AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #1 Skrevet 4. september 2016 Hei vi bor i en blokk. Det er ikke "innendørs trappeoppgang" det er utendørs trappeoppgang. Litt vanskelig å forklare. Vi bor i første etasje. Idag når jeg laget middag så var kjøkkenviften på som alltid og jeg hadde åpnet kjøkken vinduet også itillegg. Plutselig kommer mannen fra tredje etasje og banker på vinduet og sier til meg at dere kan ikke ha vinduet åpent fordi all mat lukten kommer i min stue. Og han sa at dere må bruke vifte istedenfor å åpne vindu. Han ville ikke høre på meg og bare gikk. Jeg tenkte at jeg hadde viften på og ingen kan stoppe meg til å åpne kjøkkenvinduet. Vindu i kjøkkenet har man for å lufte kjøkkenet. Hva mener dere? Er han mannen feil? Eller er det min feil? Anonymkode: d4bc2...127 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #2 Skrevet 4. september 2016 Syns ikke det handler om hvem som tar feil. Spørsmålet er vel heller om det går fint for deg å ta hensyn ved å lukke vindu. Om det ikke er problematisk så hadde jeg bare gjort det. Ikke noe å lage sak over, syns jeg. Og får naboen et noe bedre liv av det, så greit nok Anonymkode: 7af19...c36 5
ViljaH Skrevet 4. september 2016 #3 Skrevet 4. september 2016 En av dere må lukke vindu for å unngå at matlukt sprer seg. Enten ditt kjøkkenvindu eller hans stuevindu. Jeg regner sånt for å være hva man må akseptere når man bosetter seg i flermannsbolig.
globalagogo Skrevet 4. september 2016 #4 Skrevet 4. september 2016 Hvis all matlukta kommer inn i stua hans... har ikke han vinduet åpent, da? Hvorfor skal han ha det åpent og ikke du? Frekt å banke på ruta også syns jeg, litt sånn påtrengende. Men du overlever sikkert å lukke vinduet også. 1
Bergensjente92 Skrevet 27. november 2016 #5 Skrevet 27. november 2016 Hei! Vi har et lignende problem der hvor vi bor. Vi har en indisk familie som bor i kjelleren og de liker å lage sterk mat på ALLE døgnets tider..Nå skal det sies at de er veldig hyggelige og alt det der, men hos oss kommer matlukten inn i vår leilighet ufrivellig. Vi kan ha alle vinduer lukket men likevel lukter det så intenst at det ikke alltid går an å være i leiligheten. Vi gjorde som mannen over, og gikk ned å banket på og ba de lukke. Men jeg tror ventilasjonen i dette borettslaget er helt på bærtur også så er ikke godt å si hva en skal gjøre.. lufte eller ikke, lukten kommer uansett
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #6 Skrevet 28. november 2016 Ved å åpne vinduet eller dører ut, så fungerer ikke kjøkkenvifter etter sin hensikt. Kjøkkenvifter fungerer ved å danne undertrykk, undertrykket blir borte når dører og vinduer åpnes. Det er fryktelig irriterende å få naboenes matlukt inn fordi de ikke forstår hvordan ting skal brukes eller fordi de ikke tenker på hvordan deres handlemåte påvirker naboene negativt. Anonymkode: 5b799...067 8
prt90 Skrevet 29. november 2016 #7 Skrevet 29. november 2016 På 4.9.2016 den 21.05, AnonymBruker skrev: Hei vi bor i en blokk. Det er ikke "innendørs trappeoppgang" det er utendørs trappeoppgang. Litt vanskelig å forklare. Vi bor i første etasje. Idag når jeg laget middag så var kjøkkenviften på som alltid og jeg hadde åpnet kjøkken vinduet også itillegg. Plutselig kommer mannen fra tredje etasje og banker på vinduet og sier til meg at dere kan ikke ha vinduet åpent fordi all mat lukten kommer i min stue. Og han sa at dere må bruke vifte istedenfor å åpne vindu. Han ville ikke høre på meg og bare gikk. Jeg tenkte at jeg hadde viften på og ingen kan stoppe meg til å åpne kjøkkenvinduet. Vindu i kjøkkenet har man for å lufte kjøkkenet. Hva mener dere? Er han mannen feil? Eller er det min feil? Anonymkode: d4bc2...127 Vindu på kjøkkenet er for å se ut. Kjøkkenvifte er for å lufte ut kjøkkenet. 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #8 Skrevet 29. november 2016 1 time siden, prt90 skrev: Vindu på kjøkkenet er for å se ut. Kjøkkenvifte er for å lufte ut kjøkkenet. Dersom dette hadde stemt hadde ikke kjøkkenvinduene vært mulige å åpne. Anonymkode: 49203...e8b
Vesentlig Skrevet 29. november 2016 #9 Skrevet 29. november 2016 Noe sier meg at du har en sulten nabo med lavt blodsukker. Inviter han inn og du skal se han blir glad;) 1
Arashi Skrevet 29. november 2016 #10 Skrevet 29. november 2016 Jeg tenker at det er slikt man må tåle når man har andre tett innpå seg.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #11 Skrevet 29. november 2016 Jeg tenker at her handler det ikke om galt eller rett, men at man bor i brl og da tar man hensyn. Det er ikke et tap for deg å ikke ha åpent vindu under matlagning, men det er et tap for din nabo, som får din matlukt inn i sin leilighet om du holder vinduet åpent. Det burde ikke være et spørsmål engang. Skal du hevde din rett og stå på ditt, så får du belage deg på sure naboer. Jeg hadde blitt forbanna og kvalmen av å måtte bo i naboens matlukt hver dag. Anonymkode: a8a63...3d6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #12 Skrevet 29. november 2016 På 27.11.2016 den 10.37, Bergensjente92 skrev: Hei! Vi har et lignende problem der hvor vi bor. Vi har en indisk familie som bor i kjelleren og de liker å lage sterk mat på ALLE døgnets tider..Nå skal det sies at de er veldig hyggelige og alt det der, men hos oss kommer matlukten inn i vår leilighet ufrivellig. Vi kan ha alle vinduer lukket men likevel lukter det så intenst at det ikke alltid går an å være i leiligheten. Vi gjorde som mannen over, og gikk ned å banket på og ba de lukke. Men jeg tror ventilasjonen i dette borettslaget er helt på bærtur også så er ikke godt å si hva en skal gjøre.. lufte eller ikke, lukten kommer uansett Det samme problemet har vi i vårt borettslag, ventilasjonssystemet er helt elendig og har masse mangler. Klag til styret, de er pliktig til å fikse problemet. Matlukt som kommer gjennom vegger og dører er det dessverre verre med. Anonymkode: d696e...47c
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #13 Skrevet 29. november 2016 Har kjøkkenvifte utsug i vegg eller opp på taket? Jeg tror jeg hadde lukket vindu hvis det bedrer situasjonen litt. Kan alltids åpne det litt senere. En ting er at du får ikke sugd matos skikjelig opp og ut der det skal om matos suges ut gjennom vindu. Og da får du også et tilleggsproblem, nemlig fettede vegger, dører, vindu og tak i ditt eget hjem. Antar det er vanlig kjøkkenvifte og ikke kullfiltervifte. Anonymkode: d696e...47c
prt90 Skrevet 30. november 2016 #14 Skrevet 30. november 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Det samme problemet har vi i vårt borettslag, ventilasjonssystemet er helt elendig og har masse mangler. Klag til styret, de er pliktig til å fikse problemet. Matlukt som kommer gjennom vegger og dører er det dessverre verre med. Anonymkode: d696e...47c Matlukt som kommer gjennom vegger og dører er nesten alltid et resultat av at folk ikke bruker kjøkkenvifta, eller at de ikke har giddet å rengjøre den (da slutter den å virke som den skal). Hos oss har styret gjennomført "voksenopplæring" og problemet med matlukt forduftet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå