Gå til innhold

ADHD eller noe annet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn som skal bli utredet på BUP snart. Men som mor lurer jeg da på litt, om det er noen i samme situasjon. Kan beskrive barnet: Sliter med konsentrasjon i klasserommet, dårlig motorikk når det gjelder blyantgrepet. Barnet går i andre klasse. Kan sitte og tygge på blyanter og viskelær. Noen i samme situasjon? Hva skjer hos bup og hva slags tester gjør det? Og hvor enkelt er det å sette en diagnose?

Anonymkode: c1a60...42f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke vært gjennom det samme selv, men er dette de eneste to grunnene for utredningen? Min førsteklassing er helt lik.. Er det skolen som har foreslått utredningen? 

Anonymkode: 4f952...bd3

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke vært gjennom det samme selv, men er dette de eneste to grunnene for utredningen? Min førsteklassing er helt lik.. Er det skolen som har foreslått utredningen? 

Anonymkode: 4f952...bd3

Ja, det er skolen som pusher på. Pga konsentrasjonen til barnet. At barnet kan sitte å tygge på blyanter og tegne på pulten etc. Hovedgrunnen som de selv sier, lærerne, er at hvis barnet trenger tilrettelagt undervisning så vil de ha veiledning fra BUP. Hvordan er din førsteklassing. Min var allerede sånn da, men lærerne mente at barna vokser mye fra første til andre klass. Men her ble det jo ikke det. 

Skrevet

Opp med seg!

Skrevet

Hei! Jeg er 22 år og har ADHD. Ble utredet av BUP i 12-13 årsalderen. Kjenner meg igjen i uroen på skolebenken, da jeg selv var urolig og nervøs. Hos BUP kan jeg huske at jeg fikk ulike tester, samtaler og slikt, og til slutt etter ca. 1 års tid fikk jeg diagnosen. Foreldrene mine valgte å teste meg på Ritalin, noe jeg samtykket til, og det angrer ingen av oss på i dag. :) 

Mitt tips er å lytte til barnet, vis det at du forstår at det ikke blir urolig eller sint fordi det vil være "slem". Alfa omega er å bli forstått! Det vil kanskje være forvirrende for et ung menneske å skulle inn i systemet for å få hjelp, men det er ekstremt viktig for en mer problemfri framtid. Om han/hun skulle ende opp med diagnosen, er det viktig at vedkommende fra starten får vite hvor mye positivt ADHD kan bringe, selv om det er tøft å leve med. Jeg hadde ikke byttet ut min. Og ikke vær redd for å prøve medisiner!! Det er i alle fall mitt bud.

Masse lykke til :) 

Anonymkode: 9dd73...ccf

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er 22 år og har ADHD. Ble utredet av BUP i 12-13 årsalderen. Kjenner meg igjen i uroen på skolebenken, da jeg selv var urolig og nervøs. Hos BUP kan jeg huske at jeg fikk ulike tester, samtaler og slikt, og til slutt etter ca. 1 års tid fikk jeg diagnosen. Foreldrene mine valgte å teste meg på Ritalin, noe jeg samtykket til, og det angrer ingen av oss på i dag. :) 

Mitt tips er å lytte til barnet, vis det at du forstår at det ikke blir urolig eller sint fordi det vil være "slem". Alfa omega er å bli forstått! Det vil kanskje være forvirrende for et ung menneske å skulle inn i systemet for å få hjelp, men det er ekstremt viktig for en mer problemfri framtid. Om han/hun skulle ende opp med diagnosen, er det viktig at vedkommende fra starten får vite hvor mye positivt ADHD kan bringe, selv om det er tøft å leve med. Jeg hadde ikke byttet ut min. Og ikke vær redd for å prøve medisiner!! Det er i alle fall mitt bud.

Masse lykke til :) 

Så skal man akseptere at et barn/ungdom får et sinneanfall uten at det gir konsekvenser? Og vil du virkelig leve med ADHD hvis du kunne velge den bort? Ville du vært villig å gi den til dine barn hvis du fikk velge??

Anonymkode: d7562...eb2

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et barn som skal bli utredet på BUP snart. Men som mor lurer jeg da på litt, om det er noen i samme situasjon. Kan beskrive barnet: Sliter med konsentrasjon i klasserommet, dårlig motorikk når det gjelder blyantgrepet. Barnet går i andre klasse. Kan sitte og tygge på blyanter og viskelær. Noen i samme situasjon? Hva skjer hos bup og hva slags tester gjør det? Og hvor enkelt er det å sette en diagnose?

Hva med at lærerne avleder barnet når det tygger på blyanter og hjelper det å fokusere på undervisningen? Er det ikke derfor de er der? 

Anonymkode: f02df...d20

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i BUP. Barnet må ta noe tester, skolen og foresatte må fylle ut skjemaer, det må bli tatt anamneseopptak og kartlegging av symptomer, Noen ganger drar vi også ut på skolen og observerer barnet. Diagnose settes innen tre mnd fra oppstart (hvis mulig). 

Anonymkode: 80572...d77

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i BUP. Barnet må ta noe tester, skolen og foresatte må fylle ut skjemaer, det må bli tatt anamneseopptak og kartlegging av symptomer, Noen ganger drar vi også ut på skolen og observerer barnet. Diagnose settes innen tre mnd fra oppstart (hvis mulig). 

Hva er anamneseopptak?

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så skal man akseptere at et barn/ungdom får et sinneanfall uten at det gir konsekvenser? Og vil du virkelig leve med ADHD hvis du kunne velge den bort? Ville du vært villig å gi den til dine barn hvis du fikk velge??

Hvorfor så krass mot vedkommende?

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er anamneseopptak?

Utviklingen fra svangerskap og fram til nå. 

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig skal man lære rett og galt, men jeg kan love og garantere at barn og ungdom med ADHD ikke vil lære av straff (uten forståelse). Da vil du bare skyve dem bort og gjøre situasjonen enda vanskeligere. Barn må lære seg å forstå hvorfor de blir sinte, hvordan de kan kontrollere det og godta at de har ADHD. De kommer neppe til å godta noe andre forteller dem er ille og synd, noe som avler enda mer opprør og sinne. Konsekvenser er viktig, men på en annen måte enn om en voksen slår til en annen! Man vil jo gjerne at barnet skal bli i stand til et normalt liv, ikke sant? 

Ja, jeg ser ikke et uløselig problem ved at barna mine får ADHD. Jeg ser løsninger og nyttiggjøring: Ekstra energi, meningers mot og refleksjon (i alle fall i mitt tilfelle). Jeg kan jobbe det dobbelte av hva en "normal" person ofte greier, på grunn av energinivået. Slik som du lyder tror jeg ikke du hadde hatt styrken til å takle et barn med ADHD, så håper ikke at det gjelder ditt barn :) 

Jente, 22

• Liker 8
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig skal man lære rett og galt, men jeg kan love og garantere at barn og ungdom med ADHD ikke vil lære av straff (uten forståelse). Da vil du bare skyve dem bort og gjøre situasjonen enda vanskeligere. Barn må lære seg å forstå hvorfor de blir sinte, hvordan de kan kontrollere det og godta at de har ADHD. De kommer neppe til å godta noe andre forteller dem er ille og synd, noe som avler enda mer opprør og sinne. Konsekvenser er viktig, men på en annen måte enn om en voksen slår til en annen! Man vil jo gjerne at barnet skal bli i stand til et normalt liv, ikke sant? 

Ja, jeg ser ikke et uløselig problem ved at barna mine får ADHD. Jeg ser løsninger og nyttiggjøring: Ekstra energi, meningers mot og refleksjon (i alle fall i mitt tilfelle). Jeg kan jobbe det dobbelte av hva en "normal" person ofte greier, på grunn av energinivået. Slik som du lyder tror jeg ikke du hadde hatt styrken til å takle et barn med ADHD, så håper ikke at det gjelder ditt barn :) 

Jente, 22

:klappe:  Well said.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med at lærerne avleder barnet når det tygger på blyanter og hjelper det å fokusere på undervisningen? Er det ikke derfor de er der? 

Anonymkode: f02df...d20

Å tygge på blyanten kan nettopp hjelpe barnet til å holde seg rolig og å fokusere på undervisningen.

Anonymkode: 6a325...e6b

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jente, 22

Gjelder heldigvis ikke mitt barn. Men jeg irriterer meg over en medelev til mitt barn på ungdomsskolen (10. klasse). Denne gutten lager så vanvittig mye støy og kvalme i klassen at det går utover de andres læringsmiljø. Han takler ikke å få tilsnakk, blir bare sint. Snakker masse dritt om lærere og enkelte klassekamerater. Slik kan han ikke oppføre seg i samfunnet. Han må respektere sine medmennesker og behandle de fint. Eller går ikke det? Jeg spør fordi jeg oppriktig lurer.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjelder heldigvis ikke mitt barn. Men jeg irriterer meg over en medelev til mitt barn på ungdomsskolen (10. klasse). Denne gutten lager så vanvittig mye støy og kvalme i klassen at det går utover de andres læringsmiljø. Han takler ikke å få tilsnakk, blir bare sint. Snakker masse dritt om lærere og enkelte klassekamerater. Slik kan han ikke oppføre seg i samfunnet. Han må respektere sine medmennesker og behandle de fint. Eller går ikke det? Jeg spør fordi jeg oppriktig lurer.

Vet du at han har ADHD? Hvis ikke så synes jeg ikke det passer p diskutere her. Barnet mitt er ikke i nærheten av slem eller en som lager støy. Som sagt bare veldig ukonsentrert og tygger på blyanter. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om du vet at han har ADHD (?), så er blir det litt feil å anta at det utelukkende er grunnen til oppførselen. Det finnes jo mange grunner til at barn og ungdom utagerer på skolen o.l. Vet at gutter ofte sliter enda mer med aggressjon enn jenter med ADHD, kanskje fordi de ofte er mer utagerende av natur også. Det er jo uansett synd i gutten, for han har det neppe kjempebra med seg selv når han føler for å såre andre. Mest sannsynlig har han ikke fått den veiledning og støtte han trenger, og dermed tar ut frustrasjon på andre elever og lærere av den grunn. 

Det er ikke slik man skal oppføre seg, nei. Tror at han eventuelt er for ung til å forstå helt og fullt omfanget av å være ekkel mot andre, selv om han går i 10. klasse. Mange mobbere forstår jo ikke før de har blitt godt voksne hva de har gjort, og at det var hos seg selv problemet lå i bunn og grunn. Dette er jo opp til foreldre og ikke lærere å legge grunnlag for - forståelse og medmenneskelighet altså - fra begynnelsen av livet.

Jente, 22

• Liker 2
Skrevet

Har barnet sjekker syn og hørsel TS?? Stebarnet mitt var til utredning Pga konsentrasjonen, tilfeldigvis snakket jeg med min lege om dette bare sånn en del av hva som skjer hjemme, og hun spurte om hørsel og syn var godt testet. Spurte moren til barnet om dette og ikke som hun visste, men bestilte time hos øyelege og til hørsels test, og barnet både hørte og så for dårlig, så briller og høreapparat ble redningen istedenfor Ritalin !!! 

Anonymkode: ab482...69e

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har barnet sjekker syn og hørsel TS?? Stebarnet mitt var til utredning Pga konsentrasjonen, tilfeldigvis snakket jeg med min lege om dette bare sånn en del av hva som skjer hjemme, og hun spurte om hørsel og syn var godt testet. Spurte moren til barnet om dette og ikke som hun visste, men bestilte time hos øyelege og til hørsels test, og barnet både hørte og så for dårlig, så briller og høreapparat ble redningen istedenfor Ritalin !!! 

Anonymkode: ab482...69e

Ja hørselen er det bra med. Synet også forsåvidt. PPT krever at man skal ha de undersøkelsene før de gjør en utredning. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja hørselen er det bra med. Synet også forsåvidt. PPT krever at man skal ha de undersøkelsene før de gjør en utredning. 

Det at man er rastløs kan jo også skyldes at man beveger seg for lite. Og det å ikke kunne håndtere en blyant kan også ha med manglende trening å gjøre. Lekte han ikke med blyant da han var liten? Tok du blyanten fra han?

Sunn kosthold, masse fisk og rutiner er ting som bør igangsettes før man begynner med medisinering. Det er ihvertfall min mening. Ritalin er sterke saker, ikke glem at ritalin var forbudt bruk til voksne mennesker frem til 1997 i dette landet her.

Men det at han kjeder seg og har indre uro, - får noen mulighet iløpet av dagen til å løpe litt? Gjøre egne interesser? Eller er det lydighet og tvang hele dagen lang?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...