AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #21 Skrevet 8. september 2016 8 minutter siden, waco skrev: Det at man er rastløs kan jo også skyldes at man beveger seg for lite. Og det å ikke kunne håndtere en blyant kan også ha med manglende trening å gjøre. Lekte han ikke med blyant da han var liten? Tok du blyanten fra han? Sunn kosthold, masse fisk og rutiner er ting som bør igangsettes før man begynner med medisinering. Det er ihvertfall min mening. Ritalin er sterke saker, ikke glem at ritalin var forbudt bruk til voksne mennesker frem til 1997 i dette landet her. Men det at han kjeder seg og har indre uro, - får noen mulighet iløpet av dagen til å løpe litt? Gjøre egne interesser? Eller er det lydighet og tvang hele dagen lang? Oioi så sinna. Hvor kommer medisineringen inn? Jeg har sagt flere ganger i tråden at det er skolen som vil at han skal bli utredet for å sjekke om barnet trenger ekstra tilrettelegging. Tok blyanten fra barnet? Seriøst, gå å skriv i andre innlegg der du kan bidra. For her gjør du ikke akkurat det... Anonymkode: c1a60...42f 2
waco Skrevet 8. september 2016 #22 Skrevet 8. september 2016 (endret) 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oioi så sinna. Hvor kommer medisineringen inn? Jeg har sagt flere ganger i tråden at det er skolen som vil at han skal bli utredet for å sjekke om barnet trenger ekstra tilrettelegging. Tok blyanten fra barnet? Seriøst, gå å skriv i andre innlegg der du kan bidra. For her gjør du ikke akkurat det... Anonymkode: c1a60...42f Men helt ærlig, - det å holde en blyant og det å kunne tegne, - er ikke det noe man øver på i forkant av skolestart? Hvorfor blir du sur på meg når jeg bare forsøker å balansere innleggene her med at det er lett å bli urolig og rastløs dersom beveger seg lite, men det var visst ikke så viktig det da. Neivel, jeg skjønner ikke hvorfor du velger å dele en historie her på kvinneguiden for innspill når du blir grinete når noen har noen forslag? Du må ikke være så streng hele tiden, forsøk heller å pust ut. Endret 8. september 2016 av waco
AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #23 Skrevet 8. september 2016 17 minutter siden, waco skrev: Men helt ærlig, - det å holde en blyant og det å kunne tegne, - er ikke det noe man øver på i forkant av skolestart? Hvorfor blir du sur på meg når jeg bare forsøker å balansere innleggene her med at det er lett å bli urolig og rastløs dersom beveger seg lite, men det var visst ikke så viktig det da. Neivel, jeg skjønner ikke hvorfor du velger å dele en historie her på kvinneguiden for innspill når du blir grinete når noen har noen forslag? Du må ikke være så streng hele tiden, forsøk heller å pust ut. ehhh...ok Anonymkode: c1a60...42f 2
Gjest Bruker115236 Skrevet 8. september 2016 #24 Skrevet 8. september 2016 4 timer siden, waco skrev: Det at man er rastløs kan jo også skyldes at man beveger seg for lite. Og det å ikke kunne håndtere en blyant kan også ha med manglende trening å gjøre. Lekte han ikke med blyant da han var liten? Tok du blyanten fra han? Sunn kosthold, masse fisk og rutiner er ting som bør igangsettes før man begynner med medisinering. Det er ihvertfall min mening. Ritalin er sterke saker, ikke glem at ritalin var forbudt bruk til voksne mennesker frem til 1997 i dette landet her. Men det at han kjeder seg og har indre uro, - får noen mulighet iløpet av dagen til å løpe litt? Gjøre egne interesser? Eller er det lydighet og tvang hele dagen lang? 👏 Veldig enig. Syns foreldre i dag er litt vel naive i forhold til bruk av ritalin på barn.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #25 Skrevet 8. september 2016 6 minutter siden, ElizabethTaylor skrev: 👏 Veldig enig. Syns foreldre i dag er litt vel naive i forhold til bruk av ritalin på barn. Det kan dere ta i en annen tråd. Her snakker vi ikke om medisinering. Og når du selv ikke har barn så sier det seg selv at du ikke har like mye innsikt. Jeg spør bare etter erfaringer ikke noe mer. Så slutt og spore av tråden... Anonymkode: c1a60...42f
Mousj Skrevet 8. september 2016 #26 Skrevet 8. september 2016 (endret) Den 06.09.2016 at 20.59, AnonymBruker skrev: Jeg har et barn som skal bli utredet på BUP snart. Men som mor lurer jeg da på litt, om det er noen i samme situasjon. Kan beskrive barnet: Sliter med konsentrasjon i klasserommet, dårlig motorikk når det gjelder blyantgrepet. Barnet går i andre klasse. Kan sitte og tygge på blyanter og viskelær. Noen i samme situasjon? Hva skjer hos bup og hva slags tester gjør det? Og hvor enkelt er det å sette en diagnose? Anonymkode: c1a60...42f Det at man er rastløs kan jo også skyldes at man beveger seg for lite. Og det å ikke kunne håndtere en blyant kan også ha med manglende trening å gjøre. Lekte han ikke med blyant da han var liten? Tok du blyanten fra han? Sunn kosthold, masse fisk og rutiner er ting som bør igangsettes før man begynner med medisinering. Det er ihvertfall min mening. Ritalin er sterke saker, ikke glem at ritalin var forbudt bruk til voksne mennesker frem til 1997 i dette landet her. Men det at han kjeder seg og har indre uro, - får noen mulighet iløpet av dagen til å løpe litt? Gjøre egne interesser? Eller er det lydighet og tvang hele dagen lang? (Beklager, aner ikke hvordan man kobler flere innlegg. ) Jeg synes det er veldig stor avstand mellom disse to innleggene her. TS er mor, og har fått beskjed om at barnet hennes skal utredes av BUP og har spørsmål i den forbindelse.Jeg har lest hele tråden og som alltid er det en kombinasjon av kunnskap, synsing, bitterness og slikt som dette her!? Jeg bruker ikke nok tid her inne til å vite om du er en av dem som alltid skal skrive provoserende fordi dagen din er litt lang og de små plingene om at noe skjer på innleggene dine er nok til at den får en mening, uansett om responsen er positiv eller negativ, eller om dette er slik du ville svart for eksempel en søster eller venn? (Beklager at manglende siteringskunnskap hos meg ikke gir deg klikk...) Jeg syns du har gode poeng, men hvorfor skal du trakke TS ned og ikke bare dele dem som tips? Endret 8. september 2016 av Mousj Håpløs på sitering. 1
Mousj Skrevet 8. september 2016 #27 Skrevet 8. september 2016 Og for å svare på TS sitt innlegg, be om mer informasjon. Bruk kontaktlærer som bindeledd og få en avtale med bupkontakten som kan vise deg hvilke tester og opplegg de bruker. Det er superviktig at alle drar i samme retning, og at du får innblikk i metodene. Samtidig er det ikke dumt å snakke litt med interessegrupper for ADHD, for dette er ikke svart hvitt, og mange barn er bare ikke skolemoden enda. På vår skole er vi tilbakeholden med utredning for tidlig. Og jeg synes 2. klasse er tidlig. Men dersom det kan utløse en ressurs i form av økt voksentetthet i klassen...- så er det ganske ufarlig. Uansett, så skal det evalueres hvert halvår, og en utredelse i så ung alder, er IKKE en diagnose. 2
Gjest Bruker115236 Skrevet 8. september 2016 #28 Skrevet 8. september 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan dere ta i en annen tråd. Her snakker vi ikke om medisinering. Og når du selv ikke har barn så sier det seg selv at du ikke har like mye innsikt. Jeg spør bare etter erfaringer ikke noe mer. Så slutt og spore av tråden... Anonymkode: c1a60...42f Jeg har kanskje ikke barn, men har vært diagnostisert med ADD. Hvis du leter etter erfaring så har jeg skrevet en del i den andre tråden som ble lagt ut.
Celtic Heart Skrevet 9. september 2016 #29 Skrevet 9. september 2016 Sønnen min har slitt med blyantgrep. Han holde ikke blyanten, tegner ikke og har ellers ingen interesse av å lære blyanten sin heller. han er nå 14 og diagnostisert med skrivemotoriske lærevansker. Løsningen ble PC/ iPad på skolen. jeg var blyanttygger i hele barndommen. Jeg registrerte ikke at jeg gjorde det selv en gang. Lærte den dagen jeg tygget i stykker en fyllepenn og så ut som Dracula en halv dag på videregående. Trenger ikke nødvendigvis å være noe, men trengs det tilrettelegging for barnet er det best å få det inn så tidlig som mulig.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #30 Skrevet 9. september 2016 Den 8. september 2016 at 19.55, AnonymBruker skrev: Ja hørselen er det bra med. Synet også forsåvidt. PPT krever at man skal ha de undersøkelsene før de gjør en utredning. Anonymkode: c1a60...42f Men det er faktisk ikke alle som gjør disse undersøkelsene godt nok, stesønnen min var også mellom dem uten anmerkninger, som viste seg å være helt feil. Anonymkode: ab482...69e
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #31 Skrevet 26. november 2017 Jeg håper barnet ditt fikk en åpen utredning. Og at ikke utgangspunktet er utregning for ADHD? Det er ganske utrolig at skolen er årsak til at så mange her diagnose ADHD i dag. Vi vil gå så langt som å si at det er en systemfeil, når barna blir sendt til utredning på oppfordring fra skolen på grunn av tygging på blyant. Og enda verre er det at det oftest starter med en teori om at barnet har ADHD. I tillegg har jeg lært at utredning for ADHD har store mangler, når vi vet at barn som har blitt krenket og vært utsatt for traumer får diagnosen ADHD. Da vil kun symptomene holdes nede og en vil ikke gi barnet den rette behandling. I tillegg må det være systematisk feil at barna blir spurt ut med foreldre tilstede. Og det å sette en diagnose etter 3mnd? For ADHD? Som man roper i skogen får man svar er det noe som heter... Oppfordrer til å lese følgende: "Tramuekartlegging av barn og unge med ADHD i en BUP-populasjon" av Line Iren Kaspersen og Hanne Storøy Profesjonsstudiet i psykologi, hovedoppgave (PSY-2901) - Mai 2014https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/7639/thesis.pdf?sequence=2 Og så anbefaler jeg boka "Du ser det ikke før du tror det" av Inga Marte Torkildsenhttps://www.dagbladet.no/kultur/du-ser-det-ikke-foslashr-du-tror-det/60183929 Anonymkode: 3ee46...8d5
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #32 Skrevet 26. november 2017 Det har vært tatt opp på Stortinget at vatn under 10, helst 12, ikke skal utredes for ADHD. Finnes mange gide grunner til det og her nekter bup utredning før fylte 10. Bor i Oslo. Anonymkode: 79e6b...f48 1
Gjest Bruker115236 Skrevet 26. november 2017 #33 Skrevet 26. november 2017 (endret) 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper barnet ditt fikk en åpen utredning. Og at ikke utgangspunktet er utregning for ADHD? Det er ganske utrolig at skolen er årsak til at så mange her diagnose ADHD i dag. Vi vil gå så langt som å si at det er en systemfeil, når barna blir sendt til utredning på oppfordring fra skolen på grunn av tygging på blyant. Og enda verre er det at det oftest starter med en teori om at barnet har ADHD. I tillegg har jeg lært at utredning for ADHD har store mangler, når vi vet at barn som har blitt krenket og vært utsatt for traumer får diagnosen ADHD. Da vil kun symptomene holdes nede og en vil ikke gi barnet den rette behandling. I tillegg må det være systematisk feil at barna blir spurt ut med foreldre tilstede. Og det å sette en diagnose etter 3mnd? For ADHD? Som man roper i skogen får man svar er det noe som heter... Oppfordrer til å lese følgende: "Tramuekartlegging av barn og unge med ADHD i en BUP-populasjon" av Line Iren Kaspersen og Hanne Storøy Profesjonsstudiet i psykologi, hovedoppgave (PSY-2901) - Mai 2014https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/7639/thesis.pdf?sequence=2 Og så anbefaler jeg boka "Du ser det ikke før du tror det" av Inga Marte Torkildsenhttps://www.dagbladet.no/kultur/du-ser-det-ikke-foslashr-du-tror-det/60183929 Anonymkode: 3ee46...8d5 Kunne ikke vært mer enig. Helt forferdelig at man systematisk medisinerer barn med kunstig amfetamin fordi de ikke passer inn i den A4-standarden skolen har satt. Adferdsvansker er ofte mer komplekse enn at "Det er adhd/add". Her var umodenhet og mobbing grunnen. Men hei, var mye lettere å dope meg ned på ritalin. Endret 26. november 2017 av Bruker115236
SuziQ73 Skrevet 26. november 2017 #34 Skrevet 26. november 2017 6 minutter siden, ElizabethTaylor skrev: Kunne ikke vært mer enig. Helt forferdelig at man systematisk medisinerer barn med kunstig amfetamin fordi de ikke passer inn i den A4-standarden skolen har satt. Adferdsvansker er ofte mer komplekse enn at "Det er adhd/add". Her var umodenhet og mobbing grunnen. Men hei, var mye lettere å dope meg ned på ritalin. Har du hatt noen ulemper/bivirkninger fysisk/psykisk av å ta medisiner? Jeg er tante til 2 (snart3?!) som går på ADHD-medisiner. Og jeg er bekymret for hvordan det vil påvirke deres liv senere.
Gjest Bruker115236 Skrevet 26. november 2017 #35 Skrevet 26. november 2017 (endret) 1 time siden, SuziQ73 skrev: Har du hatt noen ulemper/bivirkninger fysisk/psykisk av å ta medisiner? Jeg er tante til 2 (snart3?!) som går på ADHD-medisiner. Og jeg er bekymret for hvordan det vil påvirke deres liv senere. Tante til 2 snart 3 stykk med diagnosen? Herregud... Er de søsken? I så fall må det være noe mer bak. Det er bare sykt. Jeg vet ikke om jeg har fått noen ulemper i ettertid. Jeg sliter med depresjoner og spiseforstyrrelser, men det kan jo like så godt være grunnet andre faktorer. Jeg gikk heldigvis ikke på Ritalin så lenge, kun ca.1 år på slutten av ungdomsskolen. Foreldrene mine, spesielt mamma, er skeptisk til medisinering av barn. Var heldig der. Foreldrene mine ble pressa av skolen til å få meg utredet for ADHD/ADD. De var desperate og skolen lovet gull og grønne skoger, ved at jeg skulle få all hjelpen jeg trengte i timen. Hjelpen var Ritalin og å få lov å sitte alene på et rom når jeg tok prøver(jeeey). Vet hjelpen er litt bedre i dag, men medisin-bruken i skolen er fortsatt drøyt høyt. Mamma angrer enda på at de lot seg overtale av skolen. Jeg kan jo f.eks. ikke bli politi, gå i militæret, osv. pga diagnosen min. Diagnosen min som jeg ikke har... Jeg presterte bedre på skolen når jeg gikk på det, men det er jo ikke så rart egentlig. Men jeg kunne ikke ta det før ridetimer(drev med dressur-ridning) for jeg sleit med å styre/ri hesten og å konsentrere meg om hva ridelæreren min sa på en og samme tid. Noe som ikke er så rart, er ikke lett å gjøre en aktivitet som krever mye av deg når du er dopa. En gutt jeg gikk i klasse med på barneskolen fikk diagnosen ADHD når vi var i 9-års alderen. Han fikk concerta. Han vet jeg sliter psykisk, mest med angst. Angst er en vanlig bivirkning av Metylfenidat(virkestoffet i ADHD-medisin). Han er inn og ut på psykiatrisk vet jeg, så regner med det er noe mer enn angst han har i tillegg. Mistenker at angsten er pga medisinen han fikk allerede som barn. Mistenker og at han aldri hadde ADHD, men sleit pga vanskelig oppvekstvilkår. Faren bodde 8 timer fra der vi bodde, og storebroren var ikke helt god. Tenker det var omsorgssvikt hjemme. Han var en utrolig søt gutt, tross sinneutbruddene. Veldig synd det gikk sånn med han. Det er forresten gjort en del studier på at medisinering av barn på ADHD-medisin gir økt sjanse for rusmisbruk når de er eldre. Det er ganske skummelt syns jeg... Er en norsk psykolog eller psykiater som har skrevet en del om det, men husker ikke hva han heter(prøvde å søke litt). Mener å huske det var noe på J(Jonas, Jan eller noe sånn). Kan sende deg en pm hvis jeg finner det ut Må bare legge til at det siste jeg skriver motsier myten om at ubehandlet ADHD gir økt rusmisbruk, men dessverre er det lite om det i norske aviser der myten lever videre. Jeg tenker sannheten er mer omsorgsvikt/vanskelig barndom gir økt sjanse for rusmisbruk og diagnosen ADHD... Endret 26. november 2017 av Bruker115236
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #36 Skrevet 26. november 2017 9 minutter siden, ElizabethTaylor skrev: Tante til 2 snart 3 stykk med diagnosen? Herregud... Er de søsken? I så fall må det være noe mer bak. Det er bare sykt. Jeg vet ikke om jeg har fått noen ulemper i ettertid. Jeg sliter med depresjoner og spiseforstyrrelser, men det kan jo like så godt være grunnet andre faktorer. Jeg gikk heldigvis ikke på Ritalin så lenge, kun ca.1 år på slutten av ungdomsskolen. Foreldrene mine, spesielt mamma, er skeptisk til medisinering av barn. Var heldig der. Foreldrene mine ble pressa av skolen til å få meg utredet for ADHD/ADD. De var desperate og skolen lovet gull og grønne skoger, ved at jeg skulle få all hjelpen jeg trengte i timen. Hjelpen var Ritalin og å få lov å sitte alene på et rom når jeg tok prøver(jeeey). Vet hjelpen er litt bedre i dag, men medisin-bruken i skolen er fortsatt drøyt høyt. Mamma angrer enda på at de lot seg overtale av skolen. Jeg kan jo f.eks. ikke bli politi, gå i militæret, osv. pga diagnosen min. Diagnosen min som jeg ikke har... Jeg presterte bedre på skolen når jeg gikk på det, men det er jo ikke så rart egentlig. Men jeg kunne ikke ta det før ridetimer(drev med dressur-ridning) for jeg sleit med å styre/ri hesten og å konsentrere meg om hva ridelæreren min sa på en og samme tid. Noe som ikke er så rart, er ikke lett å gjøre en aktivitet som krever mye av deg når du er dopa. En gutt jeg gikk i klasse med på barneskolen fikk diagnosen ADHD når vi var i 9-års alderen. Han fikk concerta. Han vet jeg sliter psykisk, mest med angst. Angst er en vanlig bivirkning av Metylfenidat(virkestoffet i ADHD-medisin). Han er inn og ut på psykiatrisk vet jeg, så regner med det er noe mer enn angst han har i tillegg. Mistenker at angsten er pga medisinen han fikk allerede som barn. Mistenker og at han aldri hadde ADHD, men sleit pga vanskelig oppvekstvilkår. Faren bodde 8 timer fra der vi bodde, og storebroren var ikke helt god. Tenker det var omsorgssvikt hjemme. Han var en utrolig søt gutt, tross sinneutbruddene. Veldig synd det gikk sånn med han. Det er forresten gjort en del studier på at medisinering av barn på ADHD-medisin gir økt sjanse for rusmisbruk når de er eldre. Det er ganske skummelt syns jeg... Er en norsk psykolog eller psykiater som har skrevet en del om det, men husker ikke hva han heter(prøvde å søke litt). Mener å huske det var noe på J(Jonas, Jan eller noe sånn). Kan sende deg en pm hvis jeg finner det ut Det siste du sier stemmer godt med erfaring jeg har fra rus psykiatri. 95% av de jeg har møtt både ungdommer og voksne deler medisinen sin med venner på fest, evt selger de til party folk.og alle bruker andre stoffer i illegg. Anonymkode: 79e6b...f48
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #37 Skrevet 26. november 2017 31 minutter siden, ElizabethTaylor skrev: Tante til 2 snart 3 stykk med diagnosen? Herregud... Er de søsken? I så fall må det være noe mer bak. Det er bare sykt. Jeg vet ikke om jeg har fått noen ulemper i ettertid. Jeg sliter med depresjoner og spiseforstyrrelser, men det kan jo like så godt være grunnet andre faktorer. Jeg gikk heldigvis ikke på Ritalin så lenge, kun ca.1 år på slutten av ungdomsskolen. Foreldrene mine, spesielt mamma, er skeptisk til medisinering av barn. Var heldig der. Foreldrene mine ble pressa av skolen til å få meg utredet for ADHD/ADD. De var desperate og skolen lovet gull og grønne skoger, ved at jeg skulle få all hjelpen jeg trengte i timen. Hjelpen var Ritalin og å få lov å sitte alene på et rom når jeg tok prøver(jeeey). Vet hjelpen er litt bedre i dag, men medisin-bruken i skolen er fortsatt drøyt høyt. Mamma angrer enda på at de lot seg overtale av skolen. Jeg kan jo f.eks. ikke bli politi, gå i militæret, osv. pga diagnosen min. Diagnosen min som jeg ikke har... Jeg presterte bedre på skolen når jeg gikk på det, men det er jo ikke så rart egentlig. Men jeg kunne ikke ta det før ridetimer(drev med dressur-ridning) for jeg sleit med å styre/ri hesten og å konsentrere meg om hva ridelæreren min sa på en og samme tid. Noe som ikke er så rart, er ikke lett å gjøre en aktivitet som krever mye av deg når du er dopa. En gutt jeg gikk i klasse med på barneskolen fikk diagnosen ADHD når vi var i 9-års alderen. Han fikk concerta. Han vet jeg sliter psykisk, mest med angst. Angst er en vanlig bivirkning av Metylfenidat(virkestoffet i ADHD-medisin). Han er inn og ut på psykiatrisk vet jeg, så regner med det er noe mer enn angst han har i tillegg. Mistenker at angsten er pga medisinen han fikk allerede som barn. Mistenker og at han aldri hadde ADHD, men sleit pga vanskelig oppvekstvilkår. Faren bodde 8 timer fra der vi bodde, og storebroren var ikke helt god. Tenker det var omsorgssvikt hjemme. Han var en utrolig søt gutt, tross sinneutbruddene. Veldig synd det gikk sånn med han. Det er forresten gjort en del studier på at medisinering av barn på ADHD-medisin gir økt sjanse for rusmisbruk når de er eldre. Det er ganske skummelt syns jeg... Er en norsk psykolog eller psykiater som har skrevet en del om det, men husker ikke hva han heter(prøvde å søke litt). Mener å huske det var noe på J(Jonas, Jan eller noe sånn). Kan sende deg en pm hvis jeg finner det ut Send meg gjerne PM. Anonymkode: 3ee46...8d5
Gjest Bruker115236 Skrevet 26. november 2017 #38 Skrevet 26. november 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Send meg gjerne PM. Anonymkode: 3ee46...8d5 Er du SuziQ73?
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #39 Skrevet 28. november 2017 Det er ikke så rart at flere i søskenflokken har ADHD. Det er veldig arvelig. Det er heller ikke uvanlig at to med ADHD finner hverandre og øker sjansen enda mer for at barna får det. Anonymkode: 6a325...e6b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå