AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #21 Skrevet 7. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dersom Lighting process virker, er det psykisk. Anonymkode: 0e2f9...547 Ok, så du mener at hvis LP virker er det psykisk? To pasienter har identiske symptomer, og da mener du den ene er psykisk syk og den andre fysisk? Hvordan forklarer du det? Jeg tror ikke at M.E. er en psykisk sykdom, men en tilstand. En gruppe symptomer av ukjent årsak. Selv tror jeg at symptomene kommer av stress, angst, bekymringer osv. og at det er derfor LP hjelper på så mange. Anonymkode: 1c238...9d0 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #22 Skrevet 7. september 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, så du mener at hvis LP virker er det psykisk? To pasienter har identiske symptomer, og da mener du den ene er psykisk syk og den andre fysisk? Hvordan forklarer du det? Jeg tror ikke at M.E. er en psykisk sykdom, men en tilstand. En gruppe symptomer av ukjent årsak. Selv tror jeg at symptomene kommer av stress, angst, bekymringer osv. og at det er derfor LP hjelper på så mange. Anonymkode: 1c238...9d0 Så hvordan forklarer du da at tarmfloraen er annerledes, med såkalt leaky gut? Hvordan forklarer du rituximab? Kan DU bedre en forskere og eksperter? Nei. LP er livsfarlig for ME pasienter. Anonymkode: 1b0f7...c24 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #23 Skrevet 7. september 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Man kan få hjelp av lege for alle de lidelsene du nevner. Mange er kroniske, men kan bli bedre med forskningsbasert behandling. Anonymkode: 7ae83...1d5 Man får ikke hjelp hvis det fortsetter å være kronisk. Å dekke over noen symptomer med medikamenter hjelper lite i det lange løp. Og hverken leger eller alternativbehandlere vet noe om årsaken til alle disse nye lidelsene. Mange mennesker bruker enormt mye tid og penger på både leger og alternativbehandlere uten å få noe hjelp, og alt som skjer er at de blir bare dårligere fattigere. Saken er at man kan ikke behandle noe man ikke vet årsaken til. Anonymkode: 59823...ca0
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #24 Skrevet 7. september 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man får ikke hjelp hvis det fortsetter å være kronisk. Å dekke over noen symptomer med medikamenter hjelper lite i det lange løp. Og hverken leger eller alternativbehandlere vet noe om årsaken til alle disse nye lidelsene. Mange mennesker bruker enormt mye tid og penger på både leger og alternativbehandlere uten å få noe hjelp, og alt som skjer er at de blir bare dårligere fattigere. Saken er at man kan ikke behandle noe man ikke vet årsaken til. Anonymkode: 59823...ca0 Klart man kan få hjelp. Kronisk er ikke ensbetydende med at man må være like syk alltid uansett behandling. Man kan få det enklere, lette noen symptomer, bli møtt med omsorg, forståelse og humor (de tre kan lette godt i en tøff hverdag og øke livskvaliteten). Det forskes mye. Noen ganger finner man løsninger som virker men ikke årsaken til hvorfor det virker. Jeg anbefaler ikke LP men jeg anbefaler ett litt mindre pessimistisk syn på begrepet kronisk, det har ingen kronikere vondt av. Anonymkode: 12666...d01 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #25 Skrevet 8. september 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, ikke sant? Mange velger å prøve alternative metoder og det er fint å se at mange velger å ikke høre på alt det negative som blir sagt, men velger å gå sine egne veier. Vet om fler som ikke har angret på akkurat det Anonymkode: 1c238...9d0 At mange velger å prøve alternative metoder for å bli bedre er greit nok. Jeg er selv kronisk syk, og desperat som jeg var, har jeg pøvd det meste av alternativ behandling. Men hva synes du om tankegangen "virker det ikke for deg, vil du det ikke nok. Da prøver du ikke hardt nok, eller du gjør det feil."? Dette er en religiøs tankegang, den samme som i alle år har blitt presentert fra dommedagspredikanter/lekpredikanter. "Hadde du gjort ting riktig, hadde du ikke syndet, hadde du sluppet å bli straffet". Dette er den samme tankegangen som presenteres i "The secret", der du kan tenke deg rik, frisk, populær, vellykket, og om det ikke blir som du ønsket, har du ikke visualisert det godt nok. Metoden fungerer, det er bare du som gjør den feil. "Offerklandring" kaller vi det i andre sammenhenger. Hva synes du om at denne typen tankegang er sentral i behandlingen av syke mennesker? Anonymkode: 0e16d...e61 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #26 Skrevet 8. september 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Man får ikke hjelp hvis det fortsetter å være kronisk. Å dekke over noen symptomer med medikamenter hjelper lite i det lange løp. Og hverken leger eller alternativbehandlere vet noe om årsaken til alle disse nye lidelsene. Mange mennesker bruker enormt mye tid og penger på både leger og alternativbehandlere uten å få noe hjelp, og alt som skjer er at de blir bare dårligere fattigere. Saken er at man kan ikke behandle noe man ikke vet årsaken til. Anonymkode: 59823...ca0 Symptomlindring ved hjelp av medisiner er en viktig del av behandlingen av mange kronisk syke mennesker. Det gjør at den kronisk syke kan få en symptomfri periode, som gir en bedre livskvalitet, og kroppen kan få tid og krefter til å lege seg selv. Anonymkode: 0e16d...e61 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #27 Skrevet 8. september 2016 Hva tenker dere om at ingen ser ut til å vite årsaken til alle disse lidelsene, og at det virker som det bare blir flere av dem? Anonymkode: 59823...ca0
AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #28 Skrevet 8. september 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker dere om at ingen ser ut til å vite årsaken til alle disse lidelsene, og at det virker som det bare blir flere av dem? Anonymkode: 59823...ca0 Jeg tenke at uansett hvor langt legevitenskapen har kommet, gjenstår det fremdeles mye. Sykdommer som mange døde av, eller måtte leve med ubehandlet. for mange år siden, kan gjenkjennes og symptomlindres i dag med tanke på årsaksavklaringer og helbredelse. Selv om det gjenstår mye har det skjedd store fremskritt, og det vil fortsette i årene som kommer. Anonymkode: 0e16d...e61 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #29 Skrevet 8. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenke at uansett hvor langt legevitenskapen har kommet, gjenstår det fremdeles mye. Sykdommer som mange døde av, eller måtte leve med ubehandlet. for mange år siden, kan gjenkjennes og symptomlindres i dag, men det mangler litt med tanke på årsaksavklaringer og helbredelse. Selv om det gjenstår mye har det skjedd store fremskritt, og det vil fortsette i årene som kommer. Anonymkode: 0e16d...e61 Postet litt for tidlig og måtte legge til noen ord. Anonymkode: 0e16d...e61
AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #30 Skrevet 8. september 2016 Fordi en lege eller annen setter diagnose på deg er det ikke 100% sikkert på at det er riktig alltid. Mange sykdommer som ikke slår ut på vanlige blodprøver enda. Så om LP/kognitiv terapi har gjort deg frisk fra f.eks fibromyalgi, så ville jeg ikke sagt jeg ble frisk fra fibromyalgi pga LP. Da kan du faktisk ikke vite hva som feilet deg.. Men være jævlig glad for at du ble bedre uansett hva som feilet deg. Men ikke gå i avisen og skrik at de ble frisk fra fibromyalgi pga et helgekurs på LP. Er det rart det blir negative reaksjoner da? Da vil jo de som faktisk sliter veldig bli sure pga andre får inntrykk av at de kan bare gå på kurs så blir de friske. Men mange har jo prøvd det, og alt annet som finnes. Er det rart noen reagerer? Kanskje vil en venn linke en artikkel i avisen hvor det står "Frisk fra fibro etter mental trening" og si dette må du prøve! Og tenke at du ikke ønsker bli frisk hvis du ikke prøver det, når du har prøvd alt annet og brukt flere tusener på forskjellige ting.. Mange er nok blitt feildiagnostisert, spesielt før i tida når man ikke visste så mye enda. Anonymkode: 08edb...9ec 6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #31 Skrevet 8. september 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi en lege eller annen setter diagnose på deg er det ikke 100% sikkert på at det er riktig alltid. Mange sykdommer som ikke slår ut på vanlige blodprøver enda. Så om LP/kognitiv terapi har gjort deg frisk fra f.eks fibromyalgi, så ville jeg ikke sagt jeg ble frisk fra fibromyalgi pga LP. Da kan du faktisk ikke vite hva som feilet deg.. Men være jævlig glad for at du ble bedre uansett hva som feilet deg. Men ikke gå i avisen og skrik at de ble frisk fra fibromyalgi pga et helgekurs på LP. Er det rart det blir negative reaksjoner da? Da vil jo de som faktisk sliter veldig bli sure pga andre får inntrykk av at de kan bare gå på kurs så blir de friske. Men mange har jo prøvd det, og alt annet som finnes. Er det rart noen reagerer? Kanskje vil en venn linke en artikkel i avisen hvor det står "Frisk fra fibro etter mental trening" og si dette må du prøve! Og tenke at du ikke ønsker bli frisk hvis du ikke prøver det, når du har prøvd alt annet og brukt flere tusener på forskjellige ting.. Mange er nok blitt feildiagnostisert, spesielt før i tida når man ikke visste så mye enda. Anonymkode: 08edb...9ec Anonymkode: 1b0f7...c24
AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #32 Skrevet 8. september 2016 La meg legge frem følgende teori: Vi er så forgiftet av all giften vi omgir oss med at vi begynner å bli alvorlig syke av det; mikroplast, stråling, sprøytemidler, kjemikalier i klær, tepper, nye biler og møbler, sigarettrøyk, tilsetningsstoffer i mat - blant annet aspartam og MSG, flammehemmere i soveposer, telt og klær, avgasser fra eksos og annen luftforurensning etc. Tungmetaller som kvikksølv, bly, aluminium, kobber, nikkel og kadmium finnes for eksempel i gryter, aluminiumsfolie, lever, fisk, gammel maling, sprøytemidler, batterier, sparepærer, tannfyllinger, medikamenter og gamle hatter (derav begrepet "mad as a hatter"). Tungmetaller forlater ikke kroppen med mindre man gjør spesifikke ting for å rense dem ut, og man arver dem også fra foreldre. Før eller senere begynner de å oksidere i kroppen, de kan skade vevet rundt seg, og skape betennelsestilstander. De kan skade hjernen, leveren og andre organer, fordøyelsessystemet, nervesystemet og immunforsvaret. I tillegg til dette skaper avfallet fra oksideringen grobunn for diverse virus, bakterier, parasitter og andre patogener, f.ex. Epstein Barr-viruset, helvetesild, streptokokker, E-coli og gjærsopp. Dette kan skape overvekst av dårlige bakterier i tarmen, smerter i ledd og muskler, tinnitus, svimmelhet, utmattelse, angst, migrene mm. Link til Gwyneth Paltrows blogg: http://goop.com/the-medical-medium-and-whats-potentially-at-the-root-of-medical-mysteries/ Anonymkode: 59823...ca0
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #33 Skrevet 9. september 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: La meg legge frem følgende teori: Vi er så forgiftet av all giften vi omgir oss med at vi begynner å bli alvorlig syke av det; mikroplast, stråling, sprøytemidler, kjemikalier i klær, tepper, nye biler og møbler, sigarettrøyk, tilsetningsstoffer i mat - blant annet aspartam og MSG, flammehemmere i soveposer, telt og klær, avgasser fra eksos og annen luftforurensning etc. Tungmetaller som kvikksølv, bly, aluminium, kobber, nikkel og kadmium finnes for eksempel i gryter, aluminiumsfolie, lever, fisk, gammel maling, sprøytemidler, batterier, sparepærer, tannfyllinger, medikamenter og gamle hatter (derav begrepet "mad as a hatter"). Tungmetaller forlater ikke kroppen med mindre man gjør spesifikke ting for å rense dem ut, og man arver dem også fra foreldre. Før eller senere begynner de å oksidere i kroppen, de kan skade vevet rundt seg, og skape betennelsestilstander. De kan skade hjernen, leveren og andre organer, fordøyelsessystemet, nervesystemet og immunforsvaret. I tillegg til dette skaper avfallet fra oksideringen grobunn for diverse virus, bakterier, parasitter og andre patogener, f.ex. Epstein Barr-viruset, helvetesild, streptokokker, E-coli og gjærsopp. Dette kan skape overvekst av dårlige bakterier i tarmen, smerter i ledd og muskler, tinnitus, svimmelhet, utmattelse, angst, migrene mm. Link til Gwyneth Paltrows blogg: http://goop.com/the-medical-medium-and-whats-potentially-at-the-root-of-medical-mysteries/ Anonymkode: 59823...ca0 Jo da, dette kan være en forklaring, men jeg tror like mye på at legevitenskapen har mer kunnskap, og bedre metoder for å avdekke sykdommer nå enn før, og at det derfor er flere som får diagnoser, selv om det ikke er prosentvis flere som er syke. For eksempel min autoimmune sykdom. Den ble beskrevet allerede i gamle Hellas, men fikk sin formelle oppdagelse rundt 1850. Min bestemor hadde den samme sykdommen mest sannsynlig allerede fra 1930-tallet. Hun hadde alle symptomene, men ikke diagnosen, det samme gjaldt min far som hadde symptomene allerede fra slutten av 50-tallet. Jeg fikk min diagnose 20 år etter første utbrudd på midten av 70-tallet. 3 syke med samme symptomer, 1 diagnose. Her kan det ikke skyldes på tungmetaller og kjemikalier. Anonymkode: 0e16d...e61 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #34 Skrevet 9. september 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo da, dette kan være en forklaring, men jeg tror like mye på at legevitenskapen har mer kunnskap, og bedre metoder for å avdekke sykdommer nå enn før, og at det derfor er flere som får diagnoser, selv om det ikke er prosentvis flere som er syke. For eksempel min autoimmune sykdom. Den ble beskrevet allerede i gamle Hellas, men fikk sin formelle oppdagelse rundt 1850. Min bestemor hadde den samme sykdommen mest sannsynlig allerede fra 1930-tallet. Hun hadde alle symptomene, men ikke diagnosen, det samme gjaldt min far som hadde symptomene allerede fra slutten av 50-tallet. Jeg fikk min diagnose 20 år etter første utbrudd på midten av 70-tallet. 3 syke med samme symptomer, 1 diagnose. Her kan det ikke skyldes på tungmetaller og kjemikalier. Anonymkode: 0e16d...e61 Den samlede mengden av syke nå vs. før vet jeg ikke, men det er flere som er syke av uforklarlige sykdommer nå, og det blir stadig flere, og de blir stadig yngre. Jeg aner ikke hvilken tilstand du beskriver, så det kan jeg ikke kommentere. Forstår ikke hvorfor du ikke skriver hva det er. Anonymkode: 59823...ca0
Sulosi Skrevet 9. september 2016 #35 Skrevet 9. september 2016 Flere syke nå eller er det blitt mer synlig fordi det ikke lengre er godt nok å være husmor? Kvinner er jo overrepresentert blant fibromyalgi og me syke. Symptomene på fibromyalgi er også skremmende like på GAD (angst), ME er også til forveksling. Som eier av både Fm og gad selv kan jeg med hånden på hjertet si at det ikke er lett å skille de to sykdommene fra hverandre. Den angsten, den tok det meg tre år å finne ut av var psykisk og ikke fysisk. Den dagen jeg skjønte at jeg hadde angst forsvant to av mine "faste" Fm smerter gjennom 25 år. Det ble ett tankekors for meg iallefall. 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #36 Skrevet 9. september 2016 Fortell meg at barn alltid har hatt ME, at slik er det, slik har det alltid vært, og slik skal det være. Det ble bare ikke diagnostisert før?https://www.nrk.no/sorlandet/me-rammer-barn-ned-i-10-arsalderen-1.11950999 Anonymkode: 59823...ca0
Saraby Skrevet 10. september 2016 #37 Skrevet 10. september 2016 Tråden er ryddet for avsporinger. -Saraby,mod.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #38 Skrevet 10. september 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Den samlede mengden av syke nå vs. før vet jeg ikke, men det er flere som er syke av uforklarlige sykdommer nå, og det blir stadig flere, og de blir stadig yngre. Anonymkode: 59823...ca0 Er det flere som blir syke, eller er det flere som blir diagnostiserte? Hvor mange som ble rammet av disse sykdommene før er ikke godt å si, siden underdiagnostiseringen mest sannsynlig var skyhøy, men med mer kunnskap er det sannsynlig at flere får diagnoser. Som jeg sa, jeg tror at den største forskjellen før og nå, er at nå er det mer kunnskap rundt flere sykdommer, noe som gjør diagnostiseringen lettere. Men som andre også har sagt, er flere kvinner er ute i jobb, og personer som før tilpasset dagens gjøremål etter dagsform må i dag sykemeldes, og da behøves en diagnose. Det fører også til at flere undersøkes og får diagnoser. Mange av oss som opplevde 60- og 70-tallet husker at det ikke var så vanlig med diagnoser som det er i dag, og det er bakgrunnen for mitt synspunkt. Da var det vanlig å høre "Jeg sliter litt med gikta", men hvilken type revmatisme (hvis det var revmatisk i det hele tatt) var det ingen som visste. De som "slet med gikta" kledde seg i ull, fyrte litt ekstra, og tilpasset aktiviteten etter dagsformen. "Magen trøbler som vanlig" var like vanlig, men det var ikke snakk om intoleranser, cøliaki, IBS eller IBD på den tiden selv om mange garantert hadde det. Da broren min hadde mageproblemer som liten, tok mamma ham med til legen. Legen svarte: "det går over når han kommer i millitæret", og så var den saken løst. Mamma fant ut at han reagerte på melk, løk, og en del andre ting, og kuttet ut det fra kostholdet hans, og magen ble bedre før han kom i millitæret. "Jeg henger ikke med" var vanlig når de var slitne, og så tok de seg en hvil. Det var ikke snakk om utmattelse selv om "nevrasteni" (ME) var kjent på den tiden også. De reiste ikke til legen for å få diagnose, de selvbehandlet symptomene, og tilpasset hverdagen. Anonymkode: 0e16d...e61 5
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #39 Skrevet 10. september 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det flere som blir syke, eller er det flere som blir diagnostiserte? Hvor mange som ble rammet av disse sykdommene før er ikke godt å si, siden underdiagnostiseringen mest sannsynlig var skyhøy, men med mer kunnskap er det sannsynlig at flere får diagnoser. Som jeg sa, jeg tror at den største forskjellen før og nå, er at nå er det mer kunnskap rundt flere sykdommer, noe som gjør diagnostiseringen lettere. Men som andre også har sagt, er flere kvinner er ute i jobb, og personer som før tilpasset dagens gjøremål etter dagsform må i dag sykemeldes, og da behøves en diagnose. Det fører også til at flere undersøkes og får diagnoser. Mange av oss som opplevde 60- og 70-tallet husker at det ikke var så vanlig med diagnoser som det er i dag, og det er bakgrunnen for mitt synspunkt. Da var det vanlig å høre "Jeg sliter litt med gikta", men hvilken type revmatisme (hvis det var revmatisk i det hele tatt) var det ingen som visste. De som "slet med gikta" kledde seg i ull, fyrte litt ekstra, og tilpasset aktiviteten etter dagsformen. "Magen trøbler som vanlig" var like vanlig, men det var ikke snakk om intoleranser, cøliaki, IBS eller IBD på den tiden selv om mange garantert hadde det. Da broren min hadde mageproblemer som liten, tok mamma ham med til legen. Legen svarte: "det går over når han kommer i millitæret", og så var den saken løst. Mamma fant ut at han reagerte på melk, løk, og en del andre ting, og kuttet ut det fra kostholdet hans, og magen ble bedre før han kom i millitæret. "Jeg henger ikke med" var vanlig når de var slitne, og så tok de seg en hvil. Det var ikke snakk om utmattelse selv om "nevrasteni" (ME) var kjent på den tiden også. De reiste ikke til legen for å få diagnose, de selvbehandlet symptomene, og tilpasset hverdagen. Anonymkode: 0e16d...e61 Nei, dette er feil. Sykdommer med ukjent opprinnelse som ikke kan behandles er på økning. Jeg skjønner ikke hvordan noen kan unngå å se dette? Anonymkode: 59823...ca0
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #40 Skrevet 11. september 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, dette er feil. Sykdommer med ukjent opprinnelse som ikke kan behandles er på økning. Jeg skjønner ikke hvordan noen kan unngå å se dette? Anonymkode: 59823...ca0 Da må du nesten spesifisere hvilke sykdommer du snakker om, for ME, fibromyalgi og lignende er alle tilstander som har vært kjent i 100 + år. Noen har blitt klassifisert som sykdommer først de senere årene, men de har som sagt vært beskrevet i mange år før dette. Virus- og bakteriesykdommer er noe annet, da disse kan mutere og endre karakter, noe som igjen skaper nye sykdommer, men det er heller ikke noe nytt. Anonymkode: 0e16d...e61 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå