Gå til innhold

Hvordan lære å strikke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen forslag til gode nettsider eller lignende, hvor jeg kan lære å strikke?

Moren min har aldri strikket, og bestemor hadde leddgikt så lenge jeg kjente henne, så den eneste forkunnskapet jeg har er fra kunst og håndtverk på grunnskolen en gang for flere tiår siden. Jeg kan strikke rett, men ikke legge opp/felle av/ha mønstre etc. Jeg er kort sagt HELT grønn.

Jeg syntes ullsokker og ullgensere er så koselig, men siden ingen i familien min strikker så må jeg ordne det selv.

Setter stor pris på hjelp :)

Anonymkode: cbfd9...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes denne er god http://www.strikkeskolen.no/ De tingene du spør etter ligger under fanen "slik strikker du"

Er forresten i samme båt som deg TS :) Jeg har bare begynt på et skjerf, en plass må man jo begynne :PHåper det er greit at jeg stiller et spørsmål her, føler meg superdum, men til dere erfarne strikkere: I scenarioet skjerf med to farger, 24 rader blått, 24 rader hvitt f.eks. Greia er, hva gjør man hver gang man skifter farge? Klipper man av garnet i litt god lengde og fester med nål etterpå, eller?

Anonymkode: e8c4b...781

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket utstyr er det som er greit å begynne og kjøpe? Jeg synes det kan være litt vanskelig. Har bare tenkt å begynne med noe enkelt,som et skjerf,pulsvarmere eller noe sånt.

Anonymkode: 2cac4...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest summesumbi
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket utstyr er det som er greit å begynne og kjøpe? Jeg synes det kan være litt vanskelig. Har bare tenkt å begynne med noe enkelt,som et skjerf,pulsvarmere eller noe sånt.

Anonymkode: 2cac4...e98

Nille, der finner du pinner og garn☺ Ellers finnes jo denne gamle slageren for nybegynnere😊Strikkepakka

CompressImage-3-562x522.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i YouTube! Det beste er å velge seg overkommelig prosjekt som skjerf f.eks, og så finne eksempelvideoer på Youtube på hvordan man legger opp og feller av, fargeskift etc.

Et tips hvis du som meg er av den utålmodige typen som synes det fort blir kjedelig å strikke et helt skjerf, er å velge et garn med masse fargeskift i seg. F. eks Kauni (eller kanskje et litt tykkere garn så det går fortere). Da får man nye farger hele tiden uten at man trenger å stresse med å skifte garn. Jeg synes i hvertfall det gjør det mer spennende å strikke.

Jeg har akkurat oppdaget strikkebøker, i dem står det ofte masse nyttige tips og gode oppskrifter. Jeg holder nå på med min første genser i rundfelling, som jeg fant oppskrift til i en strikkebok. Lykke til og kos deg med strikkingen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er akkurat som deg, og følte meg rimelig dum da jeg ikke engang husket hvordan man feller masker hehe, men som sagt via youtube har jeg klart å strikke litt, syntes dette var såpass gøy at jeg har kjøpt meg et nytt strikkeprosjekt.  

Anonymkode: 79c41...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med det enkle og så jtvikler du teknikkene etterhvert. Finn deg noen som har strikkekafe der du bor. Da får du verdens beste læremestere. 

Anonymkode: 85428...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...