Gå til innhold

Lavt stoffskifte/depresjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal utredes for lavt stoffskifte, da jeg har hatt lavt energinivå veldig lenge nå. Moren min har det, og det er såvidt jeg har skjønt genetisk. 

I tillegg har jeg begynt å lure på om jeg også lider av en mild depresjon, som gir fysiske symptomer. I tillegg til denne lave energien min har jeg også dårlig matlyst, mye hodepine/migrene og søvnproblemer. Har fått en ny time hos legen om 10 dager, som føles veldig lenge akkurat nå. 

Er det noen her inne med lavt stoffskifte som også har slitt psykisk? Eller noen med mild depresjon som har gitt fysiske symptomer? Kjenner ingen rundt meg som har opplevd dette (som jeg vet om), og føler meg litt rådvill mens jeg venter på legetimen.

Anonymkode: 9fbae...3e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Depresjon og tiltaksløshet er noen av symptomene på lavt stoffskifte. Så start med utredningen av lavt stoffskifte og få evnt. dette under kontroll - så ser du hvor du står DA. Lykke til.

Gjest morhjertegod
Skrevet

Det fysiske og psykiske henger sammen, funker ikke kroppen, så funker ikke hodet. Når man over tid er sliten, trøtt og energiløs, så blir man deppa. Ved ubehandlet stoffskifte problemer, så får man også mangel på andre verdier i kroppen som B12, jern osv. Dette kan også gi depresjon, men håper du finner ut av det og du får hjelp. Jeg gikk ubehandlet lavt stoffskifte i fem år ( legen glemte å sjekke prøvesvar ). Ble så syk at jeg ikke klarte løfte et vannglass, null energi, tom for B12, jern og blod. Men gått på levaxin i 8 år nå, tok noen mnd men tilbake til normalen. Så masse lykke til, håper du får hjelpen du trenger. :hug:

Skrevet

Takk for svar. Jeg merker jeg er veldig nedfor nå. Har nettopp hatt 5 ukers ferie, men føler meg helt utslitt. Sjekket vitaminnivåer i mars, men der var visstnok alt normalt.

Jeg er i midten av 20-årene og klarer ikke fungere normalt, og jeg har nok presset meg selv altfor mye for lenge nå. Nå håper jeg egentlig det er lavt stoffskifte så jeg kan bli behandlet for det. 

Har også lyst til å delvis sykemeldes, f. eks jobbe 1-2 timer kortere hver dag, fordi konsentrasjonen er helt borte de siste timene jeg er på jobb. Men syns det er utrolig vanskelig når jeg er relativt ny i jobben jeg har. :(

Anonymkode: 9fbae...3e1

Skrevet

Jeg gikk som en annen her 5 år ubehandlet, og måtte operere bort halve kjertelen.

For meg ble livet aldri det samme igjen, men etter endel år byttet jeg lege og skjønte hvor viktig helt korrekt dose Levaxin er. Dette er veldig individuelt. Jeg er i full jobb, men merker at kombinasjonen barn/jobb krever mer av meg enn en normalt frisk - jeg blir mer konstant "utmattet" og får eksempelvis søvnproblemer i slitsomme perioder, mens det virker til at andre normalt friske ikke får helt det samme som meg.

Jeg har "kronisk" nedstemthet og konstant slitenhet som ett av flere vedvarende symptomer, og om jeg blir lett forhøyet(iitt høyt stoffskifte) får jeg angst og panikkanfall.

Er jeg for lav blir jeg tiltaksløs, deprimert, kvalm i tillegg til veldig mange andre symptomer.

Men for meg er både angst/depresjon/panikkanfall etc knyttet til stoffskiftet, og det skal ikke så mye endringer til før det merkes. Jeg har også alltid lavt Dvitamin/jern(som bedres med tilskudd) - dette også gir jo like symptomer. Har ikke problemer med B12 slik endel andre har.

Anonymkode: 823d6...206

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...