Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at det er mange her som misforstår. Vedkommede har IKKE stjålet, kommet mye for sent ol. Det var bare forlag på ting som ikke står i kontrakten som likevel er oppsigelsesgrunn :P

Den ansatte har ikke gjort noe som er alvorlig, personen er bare en generell ulempe for bedriften (kanskje mest for meg som leder). Tråkker over grensene og tåler ikke konstruktiv kritikk. Helt sikkert fordi personen har vært i bedriften mye lengre enn meg, og  tenker "hvem er du til å bare komme her...". Dessuten er jeg yngst.

Jeg skjønner ikke helt greia med dere her inne som sier at jeg henger ut personen? Det er vel ganske tydelig at jeg opprettet tråden av andre grunner? :klo: Dere vet ikke bedrift, kjønn, alder, sted i landet... Absolutt ingenting. Jeg jobber flere steder og har et tresifret antall kollegaer.

Lykke til med å finne et offer :P 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Den 6.9.2016 at 10.41, AnonymBruker skrev:

Men hvor stort kan problemet være hvis hen bare jobber tre ganger i året? :klo: 

Anonymkode: 847a0...16b

Den ene grunnen er at vedkommende er mer en ulempe enn en ressurs. Jeg vil ikke ha personen som en del av teamet. Vi er veldig opptatt av det sosiale. Vi har et ekstremt godt arbeidsmiljø, men denne personen ødelegger det. Det virker som om h*n er en person som ikke har noe imot litt drama. Jeg derimot hater det. 

Dessuten fyller h*n en ansattplass som kunne vært tatt av en som jobber oftere.

Skrevet
3 timer siden, Tibbie skrev:

Den ene grunnen er at vedkommende er mer en ulempe enn en ressurs. Jeg vil ikke ha personen som en del av teamet. Vi er veldig opptatt av det sosiale. Vi har et ekstremt godt arbeidsmiljø, men denne personen ødelegger det. Det virker som om h*n er en person som ikke har noe imot litt drama. Jeg derimot hater det. 

Det er snakk om tre dager i året. Hvor stor plass kan denne personen ta? Henger h*n på jobb når h*n ikke er der? 

Anonymkode: d5ff1...376

Skrevet
20 timer siden, Tibbie skrev:

Ser at det er mange her som misforstår. Vedkommede har IKKE stjålet, kommet mye for sent ol. Det var bare forlag på ting som ikke står i kontrakten som likevel er oppsigelsesgrunn :P

Den ansatte har ikke gjort noe som er alvorlig, personen er bare en generell ulempe for bedriften (kanskje mest for meg som leder). Tråkker over grensene og tåler ikke konstruktiv kritikk. Helt sikkert fordi personen har vært i bedriften mye lengre enn meg, og  tenker "hvem er du til å bare komme her...". Dessuten er jeg yngst.

Jeg skjønner ikke helt greia med dere her inne som sier at jeg henger ut personen? Det er vel ganske tydelig at jeg opprettet tråden av andre grunner? :klo: Dere vet ikke bedrift, kjønn, alder, sted i landet... Absolutt ingenting. Jeg jobber flere steder og har et tresifret antall kollegaer.

Unnskyld meg, men hva slags sjef vil si opp en ansatt fordi hun mener han "bare er en generell ulempe for bedriften?" Det er usaklig oppsigelse, og du kommer til å få et helvete hvis du går videre med en så tynn sak. Som leder burde du også kunne litt mer om saksgang, arbeidsmiljølov og administrasjon enn du utviser her. 

Skrevet
21 timer siden, Tibbie skrev:

Hadde jeg vært din ansatt skulle jeg nytt å gå til arbeidsrettssak mot deg med så tynt grunnlag. 

Anonymkode: c375a...131

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg vært din ansatt skulle jeg nytt å gå til arbeidsrettssak mot deg med så tynt grunnlag. 

Hadde jeg vært en ansatt uten lang CV med mange gode referanser hadde jeg ikke gå til rettssak...da får man enda verre referanse og man må være påpasselig med hvilket kontakter sjefen har i den bransjen du er i. Man blir ikke svært ettertraktet som arbeidstaker hvis det kommer ut at du saksøkte tidligere arbeidsgiver. Jeg har fortsatt ikke turt å gjøre det selvom jeg har gått til advokat for vurdering og jeg høyst sannsynlig ville vunnet. Min arbeidsgiver holdt tilbake info om lønn på intervju og på opplæring...kom ikke helt frem før jeg spurte andre ansatte OG fikk kontrakt i posten 1mnd etterpå. Det er grunnet mange bekjente i den bransjen og fordi jeg er relativt nyutdannet. Jeg sier bare at arbeidsgivere kan gjøre mye dritt og arbeidstakeren har for svake ressurser til å gå imot....er man 40+ med mye erfaring er det en annen sak ...men denne personen det er snakk om virker ikke ressurssvak og vinner ikke mye på å saksøke annet enn noe økonomisk kompensasjon i 3mnd..

• Liker 1
Skrevet

Vi kan ikke konkludere så mye angående din ansatte - men at du er inkompetent som leder, det får vi grundig fastslått.

Anonymkode: 68aa0...524

• Liker 3
Skrevet

Dårlige ansatte gjenspeiler veldig ofte dårlig eller svakt lederskap, dessverre.

I denne tråden er det ekstremt mange svar fra folk som virkelig ikke har peiling på norsk lov når det kommer til oppsigelse. NEI, man kan ikke sparke noen etter tre advarsler. Det fungerer ikke sånn. Det er omtrent umulig å få noen ut. Skal man få det, må alt være grundig dokumentert, ALLE småting må tas opp, det må bli holdt møter, skrives møtereferat. Alt må dokumenteres, slik at du som arbeidsgiver i en oppsigelsessammenheng kan dokumentere og bevise at du har gjort alt du kan for at arbeidstaker skal gjøre en god jobb, men arbeidskontrakten fortsatt brytes gjentatte ganger. 

Å lage et helvete for en arbeidstaker for å få vedkommende ut, er både dårlig lederstil og veldig lite konstruktivt. Ta et møte med personen det gjelder, fortell situasjonen akkurat som den er. Men for guds skyld, hold deg til loven. Hvis dere ikke har stillingsprosent eller timeantall spesifisert i kontrakten, kan dere heller ikke kreve at den ansatte jobber mer. Da kan dere heller ikke kreve at personen skal signere en ny kontrakt, det må i så fall godtas av den ansatte. Det går an å sette seg ned å fortelle arbeidstaker hva du krever, og at ordrenekt og dårlig holdning ødelegger arbeidsmiljøet. Det er også den mest reale løsningen, men dessverre noe mange norske ledere har problemer med (veldig lite ryggrad og mye konfliktskyhet).

Jeg skjønner veldig godt at arbeidstaker oppfører seg dårlig når vedkommende får skylden for dårlig arbeidsmiljø på arbeidsplassen når personen jobber tre ganger i året. Tenk å komme på jobb og merke at alle har snakket dårlig om deg når du ikke har vært der? Ja, man kan si mye om denne arbeidstakerens holdninger hvis de velger å gjøre livet ditt surt som leder - dessverre har de som oftest loven på sin side, og da må du som arbeidsgiver forholde deg til det på en profesjonell og ordentlig måte. Dokumenter alt, ta praten selv om den er ubehagelig. Det skylder du både deg selv og arbeidstaker.

For voksne folk betyr en advarsel veldig, veldig lite. Ofte er den ikke verdt mer enn papiret den skrives på. 

• Liker 4
Skrevet
6 timer siden, Mythic skrev:

Unnskyld meg, men hva slags sjef vil si opp en ansatt fordi hun mener han "bare er en generell ulempe for bedriften?" Det er usaklig oppsigelse, og du kommer til å få et helvete hvis du går videre med en så tynn sak. Som leder burde du også kunne litt mer om saksgang, arbeidsmiljølov og administrasjon enn du utviser her. 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud da, damer.

Les tråden og ikke alltid anta det verste om trådstarteren.

Den ansatte ødelegger alt system, kaster viktige papirer, kjefter på kolleger for ting som ikke skal kjeftes for, gjør ikke det den er bedt om og kommer med spydigheter og frekkhet når h*n får beskjeder. Personen har ingen respekt for sjef eller kolleger. Dette er ingen god ansatt!

Og dessuten tar vedkommende en ansattplass uten å jobbe, som gjør at jeg ikke får ansatt noen som kan og vil jobbe! Jeg sliter med å få fylt ut vaktene på grunn av dette.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi kan ikke konkludere så mye angående din ansatte - men at du er inkompetent som leder, det får vi grundig fastslått.

Anonymkode: 68aa0...524

Wow. Hvorfor mener du det? Fordi jeg ikke vil si opp noen før jeg er sikker på at det blir gjort riktig?

Jeg ble hasteansatt i denne stillingen og har aldri hatt en lederjobb før. Er det så dumt at jeg prøver å lære litt mens jeg er i gang og spør folk som kanskje har mer erfaring i arbeidslivet om råd? Jeg er tross alt en ung person og har ikke kunnskapen til en leder på 45 år. Skjønner virkelig ikke hvorfor du (og flere andre her inne) er så opptatte av å angripe meg.

Vedkommende var et problem lenge før jeg kom inn i bildet, og jeg vil helst ikke ha med meg problemet videre.

Gjør det meg til en heks?

• Liker 5
Skrevet
28 minutter siden, Tibbie skrev:

Herregud da, damer.

Den ansatte ødelegger alt system, kaster viktige papirer, kjefter på kolleger for ting som ikke skal kjeftes for, gjør ikke det den er bedt om og kommer med spydigheter og frekkhet når h*n får beskjeder. Personen har ingen respekt for sjef eller kolleger. Dette er ingen god ansatt!

Og dessuten tar vedkommende en ansattplass uten å jobbe, som gjør at jeg ikke får ansatt noen som kan og vil jobbe! Jeg sliter med å få fylt ut vaktene på grunn av dette.

Wow. Hvorfor mener du det? Fordi jeg ikke vil si opp noen før jeg er sikker på at det blir gjort riktig?

Jeg ble hasteansatt i denne stillingen og har aldri hatt en lederjobb før. Er det så dumt at jeg prøver å lære litt mens jeg er i gang og spør folk som kanskje har mer erfaring i arbeidslivet om råd? Jeg er tross alt en ung person og har ikke kunnskapen til en leder på 45 år. Skjønner virkelig ikke hvorfor du (og flere andre her inne) er så opptatte av å angripe meg.

Vedkommende var et problem lenge før jeg kom inn i bildet, og jeg vil helst ikke ha med meg problemet videre.

Det er tre sider med svar fra ulike folk her og likevel har du ikke tatt det til deg å søke hjelp fra profesjonelle som har bedre kompetanse enn her inne. Istedet bruker du tid på å bitche (unnskyld uttrykket) med folk du ikke kjenner. Du skriver at du er ung, oghåper at du fortsetter å tilegne deg kunnskap, men håper at jeg ikke får deg som leder en eller annen gang i fremtiden. 

Anonymkode: d5ff1...376

• Liker 2
Skrevet

Du har sannsynligvis folk over deg, så dette er en sak du burde ta opp med dine ledere igjen. Ref. at du sier du ikke får lov å ansette flere. Da har du en ledelse eller eier å sparre med. 

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, Tibbie skrev:

Herregud da, damer.

Men hvorfor lar du den ansatte holde på slik? TRE arbeidsperioder i året? Du er sjef. Sett deg ned med vedkommende og gi beskjed om at slik oppførsel er uaktuelt. Du som arbeidsgiver har lov til å si at du nå begynner en prosess der utfall kan være oppsigelse av arbeidsforhold. Men dette innebærer selvfølgelig at du må følge opp hver eneste lille ting som er brudd på rutine eller kontrakt hos dere. DU er sjefen, DU setter spillereglene (med hensyn til loven), jeg skjønner som sagt ikke hvorfor denne arbeidstakeren får lov til å oppføre seg sånn? I tillegg skal aldri arbeidstaker få tilbakemeldinger om sin oppførsel foran noen andre. Ditt og arbeidstakers forhold skal aldri diskuteres foran noen av de andre. 

Jeg er overbevist om at dårlige ansatte gjenspeiler dårlig lederskap. De aller fleste mennesker ønsker å gjøre en god jobb. Jeg peker ikke finger på deg her, men jeg tror ikke din manglende erfaring gjør saken bedre. 

Og igjen, spesifiserer ikke arbeidsplassen din arbeidsmengde i kontrakt, så kan du heller ikke si at de tar opp en ansattplass. De har ingen kontrakt som tilsier at de skal jobbe mer, da er plassen deres. 

Kanskje du skal bruke tiden din på å ta til deg tilbakemeldingene i denne tråden som er konstruktive, i stedet for å skulle kommentere alt som er ren kritikk?

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, Tibbie skrev:

Herregud da, damer.

At du mener vedkommende er en dårlig ansatt, eller om vi mener du er en heks, er saken fullstendig uvedkommen. Skal du si opp en ansatt, må saksgangen gå pinlig rett for seg. Ingen synsing, føleri eller personlige oppfatninger. Jeg foreslår at du setter deg grundig inn i arbeidsmiljøloven, lov om oppsigelse og oppsigelsesvern. Og ikke minst, lærer deg det du må kunne om ledelse og administrasjon for å kunne utføre jobben din.

Skrevet
Den 6.9.2016 at 10.22, AnonymBruker skrev:

Ganske bra man ikke bare kan si opp folk som man vil.

Anonymkode: efeb9...993

Forsåvidt enig, men det kan også som vi ser hos ts være veldig vanskelig å kvitte seg med ansatte som ikke gjør det de skal...

Anonymkode: c6d82...dc9

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor får egentlig så mange folk lederjobb når de nettopp ikke kan det, nemlig lede? Bruk mindre tid på fag og sett deg inn i lovverket.

Jeg tror egentlig at det blir vanskelig/umulig å si opp en ansatt hvis opplysningene vi fikk høre er alt som er galt.

Anonymkode: e287b...53e

Skrevet
Den 8.9.2016 at 18.37, Tibbie skrev:

Det vet jeg alt om. Jeg jobber på en arbeidsplass hvor en ansatt ødelegger mye for andre ved å skape unødvendig drama, noe som igjen skaper slitasje på oss andre fordi noen av oss som ikke liker drama og følelsen av å være med i en episode av "Hotel Cæsar", enkelte av oss makter ikke denne personen lenger og denne personen er leder. Denne lederen har ledere over seg igjen, og ledere over har fått beskjed utallige ganger om at denne lederen ikke fungerer, både på grunn av all den unødvendige stresset vedkommende påfører oss ved å baksnakke den ene etter den andre, og skaper splittelser og utrygghet blant enkelte av oss og i tillegg er det favorittene som får "dessert-jobbene", og at denne lederen ikke er seg sitt ansvar bevisst (en leder kan ikke legge seg på samme nivå som de under seg, om du forstår hva jeg mener).

Du virker som en god leder, som ønsker å følge spillereglene som er satt i arbeidslivet, som er til for å skape trygghet hos arbeidstakerne, men av og til så virker det dessverre som at man faktisk har glemt å tenke på at arbeidstakerne skal også trives i et kollegialt fellesskap der det gjerne er forskjellige mennesker. Det skjer jo rett som det er at det dukker opp en kollega fra helvete eller en leder som aldri skulle blitt leder, som er ikke forstår hvilket ansvar det innebærer å ha lederskap for flere andre mennesker.

Det er en frustrerende situasjon. En klassisk tveegget sverd-tilfelle det du opplever og det jeg opplever. Bra med sterkt oppsigelsesvern slik at ledere ikke kan bare si opp folk etter eget forgodtbefinnende, som den lederen jeg har. Hadde det vært opp til vedkommende, hadde h*n sparket de som ikke passet inn i vedkommendes bilde, så det er bra med sterkt oppsigelsesvern for oss, men på den andre siden, hva med de som ødelegger, som skaper mistrivsel, uhygge osv? Skal det gå på flertallets bekostning? Dette er et stort paradoksal, dette her.

Mitt høyeste ønske som ansatt, er å ha en leder som faktisk gjør noe med problemet, og ikke bare lukker øyne og ører fordi det er ubehagelig. Det er bra at du forstår verdien av å ha et godt arbeidsmiljø, og at det er rom for alle. Så var det den ene som ødelegger...

Jeg synes det er bra, i motsetning til enkelte av de andre som hyler opp om at du er dårlig leder og ikke forstår essensen i det du faktisk skriver og flasker rundt om at du bør skjerpe deg osv, at du både har et ønske og prøver å gjøre noe med problemet. For tro meg, den ene ansatte (med lederansvar) som er på min arbeidsplass har forårsaket at flere gode ansatte har sluttet fordi de rett og slett ikke orket mer av denne personen. Og jeg er på vei ut. Igjen er de yngste, uerfarne og de som er minst tørre bak ørene. De med erfaring, rutine osv har sluttet. Det er bare meg og tre igjen med en viss erfaring og tyngde igjen på jobben.

Så jeg synes du skal stå på, og finne måter du kan for å få vedkommende ut. Det handler om de andre ansatte sin velvære også, både fysisk, mentalt og psykologisk.

Anonymkode: 36656...eb0

• Liker 2
Skrevet

Det jeg vet mange har gjort før er å tilby vedkommende 3 måneders full lønn, mot at h*n sier opp selv. Forklar hvorfor du ikke føler at arbeidsforholdet fungerer og at du heller tror h*n vil passe bedre i et annet arbeid. 

Min far er arbeidsgiver/daglig leder og ifølge han må man vente 12 måneder med å ansatte en ny person i den stillingen dersom du sier opp noen uten noe spesiell brudd på arbeidskontrakten eller retningslinjene.

Skrevet

Til dere som sier at man er en dårlig ansatt er fordi man har en dårlig leder; for en rar ting å mene :klo:

Men jeg har bare møtt denne personen én gang før dette, og det var før jeg ble leder. Så å skylde på meg er litt rart.

Og til dere som mener at jeg er totalt inkompetent og ikke skulle hatt denne jobben. Kan dere utdype litt mer hvorfor dere mener det? :P Jeg ser det ikke.

Jeg fikk jobben fordi jeg er veldig dyktig og har økt butikkens økonomi betraktelig siden jeg startet. Jeg er godt likt og viser mye engasjement. Neivel, så kan jeg ennå ikke all juss som kan være relevant, men jeg kan likevel mye. 

Men hvor mange som går i ny jobb tidlig i 20-årene kan absolutt all juss om emnet? De færreste går inn i ny jobb og kan alt fra før. Alle lærer vel mye underveis? Synes at dere stille tunge krav her på KG.

Er det ikke riktig av meg å undersøke og være sikker på at jeg gjør alt riktig, før jeg gjør noe? Men skjønner jo nå at man aldri skal spørre om råd når det gjelder karriere.

2 timer siden, Maewest skrev:

Det jeg vet mange har gjort før er å tilby vedkommende 3 måneders full lønn, mot at h*n sier opp selv. Forklar hvorfor du ikke føler at arbeidsforholdet fungerer og at du heller tror h*n vil passe bedre i et annet arbeid. 

Min far er arbeidsgiver/daglig leder og ifølge han må man vente 12 måneder med å ansatte en ny person i den stillingen dersom du sier opp noen uten noe spesiell brudd på arbeidskontrakten eller retningslinjene.

Hm, makes sense. Men er det aldri ok å si opp noen uten at det er brudd i kontrakten? Det står ikke så mye i kontrakten til vedkommende, dessverre :P

Tre måneder full lønn vil nok ikke fungere her siden h*n har minst 0 timer i kontrakten :)

• Liker 2
Skrevet

Ts, kan du ikke ta et møte med arbeidstaker og forklare situasjonen? Spør om h*n egentlig vil ha stillingen ettersom hn så og si aldri jobber? Og forklar deretter at du trenger noen som har mulighet til å jobbe mer, og spør om hn kunne tenkt seg å si i fra seg stillingen med mindre hn kunne tenke seg å jobbe mer. Det er jo ikke som at arbeidstaker vil lide et økonomisk tap av å slutte i en jobb hvor hn er tre ganger i året. Lov en særdeles god attest og referanse. Dette tror jeg er din eneste reelle mulighet her. Ikke presse arbeidstaker til å slutte, men rett og slett spørre.

Anonymkode: 2e3f0...31b

Skrevet

Dersom kontrakten sier 0 timer, må dere gi ham/henne noen vakter i det hele tatt? 

Anonymkode: a9348...94f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...