Gå til innhold

Irritert tante

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor hos min tante, og der har jeg bodd i nærmere 1,5  år. Hun er som en mor for meg, og passer derfor på meg som en mor gjør. Jeg liker veldig godt å vere ute med venner på kveldstid, siden det er da de er ferdig på jobb. Vi er en gjeng som samles ofte. Det kan ofte bli "sent", eller jeg synes ikke det er sent, men det gjør min tante. Jeg er som regel hjemme til kl. 24.00 i hverdagene, og skal ikke opp før 09.00 dagen etterpå, så jeg tenker at 8-9t med søvn er nokk for meg. I helgene pleier jeg å vere lenger ute, som regel pleier jeg å kjøre på folk, som kan bli "sent". Da kan det hende at jeg ikke er hjemme før 3-4 tiden på natten, men jeg tenker at det går fint siden jeg alikavell har fri dagen etterpå. Men min tante er ikke helt "happy" med det, hva skal jeg gjøre? Skal jeg si til hun at jeg synes at så lenge som jeg gjør det jeg skal og går på skolen at hun ikke skal bry seg/bekymre seg ? Eller skal jeg komme tidlig hjem, for at hun skal bli fornøyd? 

Anonymkode: 28100...836

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er du?

• Liker 3
Skrevet

Jeg mener også at så lenge du bor i hennes hus, så er det hennes regler som gjelder. Du kan bestemme selv når du flytter ut.

• Liker 17
Skrevet

Hvorfor er hun ikke happy? Vekker du henne når du kommer hjem? Er hun bekymret?

Jeg tror kanskje du burde vurdere flytting. Du begynner å bli voksen og du bor der på andre premisser enn da du var yngre. Dette kan skape konflikt da din tante ikke kunne forutse at du ville reise på rek sent på kveld og natt. Det har oppstått et problem hun ikke visste kom til å oppstå.

Når det er sagt blir det annerledes om du for eks bor i egen kjellerleilighet. Da burde det være ok. Det beste er uansett å forstå hvorfor hun reagerer, og ta det opp på en måte der hun kan forstå det fra ditt perspektiv

Anonymkode: 88c6d...f9a

• Liker 4
Skrevet
22 minutter siden, Reveenka skrev:

Hvor gammel er du?

20 år 

Skrevet
24 minutter siden, Reveenka skrev:

Hvor gammel er du?

20 år 

Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er hun ikke happy? Vekker du henne når du kommer hjem? Er hun bekymret?

Jeg tror kanskje du burde vurdere flytting. Du begynner å bli voksen og du bor der på andre premisser enn da du var yngre. Dette kan skape konflikt da din tante ikke kunne forutse at du ville reise på rek sent på kveld og natt. Det har oppstått et problem hun ikke visste kom til å oppstå.

Når det er sagt blir det annerledes om du for eks bor i egen kjellerleilighet. Da burde det være ok. Det beste er uansett å forstå hvorfor hun reagerer, og ta det opp på en måte der hun kan forstå det fra ditt perspektiv

Anonymkode: 88c6d...f9a

Jeg vekker hun ikke, så skjønner ikke helt hva problemet er...
Det har skapt flere konflikter, og har vurdert å flytte for meg selv!

Endret av Aqua0000
Skrevet

Herlighet, du er 20 år. Det er ingen grunn til å bo hjemme uansett (med mindre du er pleietrengende på noe vis eller har spesielle behov, men det virker ikke sånn).

Kom deg ut.

Anonymkode: 81013...f78

• Liker 13
Skrevet

Så lenge du bor hos din tante er det hennes regler som gjelder. Det er hennes hus. Hvis du ikke er fornøyd bør du finne egen plass og bo. Mine foreldre sa alltid til meg, så lenge du bor hjemme er det våres regler som gjelder. 

Anonymkode: 78768...4bd

• Liker 8
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet, du er 20 år. Det er ingen grunn til å bo hjemme uansett (med mindre du er pleietrengende på noe vis eller har spesielle behov, men det virker ikke sånn).

Kom deg ut.

Har ikke så mye penger siden jeg studerer og har bil...

Skrevet

Hennes hus, hennes regler. Her må du bare bøye deg i støvet. Du er MEGET heldig som i det hele tatt får bo hos henne. Tøyer du grensene for mye, er hun ikke pliktig, overhodet, til å forsørge deg på noe som helst vis. Da sliter du, da.

Anonymkode: 000fb...81e

• Liker 16
Skrevet

Får du ikke studielån? Det skal kunne dekke hybel, studier og livsopphold.

Men hvis du mener at du er avhengig av tanta di for å kunne studere og ha bil, så bør det vel ikke være noe spørsmål om hva du skal gjøre: Være glad du har en tante som lar deg bo hos henne, og respektere og følge hennes regler. Det er hennes hus, ikke ditt. Hun gir av både livet sitt og hverdagen sin for at du skal få et brukbart liv. Tenk litt på det.

Skjønner ikke at dette er et spørsmål engang, sorry :P

• Liker 9
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får du ikke studielån? Det skal kunne dekke hybel, studier og livsopphold.

Men hvis du mener at du er avhengig av tanta di for å kunne studere og ha bil, så bør det vel ikke være noe spørsmål om hva du skal gjøre: Være glad du har en tante som lar deg bo hos henne, og respektere og følge hennes regler. Det er hennes hus, ikke ditt. Hun gir av både livet sitt og hverdagen sin for at du skal få et brukbart liv. Tenk litt på det.

Skjønner ikke at dette er et spørsmål engang, sorry :P

Føler at jeg ikke kan flytte ut..siden det er bare hun jeg har. Har ikke kontakt med foreldrene mine! 
Jeg sitter barnevakt 4 dager i uken hver tredje uke og litt inni mellom. Så stiller alltid opp viss det noe hun spør meg om! 
Jeg vet hvor heldig jeg er! Det sier jeg til hun, her en dag kjøpte jeg med en presang til henne for å vise kor gla for at jeg har hun. 

Skrevet

Du kan fortsatt ha kontakt med henne selv om du flytter ut :) De fleste på din alder bor for seg selv OG har kontakt med sine nærmeste. Dersom du velger å fortsatt bo hos henne bør du innrette deg etter hennes husregler. Eventuelt lande på et kompromiss der du er lengre ute, men gir beskjed om hvor du er og når du kommer hjem - slik voksne som bor sammen gjør.

Anonymkode: cddce...6cd

• Liker 4
Skrevet

Naboene burde ha sendt inn bekymringsmelding til Barnevernet på deg. Har ingen gjort det?!

Anonymkode: 007a7...e5a

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Naboene burde ha sendt inn bekymringsmelding til Barnevernet på deg. Har ingen gjort det?!

Anonymkode: 007a7...e5a

Hva du mener ? 

Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva hun har med når du kommer hjem å gjøre så lenge du ikke vekker henne? Virker litt kontrollerende. Ta en prat med henne. Om du i tillegg passer barna hennes og dere har en god relasjon, forstår jeg ikke helt hvorfor hun skal bestemme når en 20 år gammel person skal legge seg. Flytt ut om hun ikke forstår at dette ikke er hennes sak.

Anonymkode: 46f4f...9e1

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, Aqua0000 skrev:

20 år 

Da tenker jeg at du burde forstå at det er hennes hus og hennes regler som gjelder. Men, dere burde også kunne snakke sammen om hva slags regler dere skal ha. Har du gjort det? En ting er om dere allerede har hatt en samtale om det, da må du nesten bare føye deg. Men har dere ikke tatt den samtalen så er det absolutt på tide. Om hun er den eneste du har så burde du legge deg i selen for å ha en god kommunikasjon med henne. Hun er sikkert bekymret for deg når du er sent ute og det må du anerkjenne. Det er fint at du har kjøpt gave til henne og passer barn, men det hjelper lite om hun ikke får sove fordi hun er bekymret når du er ute på natten. Kan du kommer med et forslag til "innetid" som du synes er rimelig, evnt lage noen rutiner på å sende melding om du blir sen?

• Liker 3
Skrevet

Hvor ofte er det egentlig snakk om? Du bor hos din tante fordi du er student. Kanskje hun føler at du fester mer enn du studerer?

• Liker 1
Skrevet

Jeg får litt på følelsen at for din tante, så er det ikke store forskjellen på om du er ute lenge og fester, eller at du faktisk hjelper til med å kjøre folk hjem. 

Det beste er å bo for seg selv når man er på din alder. Det er viktig å kunne øve seg på å klare sin egen økonomi, klare å bo for seg selv før man flytter sammen med en kjæreste for eksempel.

Anonymkode: 56884...f08

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...