Gå til innhold

Plutsetlig røde og gule blader på rhododendron


Karry

Anbefalte innlegg

å, jeg har to flotte rhododendron planter i hagen. De har vært så fine, første sommeren inytt hus, disse er bare 2 år gamle. Blomstret fint i våres, nå er plusetlig siste ukene mange av bladene blitt gule med flekker og mange helt røde. Noe er galt, men hva??? Og hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bossa Nova

Det er vel fordi det er høst. Etterhvert vil den miste bladene, når våren vokser det fram grønne blader og blomstrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røde blader på rhododendron tegner ofte på næringsmangel. Plantene trives best i jord som er sur og med lavt kalkinnhold. Det er derfor det er så vanlig med disse plantene på vestlandet. Dersom du bor på østlandet, bør du sørge for å gi buskene dine næring og jord som er tilpasset rhododendron. 

Endret av Grylet
feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er de nederste og eldste bladene som blir gule/røde kan det være bare den naturlige utskiftningen av bladene som skjer etterhvert. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer her hvert år, med noen. Enkelte år er det veldig mange, da blir jeg ganske bekymret, men det tar seg alltid opp igjen naturlig :vetikke: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips! Det er bare det at det ikke er begrenset til gamle blader men også nye skudd. Derfor jeg synes det er rart. De fikk rhodonendronjord på toppen i våres, og har fått litt kafegrut innimellom. Eneste jeg lurer på er at vi har vanningsanlegg i hekkene, men det når ikke disse to rhododendronene, så funderte på om de hadde fått for lite vann i det siste. hmmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville grav litt ned og rundt plantene og lagt rhododendronjord lenger ned. Topplaget når gjerne ikke ned til røttene. I tillegg ville jeg lagt et godt lag (3-5 cm) med kukompost rundt plantene nå. Kjøp på et skikkelig hagesenter og ikke Europris, der er kukomposten veldig utblandet. Kaffegrut sier en er bra for rhododendron, men jeg vil tro at en trenger mengder, og ikke bare litt innimellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gitt kukompost, de skal ha sur jord og jeg tror det er bra med den jorden du allerede har gitt, ts. Du kan eventuelt prøve rhododendron-gjødsel, om du vil? Om du vet at de har stått tørt over lengre tid, høres det ut som det muligens kan være årsaken. Ellers kan det være greit å snakke med noen som har peiling på lokalt hagesenter, som kjenner området. 

Kanskje du finner noen tips her;

 http://www.hagepraten.no/viewtopic.php?f=7&t=19574

http://www.rhododendron.no/Artikler/1998-1-hg.htm

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Rumle skrev:

Jeg ville ikke gitt kukompost, de skal ha sur jord og jeg tror det er bra med den jorden du allerede har gitt, ts.

Lurer på en ting, hvorfor sier du at du ikke vil gi kukompost, siden R skal ha sur jord? For meg er det ingen mening i den setningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Grylet skrev:

Lurer på en ting, hvorfor sier du at du ikke vil gi kukompost, siden R skal ha sur jord? For meg er det ingen mening i den setningen. 

Vel, jeg aner ærlig talt ikke ph-verdien på kukompost, men jeg kan ikke huske å ha lest at dette skal brukes på rhododendron og andre surjordsplanter? Har derimot gjentatte ganger lest at vanlige gjødselstyper ikke skal brukes. Men, du mener dette er feil altså? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nå er jeg ikke gartner, og jeg er på ingen måte noen hageekspert, heller, bare så det er slått fast :)

Dog, det jeg har lært, er at kukompost har god surhetsverdi (det skal stå på sekkene hvilken verdi de har, og den kan variere), samt at komposten er luftig og kan ligge inntil røtter og planter uten å svi disse. Jeg har også lært det samme som deg, at annen gjødsel (hel- og fullgjødsel) skal en holde langt unna rhododendroner. Jo høyere K-verdi det er på gjødselsekken (kalkverdi), jo verre er den for surjordsplanter. 

Jeg bruker selv kukompost på mine rhododendroner uten problemer. Jeg setter også poteter direkte i kukompost istedenfor jord, så den er brukenes til mye :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Grylet skrev:

Tja, nå er jeg ikke gartner, og jeg er på ingen måte noen hageekspert, heller, bare så det er slått fast :)

Dog, det jeg har lært, er at kukompost har god surhetsverdi (det skal stå på sekkene hvilken verdi de har, og den kan variere), samt at komposten er luftig og kan ligge inntil røtter og planter uten å svi disse. Jeg har også lært det samme som deg, at annen gjødsel (hel- og fullgjødsel) skal en holde langt unna rhododendroner. Jo høyere K-verdi det er på gjødselsekken (kalkverdi), jo verre er den for surjordsplanter. 

Jeg bruker selv kukompost på mine rhododendroner uten problemer. Jeg setter også poteter direkte i kukompost istedenfor jord, så den er brukenes til mye :P

Jaha? dette er nytt for meg - kanskje jeg skal prøve det til neste år da :)  Bruker kukompost på det meste annet likevel. Har naturlig en veldig sur og god rhododendronjord her (bor på vestlandet med masse gran og furuskog rundt), så de trives heldigvis veldig godt her uten spesielt mye hjelp. Men, har man helt andre forhold og er usikker, kan det være smart å forhøre seg på lokale hagesentre for råd vil jeg tro :jepp: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...