AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #21 Skrevet 6. september 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvor stort kan problemet være hvis hen bare jobber tre ganger i året? Anonymkode: 847a0...16b Lurer jeg også på. Kan vel også knapt kalles en jobb. Anonymkode: 117b4...ff9 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #22 Skrevet 6. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer jeg også på. Kan vel også knapt kalles en jobb. Anonymkode: 117b4...ff9 Problemet var vel også at hun ikke får lov til å ansette flere, og denne personen nekter å ta vakter, selv ved krise. Anonymkode: e471f...1bd 6
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #23 Skrevet 6. september 2016 Kan endringsoppsigelse og arbeidsgivers styringsrett være noen greie stikkord her? Du nevner at dere er underbemannet, og at vedkommende ikke har et fast timeantall i kontrakten. Kan de være at du kan si til vedkommende at hen må godta en ny arbeidskontrakt (endringsoppsigelse) med flere faste vakter siden dere sliter med underbemanning? Anonymkode: c47ca...c80 8
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #24 Skrevet 6. september 2016 Fast ansatt med tre vakter i året? Sikker på at h*n ikke er vikar eller har et vikariat? Hva står i arbeidskontrakten? Anonymkode: 3ff5a...104 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #25 Skrevet 6. september 2016 10 timer siden, Tibbie skrev: Men hvor går grensa? Det er jo mye utenfor kontrakten som er oppsigelsesgrunn. Det står jo ikke i kontrakten at det ikke er lov til å stjele dyre ting. Det står ikke at det er lov til å komme 45 min for sent til jobb hver mandag, eller at det er lov til å ikke dukke opp til vaktene sine - men det er likevel ganske gode oppsigelsesgrunner. Her er det jo masse å ta tak i. Tyveri er oppsigelsesgrunn punktom. Har du hatt medarbeidersamtaler med denne personen? Tatt opp problemet med stadig å komme for sent på jobb, ikke dukke opp på vakter. Ikke dukke opp på jobb er skulk, og skulk etter 3 advarsler er vel også oppsigelsesgrunn. Dukker denne personen ikke opp til sine vakter i det hele tatt, skulk hele dagen? Det hadde vært 3 advarsler, og om ikke bedring, oppsigelse i det private næringsliv. Dere har vl ikke annet lovverk i det offentlige?! Så.... Anonymkode: a6f78...0e2
Gjest Sisti Skrevet 6. september 2016 #26 Skrevet 6. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men hvor stort kan problemet være hvis hen bare jobber tre ganger i året? Anonymkode: 847a0...16b TS skriver jo at de ikke får lov til å ha mer enn 12 ansatte. Når den ene er ubrukelig og de egentlig trenger en til sier det vel seg selv at problemet er litt stort....?
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #27 Skrevet 6. september 2016 2 minutter siden, Sisti skrev: TS skriver jo at de ikke får lov til å ha mer enn 12 ansatte. Når den ene er ubrukelig og de egentlig trenger en til sier det vel seg selv at problemet er litt stort....? Hvorfor ka ikke ts gi han flere vakter da? Anonymkode: 3b2a4...a6b 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #28 Skrevet 6. september 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Tyveri er jo åpenbart oppsigelsesgrunn, all den tid det er et lovbrudd. Å komme for sent eller ikke dukke opp mange ganger vil også være oppsigelsesgrunn all den tid jeg regner med den som er ansatt faktisk har en fast arbeidstid med et start- og sluttidspunkt? I så fall kan du gi (skriftlige) advarsler om det, og så etter noen advarsler gå til oppsigelse hvis det ikke bedrer seg. Når man gir skriftlige advarsler som sjef i Norge er det ikke for å tilfredsstille et formelt lovverk/regelverk om et gitt antall advarsler før man kan si noen opp, men det er et ledd i å underbygge kravet om saklighet. Har man det skriftlig står man mye sterkere enn om man bare har gitt dem muntlig. Anonymkode: c375a...131 Nope, ikke nødvendigvis. Det kommer helt an på tyveriets omfang, vedkommendes stilling osv. Jobber du som økonomisjef og stjeler/underslår mange hundre tusen, så er jeg enig i at det vil være relativt åpenbar oppsigelsesgrunn. Jobber du på Rema og stjeler en sjokolade en dag, så er ikke det nødvendigvis oppsigelsesgrunn. Ved vurderingen kan det tas hensyn til den ansattes økonomi (er det en alenemor med dårlig råd vil terskelen for å godta oppsigelse være høyere enn hvis det er snakk om f.eks en mann hvis kone har millionlønn), i hvilken grad tyveriet svekker tilliten til den ansatte, om det er en engangshendelse eller om det har skjedd flere ganger eller over en lang periode osv. Oppsigelsessaker er tricky, og jeg ville definitivt ikke beveget meg inn på dette området uten en advokat. Tror din beste sjanse her er å "heve" stillingen til vedkommende (hvis han f.eks er ringevikar, så si at vi ikke har rom for ringevikarer lengre, vi trenger ansatte som kan jobbe så og så mye), problemet da er at vedkommende at rett til å bli tilbudt den alternative stillingen, og dersom han eller hun takker ja, så vil du jo ikke bli kvitt den ansatte. Som sagt, ring advokat. Slenger bare med under her at så lenge vedkommende jobber tre vakter i året, så ser jeg virkelig ikke problemet. Dersom vedkommende tar for stor plass og oppfører seg som om han/hun er sjef de dagene han/hun er på jobb, så er det jo ditt ansvar som sjef å sette vedkommende på plass. Anonymkode: 2e3ba...2f7 1
Cleopatra. Skrevet 6. september 2016 #29 Skrevet 6. september 2016 (endret) 11 timer siden, Tibbie skrev: Men har man lov til å gi advarsler når det ikke gjelder ting som er i brudd på kontrakten? Selvsagt kan man ikke bare gi advarsler i "hytt og pine". En slik måte å gjøre det på, ville jeg sett på som forsøk på utfrysning og kan i verste fall oppleves som mobbing på arbeidsplassen. Det er ikke bare å sparke folk man ikke liker, om vedkommende gjør jobben sin. Edit; ser han kommer mye for sent og har begått tyveri. Nå kan ikke jeg nok om dette, men muligens det er nok til å gi advarsel? Endret 6. september 2016 av Fireball 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #30 Skrevet 6. september 2016 Dersom vedkommende kun jobber 3 dager i året regner jeg med at han er tilkallingsvikar? I så fall behøver du ikke si han opp, da kontrakten hans skal spesifisere at han ikke har krav på vakter ut over de som blir tilbudt han og som han har takket ja til. Da er det bare å la være å sette han opp på flere vakter, og problemet er løst. Anonymkode: d5ec7...32f
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #31 Skrevet 6. september 2016 I denne tråden syns jeg ts som bør revurdere sin stilling som leder. Dette må du ha satt deg inn i selv og ikke utlevere en ansatt på denne måten. Er det tre vakter i året eller uken/mnd? Hvilken stilling er det som har tre vakter i året, og mellom hver gang den ansatte er tilbake, har ho vedkommende kanskje glemt oppgavene sine. Kanskje du heller skal satse på å få en dialog fremfor å henge h*n ut her? Anonymkode: d5ff1...376 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #32 Skrevet 6. september 2016 1 time siden, Sisti skrev: TS skriver jo at de ikke får lov til å ha mer enn 12 ansatte. Når den ene er ubrukelig og de egentlig trenger en til sier det vel seg selv at problemet er litt stort....? Men hen er likefullt ubrukelig bare tre ganger i året... Å ha tak på antall ansatte, samtidig som disse ansatte ikke har kontraktfestet hvor mye de faktisk skal jobbe høres veldig merkelig ut. I det hele tatt virker denne sakens såpass spesiell og legges fram så diffust at det neppe er så mye hjelp å hente her. TS bør heller søkes råd hos noen som hun kan utlevere detaljene i saken til og som faktisk kan arbeidsrett. Anonymkode: 847a0...16b 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #33 Skrevet 6. september 2016 OM det er en tilkallingsvikar dere har "fast" ansatt, så burde det vel gå an å avslutte arbeidsforholdet på et vis? Du får skrive ned grunnene, og ta deg en samtale med vedkommende, høre litt om hvordan vedkommende trives og motivasjonen for å jobbe hos dere. Og så kan du si at dere har en del som gjør at dere faktisk vurderer å si opp vedkommende, men at dere er villig til å gi vedkommende EN sjanse, om han/hun (jeg syns det er tull å skrive hen) fortsatt oppfører seg som han/hun har gjort, så får vedkommende en skriftlig oppsigelse. Om det bare er tilkallingsvikar, så er det vel bare å slutte å tilkalle denne personen da. Jeg kjenner en dame som var tilkallingsvikar ved barnehage, men pga hun stadig la ut "legalisjer hasj" og lignende på sin facebookside - noe som ikke var særlig smart siden hun hadde både kolleger og foreldre av barna i barnehagen på sin venneliste, så fikk hun plutselig ikke flere vakter... og hun hadde blitt innkalt til samtale der et par ganger hvor de hadde fortalt henne at hennes livstil ikke var forenlig med å være en omsorgsperson i barnehagen, da dette hadde med tilliten foreldre hadde til barnehagen å gjøre. Hun hadde vel ingen kontrakt sånn sett som skulle sies opp, men hun sluttet å få vakter, og hun tok til slutt hintet om at hun ikke kom til å få jobbe der noe mer... Søkte seg jobb på skole, men de hadde tydeligvis fått høre hva barnehagen hadde sagt om henne, og plutselig hadde hun ikke jobb der heller. Anonymkode: 278a4...c30
Chestnut Skrevet 6. september 2016 #34 Skrevet 6. september 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble nettopp sagt opp etter 1 år med fast kontrakt. Har ikke brutt loven. Tydeligvis virket jeg ikke som en hyggelig person som sa hei og hade når jeg gikk...menmen...valgte å si opp selv til slutt....får prøve å ta med meg en grei nok attest.... jeg kontaktet en advokat som mente at jeg har mye å gå på...men hva jeg virkelig trenger er god referanse og ikke sende advokater på sjefen for enhver pris og få økonomisk støtte... Pointet er ...; du kan gjøre arbeidstilværelsen helt jævlig for vedkommende og vedkommende vil slutte selv....gi dritt kjedelige oppgaver og null rom for utvikling...........Dette funker nesten bedre enn å vente på at hun bryter loven og du kan kaste henne ut,,,, Anonymkode: a440e...d26 Ærlig talt, ledere med et snev at integritet mobber ikke en ansatt vekk fra arbeidsplassen. 8
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #35 Skrevet 6. september 2016 Et øyeblikk siden, Chestnut skrev: Ærlig talt, ledere med et snev at integritet mobber ikke en ansatt vekk fra arbeidsplassen. Du skulle bare visst hvor mange ledere det er der ute som nettopp mobber, forskjellsbehandler og sprer rykter om egne ansatte bare fordi de ikke liker dem. Ene kollegaen min ble gravid og da måtte hun løfte tungt ( ikke hennes oppgave) og fikk høre at graviditet ikke er sykdom da hun løp ut pga kvalme. Sjefen som mobbet har selv aldri vært gravid. Anonymkode: d5ff1...376 3
Neket Skrevet 6. september 2016 #36 Skrevet 6. september 2016 Man kan gjerne henge en oppsigelse i dette tilfellet på knaggen "ordrenekt" og overtidsnekt. http://www.oppsigelse.no/visartikkel.asp?art=282 Første steg er uansett å innkalle til en samtale. Og dere som skriker om uthenging her inne, ta dere en bolle! TS er jo så vag i beskrivelsen av situasjonen at det er vanskelig å gi noen råd basert på det lille som er skrevet!! 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #37 Skrevet 6. september 2016 Ta en til en samtale om måten vedkommende svarer på og fungerer i teamet på. Oppfølging om det ikke endrer seg, evt advarsel. Det trengs ikke et visst antall advarsel for oppsigelse. Dersom oppførselen du misliker ikke endres etter møter og advarsler, innkalling til droftelsesmøtet. Dersom personen endres, så... Bra? Anonymkode: a9348...94f 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #38 Skrevet 6. september 2016 46 minutter siden, Neket skrev: Man kan gjerne henge en oppsigelse i dette tilfellet på knaggen "ordrenekt" og overtidsnekt. http://www.oppsigelse.no/visartikkel.asp?art=282 Første steg er uansett å innkalle til en samtale. Og dere som skriker om uthenging her inne, ta dere en bolle! TS er jo så vag i beskrivelsen av situasjonen at det er vanskelig å gi noen råd basert på det lille som er skrevet!! TS skriver med sitt eget kg-navn og sjekker man historikken hennes, kan det jo være at det er lett å legge sammen to og to. Kanskje har hun skrevet noe spesielt som hun har nevnt på arbeidsplassen sin. Jeg for eksempel vet at sjefen min er her selv og har lager tråd om min og andre kollegaers situasjon. Det var slik jeg fant ut/skjønte at det var henne. I tillegg er jeg den som fikser dataen hennes når den henger. Anonymkode: d5ff1...376 4
Neket Skrevet 6. september 2016 #39 Skrevet 6. september 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS skriver med sitt eget kg-navn og sjekker man historikken hennes, kan det jo være at det er lett å legge sammen to og to. Kanskje har hun skrevet noe spesielt som hun har nevnt på arbeidsplassen sin. Jeg for eksempel vet at sjefen min er her selv og har lager tråd om min og andre kollegaers situasjon. Det var slik jeg fant ut/skjønte at det var henne. I tillegg er jeg den som fikser dataen hennes når den henger. Anonymkode: d5ff1...376 Ikke alle gidder stalke på en slik måte....Deriblant meg selv.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #40 Skrevet 6. september 2016 12 minutter siden, Neket skrev: Ikke alle gidder stalke på en slik måte....Deriblant meg selv. Problemet kan også dukke opp i form av gjennkjenning selv om man bare leser her inne tilfeldig og ikke engang ønsker å kjenne igjen andre. Anonymkode: d744d...932 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå