Tibbie Skrevet 10. september 2016 Forfatter #61 Skrevet 10. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ts, kan du ikke ta et møte med arbeidstaker og forklare situasjonen? Spør om h*n egentlig vil ha stillingen ettersom hn så og si aldri jobber? Og forklar deretter at du trenger noen som har mulighet til å jobbe mer, og spør om hn kunne tenkt seg å si i fra seg stillingen med mindre hn kunne tenke seg å jobbe mer. Det er jo ikke som at arbeidstaker vil lide et økonomisk tap av å slutte i en jobb hvor hn er tre ganger i året. Lov en særdeles god attest og referanse. Dette tror jeg er din eneste reelle mulighet her. Ikke presse arbeidstaker til å slutte, men rett og slett spørre. Anonymkode: 2e3f0...31b Takk for svar Hun som hadde jobben før meg foreslo for den ansatte at det kanskje var på tide å si opp, siden vedkommende uansett aldri jobber. Det var visst ikke aktuelt. Mulig h*n ikke vil miste frynsegodene ved å være ansatt hos oss. Føler at jeg sitter her med en vrien husokkupant
Tibbie Skrevet 10. september 2016 Forfatter #62 Skrevet 10. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dersom kontrakten sier 0 timer, må dere gi ham/henne noen vakter i det hele tatt? Anonymkode: a9348...94f Nei, det må vi ikke. Problemet er bare at den ansatte skal være ringevikar som kan steppe inn noen dager i måneden. Personen gidder aldri, så vi sliter med å få fylt ut vaktene. Det hadde vært meget hjelpsomt om denne ringevikaren som ikke fungerer som ringevikar lenger, ble byttet ut mot en som faktisk vil og gidder 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #63 Skrevet 10. september 2016 6 minutter siden, Tibbie skrev: Takk for svar Hun som hadde jobben før meg foreslo for den ansatte at det kanskje var på tide å si opp, siden vedkommende uansett aldri jobber. Det var visst ikke aktuelt. Mulig h*n ikke vil miste frynsegodene ved å være ansatt hos oss. Føler at jeg sitter her med en vrien husokkupant Jeg ville tatt det opp igjen. Spør hvorfor hn vil jobbe der når hn aldri jobber. Hva slags frynsegoder er det snakk om? Dersom det er ansattrabatt i butikk f eks, ville jeg sett på muligheten til å love bort dette hvis vedkommende gjør deg tjenesten og slutter. Anonymkode: 2e3f0...31b
Maewest Skrevet 10. september 2016 #64 Skrevet 10. september 2016 1 time siden, Tibbie skrev: Til dere som sier at man er en dårlig ansatt er fordi man har en dårlig leder; for en rar ting å mene Men jeg har bare møtt denne personen én gang før dette, og det var før jeg ble leder. Så å skylde på meg er litt rart. Og til dere som mener at jeg er totalt inkompetent og ikke skulle hatt denne jobben. Kan dere utdype litt mer hvorfor dere mener det? Jeg ser det ikke. Jeg fikk jobben fordi jeg er veldig dyktig og har økt butikkens økonomi betraktelig siden jeg startet. Jeg er godt likt og viser mye engasjement. Neivel, så kan jeg ennå ikke all juss som kan være relevant, men jeg kan likevel mye. Men hvor mange som går i ny jobb tidlig i 20-årene kan absolutt all juss om emnet? De færreste går inn i ny jobb og kan alt fra før. Alle lærer vel mye underveis? Synes at dere stille tunge krav her på KG. Er det ikke riktig av meg å undersøke og være sikker på at jeg gjør alt riktig, før jeg gjør noe? Men skjønner jo nå at man aldri skal spørre om råd når det gjelder karriere. Hm, makes sense. Men er det aldri ok å si opp noen uten at det er brudd i kontrakten? Det står ikke så mye i kontrakten til vedkommende, dessverre Tre måneder full lønn vil nok ikke fungere her siden h*n har minst 0 timer i kontrakten Det vet jeg ikke, men tror denne 12 mndrs regelen gjelder uansett dersom det ikke er snakk om brudd 🤔 Men det er jo selvfølgelig bare å ringe en eller annen organisasjon og forklare situasjonen slik at du er sikker på at du gjør ting på en ryddig måte
Nuttery Skrevet 11. september 2016 #65 Skrevet 11. september 2016 17 timer siden, Tibbie skrev: Takk for svar Hun som hadde jobben før meg foreslo for den ansatte at det kanskje var på tide å si opp, siden vedkommende uansett aldri jobber. Det var visst ikke aktuelt. Mulig h*n ikke vil miste frynsegodene ved å være ansatt hos oss. Føler at jeg sitter her med en vrien husokkupant Gamle jobben min presset ut en hel haug ansatte. Først ved å kutte ned vakter, så å kutte de helt ut, en stund etter fratok de alle frynsegoder til alle som ikke hadde jobbet innen en mnd. Etter 6mnd hadde 30 stk sluttet.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #66 Skrevet 11. september 2016 18 timer siden, Tibbie skrev: Til dere som sier at man er en dårlig ansatt er fordi man har en dårlig leder; for en rar ting å mene Men jeg har bare møtt denne personen én gang før dette, og det var før jeg ble leder. Så å skylde på meg er litt rart. Og til dere som mener at jeg er totalt inkompetent og ikke skulle hatt denne jobben. Kan dere utdype litt mer hvorfor dere mener det? Jeg ser det ikke. Jeg fikk jobben fordi jeg er veldig dyktig og har økt butikkens økonomi betraktelig siden jeg startet. Jeg er godt likt og viser mye engasjement. Neivel, så kan jeg ennå ikke all juss som kan være relevant, men jeg kan likevel mye. Men hvor mange som går i ny jobb tidlig i 20-årene kan absolutt all juss om emnet? De færreste går inn i ny jobb og kan alt fra før. Alle lærer vel mye underveis? Synes at dere stille tunge krav her på KG. Er det ikke riktig av meg å undersøke og være sikker på at jeg gjør alt riktig, før jeg gjør noe? Men skjønner jo nå at man aldri skal spørre om råd når det gjelder karriere. Hvis man ikke vet hva man skal gjøre i en slik situasjon snakker man med sin leder, man starter ikke en tråd på KG hvor man driter seg ut og krangler med de som henviser til dette o.l. Det er trist at du har blitt ansatt i en stilling du ikke er kvalifisert til, men det er det mange ledere på mellomnivå som er. Jeg har sympati med den ansatte du har lagt for hat. Anonymkode: 68aa0...524 3
Tibbie Skrevet 11. september 2016 Forfatter #67 Skrevet 11. september 2016 4 timer siden, Nuttery skrev: Gamle jobben min presset ut en hel haug ansatte. Først ved å kutte ned vakter, så å kutte de helt ut, en stund etter fratok de alle frynsegoder til alle som ikke hadde jobbet innen en mnd. Etter 6mnd hadde 30 stk sluttet. Er det lov? Å kutte ned på vakter, mener jeg? Har man en kontrakt på så, så mye, så bør man jo få betalt for det. Tror i hvert fall ikke at jeg kommer til å benytte meg av den metoden Er for snill til det.
Tibbie Skrevet 11. september 2016 Forfatter #68 Skrevet 11. september 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis man ikke vet hva man skal gjøre i en slik situasjon snakker man med sin leder, man starter ikke en tråd på KG hvor man driter seg ut og krangler med de som henviser til dette o.l. Det er trist at du har blitt ansatt i en stilling du ikke er kvalifisert til, men det er det mange ledere på mellomnivå som er. Jeg har sympati med den ansatte du har lagt for hat. Anonymkode: 68aa0...524 At medlemmer av dette forumet alltid skal fokusere på å finne feil ved trådstarteren, i stedet for å komme med råd. Jeg skjønner ikke at det skal være så skammelig å spørre medmennesker med riktig kunnskap om råd? Skal man hele tiden skjule at man ikke er perfekt og ikke vet alt om alt? Vet ikke en gang om det er noen fasit på det jeg lurer på. Jeg har inntrykk av at dette er noe som veldig mange arbeidsgivere sliter med. Men alle er vel like inkompetente? Du har vel ikke kommet med noe råd? Å starte surt i en tråd hjelper ingen. Og jo, jeg er kvalifisert. Jeg skrev lenger opp at jeg ble ansatt fordi jeg er veldig dyktig i det jeg gjør. Jeg er godt likt, har økt bedriftens økonomi betraktelig og er veldig kreativ på markedsføring. Mener du at de heller burde ansatt en som suger i dette, men heller er en kløpper på bedriftsjus? For det er så mye viktigere hos en leder? Fint om du holder deg unna denne tråden, for jeg er ikke interessert i å være i kontakt med mennesker som kun er til for å spre eder og galle. 5
Cathj Skrevet 15. september 2016 #69 Skrevet 15. september 2016 (endret) Den 10. september 2016 at 19.47, Tibbie skrev: Nei, det må vi ikke. Problemet er bare at den ansatte skal være ringevikar som kan steppe inn noen dager i måneden. Personen gidder aldri, så vi sliter med å få fylt ut vaktene. Det hadde vært meget hjelpsomt om denne ringevikaren som ikke fungerer som ringevikar lenger, ble byttet ut mot en som faktisk vil og gidder Har arbeidstaker jobbet noe det siste året? For hvis arbeidstaker har jobbet mer enn kontrakt tilsier (som hos dere er 0 timer i måneden, ringehjelp), så kan de kreve at dette blir deres nye kontrakt iht arbeidsmiljøloven. Har du en kjip arbeidstaker, kan dette bli tilfellet. Den 11. september 2016 at 18.15, Tibbie skrev: At medlemmer av dette forumet alltid skal fokusere på å finne feil ved trådstarteren, i stedet for å komme med råd. Jeg skjønner ikke at det skal være så skammelig å spørre medmennesker med riktig kunnskap om råd? Skal man hele tiden skjule at man ikke er perfekt og ikke vet alt om alt? Vet ikke en gang om det er noen fasit på det jeg lurer på. Jeg har inntrykk av at dette er noe som veldig mange arbeidsgivere sliter med. Men alle er vel like inkompetente? Du har vel ikke kommet med noe råd? Å starte surt i en tråd hjelper ingen. Og jo, jeg er kvalifisert. Jeg skrev lenger opp at jeg ble ansatt fordi jeg er veldig dyktig i det jeg gjør. Jeg er godt likt, har økt bedriftens økonomi betraktelig og er veldig kreativ på markedsføring. Mener du at de heller burde ansatt en som suger i dette, men heller er en kløpper på bedriftsjus? For det er så mye viktigere hos en leder? Fint om du holder deg unna denne tråden, for jeg er ikke interessert i å være i kontakt med mennesker som kun er til for å spre eder og galle. Jeg tror ikke du skal henge deg så mye opp i hva AB sier. Du blir veldig offensiv. Du må huske at dette er KG, og at mange blir veldig mye tøffere enn de vanligvis er her inne. Jeg tror ikke kunnskap rundt arbeidsmiljøloven skal stilles som en motsetning til det å øke økonomien og kreativ markedsføring. Er du en dyktig leder skal du kunne all of the above. Det er ikke positivt å ikke kunne økonomi eller markedsføring, men det er ei heller positivt å ikke kunne norsk lov som til syvende og sist vil være veldig nødvendig for din stilling. Gjør man noen feiltrinn her, kan det slå veldig hardt tilbake på deg og din arbeidsplass. Fasiten er at du skal kommunisere med den ansatte. Du skal som arbeidsgiver sette deg ned med vedkommende og fortelle hva du krever, og da skal du passe på at alt er etter loven og etter kontrakt. Så skal arbeidstaker fortelle deg hva vedkommende trenger for å gjøre jobben sin, alt innen rimelighetens grenser. Alt sammen skal dokumenteres. Kommer dere ikke til en enighet, skal endringer gjøres iht lov. KOMMUNIKASJON fører (av egen erfaring) som oftest til at arbeidstaker blir mer velvillig til å hjelpe til. Det handler om å sette seg ned å være ærlig. Er det ingen bedring fortsetter du å stille krav. Om du så må stille krav til arbeidstaker ikke orker mer og slutter, så gjør er nok det den beste utveien for alle sammen. Du har fått masse råd. Les arbeidsmiljøloven og finn ut hva som passer i din situasjon. Endret 15. september 2016 av Cathj
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå