Gå til innhold

Fellesutgifter til barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan deler andre utgifter til barn når det er stor forskjell på hva mann  tjener. Har barna 50% hver. far tjener over 1 mil jeg halvparten.

Finnes det noen regler for dette?  føles feil siden det er så stor forskjell på økonomiene.

Anonymkode: 0070d...8f2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan deler andre utgifter til barn når det er stor forskjell på hva mann  tjener. Har barna 50% hver. far tjener over 1 mil jeg halvparten.

Finnes det noen regler for dette?  føles feil siden det er så stor forskjell på økonomiene.

De som velger å avtale 50/50 har jo råd til det.

Man deler 50/50 på fellesutgifter til barna. Er ikke fars feil at han tjener bedre enn deg.

Har du ikke råd bør dere ha en 60/40 eller 70/30-ordning?

Anonymkode: b86f5...5ab

Skrevet

Man kan søke om bidrag via Nav når det er 50/50-deling også. Eller ha en privat avtale. 

Anonymkode: dc895...e1f

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man deler 50/50 på fellesutgifter til barna. Er ikke fars feil at han tjener bedre enn deg.

Det handler vel mest om hvordan barna skal ha det, ikke foreldrene. Og når det er store inntektsforskjeller vil det bli stor forskjell for barna på den ene uken og den andre. Da kan man jevne det ut ved hjelp av bidrag, for barnas skyld. 

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæææ slutt nå. Dette er totalt misforstått . Det er dette som er så feil at økonomien skan velge samværsform. 

Det et forslag til endringer I Barnelova som skal motvirke dette. At delt bosted 50% skal være normalen istedenfor 60/40.

Til TS. Nettobidrag er det ved delt bosted. Prinsippet er at andel samvær ikke regnes som  en faktor. 

Nå er NAVS bidragskalkulator innrettet for utregning bidrag ved delt bosted. Det Barnelova at begge foreldre skal bidra etter evner. Derfor bidrag ved delt bosted. 

• Liker 1
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han betaler alt til barna her. 

Anonymkode: 84f1c...336

Skrevet
12 minutter siden, Peter007 skrev:

Hæææ slutt nå. Dette er totalt misforstått . Det er dette som er så feil at økonomien skan velge samværsform. 

Det et forslag til endringer I Barnelova som skal motvirke dette. At delt bosted 50% skal være normalen istedenfor 60/40.

Til TS. Nettobidrag er det ved delt bosted. Prinsippet er at andel samvær ikke regnes som  en faktor. 

Nå er NAVS bidragskalkulator innrettet for utregning bidrag ved delt bosted. Det Barnelova at begge foreldre skal bidra etter evner. Derfor bidrag ved delt bosted. 

Hvis man så gjerne ønsker 50/50 så bør man jo ha råd til det!

• Liker 1
Skrevet

Med 500 000 i lønn har du jo råd til å betale din del. At han har god jobb og god lønn er bare en bonus for han. Hadde du tjent 200 000 derimot hadde saken blitt en annen, for da hadde din dårlige økonomi gått ut over barnet.  Du må se på hvor mye du faktisk har, ikke bare at han tjener mer enn deg.

Anonymkode: 807d0...42b

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er slik at boutgifter IKKE skal regnes med I hva en skal bidra med til økonomiske levekostnader gir barn. 

At noen bruker bosted  fremfor delt bosted i rettsak pga.at en ikke har råd til delt bosted passer dårlig inn. Retten skakke vektlegge økonomi I barnets beste for bosted.

Bo billigere eller jobb /tjen mer er svaret her på dette med at en må ha bosted på barna pga.økonomisk fordel, gjennom stønader og barnebidrag. 

Jeg har flere tråder hevdet dette men har blitt skutt av KG adelen her. Det fine med tråden her er faktisk at det kommer. At noen tørr innrømme hvordan det er 

Galskapen I dette et at det  legges til rette for i stønadsordnInger.

Skrevet
26 minutter siden, Peter007 skrev:

Det er slik at boutgifter IKKE skal regnes med I hva en skal bidra med til økonomiske levekostnader gir barn. 

At noen bruker bosted  fremfor delt bosted i rettsak pga.at en ikke har råd til delt bosted passer dårlig inn. Retten skakke vektlegge økonomi I barnets beste for bosted.

Bo billigere eller jobb /tjen mer er svaret her på dette med at en må ha bosted på barna pga.økonomisk fordel, gjennom stønader og barnebidrag. 

Jeg har flere tråder hevdet dette men har blitt skutt av KG adelen her. Det fine med tråden her er faktisk at det kommer. At noen tørr innrømme hvordan det er 

Galskapen I dette et at det  legges til rette for i stønadsordnInger.

Med en inntekt på 500.000,- bør TS ha råd til det meste.

Faren skal ikke straffes fordi han tjener bedre.

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

NEi. Det skal ikke være slik. Det er ikke f.eks.fars problem at mor ikke har inntekt til bolig og barn. Boligen må hun betale utenom slik at barnets forsørgelse går foran. Det akkurat samme måten et evt. bidrag blir prioritert ved innkreving.

Mor har har samme plikter til  forsørgelse økonomisk som far ved delt bosted.

• Liker 1
Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er NAVS bidragskalkulator innrettet for utregning bidrag ved delt bosted. Barnelova sier at begge foreldrene skal bidra etter evner. Derfor bidrag ved delt bosted

Endret av Peter007
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, du bare smeller til med en kommentar uten å ha en anelse om reglene? 

Anonymkode: 4e350...54d

Skrevet

Hvorfor synes du det er urettferdig?  Ville du ha syntes det hvis faren var den som hadde mindre penge?  Ville du da ha tilbyde å betale over halvdel for å være "snill" - er sterk i tvil! 

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er leit at barn skal brukes som et økonomisk våpen. Det bør ikke være økonomien til en eller begge foreldrene som avgjør om man skal ha delt omsorg eller ikke.

Angående dette med at far tjener dobbelt.

Det koster ikke noe mer å ha et barn selv om far tjener veldig godt. Barn har ikke vondt av å lære at den ene foreldren ikke har de samme mulighetene til luksus i det ene hjemmet. 
For meg blir det feil at far skal betale bidrag kun fordi han skal bidra til at ungene har samme standard hos mor som hos seg selv. Litt av en verden vi lever i.

Anonymkode: d0af8...637

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, Outlander skrev:

Hvorfor synes du det er urettferdig?  Ville du ha syntes det hvis faren var den som hadde mindre penge?  Ville du da ha tilbyde å betale over halvdel for å være "snill" - er sterk i tvil! 

De fleste ønsker da at barna har det best mulig. Hvorfor er det så vanskelig å tro at man ønsker at barna sine skal leve godt også når de er hos den andre forelderen? 

Hadde jeg vunnet i lotto hadde min fraskilte ektemann vært en av de første til å få en pengegave, nettopp fordi det ville kommet barnet til gode også. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De fleste ønsker da at barna har det best mulig. Hvorfor er det så vanskelig å tro at man ønsker at barna sine skal leve godt også når de er hos den andre forelderen? 

Hadde jeg vunnet i lotto hadde min fraskilte ektemann vært en av de første til å få en pengegave, nettopp fordi det ville kommet barnet til gode også. 

Du har misforstått totalt!  Barnas beste dreier seg ikke om "ting" og økonomi.  Det dreier seg om tid, omsorg, hygge, kos, oppmerksomhet, om grensesetting og oppdragelse, kort sagt om å bry seg.

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har null peiling hva du snakker om. Ts er ikke fattig- bare sjalu at eksen tjener mer en henne.  Din innkegg har absolut null med HI å gjøre. 

• Liker 1
Skrevet
Den 4.9.2016 at 22.26, Outlander skrev:

Har null peiling hva du snakker om. Ts er ikke fattig- bare sjalu at eksen tjener mer en henne.  Din innkegg har absolut null med HI å gjøre. 

Ts nei jeg er ikke fattig. Men føler at forskjellen er stor på hva vi sitter igjen med når fellesutgifter er betalt.Jeg unner barnas pappa det han tjener.  Er fellesutgifter 6000kr pr mnd  kunne han betalt 4000kr og jeg 2000kr . 

Skrevet
1 minutt siden, volfram skrev:

Ts nei jeg er ikke fattig. Men føler at forskjellen er stor på hva vi sitter igjen med når fellesutgifter er betalt.Jeg unner barnas pappa det han tjener.  Er fellesutgifter 6000kr pr mnd  kunne han betalt 4000kr og jeg 2000kr . 

Yepp...sjalu. Hva han tjener har ingenting med deg å gjøre.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...