AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #1 Skrevet 4. september 2016 Sønnen min begynte i 1 klasse i høst. I klassen hans er det to lærere. Og han forteller stadig om en gutt i klassen som oppfører seg ugreit. Skriker i timen, klatrer på pulter, slår med gjenstander, stikker av så de voksne må lete langt unna osv. Jeg syns bare det er litt rart at vi ikke har fått noe info om dette. Skjønner at jeg ikke har krav på det. Men foreldre snakker seg i mellom og lurer på hvorfor de har to lærere. Det må da være mye bedre for foreldrene å informere om sønnens utfordringer? Flere andre foreldre gjorde det på et allmøte for alle de fire førsteklassene. Jeg forstår at det kan være veldig ubehagelig for enkelte å gjøre! Men kun til klassen da. Eller et skriv som sier litt om situasjonen. Utifra historiene jeg hører fra sønnen min er ikke dette småproblemer, og vanlig atferd for 6 åringer. Vil ikke fortelle alt her pga gjenkjennelse. Jeg spør min sønn om denne gutten har noen å leke med og han sier sier nei. Jeg får vondt av han, og ber min sønn leke med han. Leke med alle som ser ensomme ut. Men vet ikke om det hjelper. Sønnen min synes at den andre gutten er slem... Anonymkode: abc48...d80
Gjest NotNaomi Skrevet 4. september 2016 #2 Skrevet 4. september 2016 Den siste setningen bør jo være en liten tankevekker når det gjelder å gi ut litt informasjon. Dere som foreldre vet jo ikke,og dermed blir det ikke lett å forklare for sønnen deres. Nei,dere har ikke rett på info,men jeg tenker at det ville vært best for denne gutten og medelever at en visste litt mer. Det er jo ikke akkurat noe en unngår å legge merke til. Dette er min mening da,sånn ganske spontant.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #3 Skrevet 4. september 2016 Hva med å fortelle om dette på e-post til kontaktlæreren? Fortelle det du sier her, og at lærerne bør snakke litt generelt om dette på neste felles foreldremøte. Alle foreldre bør snakke med sine barn om å kontakte de som ser ensomme ut. Det er ikke sikkert at ungen har en diagnose selv om han oppfører seg slik. Det er dermed ikke sikkert at foreldrene til det barnet føler det er nødvendig å fortelle om status åpent. Eventuelle spesialpedagoger etc kan anbefale så mye de vil at foreldre til "slike barn" (misforstå meg rett) forteller om dette samtidig til andre foreldre i klassen, men til syvende og sist er det opp til de aktuelle foreldrene å gjøre som de ønsker. Anonymkode: 2afd6...227 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #4 Skrevet 4. september 2016 Jeg er litt ambivalent til om det er riktig eller ei å gi ut slik informasjon. Vi har noen på vårt trinn som har gjort det, og andre foreldre som vil ha mer informasjon, diagnose, og at barna skal bli snakket med, fordi de synes det er så vanskelig å forklare for sine barn hvorfor dette barnet som sliter litt oppfører seg som det gjør. I min verden har derimot ikke barn/klassekamerater behov for informasjon om diagnoser og utdypende informasjon. Man kan fint forklare så små barn at noen har andre utfordringer enn de selv. At ingen ønsker å oppføre seg vanskelig eller være slemme, men at noen barn har vanskeligere for å følge regler etc., og at dette nok kan være både vanskelig og vondt for barnet det gjelder. At dette barnet også trenger venner, og at det ikke gjør situasjonen noe bedre å stenge ute ett barn som har det vanskelig. Hvorfor skal man utdype mer enn på generell basis? Det handler om menneskelighet og fornuft! Anonymkode: 8806e...ce7 6
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #5 Skrevet 4. september 2016 48 minutter siden, NotNaomi skrev: Den siste setningen bør jo være en liten tankevekker når det gjelder å gi ut litt informasjon. Dere som foreldre vet jo ikke,og dermed blir det ikke lett å forklare for sønnen deres. Nei,dere har ikke rett på info,men jeg tenker at det ville vært best for denne gutten og medelever at en visste litt mer. Det er jo ikke akkurat noe en unngår å legge merke til. Dette er min mening da,sånn ganske spontant. Alle foresatte har rett på info om klassemiljøet. Men det skal være anonymisert, og deles som generell info. Og når det er så urolig i klassen har ikke skolen gjort jobben sin. Anonymkode: a34a1...2d6 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #6 Skrevet 4. september 2016 Uten at jeg vet noe om denne gutten, så kan det være at han egentlig skulle vært i en spesialklasse. Da eldste min begynte på skolen fikk hun 2 elever som jeg til dags dato ennå ikke kan fatte hva hadde på en skole å gjøre engang. Hun ene hadde hverken språk eller mulighet til å være med på lek i friminuttene eller fritiden. Klarte heller ikke å gjøre annet enn kruseduller på ett ark. Ble aldri bedt i bursdager heller. Den andre var vel det som kan kalles "grønnsak". Ikke språk, klarte ikke holde i en blyant engang. Satt bare og siklet i en elektrisk rullestol i timene, samtidig som det kom ukontrollerte hyling og skriking. Jeg vet det jeg skrev over høres stygt ut, men det er overhode ikke slik ment. Jeg bare synes det er synd at slike barn krever så mye oppmerksomhet og det går utover fungerende barn, hvis dere skjønner hva jeg mener. Skolen datteren min gikk på var for inkluderes og det er jeg også, til en viss grad. Jeg synes du skal ta dette opp med lærer og fortelle rett ut at barnet ditt synes gutten er slem. Den oppførselen kan komme av en årsak dere ikke kjenner til og som kanskje kan bedres ved at denne gutten inkluderes ved å bli med hjem en dag, spise middag hos dere etc. Anonymkode: 6a484...28d 6
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #7 Skrevet 4. september 2016 Barna har gått på skole i kun kort tid og for mange barn er det en enorm overgang fra barnehage til skole. Bare det å feks. ikke våge å gå på do på skolen kan gi seg merkelige utslag som feks. å gjemme seg under pulten, skrike eller utagere. Det trenger slett ikke være diagnose eller "slemhet" som ligger bak. Gi det tid. Det er små barn vi snakker om. Små barn som opplever store endringer i livet. Du burde snakke med sønnen din om "slemme barn", at for noen barn er skolen litt vanskelig, at ikke alle barn er like og at barn som er redde kan gjøre merkelige ting. Ikke for å unnskylde barnet, men for å øke forståelsen. Jeg har ofte slike samtaler med datteren min og hun har et fint syn på barn som ikke alltid gjør som hun ville gjort. Anonymkode: a4dd2...652 6
Jens Skrevet 5. september 2016 #8 Skrevet 5. september 2016 Sønnen min hadde en gutt som var helt lik. I tillegg plaget han min sønn i 5 år. Vi var igjennom uttallige møter med skolen ang denne eleven, men fikk ikke noe informasjon. Alle foreldrene baksnakket både gutten og foreldrene. Først i foreldremøte i 5 klasse fortalte moren at gutten hadde ADHD. No shit tenkte vi.... Det jeg prøver å si er at dere ikke har krav på noe informasjon og må bare jobbe dere rundt denne gutten.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #9 Skrevet 5. september 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Uten at jeg vet noe om denne gutten, så kan det være at han egentlig skulle vært i en spesialklasse. Da eldste min begynte på skolen fikk hun 2 elever som jeg til dags dato ennå ikke kan fatte hva hadde på en skole å gjøre engang. Hun ene hadde hverken språk eller mulighet til å være med på lek i friminuttene eller fritiden. Klarte heller ikke å gjøre annet enn kruseduller på ett ark. Ble aldri bedt i bursdager heller. Den andre var vel det som kan kalles "grønnsak". Ikke språk, klarte ikke holde i en blyant engang. Satt bare og siklet i en elektrisk rullestol i timene, samtidig som det kom ukontrollerte hyling og skriking. Jeg vet det jeg skrev over høres stygt ut, men det er overhode ikke slik ment. Jeg bare synes det er synd at slike barn krever så mye oppmerksomhet og det går utover fungerende barn, hvis dere skjønner hva jeg mener. Skolen datteren min gikk på var for inkluderes og det er jeg også, til en viss grad. Jeg synes du skal ta dette opp med lærer og fortelle rett ut at barnet ditt synes gutten er slem. Den oppførselen kan komme av en årsak dere ikke kjenner til og som kanskje kan bedres ved at denne gutten inkluderes ved å bli med hjem en dag, spise middag hos dere etc. Anonymkode: 6a484...28d Æsj, så ekkel du er i munnen din og ikke minst i hjertet ditt. Anonymkode: 47bbf...112 14
makkapakka Skrevet 5. september 2016 #10 Skrevet 5. september 2016 I klassen til sønnen min var det foreldrene selv om informerte om at 1 i klassen hadde en diagnose. Trodde ikke læreren hadde lov til å si noe. Er det ikke 2 lærere på hvert 1. trinn?
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #11 Skrevet 5. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Æsj, så ekkel du er i munnen din og ikke minst i hjertet ditt. Anonymkode: 47bbf...112 Leste du ALT jeg skrev? Hva var ekkelt med det? Anonymkode: 6a484...28d 2
minister-mio Skrevet 5. september 2016 #12 Skrevet 5. september 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Uten at jeg vet noe om denne gutten, så kan det være at han egentlig skulle vært i en spesialklasse. Anonymkode: 6a484...28d Nå er det da engang sånn at alle skal kunne gå i vanlig skole. 2
puffy123 Skrevet 5. september 2016 #13 Skrevet 5. september 2016 7 minutter siden, minister-mio skrev: Nå er det da engang sånn at alle skal kunne gå i vanlig skole. Det finnes speisalklasser, da. Jeg sier ikke at det er noe jeg tenker på når jeg leser det som står i HI. Jeg jobber med psykisk utviklingshemmede, og de jeg møter i min jobb har ingenting i et vanlig klasserom å gjøre. Det vil ikke gi de noe positivt, i tillegg til at det ville forstyrret de andre. 6
minister-mio Skrevet 5. september 2016 #14 Skrevet 5. september 2016 Et øyeblikk siden, puffy123 skrev: Det finnes speisalklasser, da. Jeg sier ikke at det er noe jeg tenker på når jeg leser det som står i HI. Jeg jobber med psykisk utviklingshemmede, og de jeg møter i min jobb har ingenting i et vanlig klasserom å gjøre. Det vil ikke gi de noe positivt, i tillegg til at det ville forstyrret de andre. Jeg har da ikke sagt det ikke finnes spesialklasser? Noen følger både vanlig klasse og spesialklasse, men det er ikke sånn at har man store nok utfordringer må man gå i spesialklasse 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #15 Skrevet 5. september 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Uten at jeg vet noe om denne gutten, så kan det være at han egentlig skulle vært i en spesialklasse. Da eldste min begynte på skolen fikk hun 2 elever som jeg til dags dato ennå ikke kan fatte hva hadde på en skole å gjøre engang. Hun ene hadde hverken språk eller mulighet til å være med på lek i friminuttene eller fritiden. Klarte heller ikke å gjøre annet enn kruseduller på ett ark. Ble aldri bedt i bursdager heller. Den andre var vel det som kan kalles "grønnsak". Ikke språk, klarte ikke holde i en blyant engang. Satt bare og siklet i en elektrisk rullestol i timene, samtidig som det kom ukontrollerte hyling og skriking. Jeg vet det jeg skrev over høres stygt ut, men det er overhode ikke slik ment. Jeg bare synes det er synd at slike barn krever så mye oppmerksomhet og det går utover fungerende barn, hvis dere skjønner hva jeg mener. Skolen datteren min gikk på var for inkluderes og det er jeg også, til en viss grad. Jeg synes du skal ta dette opp med lærer og fortelle rett ut at barnet ditt synes gutten er slem. Den oppførselen kan komme av en årsak dere ikke kjenner til og som kanskje kan bedres ved at denne gutten inkluderes ved å bli med hjem en dag, spise middag hos dere etc. Anonymkode: 6a484...28d For et menneskesyn du har? Anonymkode: 1b1ca...cfd 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #16 Skrevet 5. september 2016 Min datter har flere år gått i klasse med en gutt som har utfordringer. Hans verger har derimot vært veldig åpne her og fortalt oss andre foreldre hva hans diagnoser er ADHD og Aspergers og skolen har dermed klart å legge opp et tilpasset program for ham.. Han kommer fra en sterkt traumatisert bakgrunn, men gutten er sylskarp og har absolutt noe å gjøre i et klasserom.Han fikk veldig god oppfølging herfra. Ta kontakt med lærer og si hvordan din sønn opplever det. Det er til det beste både for din sønn og ikke minst for gutten som har utfordringer med oppførsel. Det er viktig at han blir tatt på alvor. De som sier at barn med utfordringer ikke har noe å gjøre i et klasserom med andre kan ta seg ei stor pære . Anonymkode: 64bda...3a3 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #17 Skrevet 5. september 2016 På vår skole fikk vi et veldig merkelig brev fra rektor om et barn som hadde begynt i klassen (ingen navn), om at det var satt en ekstra ressurs på vedkommende også i friminuttene, og at vi skulle si ifra med en gang hvis vårt barn fortalte noe urovekkende og hun understreket at "alle barn er like verdifulle og skal være trygge på skolen", noe som gjorde oss SVÆRT nysgjerrige og utrygge. Det viste seg å ikke bli noe problem i det hele tatt, det var en elev av det litt urolige slaget som trengte litt ekstra grensesetting og fungerer fint i skolesituasjonen (slik vi opplever det). Ingen problemer eller noe "urovekkende" har oppstått. Nå kan det jo hende at eleven har større problemer enn vi ser, og kanskje diagnoser og vi vet jo ikke om episoder som ikke barnet vårt forteller, men i vårt tilfelle tenker jeg det beste hadde vært om vi ikke hadde mottatt det brevet. Og slik jeg ser det vet jeg ikke på om vi eller barnet vil ha noe å vinne på om foreldrene informerte på et foreldremøte, hva skal de si liksom? De kunne gjort det, for å minske spekulasjonene som oppsto etter rektors brev, men ut over det har da ikke vi krav på å vite noe om denne eleven bare fordi? Anonymkode: 6f15d...2e1 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #18 Skrevet 5. september 2016 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: For et menneskesyn du har? Anonymkode: 1b1ca...cfd Enig det er trossalt bare barn. Anonymkode: ec2cf...dd6 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #19 Skrevet 5. september 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Uten at jeg vet noe om denne gutten, så kan det være at han egentlig skulle vært i en spesialklasse. Da eldste min begynte på skolen fikk hun 2 elever som jeg til dags dato ennå ikke kan fatte hva hadde på en skole å gjøre engang. Hun ene hadde hverken språk eller mulighet til å være med på lek i friminuttene eller fritiden. Klarte heller ikke å gjøre annet enn kruseduller på ett ark. Ble aldri bedt i bursdager heller. Den andre var vel det som kan kalles "grønnsak". Ikke språk, klarte ikke holde i en blyant engang. Satt bare og siklet i en elektrisk rullestol i timene, samtidig som det kom ukontrollerte hyling og skriking. Jeg vet det jeg skrev over høres stygt ut, men det er overhode ikke slik ment. Jeg bare synes det er synd at slike barn krever så mye oppmerksomhet og det går utover fungerende barn, hvis dere skjønner hva jeg mener. Skolen datteren min gikk på var for inkluderes og det er jeg også, til en viss grad. Jeg synes du skal ta dette opp med lærer og fortelle rett ut at barnet ditt synes gutten er slem. Den oppførselen kan komme av en årsak dere ikke kjenner til og som kanskje kan bedres ved at denne gutten inkluderes ved å bli med hjem en dag, spise middag hos dere etc. Anonymkode: 6a484...28d Men hvorfor inviterte ikke dere denne jenten i bursdag? Hvorfor bruke ord "grønnsak", når du kan beskrive problemet? Det virker på meg som du har litt lite empati eller liten vilje til å sette deg inn i disse barnas situasjon. Barna kan jo ha strevet mye med krusedullen og blitt stimulert til å få det meste ut av sine evner. De er barn og kan ha glede av å være i et større miljø med barn. Og de funksjonsfriske har ikke vondt av å eksponeres for barn med annen bagasje og lære at vi er forskjellige. Ellers enig i at det kan hende disse barna ville hatt det bedre på spesialskole tross alt, særlig om det var en lite inkluderende klasse eller lærer. Anonymkode: e008a...db4 9
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #20 Skrevet 5. september 2016 1 time siden, Jens skrev: Sønnen min hadde en gutt som var helt lik. I tillegg plaget han min sønn i 5 år. Vi var igjennom uttallige møter med skolen ang denne eleven, men fikk ikke noe informasjon. Alle foreldrene baksnakket både gutten og foreldrene. Først i foreldremøte i 5 klasse fortalte moren at gutten hadde ADHD. No shit tenkte vi.... Det jeg prøver å si er at dere ikke har krav på noe informasjon og må bare jobbe dere rundt denne gutten. Må si jeg synes det er verre med foreldre som baksnakker enn barn som har ADHD... Anonymkode: 912be...945 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå