Gå til innhold

Spiral

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hatt inne spiral en stund nå, og dere som har satt inn spiral vet hvordan smerter jeg snakker om. Jeg har nemlig hatt veldig vondt etter at jeg satt den inn. Eller jeg fikk først en, skulle til legen for å klippe trådene, da de var litt for lange. Og med min flaks klarte fastlegen min å dra den ut, så jeg måtte sette inn ny. Etter dette har jeg hatt veldig vondt i nedre del av magen. Får krampe aktige smerter, blir ekstremt varm/svetter mye når det står på. Er det noen andre som har opplevd dette? Begynner å bli rimelig Lei, og vil virkelig ikke dra til legen med noe som har med mage/underliv å gjøre. Da jeg bare har blitt sendt hjem med sterke smertestillende uansett hvor vondt i maten jeg har hatt tidligere.

Anonymkode: 4ba47...e05

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ugh..få ut den greia det der kan umulig være verdt det.

Anonymkode: 82bfa...773

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ugh..få ut den greia det der kan umulig være verdt det.

Burde jeg dra til gyn for å ta den ut, siden legen min tydeligvis ikke er 100% sikker på hva han driver med? Og hvilken prevensjon burde jeg bruke i steden om jeg fjerner dritten? Føler jeg har prøvd alt av prevensjon, men er alltid noe som ikke stemmer uansett hva jeg bruker (er 17, snart 18 om det har noe å si)

Skrevet

Ble det brukt ultralyd når du satte inn spiralen? Jeg satte inn kobberspiral hos fastlegen den datt faktisk ut etter 6 mnd. Pga dette uhellet satte jeg inn ny spiral, denne gangen en hormonspiral og det ble gjort på sykehuset på gyn avd. De sjekket at den satt riktig med ul, privat gynekolog sjekket senere med ul og alt var perfekt ble det sagt. Allikevel, jeg fjernet den siste spiralen da den lå og dyttet nederst i livmoren og det gav meg skarpe smerter fra tid til annen. Min livmor er nok ikke skapt for fremmedlegemer 😕

Anonymkode: bab22...805

Skrevet

Det ble ikke sjekket med ultralyd om den satt riktig. Plages spesielt etter samleie, er så ille at kjæresten min ikke tørr å ha sex med meg. For da har jeg flere dager med stikkende smerter  etterpå..

Skrevet

Hva vil "en stund" si? Hvor lenge har du hatt den inni?

Et alternativ kan være p-stav. Sikret i 3 år, og sitter på undersiden i overarmen. Merker den så vidt etter en stund. Fungerer på mange måter som en spiral.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Moonwalker skrev:

Hva vil "en stund" si? Hvor lenge har du hatt den inni?

Et alternativ kan være p-stav. Sikret i 3 år, og sitter på undersiden i overarmen. Merker den så vidt etter en stund. Fungerer på mange måter som en spiral.

Jeg satt den inn for kanskje 4-5 mnd siden.. P-stav har jeg hatt, virket bra i starten, men fant ut at jeg ikke tålte den etter ca et år

Skrevet

Høres ut som du må inn å få den sjekket, du skal ikke ha vondt så lang tid etter. Over en uke med smerter da drar du til legen igjen. Jeg hadde bare vondt et par dager etter innsett, og kanskje ikke det en gang. Men har du vært gravid før? Veldig uvanlig å være så ung og få satt inn spiral, det kan ofte føre til komplikasjoner.

Anonymkode: 73d31...910

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som du må inn å få den sjekket, du skal ikke ha vondt så lang tid etter. Over en uke med smerter da drar du til legen igjen. Jeg hadde bare vondt et par dager etter innsett, og kanskje ikke det en gang. Men har du vært gravid før? Veldig uvanlig å være så ung og få satt inn spiral, det kan ofte føre til komplikasjoner.

Anonymkode: 73d31...910

Aldri vært gravid. Tror jeg burde sjekke det, ikke noe særlig å ligge våken hver natt, med så sterke smerter.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Burde jeg dra til gyn for å ta den ut, siden legen min tydeligvis ikke er 100% sikker på hva han driver med? Og hvilken prevensjon burde jeg bruke i steden om jeg fjerner dritten? Føler jeg har prøvd alt av prevensjon, men er alltid noe som ikke stemmer uansett hva jeg bruker (er 17, snart 18 om det har noe å si)

Det går antagelig raskere å få den ut om fastlegen gjør det, med mindre du går privat. Men hvis du vil sette inn ny? Vent heller på gynekolog og bruk kondom eller noe enn så lenge. Sånn skal det ikke være. 

Andre alternativer er vel: P-piller, P-plaster, P-ring, P-sprøyte, P-stav, Gestagenpille, minipille.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går antagelig raskere å få den ut om fastlegen gjør det, med mindre du går privat. Men hvis du vil sette inn ny? Vent heller på gynekolog og bruk kondom eller noe enn så lenge. Sånn skal det ikke være. 

Andre alternativer er vel: P-piller, P-plaster, P-ring, P-sprøyte, P-stav, Gestagenpille, minipille.

Takk for svar 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...