Gå til innhold

Store søvnproblemer og mye piller

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hatt søvnproblemer i hele mitt liv, men de har vært periodevise. 

De siste tre mnd har de blitt veldig store, og jeg kommer meg ikke ut av det. Tar så mye medisiner, har prøvd det meste. Vallergan, Imovane, Seroquel, Mogadon. Prøver å holde meg unna Mogadon, da de er i benzogruppen. Imovane blir jeg veldig dårlig psykisk av. Vallergan er det jeg tar mest av. 

Får ikke hjelp og vet ikke hva jeg skal gjøre. Har vært på søvnsenteret i Bergen, men ble avvist der fordi det var uhensiktsmessig å starte på noe opplegg pga min helsetilstand (utmattelse) og at jeg bor i Oslo. 

Søvnsenteret i Bergen var noe legen min og psykologen min foreslo. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. 

Vet ikke hvor jeg vi med dette innlegget heller. Knasker så mye piller, uten å få sove. 

Noen erfaringer? Om hva som har hjulpet? Psykologer som er gode på dette? Eller hva jeg kan gjøre? Gjerne også erfaringer om nevnte piller

Anonymkode: b4758...9a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde tenkt til å foreslå vallergan, men det ser jeg du har prøvd.

Vet du årsaken til søvproblemene?

Skrevet

Takk for svar. 

Vallergan har jeg gått på i 14 år. Jo mer medisiner, jo større problemer får jeg.

Søvnløsheten har gitt meg mye angst, depresjoner og uro, samt problemer i forholdet. Vet at søvnproblemer ikke kan fikses om en fortsetter å være i forhold/situasjoner som gir mye uro. 

Sliter du med søvnen selv?

Skrevet

Jeg har store søvnproblemer selv. Jeg har prøvd alle preparater du nevner uten særlig effekt fordi det ligger en uro under så den "vinner" over sovemedisinen. Jeg tar sovemedisiner i lave doser nå og kombinerer det med å få uro ut av kroppen naturlig så jeg er mer mottagelig for å sovne av dem. 

Har du prøvd kombinasjoner? (må avtales med legen, men gir et eksempel som ikke vill skade noen som helst, svært lave doser)

Ta vallergan tidlig på kvelden 9-tida f.eks. Jeg tar bare én tabelett laveste dose 10mg. Så går jeg en lang tur på en eller to timer rolig mens den begynner å virke (virker først etter 2-4 timer)

Vallergan er lett beroligende, sammen med rolig tur og frisk luft pleier jeg være roligere da. Så legger jeg meg rundt 22.30-23.

Jeg prøver først å sovne naturlig men har jeg ikke sovnet til 00. Tar jeg laveste dosering på Imovane 3.25 (en halv 7.5).

Anonymkode: 20b5f...be7

Skrevet

Har du utmattelsessyndrom så hjelper verken søvnsenterets opplegg eller sovemedisin. 

Da må du heller komme frem til hvorfor du er utmattet. 

Anonymkode: a8c93...d7d

Skrevet

Jeg har brukt Truxal i flere år. Dette er ikke avhengighetsskapende, men virker beroligende og bivirkningen er at man blir søvnig av den. Truxal er opprinnelig ment som medikament for uro og angst, og det fine med den er at den da også hjelper deg å sove. Man tar det om kvelden, fordi det er søvndyssende.

Jeg har slitt med søvnproblemer i årevis, men sover som et barn med denne medisinen. Anbefales. Og urolige tanker om kvelden (som man lett får når man lider av angst osv) bare forsvinner, som regel.

Anonymkode: 9182f...3fe

• Liker 1
Skrevet

TS her. Tusen takk for svar alle sammen. 

Skal prøv det du tipset om med Vallergan. Vallergan er den "snilleste" medisinen for meg. Imovane tør jeg ikke bruke lenger, da jeg blir veldig ustabil av den. Får mye bivirkninger. 

Kjenner meg godt igjen i det du skriver om at uroen overstyrer medisinene. Det skremmer meg når uroen overstyrer Mogadon som er et så sterkt legemiddel. 

Jeg skjønner at et søvnopplegg, som søvnrestriksjon etc ikke vil hjelpe, da jeg sannsynligvis vil bli enda dårligere. Men dette kunne de ha forklart meg FØR jeg reiste til Bergen, brukte 3000 kr på den timen til ingen nytte. Møtte på en forferdelig psykolog og. Kan ikke anbefales. 

Har prøvd Seroquel, lå like våken på de. Det er vel i samme kategori som Truxal?

Skrevet

En god natts søvn er en følge av en virksom dag, dessverre. Jobber du? Går du på skole? Eller er du hjemme på dagene? 

Har selv slitt med søvnproblemer gjennom livet, og realiteten er den, at er man ikke sliten nok i fra dagens gjøremål, så sliter man også med søvnen. Og det blir en ond sirkel, da man ikke sover godt, så fungerer man heller ikke godt på dagen. 

Anonymkode: 1f6af...d96

Skrevet

Det hørtes ut som en veldig negativ spiral :( Jeg har gått på seroquel for å få sove i 3 år (jeg er bipolar), og det funker fint i perioder, og kun ved veldig lav dose. Prøvde å slutte fordi jeg syns det var fælt å måtte ta medisiner for å få sove og det var helt forjævli, hadde noen syke abstinenssymptomer med massiv kløe og indre uro. Og fikk da ikke sove i det hele tatt og ble hypoman. Tok så lite som en halv 25 mg om dagen, og det sier sitt. Så for meg er sovemedisin et nødvendig onde. Håper du får hjelp for problemene dine, vet hvor slitsomt det er :( Det beste for meg er å slite meg ut fysisk, da sover man godt, men det kan vel ikke du :(

Anonymkode: 14dec...5d2

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Tusen takk for svar alle sammen. 

Skal prøv det du tipset om med Vallergan. Vallergan er den "snilleste" medisinen for meg. Imovane tør jeg ikke bruke lenger, da jeg blir veldig ustabil av den. Får mye bivirkninger. 

Kjenner meg godt igjen i det du skriver om at uroen overstyrer medisinene. Det skremmer meg når uroen overstyrer Mogadon som er et så sterkt legemiddel. 

Jeg skjønner at et søvnopplegg, som søvnrestriksjon etc ikke vil hjelpe, da jeg sannsynligvis vil bli enda dårligere. Men dette kunne de ha forklart meg FØR jeg reiste til Bergen, brukte 3000 kr på den timen til ingen nytte. Møtte på en forferdelig psykolog og. Kan ikke anbefales. 

Har prøvd Seroquel, lå like våken på de. Det er vel i samme kategori som Truxal?

Nå mistet du min sympati. Å reise til søvnsenteret i Bergen koster deg ikke mer enn egenadelen på pasientreiser x 2 = tur / retur. 

Anonymkode: a8c93...d7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...