg alenemor. Jeg hadde ikke råd å ha eldstemann i barnehage. Babyer krever mye av deg. Da ble det til at jeg var dødssliten, og hadde ikke overskud til å finne på noe med eldstemann. Han ble av den grunn selvfølgelig sjalu på babyen. Og dermed ble han kranglete. Det ble ikke akkurat lettere da nei.

Nå har jeg enda en liten en. Storebroren hans går full tid i barnehage, selv om jeg har fødselspermisjon og kunne hatt han hjemme. Men jeg synes han har godt av å gå i barnehage. Babyen krever mye av meg, og jeg kan ikke finne på like mye som før med 4åringen min. Han er ikke sjalu på lillebroren i det hele tatt. Men nå har jeg også samboer da, som hjelper til. Halv plass i barnehagen er vel egentlig ideelt, når man likevel har fødselspermisjon. Da får han/hun kose seg i barnehagen med andre barn å leke med, og også ha fridager hjemme med mamma. Jeg har tenkt å søke om å halv plass istedetfor helplass. Er bare litt treg...

Det er tydelig at mannen din ikke har peiling på hvordan det er å gå hjemme med en liten en. Kanskje du skal reise bort en helg og overlate ungene til han ?:roll:

Skrevet

Hei

Du kan jo "kompromisse" litt og si at du gjerne vil at eldste mann skal bli hos dagmammaen de første månedene, så kan der se hvordan det går. Siden kan dere jo vurdere det etter hvert. De første månedene er sikkert også de mest slitsomme (er de ikke?)

Tingeling

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...