AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #1 Skrevet 5. september 2016 Jeg mistet en god venn i massiv hjerneblødning. Det bare skjedde uten forvarsel. Sørger over denne vennen ennå. Nå har det seg sånn at jeg har en annen venn som har utposninger på blodårer i hjernen og som har sagt at når som helst kan det bli fort slutt på det livet også. På grunn av dette lurer jeg på noen ting som jeg håper noen kan svare på. Kan noe gjøres med slike utposninger min venn har, sånn at det minker mulighetene for at det skal gå galt der en dag også??? Tenker da på evt en operasjon eller noe. Denne vennen går på blodtrykksdempende medisin, så det er jo bra. Men, kan det gjøres mer? En annen ting som plager meg veldig er om noen har overlevd hjerneblødning og evt hvordan ble livet etter blødningen? Siste spørsmål: Når noen dør av hjerneblødning og blir funnet, ligger de i en blodpøl da eller samles blodet bare i hodet? Jeg vil faktisk vite pga denne vennen min som ble funnet død hjemme og ingen vet helt sikkert hvor lenge personen hadde ligget der. Eneste jeg vet er at legen sa at det hadde skjedd så fort og var så massivt at personen antakelig ikke fikk med seg noe som helst før det var over. Jeg vet dette ikke er ett legeforum, men noen vet kanskje noe om dette og kan hjelpe meg. Anonymkode: f919f...cad
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #2 Skrevet 5. september 2016 Hei. Jeg kan ikke bidra med så mye av det du spør om. Jeg vil bare si at hjerneblødning er uhyre sjeldent dersom man er tilsynelatende frisk og ikke er i noe risikogruppe. Skjønner at det er tungt for deg å ha mistet en på denne måten, og å leve i faren for å miste en til. Men du kan trøste deg med at det er særdeles usannsynlig at dette skal ramme deg, så sant du ikke er i noe risikogruppe. Jeg kjenner til (venn av venn) ei som fikk hjerneblødning og overlevde. Hun var lam på den ene siden da hun ble utskrevet, men trente seg opp med god framgang hele veien og er nå bare bittelitt nedsatt bevegelsesevne i den ene armen. Man kan altså bli helt(bortimot) frisk igjen etter hjerneblødning. Anonymkode: adac5...361
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #3 Skrevet 5. september 2016 Jeg har nettopp hatt en hjerneblødning grunnet AVM. Hadde vondt i hodet og var kvalm i to dager før jeg ble sendt videre til lege. Legen sendte meg til sykehus på grunn av mistanke om migrene eller hjernehinnebetennelse. Etter en uke på sykehus fant de ut at det var hjerneblødning fra AVM. Etter at de tappet ut blodet som var til overs så forsvant den intense hodepinen og jeg ble skrevet ut av sykehuset etter en uke med feilbehandling og så en uke med riktig behandling. Jeg fikk smertestillende og blodtrykksenkende på resept og er ellers helt som før. Har vært utrolig heldig. Videre behandling for meg er sannsynligvis gammakniven, men må først ta en angiografi for å se hvordan AVM er etter at blødningen stanset. Anonymkode: 60f9b...964 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #4 Skrevet 5. september 2016 Glemte å si at livet er akkurat som før bare med litt mer hodepine. Anonymkode: 60f9b...964
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #5 Skrevet 5. september 2016 Du skal slutte å tenke så mye på dette ellers blir du gal i hodet. Utposninger på blodårer i hjernen/anurisme kan opereres når de ligger til slik at det er mulig å komme til å operere. Noen overlever et helt liv med anurismer, andre kan dø unge og atter andre får hjerneblødning fordi blodårer brister. Dette er ikke noe vi kan gjøre så mye med, det er en dl av det å være menneske. Anonymkode: 0f294...925
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #6 Skrevet 5. september 2016 Ved hjerneblødning blør det i eller utenfor hjernen (mellom hjernehinnene), og det er ikke blod på utsiden av kroppen. Blødningen skaper et trykk, som er farlig og trykket må reduseres ved evakuering ( man åpner skallen kirurgisk). En kan bli tilnærmet frisk etter en hjerneblødning, men det kommer an på størrelsen på blødningen og hvor denne finner sted. Anonymkode: 0ae8a...786
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #7 Skrevet 5. september 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nettopp hatt en hjerneblødning grunnet AVM. Hadde vondt i hodet og var kvalm i to dager før jeg ble sendt videre til lege. Legen sendte meg til sykehus på grunn av mistanke om migrene eller hjernehinnebetennelse. Etter en uke på sykehus fant de ut at det var hjerneblødning fra AVM. Etter at de tappet ut blodet som var til overs så forsvant den intense hodepinen og jeg ble skrevet ut av sykehuset etter en uke med feilbehandling og så en uke med riktig behandling. Jeg fikk smertestillende og blodtrykksenkende på resept og er ellers helt som før. Har vært utrolig heldig. Videre behandling for meg er sannsynligvis gammakniven, men må først ta en angiografi for å se hvordan AVM er etter at blødningen stanset. Anonymkode: 60f9b...964 Tusen takk for svar, men hva er AMV? Veldig godt å høre at det gikk bra for din del 😊 Anonymkode: f919f...cad
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #8 Skrevet 5. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg mistet en god venn i massiv hjerneblødning. Det bare skjedde uten forvarsel. Sørger over denne vennen ennå. Nå har det seg sånn at jeg har en annen venn som har utposninger på blodårer i hjernen og som har sagt at når som helst kan det bli fort slutt på det livet også. På grunn av dette lurer jeg på noen ting som jeg håper noen kan svare på. Kan noe gjøres med slike utposninger min venn har, sånn at det minker mulighetene for at det skal gå galt der en dag også??? Tenker da på evt en operasjon eller noe. Denne vennen går på blodtrykksdempende medisin, så det er jo bra. Men, kan det gjøres mer? En annen ting som plager meg veldig er om noen har overlevd hjerneblødning og evt hvordan ble livet etter blødningen? Siste spørsmål: Når noen dør av hjerneblødning og blir funnet, ligger de i en blodpøl da eller samles blodet bare i hodet? Jeg vil faktisk vite pga denne vennen min som ble funnet død hjemme og ingen vet helt sikkert hvor lenge personen hadde ligget der. Eneste jeg vet er at legen sa at det hadde skjedd så fort og var så massivt at personen antakelig ikke fikk med seg noe som helst før det var over. Jeg vet dette ikke er ett legeforum, men noen vet kanskje noe om dette og kan hjelpe meg. Anonymkode: f919f...cad Slike utposninger eller aneurismer, kan opereres. Beslutningen kan bare tas av nevrokirurger etter å ha tatt kontrastbilder av årene i hjernen. Noen ganger kan de opereres trygt, noen ganger kan de vurderes å ligge sånn til at de ikke våger å operere. Det beste er å operere planlagt i en fase hvor pasienten er stabil og aneurismet vurderes som "kaldt". Hvis et aneurisme brister, er det viktig å operere øyeblikkelig for å begrense skadeomfanget. Dessverre er dødeligheten høy ved slike blødninger, mange dør før de er kommet til sykehus, øyeblikkelig etterpå. Og for deg som lurer, jeg har truffet flere titalls pasienter med slik hjerneblødning etter at en utposning har bristet, og de har ikke "blitt funnet i en blodpøl". Blødningen skjer inne i hodet, innenfor kraniet. Anonymkode: 28e52...ae4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #9 Skrevet 5. september 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar, men hva er AMV? Veldig godt å høre at det gikk bra for din del 😊 Anonymkode: f919f...cad En AVM er forkortelse for Arterio-Venous Malformation, og er en medfødt tilstand der visse typiske områder av hjernen har en unormal forbindelse mellom arterier og vener i det man kanskje best kan beskrive som et "nøste." Disse kan ofte ha skrøpelige karvegger, og som sådan utgjøre en betydelig risiko for hjerneblødning. Mange hjerneblødninger (det rammer oftest middelaldrende til eldre) er forøvrig det vi kaller "drypp" (TIA - transitorisk iskemisk attakk) som ikke gir ettervirkninger seks måneder etter insultet. Ellers er hjerneblødninger svært, svært sjekdne blant unge, friske mennesker. Anonymkode: 4b639...d83
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #10 Skrevet 5. september 2016 De som vet at de har aneurismer, bør absolutt slutte å røyke, samt ha kontroll på blodtrykket. Nå er det sånn at mennesker kan gå med slike utposninger hele livet, de kan være født med det, og de dør av noe helt annet. Det finnes familiære/arvelige komponenter også i dette. Jeg har en venninne som mistet en mor med slik hjerneblødning, og der ble det funnet utposninger hos tre av barna, samtlige operert, vellykket. En annen venninne lever videre etter gjennomgått subaracnoidalblødning. Uføretrygdet, men dog lever tilsynelatende normalt. AVM er en forkortelse for "arteriovenøs malformasjon". Det er en misdannelse i de tynne blodårene i hjernehinneårene, slik at passasjen mellom aterielt og venøst blod er forstyrret. Her kan du lese litt mer, selv om dette kanskje er vanskelig å forstå: http://tidsskriftet.no/article/543868/ Anonymkode: 28e52...ae4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #11 Skrevet 5. september 2016 Tusen takk for svar alle sammen, føler meg litt lettet nå. Håper det går bra med den vennen jeg har nå. Anonymkode: f919f...cad
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå