Gå til innhold

Bivoks og gamle møbler


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Vi har kjøpt en gammel sofa (sent 1800-tall), og jeg er litt usikker på hvordan jeg skal behandle treverket. Jeg har fått råd om å bruke bivoks til å polere treverket. Stemmer det? Noen som har erfaring med bivok? Skal det brukes på gamle møbler? Hvordan påfører jeg det eventuelt? Og bør treverket renses på noen måte først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er treverket ubehandlet fra før?

Det er nemlig ikke sikkert bivoks er det rette om det er noe på treet fra før - på rent ubehandlet treverk egner bivoks seg veldig godt, men gamle lakkerte eller malte flater er det ikke alltid like lurt. Lån en bok om gamle møbler på biblioteket for å være sikker.

Rensing med gammldags terpentin og stålull (helt fin) er ofte anbefalt for å rense overflater så vidt jeg husker, men sjekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det jeg ser?? Terpentin og stålull til regjøring av gamle møbler?? *besvime* :wink:

For rengjøring start med mildeste form, nemlig tørr bomullsklut (IKKE microfiber, den kan skade overflaten), så ev. vann og mild såpe hvis nødvendig. Et lurt tips er å gå på en spesialforretning (maling eller kunstmateriell?) og kjøp noe som heter sotsvamp. Kjøp en finporet og myk type. Denne svampen er genial for rengjøring av gamle gjenstander siden den vil suge til seg skitt og støv. Utmerket til de fleste typer materialer inkl. tekstiler og papir.

Prøv å finn ut om treverket er behandlet (lakk, voks) eller ubehandlet. Er det behandlet bør du være obs på at gammel lakk kan reagere kjemisk med andre midler. Vær klar over at mange former for overflatebehandling på treverk er irreversibelt! Så hvis du har gjort feil kan det ikke gjøres om!

Vær også oppmerksom på at overivrig reprasjonsarbeider faktisk kan redusere verdien på gjenstander!

Og til slutt, IKKE plasser den "nye" fine gamle sofaen i vinduet/sterkt sollys. Tempratursvingninger og sollyset selv vil ødelegge treverket og bleke møbelstoffet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det jeg ser?? Terpentin og stålull til regjøring av gamle møbler?? *besvime* :wink:

Det gjelder bare lakkede møbler og fineste type stålull.. kan finne boka jeg har lest det i om det hjelper... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merket Liberon har helt fint stålull som Suzy beskriver + andre produkter en kan bruke for å pleie antikkemøbler. Jeg har med stort hell behandelt møblene mine med antikkvoks.

Kontakt fargehandel for mer info. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg helt sikkert IKKE ville ha gjort er å behandle gamle lakkerte møbler med terpentin og stålull (uansett hvor fin)! Det er rett og slett direkte skadelig for møblet! I tillegg er det umulig å forutsi hvordan gammel lakk reagerer med terpentin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket Liberon har helt fint stålull som Suzy beskriver + andre produkter en kan bruke for å pleie antikkemøbler. Jeg har med stort hell behandelt møblene mine med antikkvoks.

Kontakt fargehandel for mer info. :-)

Nettopp! Det var den typen jeg mente - tror den har nummer 0000 eller noe sånt... Den er beregnet på den typen arbeid Onyx.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har et gammelt og verdifullt møbel, er det direkte uforsvarlig å behandle de med rengjøringsmidler/produkter som kan skade overflaten!! Dette gjelder ALLE typer kjemiske produkter og "skureprodukter" som microfiber og stålull!!

Skureprodukter rengjør ved å ripe overflatene. Dette medfører skade i lakk og treverk.

Kjemiske produkter er sterkt etsende = skader i overflate, treverk etc. I tillegg kan det oppstå "uheldige" kjemiske reaksjoner som fullstendig ødelegger møblene. Disse kan IKKE repareres!

Alle tips og råd man får i malerforretninger og hobbybøker om møbeltrekking, er sjelden gode! At de fungerer på sofaen på IKEA er en ting, men de bør slett ikke anvendes på oldemors skatoll fra 1850...

I tillegg vil verdien på antikke møbler reduseres kraftig ved skader som følge av feilbehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så moralen i historien er: gjør minst mulig med treverket og gjem sofaen bort i et mørkt hjørne? (Det siste er uaktuelt, for vi har kjøpt sofaen for at den skal brukes, ikke for at den skal stå til pynt)

Men hva gjør jeg nå med boksen med bivoks jeg kjøpte? Hva kan man bruke bivoks til, sånn utenom å ødelegge gamle møbler altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager Possum, glemte å svare på spørsmålet ditt :-)

Nå vet ikke jeg hva slags sofa du har, men begynn med en forsiktig rengjøring av treverket. Se om det er mørkt eller lyst tre, ev. lyst tre som har blitt fargebehandlet. Prøv å snu forsiktig på sofen slik at du kan se på treverket på steder det er lite slitt (f.eks undersiden). Da er det lettere å se om treverket har vært behandlet med lakk, voks etc. Vær kritisk og vurder nøye om du faktisk trenger å gjøre så mye mer enn å rengjøre! Mange av inngrepene som du ev. gjør kan ikke reverseres.

Hvis møblet er veldig matt, slitt, ev. sprekker i treverk ville jeg kontaktet fagfolk. Jeg anbefaler å kontakte en teknisk konservator først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk og tok en nøyere titt på sofaen, og den er nok behandlet ja. Ser at det 'skinner' mer på stolpene på armlenet enn det gjør på rammen på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er viktig for deg å beholde sofaen i original god stand, kan du jo alltids prøve med bivoks et usynlig sted, feks. under eller bak. Sannsynligis er sofaen behandlet med lakk, og da vet jeg ikke om bivoks vil gjøre noe fra eller til. Ellers har du jo muligheten til å pusse og lakke på nytt. Det er din sofa og så lenge du ikke har ønske om å bevare den lenge, kan du gjøre som du vil. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...