Gå til innhold

Hvordan pleier man gamle møbler (polerte og upolerte)?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har arvet et polert skatoll og to andre antikviteter som er ubehandlet.

Men de er nokså støvete og skittne nå, men hva skal jeg gjøre for å få de rene og hvordan få de til å holde seg fine fremover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest onyx, i.i.

Jeg vil anbefale å først tørke over med en tørr bomullsklut. Den skitten som da ikke kommer av kan du ev. fjerne med en fuktig klut. Ikke bruk sterke såper, helst bare vann. Bruke IKKE microfiber!

Utover det vil jeg anbefale å ikke gjøre noe med gjenstandene! Lakk, voks, olje etc. kan fort ødelegge gamle gjenstander! Hvis de er i så dårlig stand at du bør reparere er det lurt å kontakte en teknisk konservator, disse gir gjerne gode råd helt gratis. IKKE stol på råd du får i ulike malerforretninger, møbelsnekker etc! Disse mangler som regel den kunnskapen som trengs for å vurdere hvordan ulike produkter kan skade f.eks. møbler over tid!

Og helt til slutt, IKKE plasser disse gjenstandene i sollys eller foran vinduet! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tusen takk for svar!

Bra du sa at man ikke skulle bruke microfiber. Synes jeg har hørt flere folk si, at det er greit. KOmmer bare til å ta en litt fuktig klut, for å få av det verste støvet.

Hvor burde jeg gå for å få tips fra en konservator? Bor i Oslo, det finnes kanskje noen som holder til her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tekniske konservatorer får du tak i på ulike museum. Siden du bor i oslo ville jeg startet med Norsk folkemuseum. Dette er et museum med uendelig mange gjenstander i ulike materialer og har derfor tekniske konservatorer som er spesialister på de ulike feltene. I tillegg kan de helt sikkert henvise deg videre hvis de ikke har mulighet til å hjelpe selv.

Ellers er et tips å unngå å oppbevare gjenstandene dine i plast. Bruk SYREFRITT silkepapir, kartong og konvolutter! Dette gjelder spesielt foto som faktisk blir ødelagt hvis det oppbevares i plast i lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...