Gjest Anonymous Skrevet 15. november 2004 #1 Skrevet 15. november 2004 Vi venter nr to og det har oppstått en stor konflikt mellom mannen og meg; Jeg vil at eldstebarnet vårt sakl fortsette hos dagmamma tre dager i uken når jeg går ut i fødselspermisjon, sambo mener at barnet skal være hjemme med meg pga pengene vi da sparer på barnepass. Mitt argument er at den eldste skal få komme seg litt ut sammen med andre barn, fordi hun garantert kommer til å kjede seg ved å henge i skjørtene på meg hver bidige dag, særlig siden jeg jo er nødt til å bruke tid på den nye babyen og. Dessuten har jeg lyst på litt tid alene med babyen også. Mannen tror jeg sier dette fordi jeg ikke takler å ta meg av to unger på en gang, han vil ikke høre på argumentene mine. Det er jo ikke snakk om hver dag heller. Hva synes dere og hvordan har dere med flere barn gjort det?
Julia-Therese Skrevet 15. november 2004 #2 Skrevet 15. november 2004 Jeg er usikker på hva jeg ville ha gjordt i grunnen. Men jeg må jo si at jeg skjønner veldig godt hva du mener.... Selv har jeg to gutter med 16 mnd mellomrom og jeg ar hatt dem hjemme hos meg fra dag 1. Hva om du finner en ordning hvor du har den elste hos dagmamma 2 dager i uken?? da får du på en måte begge deler?!
Julia-Therese Skrevet 15. november 2004 #3 Skrevet 15. november 2004 oi jeg så nå at du bare hadde den elste hos dagmamma 3 dager i uken allerede :oops:
Gjest Gjesta Skrevet 15. november 2004 #4 Skrevet 15. november 2004 Jeg synes det er bortkastet penger å bruke dagmamma når du likevel skal gå hjemme med babyen, og forstår mannen din akkurat der,...
Gjest Anonymous Skrevet 15. november 2004 #5 Skrevet 15. november 2004 Til Gjest: Synes ikke du er urimelig i det hele tatt! Mannen din virker bare smålig.. (med mindre dere har utrolig dårlig råd da) Det er jo bare snakk om at ungen er hos dagmamma tre dager i uken.. Hadde jeg fått ett barn til, så hadde jeg beholdt FULL plass for henne! Det er jo mulig å ta fri hvis jeg ønsket å være mer sammen med henne.
Gullhår Skrevet 15. november 2004 #6 Skrevet 15. november 2004 Hvilke argumenter kommer mannen din med da, bortsett fra å spare penger? Hva om barnet blir et kolikk barn? Tror han det da blir lett å ha begge hjemme? Har han noen gang prøvd å sette seg inn i din situasjon? Ville han ha maktet å ha begge barnene hjemme hver dag? Hva med eldste barnet, tenker han på det? Behovene det har til å utvikle seg? Har dere naboer medd barn på dets alder som er hjemme? Jeg støtter deg fult ut. Det er jo ikke snakk om hver dag. Litt sosial trening tar ikke barnet skade av. Jeg har et vennepar som kom i samme dilemma, bare at de hadde 1/2 plass i bhg. Nå som babyen kom økte de den til full plass. Ikke dermed sagt at de skal la barnet gå der hver dag og fulle dager, men det å ha muligheten. En mor er sliten etter fødselen, man aner ikke hvor krevende babyen blir. Nei, jeg ser overhodet ikke noe problem med å la største barnet få noen lekekammerater.
Gjest Anonymous Skrevet 15. november 2004 #7 Skrevet 15. november 2004 Ingen argumenter, bortsett fra dette med økonomi. Han påstår han aldri har hørt om noen som har gjort det sånn jeg vil.
Gjest agurk Skrevet 15. november 2004 #8 Skrevet 15. november 2004 Han påstår han aldri har hørt om noen som har gjort det sånn jeg vil. Nei uff! Man må ikke gjøre noe som andre ikke har gjort før
Gullhår Skrevet 15. november 2004 #9 Skrevet 15. november 2004 Nå som du får disse svarene av oss. Hva velger du å gjøre videre? Vise de til ham? Overkjøre ham og sende barnet dit dagmammaen? Føye deg og la ham bestemme?
Gjest MrsL Skrevet 15. november 2004 #10 Skrevet 15. november 2004 Det er da ofte at foreldre som får barn nr. 2 også fortsetter å ha barnnr. 1 i barnehage - kanskje fulltid, men ofte redusert (fx. 50 - 80%)
glaciera Skrevet 15. november 2004 #11 Skrevet 15. november 2004 Jeg er enig med deg i at det vil være bra for det eldste barnet å være sammen med andre barn på dagtid også etter at babyen kommer. Jeg synes også at barnas beste bør tillegges mest vekt når dere fatter en beslutning, så sant den økonomiske situasjonen ikke blir forferdelig vanskelig med fortsatt dagmamma. Kanskje dere kan be om rådgivning hos en nøytral part som familievernkontor eller helsestasjon, og bli enige på forhånd om at dere vil følge det rådet dere får uansett hvem som "får rett"? Det er jo ganske vesentlig å unngå dårlig stemning i heimen også!
Gjest Qlio Skrevet 15. november 2004 #12 Skrevet 15. november 2004 Ida kommer til å gå 100% i barnehagen. Hvertfall skal vi betale for det. Men hun kommer ikke til å være der fra 7-17, det er helt sikkert. Hun trenger å komme seg ut, jeg trenger å hvile, babyen trenger så mye..... og jeg er sikker på at dette er riktig for oss.
Gjest Tex Skrevet 15. november 2004 #13 Skrevet 15. november 2004 Hvorfor skal størstemann "lide" for at det kommer en baby til...? Det tilbudet som h*n får hos dagmammaen er noe helt annet enn det du som skal ta deg av en nyfødt baby kan gi. Ikke gi etter på dette punktet, dere har alle fire godt av at denne ordningen fortsetter. Så får man heller spare inn på andre ting, dersom mannen syns det er unødvendige penger. Det kan da umulig være så mye penger det er snakk om, tre dager i uken hos en dagmamma.......? Da jeg fikk nummer to hadde eldstemann full barnehageplass, og gjett om jeg var glad for det når jeg oppdaget at nummer to var et såkalt ørebarn med nedsatt immunforsvar og pustestopper, slik at vi tilbragte MYE tid hos diverse spesialister........ En vet aldri. Men ting kan skje. Hold på ordningen din, du, med god samvittighet. Det fortjener du.
Gjest Qlio Skrevet 15. november 2004 #14 Skrevet 15. november 2004 Erfaring fra venner og naboer her er hvertfall at man bør sende avgårde barna med far på morningen så kan heller mor hente litt tidligere. Hvorfor? Fordi i det du skal ut døra, så skal bebisen spise, bæsje, sove og gulpe...... og mest sannsynlig kommer størstemann til å våkne 2 minutter etter at pappa har gått uansett.
kitty Skrevet 15. november 2004 #15 Skrevet 15. november 2004 Før jeg fikk barn, delte jeg din manns sitt syn, men nå etter jeg fikk barn og innså hvor utrolig mye jobb det er med et nyfødt barn, støtter jeg din holdning fullt og helt. I allefall hvis det eldste barnet trives og det ser ut til å ha lyst til å fortsette hos dagmamma. Har flest venninner som har valgt å la eldstemann være i barnehage. De ville ikke vært det valget foruten. Hadde ikke fått tatt seg av nr. 2 på skikkelig måte. Alle henter barna tidligere enn de behøver. Har en venninne som valgte å ta eldstemann ut, men det var fordi han gjerne ville være hjemme og ikke trivdes i barnehagen. Tror på at det er viktig at man får tilstrekkelig tid til å ta seg av den nyfødte og få slappe av litt på dagtid hvis man har muligheten til det.
Philosophia Skrevet 15. november 2004 #16 Skrevet 15. november 2004 Enig med deg! Eldstemann har godt av å komme seg bort og minstemann trenger din oppmerksomhet.
Tule Skrevet 15. november 2004 #17 Skrevet 15. november 2004 hei er enigm ed defleste her du sier ikke vor gammel den eldste er men er hun noen år trenger hun kammerater det er ikke sikkert det er så lurt at hun inviterer dem jem hele tiden heller vis du skal ta deg av den andre vis du for kontantstøtte fortsatt syns jeg du skal fortsette i dagmammaen jeg syns du i høiden skla gå ned til to dager vis du sskal slutte må det vere for at du ikke lenger for kontantstøtte og for ekstremt dårlig råd hilsen
Kittykat Skrevet 16. november 2004 #18 Skrevet 16. november 2004 Vi venter nr to og det har oppstått en stor konflikt mellom mannen og meg; Jeg vil at eldstebarnet vårt sakl fortsette hos dagmamma tre dager i uken når jeg går ut i fødselspermisjon, sambo mener at barnet skal være hjemme med meg pga pengene vi da sparer på barnepass. Mitt argument er at den eldste skal få komme seg litt ut sammen med andre barn, fordi hun garantert kommer til å kjede seg ved å henge i skjørtene på meg hver bidige dag, særlig siden jeg jo er nødt til å bruke tid på den nye babyen og. Dessuten har jeg lyst på litt tid alene med babyen også. Mannen tror jeg sier dette fordi jeg ikke takler å ta meg av to unger på en gang, han vil ikke høre på argumentene mine. Det er jo ikke snakk om hver dag heller. Hva synes dere og hvordan har dere med flere barn gjort det? Når vi ventet nr 2 så søkte vi plass til den eldste i barnepark. Eldste, som er en jente, fikk plass rett etter av sønnen vår var født. Og jeg kan si deg at det har bare gjort henne godt. Hun har gått i parken i snart 3 år og hun trives. Jeg har vært hjemmeværende hele tiden. Når sønnen vår var 2 år så fikk vi plass til han og. Et par mnd etter at han begynte så fikk vi barn nr 3. Skulle jeg hatt de hjemme så hadde de kjedet seg ihjel. Grunnen til at jeg egentlig søkte om parkplass til datteren vår, var fordi hun kjedet seg så enormt hjemme. Det hjalp ikke hva vi gjorde, hun kjedet seg. Men det forandret seg så snart hun begynte i parken. Jeg synes du skal la jenta deres få fortsette jeg. Det er ikke samboeren din som må gå hjemme med barna, det er deg. Du kommer til å ha hendene fulle med babyen ( stort sett iallefall ) og eldste kan da føle seg tilsidesatt og du er trøtt, orker ikke det ene eller det andre og da kjeder hun seg enda mer. Nei, her ville jeg ikke brydd meg om hva han hadde sagt. Han må forstå at du og trenger hvile innimellom "slagene" og det er ikke så lett å få hvis han forlanger at eldstemann skal være hjemme. Jeg synes ikke det er riktig av dere å holde datteren deres hjemme nå, bare fordi du skal ha fødselpermisjon. Men det er nå meg det da. Jeg kan si det at det vil ikke være lett for førstemann når det plutselig kommer en ny baby inn i huset. Hadde ikke jenta vår hatt parkplassen, så hadde det sikkert ikke vært så greit. Jeg hadde sikkert ikke giddet å bry meg om hva han hadde sagt. Hadde dette vært min samboer og han hadde sagt opp plassen hennes, så kunne han vært hjemme å passe på henne selv/hjelpe til med å passe på barna. Jeg har vært hjemmeværende med 3 barn i 9 mnd og det tar på. Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort hvis ikke jeg hadde hatt de få timene på dagen for meg selv uten de to eldste barna. Jeg forstår at mannen din vil spare penger, men jeg ville ikke sagt opp plassen uansett. Det er ikke så lett å få plass igjen og eldstemann må jo få lov til å "komme seg ut" litt. Det kan hende at det ikke blir noe morsomt for henne å være hjemme i det hele tatt. Og som andre sier her: Minstemann trenger din oppmerksomhet og eldstemann har godt av å komme seg vekk litt, leke litt og være med venner.
Gjest Anonymous Skrevet 16. november 2004 #19 Skrevet 16. november 2004 Da jeg fikk barn nr. 2 så gikk eldstemann i barnepark som var åpen fra 10 - 14. Da jeg fikk nr. 3 så gikk nr. 2 i kortidssbarnehage og hadde det som plommen i egget. Han fikk både tid meg og tid med venner. Har også venner med full barnehageplass som har gått ned til halv plass når de har fått ett barn til og mor er hjemme. Idag er det ikke så mange barn hjemme på dagen og da kan det fort bli kjedelig å gå hjemme sammen med mamma og en baby. Og noen ganger en ganske så liten mamma med en liten nusselig KOLIKKUNGE som vræler i flere timer hver dag.
Gjest Anonymous Skrevet 16. november 2004 #20 Skrevet 16. november 2004 Er også gravid med no 2 og vesla vår som kommer til å være 2 år når junior blir født vil fortsette å gå fullt i barnehage. Merker at hun har utrolig godt av å være med andre barn, men jeg kommer nok til å hente og levere henne litt senere enkelte dager. Har hatt kolikkbarn og vet at det kreves enormt mye + når du har små som bare sover 30 minutter kan det bli ganske hektisk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå